door
groverr » ma 24 jun, 2019 22:05
Mijn eerste fietsvakantie heb ik ook de Rijn gevolgd op een racefiets met rekje en tassen, maar dan de andere kant op. Mijn bevindingen zijn dat tussen Duisburg en Keulen (rechteroever) de Eurovelo15 veel kruip door sluip door stukken kent. Dat betekent in Duitsland regelmatig door bosjes met muggen en langs moestuintjes over onverharde paden. Ook een aantal bruggen over snelwegen en dan weer door woonwijken. Dat is inderdaad niet prettig, zoals de zoon van Maarten terecht opmerkt. Vanaf Keulen (en vanaf Bonn de linker oever) tot Bingen rij je langs de provinciale weg totdat het dorpje begint. Daar gaat het fietspad het park in (soms half verhard) en gaat dan over de boulevard van het dorpje, die veelal zijn betegeld met nauw op elkaar aansluitende golvende betonbakstenen. Dat zijn geen Waaltjes of zo iets, waar je helemaal van uit elkaar rammelt. Gewoon niet maximale bandendruk en dan voel je de randjes al niet meer. Bij Bingen is er even een stukje zand, maar je ziet de doorgaande weg gewoon lopen en die kan je dan ook kiezen. Om de een of andere reden kom je niet door Ludwigshafen, maar moet je door andere dorpjes en een half verhard bospad. Best te doen.
Al redelijk snel na de Franse grens kom je stukken langs de provinciale weg te rijden naar Strasbourg. Vanaf Strasbourg ga je langs het Rhone - Rijnkanaal. Dat is voor een groot deel half verhard tot aan Neuf Breisach en tussen Mulhouse en Basel heb je weer een stuk langs een kanaal dat half verhard is. Het is dan witte klei, vergelijkbaar met schelpenpaadjes. Het zijn niet de grove stenen, zoals op de Duitse Schotterwegen. Uit ervaring weet ik dat na regen je fiets er witgeel uit ziet van de klei en dat de naaktslakken in je versnellingskabels hangen als die buitenom lopen.
Gewoon even stoppen bij een wasbox. Neem wel in Duitsland minimaal 25 mm banden en een dikker stuurlint, omdat er nooit zo mooi asfalt ligt als in Nederland. Ik vind het wel een route om lekker kilometers te trappen. Zorg wel voor een GPS, omdat je vaak moet afslaan en je de kleine bordjes ook snel mist. Je kan dan ook gemakkelijk even kijken als je een paadje ziet wat je niet in wilt.