Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietszakken - Forum Wereldfietser

fietszakken

Dat de tassen van orlieb en vaude waterdicht zijn is op zijn eigen wel heel leuk.

maar hoe doen jullie het eigenlijk met slaapzakken.
steken jullie deze ook in waterdichte dragers?

ik bedoel, een slaapzak,... kan best toch af en toe luchten.
popcorn schreef:Dat de tassen van orlieb en vaude waterdicht zijn is op zijn eigen wel heel leuk. maar hoe doen jullie het eigenlijk met slaapzakken.
steken jullie deze ook in waterdichte dragers? ik bedoel, een slaapzak,... kan best toch af en toe luchten.
Hi Popcorn (heb je ook een echte naam, die kan ik nergens vinden?),
Het klinkt misschien erg eenvoudig allemaal, maar ik prop mijn slaapzak 's-morgens in het foudraal en dit pakketje gaat in de fietstas. Waterdicht of niet, een slaapzak heeft dan in iedere fietstas weinig lucht, en als je dat zo enkele weken laat, dan is dat inderdaad niet heel goed voor je slaapzak. Maar hoe gaat dat met slaapzakken tijdens een vakantie? Op de volgende slaapplek pak je alles uit en krijgt de slaapzak weer lucht. Of is deze voorstelling van zaken iets te simpel?
jim

prob is volgens mij:

in zak steken => slaapzak is nog redelijk vochtich ivm met zweten,... => lucht afsluiten => verstikking

thuis ligt mijn slaapzak altijd open ofwel in een grote sporttas.
popcorn schreef:Dat de tassen van orlieb en vaude waterdicht zijn is op zijn eigen wel heel leuk.

maar hoe doen jullie het eigenlijk met slaapzakken.
steken jullie deze ook in waterdichte dragers?

ik bedoel, een slaapzak,... kan best toch af en toe luchten.
Mijn slaapzak ging bovenop de drager in een plunjezakmodel van Vaude. gewoon opgerolt in z'n eigen hoes; 's avonds eruit 's ochtends er weer in. Ruim 3 maanden lang. Was geen probleem.

Als je zo erg zweet dat je slaapzak vochtig wordt van het zweet heb je een te warme slaapzak mee. Anders is een half uurtje je slaapzak op de tent te luchten hangen al voldoende om hem fris te houden. Gewoon, direkt na het opstaan op de tent, half uurtje later inpakken, moet lukken toch?

Wat Jim zegt: ook in een niet-waterdichte fietstas (vaak gaat het namelijk slechts om de naden die niet waterdicht zijn) heb je nauwelijks frisse lucht (nog afgezien van de slaapzak foudraal).
Mocht je niet de gelegenheid hebben om je slaapzak 's ochtends te luchten, dan kan je dat hopelijk later op de dag doen, bijvoorbeeld tijdens een pauze.

Dag Popcorn,

Als dat afgesloten vervoer van een slaapzak in een fietstas een probleem is, dan lijkt de hele onderneming van het fietskamperen een onhaalbare kaart... je hele handel is 's ochtends namelijk vochtig tot kletsnat, en moet in de (waterdichte) tassen gepropt worden. Dat soort kleine onhandigheden hoort er m.i. gewoon bij. Een slaapzak is een gebruiksvoorwerp, niet om in een (droog) glazen kastje te zetten.

Dat gezegd zijnde zijn er wel een paar geijkte trucs: slaapzak 's ochtends bij het ontbijt even opengeritst over de tent hangen - en je kampeerplekje uitkiezen op ochtendzon -, tijdens de lunch een "luchtpauze" inlassen, en je neus tijdens de vakantie langzaam laten wennen aan de geur van oud zweet en fungus.

Zoals Jim al schreef maakt de waterdichtheid van Ortlieb of Vaudé voor het "broeikaseffect" weinig uit. Of misschien toch wel: cordura tassen zijn eigenlijk nog erger, want die hebben de neiging zelf een schimmelig laagje te krijgen als ze lang vochtig blijven. En dat poets je er niet, zoals bij de Ortliebs, met een sopdoekje weer af.

Ik realiseer me opeens weer eens na dit verhaaltje: fietskamperen is niet weggelegd voor mensen met smetvrees :oops:

Grtz,

Astrid

Oeps, zie nu dat Spironski en ik tegelijkertijd bijna hetzelfde antwoord hebben zitten tikken... bewijst wel dat we redelijk gelijkgestemde zielen zijn :lol:

Kan zijn, maar onze ervaring met stalen frames is niet zo overeenkomstig :wink:

ha ha... zo komt zelf een discussie over slaapzakken in fietstassen weer op het dispuut 'stalen vs. aluminium frames'! :lol:

Hi,

zelf slaap ik regelmatig in een slaapzak, zowel als ik met een rugzak op-pad ben of met de fiets. De slaapzak gaat dan idd in een compressiehoes en dan in de rugzak of fietstas. Zal ie stikken?? tot op heden ist altijd goed gegaan, eenmaal na een helenacht regen de slaapzak vochtig ingepakt in een rolzak en met een erg zonnige ochtend tussen de middag tevoorschijn gehaald en na een wat langere rustpauze dan normaal de boel weer lekker fris ingepakt.

Zelf trek ik meestal (bij gunstig weer) bij aankomst op de kampeerplek eerst de slaapzak tevoorschijn zodat deze nogwat tijd in de zon kan doorbrengen, daarna de tent enzo..... dus volgens ij moet het gewoon goed gaan.

Bas