Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht fiets + advies - Forum Wereldfietser

Gewicht fiets + advies

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een topic geopend over advies voor een reisfiets. Het is uiteindelijk een tweedehands Koga Randonneur geworden. Wat ouderwets, maar wel degelijk. Dacht ik dan.
Inmiddels heeft de fiets me tot Iran gebracht, maar ben ik wel tegen een paar puntjes aangelopen. Wat overigens niet alleen de schuld was van de fiets, maar ook van de Tubus voordrager die er de brui aan gaf.
Omdat ik een ongelukje heb gehad in Iran ben ik tijdelijk weer terug in Nederland. Mijn fiets is uiteraard met me meegevlogen. Ingepakt in een doos bleek het ding een luttele 26 kilo te wegen! Nu ben ik aan het rondkijken voor (eventueel) iets anders, en de meeste fietsen wegen tussen de 10 en de 15 kilo. Wat ik nergens kan vinden is of dit gewicht voor de complete fiets geldt, of bijvoorbeeld alleen voor het frame? Mijn fiets in de doos was uiteraard wel compleet, inclusief voor- en achterdragers en wielen en (niet de lichtste Schwalbe Marathon Mondial) banden.
Met andere woorden, is 26 kilo voor een complete fiets echt zo buitengewoon zwaar? Want dan valt er alleen met een andere fiets al een hele hoop winst te behalen. Bergop is namelijk erg zwaar! Wat overigens niet alleen met de fiets te maken heeft, maar ook met de laptop, camera-uitrusting en statief die ik meesleep.

Indien ik een andere fiets aanschaf, hebben jullie dan nog tips waar ik nog niet aan gedacht heb?

Checklist
Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Ik ben bezig met een wereldreis. Gestrand in Iran, maar ik wil het straks weer oppakken in Oezbekistan. Naar China, daarna richting Singapore en mogelijk ook nog Australie/Nieuw-Zeeland.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Beide, afhankelijk van de omstandigheden en de beschikbare tijd.

Meestal in combinatie daarmee:
Niet té sportief, hoewel het wel fijn is om iets sportiever te kunnen gaan zitten bij wind tegen.

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
In principe fiets ik voornamelijk bij daglicht, maar ik heb ondervonden dat een goede lamp toch wel erg belangrijk is bij bijvoorbeeld tunnels.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Variërend van gravel en schelpenpaadjes tot rotsachtige mountainbikepaden.
Ik wil wel de mogelijkheid hebben om wat meer offroad te gaan ja. Mijn huidige fiets houdt niet van modder en dat vind ik jammer. Daarom ben ik ook op zoek naar een fiets die ook echt offroad aankan, ook gezien ik dat in de toekomst misschien meer wil gaan doen.

Waar gaan de vakanties naar toe?
Wees zo specifiek mogelijk en geef land en streek aan. Schroom niet: de Ardennen stellen eisen aan een fiets en streken als Toscane en Engeland hebben steilere hellingen dan menig land in verre werelddelen.
Pamir Highway, Karakoram Highway, Inda, Nepal, Myanmar, Thailand, Maleisie, Singapore, Australie, Nieuw-Zeeland.

Wat voor vakanties worden dat?
Ik heb alles bij me. Tent en kookuitrusting.

Je lichaamslengte
172 en vrouw

Je gewicht
Tussen de 75 en 80 kilo.

Je lichaamsbouw
Normaal geproportioneerd.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Ik heb mijn uitrusting niet gewogen, maar het is zwaar. Ik wil nog wel een beetje inkrimpen maar heb denk ik wel rond de 25 kilo bij me.

Dit in verband met de te verwachten wegsituaties (hellingen, onverhard, kasseien) en de beschikbare gespecialiseerde fietsenmakers op reisbare afstand. Ben je bereid verder te reizen om je fiets te kopen?
Mits niet te gek.

Wat is je budget?
Ik hoop voor 2000/2500 euro iets te kunnen vinden. Hoewel Rohloff natuurlijk heel mooi is, vind ik een fiets met derailleur meer dan prima. Wel zou het leuk zijn als het frame wel Rohloff aankan, zodat ik mogelijk in de toekomst er een naaf in kan zetten.

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:
Welke fietservaring heb je?
Dit is mijn eerste fietsreis, ik heb inmiddels iets minder dan 8000 kilometer gefietst.

Hoe ver fiets je gemiddeld per dag? Hoeveel jaar al?
Tussen de 70 en 100.

Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Zo'n 100 kilometer.

Welke gemiddelde snelheid heb je daarbij meestal op de fietscomputer of welke snelheid fiets je bij windstil en op het vlakke?
Wanneer het vlak is en niet te hard wind tegen gemiddeld tussen de 25 en 30 kilometer per uur.

Welke fietsen heb je (gehad)?
Koga Randonneur uit 2010.

En wat was je ervaring met deze fietsen?
- De Koga heeft 28 inch wielen met 37 mm banden. Ik zou graag bredere banden willen. Ook zou ik graag meer ruimte tussen het spatbord en het wiel willen, bij een beetje modder rollen de wielen niet meer.
- De fiets heeft een vlinderstuur wat ik matig vind. Ik weet echter nog niet of ik een dropbar of flatbar wil, of iets er tussenin.
- De verlichting is ook zeer matig, wat lastig is. Ik denk echter niet dat ik het onoverkomelijk vind om lampjes op batterijen te hebben.
- Ik heb nu 3x9 versnellingen. 3x10 lijkt me wel fijn, minder dan 3x9 wil ik sowieso niet.
- ik heb nu V-brakes maar denk dat ik disc brakes fijner vind.

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Basis fietsonderhoud lukt me wel. En voor alles wat mij niet lukt zoek ik een fietsenmaker op.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja, alleen is het aanbod niet heel riant.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Surly ECR, Salsa Fargo, Bombtrack Beyond.
Ik wil graag een fiets met veel mogelijkheden qua schroefgaten. Ik rijd nu met een traditionele setup, maar vind de voortassen niet zo fijn bij ongelijk terrein. Ik wil dus kijken of ik daar wat rechtstreeks op het frame kan schroeven zodat alles wat minder beweeglijk is.

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet perse noodzakelijk, dit doe ik nu namelijk ook niet.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik hoop half augustus mijn fietsreis weer voort te kunnen zetten. Ik zou dus een fiets op redelijk korte termijn willen.

Ik kijk uit naar de suggesties! Alvast heel erg bedankt!

Jonne
Ik zou toch heel graag eens een foto zien van een Koga Randonneur die 26 kilo weegt! Kort: dat is niet meer de fiets zoals die was toen hij nieuw uit de winkel kwam. Een frame excl vork weegt overigens 1 kg voor een erg fragiel raceframe, rond de 2 kg voor een gemiddeld frame en minder dan 3 kg voor een zeer zwaar stalen frame voor een grote berijder of een ouderwets rijwielframe van een stadsfiets.

Maar oké, je hebt meer redenen om een nieuwe fiets te kiezen.
Begin maar met van die 26 kg het gewicht van de fietsdoos af te trekken. Een KLM fietsdoos weegt 4,5 kg. Je fiets weegt waarschijnlijk ongeveer 22 kg, incl. banden en dragers.
Ik denk dat je geen reisfietsen hebt die 10 kg wegen : een racefiets mét pedalen zit daar al dicht tegenaan.
Als je uitrusting zo zwaar blijft, heeft het wel een degelijke fiets nodig.

Maar gewicht besparen lukt ook wel:

Koga heeft wel eens wat stellages als sturen gehad, en ook lederen zadels zijn nogal zwaar. Verder kun je met het verwijderen van standaard frameslot en voor- en achterstandaard ook wel wat gewicht besparen. Verende zadelpen en verstelbare stuurpen kun je ook indien aanwezig nog vervangen voor vaste. Afhankelijk van je reis en voorkeuren zouden spatborden er ook nog af kunnen.

Maar voor meer offroad blijft je beperking de bandbreedte, samen met het bagagegewicht.

Misschien eens je paklijst kritisch doornemen. Op het forum wil men ook wel meedenken.
Jonne schreef:
ma 24 jun, 2019 15:28
Ingepakt in een doos bleek het ding een luttele 26 kilo te wegen! Nu ben ik aan het rondkijken voor (eventueel) iets anders, en de meeste fietsen wegen tussen de 10 en de 15 kilo. Wat ik nergens kan vinden is of dit gewicht voor de complete fiets geldt, of bijvoorbeeld alleen voor het frame? Mijn fiets in de doos was uiteraard wel compleet, inclusief voor- en achterdragers en wielen en (niet de lichtste Schwalbe Marathon Mondial) banden.
Met andere woorden, is 26 kilo voor een complete fiets echt zo buitengewoon zwaar?
Om je laatste vraag te beantwoorden: ja, 26 kilo voor een complete fiets is buitengewoon zwaar.

Maar jouw fiets weegt dat dan ook niet. Zelfs een Koga Randonneur, zeker niet de lichtste vakantiefiets, haalt dat niet.

Mijn advies: weeg je fiets eerste even.
Weegschaal, zonder fiets, daarna met fiets in de hand, verschil is het gewicht van je fiets.

En maak daarna niet de fout het gewicht van fietsen af-fabriek te vergelijken met jouw fiets, zonder rekening te houden met 'accessoires' als: slot(en), (voor)drager, ander (/zwaarder) zadel, fietsbel, stuurtashouder, andere (zwaardere) banden, bidonhouders, verlichtng, ontbrekende naafdynamo, kilometerteller, ander (/zwaarder) stuur.


Daarnaast, een fiets die lichter gebouwd is, kan op sommige punten inleveren op het gebied van sterkte. Zo zullen dunnere velgen icm 32 spaken, bijvoorbeeld iets lichter uitvallen dan 36-spaaks met een bredere en/of dikkere velg.

Ik denk dat er uiteindelijk hoogstens een paar kilo verschil zal zijn. Denk aan 2 á 3 kilo maximaal, wanneer je een vergelijkbare fiets koopt. In een vergelijkbare prijsklasse.
Aangezien ik niet zo technisch ben weet ik niet hoe ik een foto moet plaatsen.
Maar een foto van de desbetreffende fiets kun je vinden op: http://jonnevanbommel.com/de-fiets/

Er zitten inderdaad niet de lichtste onderdelen op, onder andere een leren zadel. Dat die doos 4,5 kilo weegt wist ik ook niet. Het is dan wel geen doos van KLM, maar iets soortgelijks. Al met al valt het dus toch nog wel mee dan. Ik schrok gewoon van die 26 kilo. Verklaard wel waarom ik zo tergend langzaam die bergen op ga ;)

De fiets zit nog steeds in de doos, dus wegen zit er nog even niet in.
mikefiets schreef:
ma 24 jun, 2019 16:21
En maak daarna niet de fout het gewicht van fietsen af-fabriek te vergelijken met jouw fiets, zonder rekening te houden met 'accessoires' als: slot(en), (voor)drager, ander (/zwaarder) zadel, fietsbel, stuurtashouder, andere (zwaardere) banden, bidonhouders, verlichtng, ontbrekende naafdynamo, kilometerteller, ander (/zwaarder) stuur.
Naast de door mij eerder genoemde zaken, die zo te zien inderdaad allemaal van toepassing blijken, zie ik op de foto's zelfs nog extra 'verzwarende' accessoires: normale standaard, voorstandaard, fietspomp, stuurtashouder-verlenger, zadelveer?, snelbinders en platformpedalen.
Een aantal van de genoemde 'extra's' zit al standaard op de Koga, maar bij andere fietsen moet je ze er nog bij optellen.

Dus mocht je aan een nieuwe lichte denken, dan wel al deze accessoires bij het gewicht tellen.... , en dan worden die nieuwe lichte fietsen plotseling een stuk zwaarder.

Het afgebeelde model is denk een jaar of twaalf oud. In de folder wordt gesproken over standaard 18 kg.
Het exacte jaartal en opgegeven gewicht kun je zelf terugvinden bij:
https://www.koga.com/nl/service/brochur ... -brochures
Op marktplaats is wel e.e.a. te vinden binnen je budget en wat mogelijk voldoet aan je voorwaarden.
En het hoeft echt niet persé een Koga of Santos te zijn...

Misschien is dit wat voor je? https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Zo zijn er wel meer fietsen te vinden op marktplaats als je selecteert op prijs tussen € 1.500,- en € 2.500,- met als trefwoord “Rohloff”. Je kunt het trefwoord ook weglaten, maar dan wordt het aanbod groter en is het misschien wat lastiger zoeken.

(Ik heb overigens geen enkele band met de adverteerder of met marktplaats)
Die fietsdoos neem je niet mee onderweg, dus dat gewicht moet je zeker aftrekken van die 26 kg.
Gewichten die in verkoopbrochures worden vermeld zijn altijd zonder slot en standaard en waarschijnlijk ook met een lichter zadel en zonder pomp. Ik schat dat jouw fiets dus een vergelijkingsgewicht van ongeveer 20 kg heeft.

Zonder veel onderzoek naar het aanbod durf ik te stellen
- een nieuwe fiets van 20 kg met dezelfde functies kost je ongeveer 1500 euro
- een nieuwe fiets van 17 kg met dezelfde functies kost je ongeveer 2500 euro
- een nieuwe fiets van 15 kg met dezelfde functies kost je ongeveer 4000 euro en is veel kwetsbaarder
- lichter dan 15 kg met dezelfde functies bestaat niet
- een Rohloff naaf maakt de fiets niet lichter, wel duurder
math schreef:
di 25 jun, 2019 00:05
Zonder veel onderzoek naar het aanbod durf ik te stellen
- een nieuwe fiets van 20 kg met dezelfde functies kost je ongeveer 1500 euro
- een nieuwe fiets van 17 kg met dezelfde functies kost je ongeveer 2500 euro
- een nieuwe fiets van 15 kg met dezelfde functies kost je ongeveer 4000 euro en is veel kwetsbaarder
Ik zou het wel interessant vinden als je dat onderzoek deed. :D Pak een weegschaal en vraag Marco van Bike4travel eens om permissie om in zijn winkel te komen wegen.
Ik denk dat de verschillen veel kleiner zijn.
Nuttiger is denk ik om niet te veel spul op je fiets te schroeven, al is een fijn zadel voor mij altijd een noodzaak.
Mijn fiets weegt 17,5 kg, maar dat is inclusief grote standaard, leren zadel met veren en geveerd (!) stuur, en de nieuwprijs was iets van 1000 euro, als je de zelfombouw uitrekent. Hier met dunne banden, met dikke banden ( tot 55 kan) ziet het er stoerder uit:
Afbeelding
Leon schreef:
di 25 jun, 2019 07:20

Mijn fiets weegt 17,5 kg, maar dat is inclusief grote standaard, leren zadel met veren en geveerd (!) stuur
...en met ongeveerd kunststof zadel, compacte pomp en zonder standaard kan er zo nog een halve kilo vanaf en heb je volgens de Theorie van Math een fiets van 2500 euro :D
De laatste keer dat ik mijn stalen fiets gewogen heb was die iets van 15.5 kg. Dat was met alles erop en er aan en een leren zadel, behalve een standaard en voordrager, maar wel met lichte banden. Iets lichter zou nog kunnen, maar niet heel veel zonder degelijkheid te verliezen.
De conclusie is dat de range tamelijk beperkt is. 15 kg is echt wel het minimum en veel meer dan 18 kg lijkt overdreven. Wie makkelijker de berg op wil kan beter minder bagage meenemen, zelf afvallen, of hard trainen. Daar is veel meer te halen.
15,0 kg is inderdaad ongeveer het minimum voor een fiets met standaard, ringslot, spatborden en een leren zadel en zonder voordrager, mijn fiets (JanJansen Rohloff) weegt op deze manier 14,5 kg en ik denk dat sommige Idworxen en de Santos Travel Lite daar nog iets (14,0 kg) onder zitten. Zonder spatborden, slot en standaard scheelt bijna 2,0 kg!
Iemand al gekeken wat een Van Nicholas weegt? 8)
Behalve gewicht zou ik ook letten of er genoeg oogjes voor je bagagedragers zijn. Gecombineerd oog voor spatbord en bagagedrager ben ik geen fan van, zeker niet als de spatbordbeugel een aangebogen oog heeft. De lange boutjes maken het allemaal niet sterker. En gelet op je eerdere pech met je voordrager, monteer de dragers met een langer boutje dat uitsteekt aan de binnenkant en draai daar een borgmoer op.
Wim schreef:
di 25 jun, 2019 08:59
De laatste keer dat ik mijn stalen fiets gewogen heb was die iets van 15.5 kg. Dat was met alles erop en er aan en een leren zadel, behalve een standaard en voordrager, maar wel met lichte banden. Iets lichter zou nog kunnen, maar niet heel veel zonder degelijkheid te verliezen.
De conclusie is dat de range tamelijk beperkt is. 15 kg is echt wel het minimum en veel meer dan 18 kg lijkt overdreven. Wie makkelijker de berg op wil kan beter minder bagage meenemen, zelf afvallen, of hard trainen. Daar is veel meer te halen.
Misschien is het in geval van Jonne wel een geval van te hard getraind onderweg; ik bedoel dat dat in ieder geval ook kan. Op de foto's van Jonne zie ik geen buitengewoon zwaarbeladen fiets. 25 kg bagage voor een wereldreis is, inclusief de extra spullen die ze noemt, zelfs zeker niet veel. Bergop gaat nu eenmaal langzaam. Onverhard bergop gaat nog veel langzamer. Dat kun je wat procentjes sneller laten gaan als je ongeveer dezelfde procenten van het totaalgewicht (incl. berijder) thuislaat, maar snel wordt het nooit.
De voordrager zit inmiddels inderdaad vast met een bout met moer. Nu ik weer in Nederland ben kan ik er in ieder geval een nieuwe opzetten, want de huidige heeft een aantal bochten er in zitten.

Het leek mij wel wat om bij een volgende fiets heel de voordrager weg te laten en het rechtstreeks aan het frame vast te maken. Met een beetje geluk hoop ik dan ook de rackpack niet meer nodig te hebben, wat ook al een kilo scheelt. Al met al denk ik dus dat er iets te behalen valt met de bagage en iets met de fiets, hoewel gemak en comfort ook wel belangrijk zijn. Spatborden en een standaard vind ik namelijk wel erg fijn.
Theoretisch gezien is afvallen het efficiëntst, in de praktijk ben ik gedurende mijn fietsreis zelfs wat aangekomen. En ja, die kilo's moeten natuurlijk ook de berg op.

Zijn er nog fietsen waar ik nog naar zou kunnen kijken? Die jullie geschikt achten en waar ik mogelijk nog niet aan gedacht heb?

Alvast bedankt weer!
Een vrouw van 1.72 m die 80 kilo weegt is toch niet geproportioneerd? Maakt niks uit als je iets voller bent, maar dit lijkt me alleen niet normaal geproportioneerd. En het is wel relevant wat betreft je fietskeuze lijkt me :)

Succes in ieder geval!
Glad ijs, iemand met veel spiermassa voldoet niet aan de BMI-onzinmeter :roll:
Jonne schreef:
di 25 jun, 2019 13:13
De voordrager zit inmiddels inderdaad vast met een bout met moer. Nu ik weer in Nederland ben kan ik er in ieder geval een nieuwe opzetten, want de huidige heeft een aantal bochten er in zitten.

Het leek mij wel wat om bij een volgende fiets heel de voordrager weg te laten en het rechtstreeks aan het frame vast te maken. Met een beetje geluk hoop ik dan ook de rackpack niet meer nodig te hebben, wat ook al een kilo scheelt. Al met al denk ik dus dat er iets te behalen valt met de bagage en iets met de fiets, hoewel gemak en comfort ook wel belangrijk zijn. Spatborden en een standaard vind ik namelijk wel erg fijn.
Theoretisch gezien is afvallen het efficiëntst, in de praktijk ben ik gedurende mijn fietsreis zelfs wat aangekomen. En ja, die kilo's moeten natuurlijk ook de berg op.

Zijn er nog fietsen waar ik nog naar zou kunnen kijken? Die jullie geschikt achten en waar ik mogelijk nog niet aan gedacht heb?

Alvast bedankt weer!
Als je echt iets lichts wil, dan kun je in de titanium hoek gaan zoeken, het merk Van Nicholas is een Koga zusje, met gelijkwaardige opties en afwerking, echter heb je het dan voor een fiets met dragers en Rohloff of 14kg ipv 17-20kg. Daar zit wel een heel fijn prijskaartje aan. Idworx maakt ook een titanium versie van een aantal van haar fietsen, bedenk je wel dat het dan rap richting prijzen boven de 5000 euro gaat.

Wat ook een optie kan zijn is custombouw, M-Gineering, Vittorio, Snel, Wind Cycleworks bouwen op maat en naar wens een fiets die bij je past, ook daar kun je je geld leuk in kwijt.