Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikerservaring MapOut (navigatieapp) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gebruikerservaring MapOut (navigatieapp)

Perfecte app, mooi die hoogteprofielen en bovendien ook een eigen iPad-versie. Tot nu gebruikte ik altijd Galileo, maar dit is net iets beter.

Net als Galileo gebruikt deze app het hele scherm voor de kaart, in mijn ogen een groot voordeel. Mis nog wel wat features uit Galileo, zoals het kunnen aanpassen van de kleur van je spoor en het synchroniseren tussen devices waarop je ingelogd bent. Dat eerste gebruik ik vooral om routevarianten een andere kleur te geven als de hoofdroute, zoals een hoogwateralternatief. Synchroniseren gebruik ik vooral tijdens meerdaagse tochten als ik de avond van te voren de route op de iPad bekijk en waypoints toevoeg met mogelijke koffiestop, winkel of moeilijk navigatiepunt. Galileo synct die waypoints (of tracks) direct met m’n iPhone, zodat beide devices gelijke data hebben.

Bedankt voor de review.
Ik heb een nieuwe Iphone in bestelling staan, maar dit ga ik zeker gebruiken!
ericplan schreef:
vr 13 jul, 2018 10:06
Perfecte app, mooi die hoogteprofielen en bovendien ook een eigen iPad-versie. Tot nu gebruikte ik altijd Galileo, maar dit is net iets beter.

Net als Galileo gebruikt deze app het hele scherm voor de kaart, in mijn ogen een groot voordeel. Mis nog wel wat features uit Galileo, zoals het kunnen aanpassen van de kleur van je spoor en het synchroniseren tussen devices waarop je ingelogd bent. Dat eerste gebruik ik vooral om routevarianten een andere kleur te geven als de hoofdroute, zoals een hoogwateralternatief. Synchroniseren gebruik ik vooral tijdens meerdaagse tochten als ik de avond van te voren de route op de iPad bekijk en waypoints toevoeg met mogelijke koffiestop, winkel of moeilijk navigatiepunt. Galileo synct die waypoints (of tracks) direct met m’n iPhone, zodat beide devices gelijke data hebben.
Kreeg vandaag al antwoord over mijn wensen: :D
Hello Eric

We are working on both of the missing features – coloured tours and iCloud sync. Should be coming soon.

Regards
Stefan
Nog een optie die ik nergens anders gezien heb:
Je plaatst twee vingers iets langer op het scherm en je krijgt een hoogteprofiel tussen die twee punten. Die punten kan je willekeurig verschuiven. Zo krijg je snel een indruk van het hoogteverloop.
03D34DF6-E624-4B00-8643-93D6D9739A9A.jpeg
Mooi!

je kan het ook doen door op een deel van de route te klikken. Dan zie je bovenaan het profiel (als je alleen de afstand ziet dan bovenaan even naar rechts swipen).
Onlangs moest ik van station Schiphol richting Nieuw Vennep.
Via MapOut een fietsroute gezocht. Begin- en eindpunt geselecteerd en 'Snap to road Network' gebruikt om de route te laten tekenen.
Normaal krijg ik mooie routes langs fietspaden maar deze keer stuurde MapOut me de autosnelweg op.
Hoe kan dat nu?
nicolevelo schreef:Hoe kan dat nu?
Beste Nicole,

MapOut kan (nog?) niet zelf routes berekenen; je moet de route helemaal zelf op de kaart “intekenen” door met je vinger over de gewenste wegen te gaan.

De optie “Snap to road network” is alleen bedoeld om geïmporteerde GPX tracks etc op te schonen zodat de route idd over het wegennetwerk wordt getekend ipv een paar meter ernaast.

Als je niet zelf de route wilt intekenen kun je evt gebruikmaken van bvb Komoot of een andere routeplanner en dan vervolgens het GPX bestand exporteren naar MapOut.

NB bij deze een link om een route op Google maps om te zetten naar een GPX bestandje: Maps to GPX
Niall schreef:
wo 10 okt, 2018 19:42

De optie “Snap to road network” is alleen bedoeld om geïmporteerde GPX tracks etc op te schonen zodat de route idd over het wegennetwerk wordt getekend ipv een paar meter ernaast.
Ah? Ik gebruik altijd Snap to road Network om de route te tekenen van A naar B: ik kies dan eerst in 'draw new tour' begin- en eindpunt (A en B), dan verschijnt een stippellijn in vogelvlucht tss A en B, vervolgens klik ik Snap to road Network, en dan geeft MapOut me een route van A naar B langs de fietswegen. Is tot nu toe altijd goed gelukt, behalve dan die laatste keer.

En de geïmporteerde gpx routes zaten tot hier toe meteen goed op de wegen :-).

Liep het dan per toeval goed de vorige keren?
nicolevelo schreef:
do 11 okt, 2018 00:25
Liep het dan per toeval goed de vorige keren?
Haha ik vermoed dat er toen inderdaad toevallig een goed fietsbare route uit kwam rollen want volgens mij tekent MapOut dan gewoon de kortste weg van A naar B zonder rekening te houden met het type weg etc :wink:
Niall schreef:
do 11 okt, 2018 00:51
nicolevelo schreef:
do 11 okt, 2018 00:25
Liep het dan per toeval goed de vorige keren?
Haha ik vermoed dat er toen inderdaad toevallig een goed fietsbare route uit kwam rollen want volgens mij tekent MapOut dan gewoon de kortste weg van A naar B zonder rekening te houden met het type weg etc :wink:
Nee hoor: ik heb het even gecheckt met een parcours dat ik goed ken: ik krijg tussen twee punten bij voorkeur een fietsweg (met stukken autoloos) zelfs al is de route langs de weg voor auto’s korter. Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe de app nog niet zo vaak in Nederland had gebruikt.
1DA9C99D-9E68-413E-B918-8C8321BF8965.jpeg
MapOut manual schreef:Figure 2.14: Start a new tour by double-tapping, an A-marker appears — Tap on a new location, the shortest path is calculated and a B-marker is placed — Alternatively, drag the B-marker over streets — The finished tour
MapOut manual schreef:MapOut tries to automatically snap your tour on the road network whenever possible. If no roads are on the map and snapping is not possible, a dashed line is shown.

Additionally MapOut limits the distance for automatic routing to around 5 km / 3 miles — if you tap larger distances a dashed line is shown as well.
In mijn ervaring met de app (oa vakantie in Spanje / Portugal / Italië) trekt MapOut net zo graag een lijntje over een snelweg als een onverhard pad? Het is gewoon geen “echte” routeplanner en je moet zelf alles goed nalopen voordat je gaat fietsen wil je niet voor verassingen komen te staan :)
Ik gebruik het programma nu, op een iPad mini, tijdens mijn vakantie in Oostenrijk. Ik moet zeggen het programma werkt erg prettig. Ik gebruik het met tracks die ik gedownload heb. Met pinch en zoom kan ik precies de lengte van het gewenste traject kiezen en zien hoeveel km het is tussen A & B en net zo belangrijk het hoogteprofiel. Ik moest vandaag een paar keer omrijden (de route stond onder water) en met een iPad is het vinden van een alternatieve route heel makkelijk. Beter dan op een GPS- of telefoonschermpje. Een prima App, bedankt voor de tip Marco.
Weet iemand of het mogelijk is naast gpx tracks ook POI’s zoals campings te uploaden in mapout? En zo ja hoe dan wel?
nicolevelo schreef:
wo 26 jun, 2019 23:17
Weet iemand of het mogelijk is naast gpx tracks ook POI’s zoals campings te uploaden in mapout? En zo ja hoe dan wel?
Dit kan als een gpx bestand. Nadeel is dat MapOut maar één icoon keuze heeft en dat is een rode ster.

Bijlagen

Totlater schreef:
do 27 jun, 2019 07:43
nicolevelo schreef:
wo 26 jun, 2019 23:17
Weet iemand of het mogelijk is naast gpx tracks ook POI’s zoals campings te uploaden in mapout? En zo ja hoe dan wel?
Dit kan als een gpx bestand. Nadeel is dat MapOut maar één icoon keuze heeft en dat is een rode ster.
Dankjewel!
Wie weet raad met het volgende? Ik importeer een gpx track in Mapout en krijg onderstaande route waarin een heel stuk ontbreekt (de rechte lijn). Wanneer ik dezelfde gpx track importeer in Komoot wordt de route wel correct weergegeven. Ligt dit aan de track of aan de applicatie?

Hieronder de twee weergaves:
Track in Mapout (zie het stuk in vogelvlucht)
IMG_0016.png
Zelfde track in Komoot (het stuk dat in mapout ontbreekt is nu weergegeven langs een bestaande weg)
Schermafbeelding 2019-06-29 om 19.39.42.png
Verrek, interessant. Nooit eerder gezien. Geen idee wat de oorzaak is. Is uiteraard wel te repareren. Je kan de route in mapout wijzigen.
Het lijkt erop dat tussen de 470 en 490 km de coördinaten ontbreken en MapOut geeft dit stuk weer als directe lijn, terwijl Komoot een route berekend voor dit ontbrekende stuk langs de weg. Zonder de GPX-file te zien blijft het gissen.
Frank schreef:
zo 30 jun, 2019 10:21
Het lijkt erop dat tussen de 470 en 490 km de coördinaten ontbreken en MapOut geeft dit stuk weer als directe lijn, terwijl Komoot een route berekend voor dit ontbrekende stuk langs de weg. Zonder de GPX-file te zien blijft het gissen.
Ik dacht ook aan zoiets. De gpx file die ik gebruikte vind je hier: https://www.biroto.eu/de/radweg/norwege ... rt00002952
Marco Meijerink schreef:
zo 30 jun, 2019 09:38
Verrek, interessant. Nooit eerder gezien. Geen idee wat de oorzaak is. Is uiteraard wel te repareren. Je kan de route in mapout wijzigen.
Ik probeerde de route in Mapout aan te passen via 'redraw selected tour', maar dat lukt me niet. Er zijn daar nogal wat tunnels, misschien heeft dat er iets mee te maken?
Wel kan ik uiteraard tussen die twee punten waar de track ontbreekt een nieuwe route tekenen.