Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht fiets + advies - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gewicht fiets + advies

Gaanmetdiebanaan schreef:
di 25 jun, 2019 13:52
Een vrouw van 1.72 m die 80 kilo weegt is toch niet geproportioneerd?
De vraag over proporties is in de checklist opgenomen om te weten te komen of de vragensteller misschien een afwijkende lichaamsbouw heeft zoals lang of kort uitgevallen armen, benen of rug. Dat kan consequenties hebben in de fietskeuze. De BMI heeft geen consequenties; het totaalgewicht weer wel. Met het totaalgewicht is hier niets mis; een gewoon goede reisfiets van een voldoet, wat niet betekent dat alles wat bij de fietsenmaker op de hoek een reisfiets genoemd wordt goed is.

Voor een maatframe is denk ik geen tijd.
Misschien is het een goed idee om gewoon eens naar een van de bekende zaken te gaan met wereldreiservaring zoals Bikefeeling of Bike4travel. De vraag naar de woonplaats is bedoeld om te kunnen inschatten wat handig is.
Niet om (mijn) Surly te pluggen, maar ik zit inclusief een zwaar stalen rek voor en achter op 17 kg. Dat is voor maatje XL, 29" wielen met brede velgen en banden, schijfremmen, Son naafdynamo (koplamp moet er nog op :D ) en dus een 'zwaar' Brooks B17 zadel. Frametas is niet meegerekend.
Met een kleinere maat en lichte(re) alu tubus dragers heb je daar zo 1 tot 2 kilo af. En er zit geen exotisch licht spul op, gewoon shimano slx. Voor de banden heb ik wel gelet op gewicht, daar bespaar je zo een halve kilo.
Een Koga is hoogstwaarschijnlijk stijver maar er zit echt niet 2 kilo extra materiaal aan het frame. Het zal in de afmontage zitten.

De rode specialized is wat zwaarder, ondanks het lichte (!) jaren negentig frame. Dat heeft ook te maken met de zwaardere onderdelen.

Bijlagen

Ik zou zeggen, zet eens een Santos op de weegschaal, grote kans dat die door de 20kg gaat, maar goed, die zijn dan ook bedoeld om met maximaal 55kg belading stabiel te rijden en heel te blijven.
Sonny schreef:
di 25 jun, 2019 14:55
Niet om (mijn) Surly te pluggen
Nou dat mag best 8) wordt veel te veel op neergekeken, Salsa idem.
quote=Sonny

>Niet om (mijn) Surly te pluggen, maar ik zit inclusief een zwaar stalen rek
Zijn die echt van staal? Dat kun je testen met een magneetje. Als het magneetje aantrekt is het vrijwel zeker staal, maar geen RVS. Als het niet aantrekt is het dus meestal aluminium of RVS.

>'zwaar' Brooks B17 zadel.
Een B17 is een stuk lichter dan een B67, want geen veren. 520 g ipv 850.

>Met een kleinere maat en lichte(re) alu tubus dragers
Tubus maakt dragers in staal, RVS en titanium. Niet in aluminium. https://www.tubus.com/produkte/

Dat stuur incl. balhoofdstel van jouw fiets is wel veel lichter dan een traditioneel balhoofdstel, stuurpen + krakelingstuur met extra's.
Leon schreef:
di 25 jun, 2019 15:33
Niet in aluminium. https://www.tubus.com/produkte/
Naar mijn mening zijn alu dragers ook gewoon niet geschikt voor zware bepakking, de plastic haken van fietstassen slijten gewoon er door heen, daar moet je preventief al met zelf vulkaniserende tape aan de gang.

Leon schreef:
di 25 jun, 2019 15:33
Dat stuur incl. balhoofdstel van jouw fiets is wel veel lichter dan een traditioneel balhoofdstel, stuurpen + krakelingstuur met extra's.
Ik heb toevallig gisteravond bij een Koga Terraliner zo'n krakeling eraf gehaald en vervangen voor een Ergotec Stuur, dat scheelt dus gewoon meer als 1kg!
- De voor- en achterdrager (voor een burley aanhangfiets) zijn zeker van staal. En zwaar: 1.5 kilo voor en een kleine kilo achter.
- het zadel zal dan iets lichter zijn dan een 'full blown' Brooks met veren, er zit weer wat extra gewicht voor de schijfremmen op deze fiets. Streep maar tegen elkaar weg.
- Aluminium was een aanname, een foute zie ik. Feit is wel dat ze voordragers maken die 500 gram wegen. Een derde van het Surly rek.
- balhoofd en stuurpen zijn standaard 1.125 inch variant (niet echt anders dan de oude 1" met quill stuurpen). Het stuur is een Jones loop bar, dus ook geen lichtgewicht.

Maar als we grammen gaan tellen dan dwalen we wellicht een beetje af. Het punt dat ik wilde maken was dat je echt geen vermogen (dat is natuurlijk relatief en afhankelijk van je budget) hoeft uit te geven om een fiets in de buurt van de 15 kilo samen te stellen.
Sonny schreef:
di 25 jun, 2019 16:04
Het punt dat ik wilde maken was dat je echt geen vermogen (dat is natuurlijk relatief en afhankelijk van je budget) hoeft uit te geven om een fiets in de buurt van de 15 kilo samen te stellen.
Dan zijn we het van harte met elkaar eens.

En ik bedank willem.m voor de tip en math voor zijn lijstje zodat ik mijn fiets nog eens wat lichter kan maken en hem dan voor een aanzienlijk deel van €2500 ga verkopen. :wink:
Gaanmetdiebanaan schreef:
di 25 jun, 2019 13:52
Een vrouw van 1.72 m die 80 kilo weegt is toch niet geproportioneerd? Maakt niks uit als je iets voller bent, maar dit lijkt me alleen niet normaal geproportioneerd. En het is wel relevant wat betreft je fietskeuze lijkt me :)

Succes in ieder geval!
Lekker subtiele post!
Maar om deze vraag te beantwoorden: met normaal geproportioneerd dacht ik dat bedoelt werd of je bijvoorbeeld een uitzonderlijk lang bovenlijf hebt. Die heb ik dus niet. Wat ik wel heb zijn brede schouders, veel spieren en iets te veel vet. Ik heb meer het lijf van een krachtsporter dan van een duursporter.

Ik heb inmiddels ook begrepen dat mijn fiets wel zwaar is, maar dat andere fietsen niet zo extreem veel lichter zijn. Titanium vind ik erg mooi, maar ik ga geen 6000 euro aan een fiets uitgeven. Daar kan ik ook bijna een jaar van rondfietsen op de zware fiets die ik al heb.
Een nieuwe fiets moet dus vooral praktischer zijn, en als het dan iets lichter uitvalt is dat heel mooi meegenomen.

Ik woon trouwens in regio Eindhoven, maar ben van plan om een keertje naar JustPedal te gaan om daar wat rond te kijken en advies in te winnen. Omdat ze daar zowel Surly als Salsa hebben, twee merken die mij wel aanspreken.
Als je toch naar Amersfoort gaat ga dan in Utrecht ook naar Beagle bikes en Horizon fietsen - zitten op klene 10 minuten lopen vanaf het station.
Jonne schreef:
di 25 jun, 2019 16:29
Ik woon trouwens in regio Eindhoven, maar ben van plan om een keertje naar JustPedal te gaan om daar wat rond te kijken en advies in te winnen. Omdat ze daar zowel Surly als Salsa hebben, twee merken die mij wel aanspreken.
Ik liep laatst langs de etalage van Johan Koolen in Den Bosch - iets dichterbij Eindhoven dus. Ik ken deze zaak niet. Bij de merken die ze verkopen zitten ook enkele degelijke en betaalbare, zoals Kona en VSF.
https://www.johankoolenfietsen.nl/fietsen/
willem.m schreef:
di 25 jun, 2019 18:16
Jonne schreef:
di 25 jun, 2019 16:29
Ik woon trouwens in regio Eindhoven, maar ben van plan om een keertje naar JustPedal te gaan om daar wat rond te kijken en advies in te winnen. Omdat ze daar zowel Surly als Salsa hebben, twee merken die mij wel aanspreken.
Ik liep laatst langs de etalage van Johan Koolen in Den Bosch - iets dichterbij Eindhoven dus. Ik ken deze zaak niet. Bij de merken die ze verkopen zitten ook enkele degelijke en betaalbare, zoals Kona en VSF.
https://www.johankoolenfietsen.nl/fietsen/
Plus Idworx, Tout Terrain, Gaastra 8)
Kom regelmatig advertenties van hem tegen op MP, ziet er netjes uit altijd, wat minder bla bla als in Haarlem zeg maar :wink:
Jonne schreef:
di 25 jun, 2019 16:29
Gaanmetdiebanaan schreef:
di 25 jun, 2019 13:52
[…]
[…]
Ik heb inmiddels ook begrepen dat mijn fiets wel zwaar is, maar dat andere fietsen niet zo extreem veel lichter zijn. Titanium vind ik erg mooi, maar ik ga geen 6000 euro aan een fiets uitgeven. Daar kan ik ook bijna een jaar van rondfietsen op de zware fiets die ik al heb.
Een nieuwe fiets moet dus vooral praktischer zijn, en als het dan iets lichter uitvalt is dat heel mooi meegenomen.
[…]
Titanium en aluminium zijn zonder speciale lasapparatuur niet te herstellen. Daarvoor moet je toch echt een stalen frame hebben. Gelet op je reisdoel zeker iets om rekening mee te houden.
En dan is er ook nog Parallel Handbuilt in Rotterdam die o.a. mooie Velo Orange fietsen op maat maakt en het net gestarte Wheelrunner in Amsterdam. Van beide hele mooie dingen op Instagram te zien.
Leon schreef:
di 25 jun, 2019 15:33

Tubus maakt dragers in staal, RVS en titanium. Niet in aluminium. https://www.tubus.com/produkte/
Klopt inderdaad. In aluminium brengt Tubus ze op de markt onder het merk Racktime:
racktime is a brand of tubus carrier systems GmbH, the worldwide leading company for designing and producing high-quality carrier systems for transporting stuff on your bicycle. For more than 25 years tubus has built handmade bicycle carriers from special high strength steel tube with complex surface coating.
Om een lichte fiets te krijgen zie ik veel discussies terug komen over framematerialen. Het lijkt wellicht dat het zinvol is om daarop te focussen maar helaas ga je daarmee niet de grote slag maken.

Fietsen van vroeger waren vaak lichter dan de moderne fietsen van nu. Maar dat zit met name in de materialen die we op de fiets monteren. Vroeger was dat een slap spatbordje met twee aluminium dragertjes. Nu zijn de fietsen beladen met twee zware tubes dragers, een zware standaard, zware velgen, zware banden (mooi brede en slijtvaste banden maar dat weegt echt veel), zware remmen, rohloff naaf, verlichting, enz, enz.
Als je dat allemaal of eraf haalt om andere materialen gebruikt scheelt je dat kilo's. En dan heb je nog niets gedaan aan het frame. Op mijn eigen fiets heb ik zo meer dan 3,5 kilo kunnen besparen. Dat haal ik nooit uit het veranderen van het frame.
Marco Meijerink schreef:
wo 26 jun, 2019 14:17
Om een lichte fiets te krijgen zie ik veel discussies terug komen over framematerialen. Het lijkt wellicht dat het zinvol is om daarop te focussen maar helaas ga je daarmee niet de grote slag maken.

Fietsen van vroeger waren vaak lichter dan de moderne fietsen van nu. Maar dat zit met name in de materialen die we op de fiets monteren. Vroeger was dat een slap spatbordje met twee aluminium dragertjes. Nu zijn de fietsen beladen met twee zware tubes dragers, een zware standaard, zware velgen, zware banden (mooi brede en slijtvaste banden maar dat weegt echt veel), zware remmen, rohloff naaf, verlichting, enz, enz.
Als je dat allemaal of eraf haalt om andere materialen gebruikt scheelt je dat kilo's. En dan heb je nog niets gedaan aan het frame. Op mijn eigen fiets heb ik zo meer dan 3,5 kilo kunnen besparen. Dat haal ik nooit uit het veranderen van het frame.
Niet alleen in het materiaal Marco, een oudere fiets van Reynolds of Columbus is gewoon lichter, maar ook minder stijf als een moderne aluminium tractor geschikt voor 55kg belading, dat is toch normaal ook?
Tuurlijk. Er zijn veel voordelen aan moderne spullen.
Maar mijn betoog gaat vooral om je niet blind te staren op framematerialen. Het alu frame in te wisselen voor een titanium variant maakt je niet heel veel lichter als je alle zware materialen er weer op schroeft. Dan moet je echt nog een stapje verder doen.
En uiteraard zijn er ook weer voordelen aan zware dragers, etc. Ook hier is de oplossing niet zo eenvoudig.
Maar al met al ben ik zelf wel heel blij dat ik mijn fiets terug heb kunnen brengen naar 13 kilo zonder dat ik (voor mijn gevoel) veel heb moeten inleveren. Al is dat niet helemaal eerlijk. Uiteindelijk kan ik op mijn fiets geen 55 kilo bagage meenemen. Maar of dat nou zo'n nadeel is 8)
absoluut niet, ik denk ook dat Jonne op haar fiets niet heel veel kg's kan winnen, enkel het stuur en zithouding wat aanpassen (zwaar vlinderstuur en zit heel erg recht) om klimmen wat makkelijker te maken. Wil ze meer dan wordt het toch een compleet andere fiets en zoals ze zelf al zei, hoe meer uitgeven, hoe korter reizen.
Meer de bikepacking hoek in kan dan een uitkomst zijn.
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga in ieder geval paklijst nog eens onder de loep nemen en wil ook wat rond gaan kijken naar een andere fiets. Misschien houd ik het gewoon bij deze en zet ik er een ander stuur op, maar dan heb ik in elk geval eens het verschil gevoeld met ander soort fietsen!