Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Visa voor Laos en fietsen in Yunnan (China) - Forum Wereldfietser

Visa voor Laos en fietsen in Yunnan (China)

Hoi wereldfietsers,

Momenteel zitten we in een klein dorpje in Sichuan provincie van China. Het is koud en nat dus een mooie avond om weer vooruit te kijken naar warme landen. Vanaf het punt waar we nu zitten gaan we naar Yunnan om daar in elk geval Lijiang en Dali aan te doen. Voor het komende stuk fietsen hebben we een aantal vraagjes:

We hebben begrepen dat je tegenwoordig bij de grens met China en Laos je visum kunt krijgen voor Laos. Weet iemand of dit voor 30 dagen is of voor 15 dagen?

Kun je in Kunming sowieso een 30 daags visum krijgen?

Verder hebben we na dik 2 maanden fietsen in China erg veel behoefte aan leuke kleine wegen met veel natuur. Het stuk vanaf Shanghai tot hier is toch wel heel druk geweest!!

Wie kan ons mooie ervaringen/ routes vertellen vanaf Dali of Kunming richting grens met Laos??

Alvast bedankt voor de tips.......

Groetjes Marlous & Steven

Wie oh wie kan Marlous & Steven helpen?

Hoi Marloes en Steven,

Kijk even op de website van www.laoembassy.com of www.visit-mekong.com , daar moet het op terug te vinden zijn.
Of je in Kunming een visum voor 30 dagen kunt krijgen? Kun je natuurlijk het beste daar ter plekke informeren als je toch in de buurt bent :D
Ja hoor, 30 dagen krijg je altijd op een consulaat/ambassade. De 15 dagen restrictie geldt bij een aantal grensovergangen, hoe dat bij Mengla is weet ik niet, ik weet ook niet of je daar uberhaupt een visum kunt kopen. (Als het zover is zou ik graag van jullie horen wat daar mogelijk is). Kunming lijkt me de beste optie.
Succes!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bernadette Speet schreef KIPPEN EN KLEEFRIJST De Fietsreisgids Laos

Hoi Wereldtrapper,

Wij hebben in 2002 bij het consulaat van Laos in Kunming een visum voor 30 dagen gekregen. (Zo zie ik in mijn oude paspoort). Consulaat zit vlakbij dat Camelia Hotel waar erg veel rugzakkers logeren.

Route tip (Wij hebben het met de bus gedaan, maar vervolgens altijd gedacht, hadden we maar gefietst): Vanuit Kunming naar Gejiu (spreek uit Koetsjie) en dan naar Yuanyang (spreek uit joeanjoean). Hele mooie rijstterassen, bergen, bergvolkeren in klederdracht, echt jungle. Van daaruit kan je door de bergen naar Simao en dan naar Jinhong en dan naar Mengla. Dat laaste stuk was 30 uur met de bus.
Het is een bergachtige route maar heel mooi. Zie ook de site: http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/ ... slagen.php. En klik dan op 3de van boven, de site van Rita en Marjan en dan hun verslagen van Yunnan. Zij hebben het op de fiets gedaan.

Groetjes Marieke

Ik heb net men paspoort bij een reisburootje in Bangkok binnengebracht. Ik verschoot wel van de prijs, 1.650 Baht (35 Usd) voor een 30 dagen-visum. Op de website van de ambassade wordt een fee van 1.400 Baht vermeld, maar voor die 250 Baht wil je geen 2 keer de lange trip naar de ambassade zelf maken. Kan me niet herinneren dat ik in 2004 en 2005 zoveel moest betalen...
Super zeg om alle reacties te lezen. We zullen op de kaart kijken naar de routetips vanuit Kunming. Zover we nu hebben kunnen nagaan kun je aan de grens wel een visum krijgen alleen is deze maar 15 dagen geldig. Wij willen graag langer in Laos fietsen om af te zakken naar Cambodja. Bij de ambassade in Kunming lukt het waarschijnlijk om een visum van een maand te krijgen dus daar gaan we naartoe. We zijn er nog niet over uit of we de fietsen laten staan in Dali en dan met de bus op en neer gaan naar Kunming en de ambassade. Het lijkt ons namelijk erg mooi om van Dali naar beneden te zakken richting grens met Laos.

We hebben net een fantastisch stuk gefietst door een nog onaangetast stukje China in de Sichuan provincie. De route was onverhard en door de regen van afgelopen tijd heel erg modderig. Erg zwaar fietsen dus maar o zo mooi!!! De mensen liepen allemaal in traditionele kledij en het leven ging in een lekker langzaam tempo. Prachtige natuur met brede rivieren, dipe kloven en veel bos. We hebben heerlijk gekampeerd en ons op en top vermaakt. Meer hierover en ook de foto's komen binnenkort op onze site!

Als er nog mensen zijn die leuke routetips hebben voor het stuk Dali - Laos en Laos - Cambodja dan horen we het graag in dit topic.

Groetjes voor nu... Marlous en Steven

Marloes en Steven,

Wij komen net terug van een fietstocht van Kunming-Laos-Hanoi. Wij hebben bij de grens van China-Laos bij Boten een visum aangeschaft en deze was een maand geldig. Als ik mij goed herinner kostte dat 30 dollar.

De fietstrip van Kunming naar de grens is erg mooi maar zwaar doordat je iedere moet klimmen. Van kunming naar de grens is ongeveer 1000 km en 10.000 hoogtemeters (de Mount Everest is 8848 mtr ter vergelijking).

Heb je meer info nodig over dit stuk of over geld wisselen ed hoor ik het wel.
Veel fietsplezier

Maarten en Theo
Met echte Yunnan koffie en appeltaart zitten we in Dali. Een klein paradijsje als je zoals wij al lang geen westers eten hebt gehad. Vanuit Dali zullen we naar het zuiden fietsen en laten we Kunming links liggen. Naar aanleiding van de reacties hebben we besloten om ons visum voor Laos bij de grens te gaan halen. Het zou super zijn als wij ook 30 dagen krijgen. Lukt dit niet dan verlengen we ons visum in Vientiane om alsnog een maand door Laos te kunnen fietsen.

Klopt het dat je in Vientiane kunt pinnen?!?
En hoe zit het met geld wisselen in Laos?? ..Yuan -> Kip of dollar -> Kip?!?!?

Ons eerste doel in Laos is een wildpark in de provincie Bokeo. Hier schijn je in boomhutten te kunnen slapen en gezamelijk met apen van boomtop naar boomtop te mogen slingeren. We zijn benieuwd en houden jullie op de hoogte.

Verder hebben we op onze site weer een nieuw stukje geschreven en de laatste foto's online gezet!!

Groetjes uit Dali,
Marlous en Steven

Marloes en Steven,

Wij hebben onze Yuans in Mengla gewisseld. Dit ligt ongeveer 60 km voor de grens. Yuans kun je alleen wisselen bij de Bank of China. We hadden verwacht en gelezen dat er in Mengla een was.
We werden bij binnenkomst in Mengla meteen aangesproken door een mannetje dat wel kon wisselen. Gevraagd wat zijn koers was en hem verteld dat we toch maar naar de bank gingen. Maar er was geen Bank of China dus we konden alleen bij hem terecht.
Hij had ook nog 100 euro waar hij wel van af wilde. Dus dat kwam ons goed uit. Onze Yuans voor euro's en dollars bij hem gewisseld. Hij bood in eerste instantie 12 dollar voor 100 Yuan. Uiteindelijk zijn we geloof ik op 12.5 dollar terecht gekomen.

We hebben wat Yuans bewaard en deze bij de grens gewisseld voor kippetjes. De man die je visum regelt kan ook wisselen.
De koers bij de grens is ongeveer 1 dollar = 9600 kip.

Wij zijn niet in Vientiane geweest dus ik weet niet of je daar kan pinnen.

Veel fietsplezier en groetjes van Theo en Maarten

Hoi allemaal,

We zitten in Laos!! Vanochtend vroeg de grens overgegaan tussen Mohan(China) en Boten (Laos). Aan de Lao kant hebben we ter plekke een visum aangevraagd. Dit gaat erg gemakkelijk en de nieuwe regel is dat je voor $35 een 30-daags visum krijgt. Dit is nergens te vinden op internet of andere bronnen zover wij weten. Op internet staat bij de Laos ambassade dat je alleen in Kunming een 30-daags visum kan krijgen. Dit is dus veranderd en niet waar. Het visum is tevens te verlengen met in elk geval 15 dagen mocht dit nodig zijn. Verlengen kan in Vientiane.

In China hebben we net als Maarten en Theo onze Yuans omgewisseld voor dollars. We zijn waarschijnlijk door hetzelfde mannetje aangesproken die wel zaken in ons zag. Helaas zijn wij super eigenwijs en we kunnen melden dat je je Yuans gewoon bij de Agricultural Bank of China kunt wisselen. Dit kan op de 1e verdieping en je krijgt een goede koers!!

Momenteel zitten we Luang Namtha waar we een dagje zullen genieten van het leven in Laos. Hierna fietsen we richting de grens met Laos waar we in boomhutten willen slapen tussen de apen. Meer hierover op onze website.

Voor zover info uit Laos.

Hoi wereldtrappers !

Hebben jullie nog nieuws over die boomhutten tussen Luang Namtha en Houay Xay ? Ik ga misschien ook die kant uit (of noordelijker via Xieng Kok en Muang Sing) en het lijkt me wel een leuke tussenstop, zo eens bij wat andere apen gaan zitten :D .
Thnx voor de info ....
Hoi, Marloes en Steven
je kan in Ventiane pinnen (bron AWOL)
Wij zullen volgende maand ook dit gebied aandoen (thailand Laos) en we verheugen ons er erg op
groetjes Dirk

Hoi,

Na een van onze meest zware fietstochten allertijden zijn we in Luang Prabang aangekomen wat een waar feest is culinair gezien. Het is wel even wennen aan de massa`s toeristen maar goed. De route die we hebben gefietst is van Thaxoang naar Luang Prabang. Hiervoor moet je je met de boot af laten zetten in Thaxoang en fiets je eerst naar Hongsa. Erg mooie route maar zeer zwaar met stijgingspercentage tot 30% (geen geintje). Daarbij is de weg erg slecht (onverhard) en deels alleen voor 2wielers toegankelijk. Meer hierover in ons nieuwe reisverslag op onze site!

Info over de apen kun je het beste vinden op de site http://www.gibbonx.org Het ligt net ten noorden van de plaats Doncai op de weg Luang Nam Tha naar Houaysay. Wij zijn uiteindelijk niet naar de apen gegaan aangezien ze vol zaten. De prijs is 100 euro pp wat fors is maar goed oordeel zelf na het bekijken van de site. Tip: wil je gaan moet je 1 week vantevoren reserveren.

Wat goed dat we kunnen pinnen in Vientiane. We hadden dit al een beetje begrepen maar het is altijd goed meer mensen hierover te horen.

En dan nog een laatste oproep:
Wie van jullie wereldfietsers viert dit jaar oud en nieuw met ons in Vientiane, Laos????

Hallo,

wij starten begin januari in Bangkok en vieren nieuwjaar (18 februari) in Laos, waarschijnlijk in Luang Prabang...........Of bedoelen jullie toch ons westers nieuwjaar?

Wie weet komen we jullie nog ergens onderweg tegen?!

BertV