Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in vliegtuig steeds duurder - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fiets in vliegtuig steeds duurder

Beste Peter de Rijk,
Op dit punt ben ik het roerig met je eens.
160 Euro extra voor de fiets naar Tunis is wel erg veel in verhouding tot de prijs van een gewoon ticket.
KLM doet inderdaad de grondafhandeling voor Transavia op Schiphol.
De trend van 80 Euro per fiets voor een enkeltje intercontinentaal breidt zich steeds verder uit over andere maatschappijen. Wil je je fiets tegenwoordig goedkoper dan 80 Euro meenemen naar Bangkok, dan zit je vast aan een vlucht met een overstap.
Die 40 Euro voor een Europees fiets-enkeltje staat vaak in verhouding tot de prijs van een ticket voor de passagier zelf. Ik vloog met Transavia van Barcelona naar Amsterdam voor 19,- Euro. Mijn fiets was dus ruim het dubbele. Daar kwamen nog wel veiligheidstoeslag, airporttax etc bij.
Ik heb onlangs met woordvoerders van een paar maatschappijen gesproken.
Zij hadden het over de "gigantische" extra kosten van vervoeren van een fiets. Is ook geen standaard bagage, maar moet apart beladen worden. Verder hadden ze "hun handen vol" aan claims van eigenaaren van beschadigde fietsen, omdat de fiets beschadigd was.
Bovendien hebben ze toch al last van de hoge brandstofprijzen en de extra kosten voor veiligheid.
Die brandstofprijzen en kosten voor extra veiligheid brengen ze gewoon in rekening: dat kun je passagiers met een fiets niet verwijten.
Uiteindelijk gaf de vertegenwoordiger toe dat ze liever geen fietsen vervoeren vanwege alle rompslomp.

peter de rijk schreef:De tarieven voor fietstransport zijn bij Transavia, KLM. Martinair en Air France allemaal even belachelijk hoog: 40 euro voor een enkele reis binnen Europa en 80 euro enkele reis intercontinentaal.
Voor fietstransport op Europese en intercontinentale bestemmingen geldt bij Martinair een prijs van 80 Euro per enkele reis :evil:
Kan de Wereldfietser niet eens proberen korting te bedingen bij Onze Voormalige Nationale Trots?
Helemaal mee eens, per slot van rekening vertegenwoordigt de vereniging toch een aardig grote groep reizigers.
Niet geheel oninteressant voor een luchtvaartmaatschappij, zo lijkt me.

Kunno schreef:
peter de rijk schreef:De tarieven voor fietstransport zijn bij Transavia, KLM. Martinair en Air France allemaal even belachelijk hoog: 40 euro voor een enkele reis binnen Europa en 80 euro enkele reis intercontinentaal.
Voor fietstransport op Europese en intercontinentale bestemmingen geldt bij Martinair een prijs van 80 Euro per enkele reis
Het staat niet echt duidelijk op de site, maar bij Martinair kosten fietsen op korte afstand charters € 80,= voor een retour en op Europese en intercontinentale lijnvluchten € 80,= voor een enkele reis.

Gerd

Voor binnen Europa:
Ryanair 22.5€
Virgin 30€

Bij Ryanair was het vorig jaar nog 25€ dus die zijn een beetje goedkoper geworden.

Ook Lufthansa hanteert per 1 november 2006 de tarieven voor fietsvervoer die ook de KLM en Air France hanteren: binnen europa € 40 en intercontinentaal € 80 voor een enkele reis per fiets. Het is me niet helemaal duidelijk of je dan vanuit Amsterdam voor een enkeltje Bombay € 120 (€ 40 + € 80) moet betalen, je vliegt immers altijd met een overstap in Duitsland en dus een Europees en een intercontinentaal traject.
In 2005 betaalde ik bij Brussels Airlines voor een retourvlucht Marokko een bedrag van Euro 94,-- voor de fiets. Op de terugvlucht wilde men mij in eerste instantie Euro 50,-- aanrekenen voor 5 kg. overgewicht (fiets + bagage). Een klacht bij Brussels Airlines over het hoge vervoersbedrag van de fiets heeft helaas niets opgeleverd.

Als je nu je fiets inpakt in een koffer zou je dan ook dergelijke kosten m.u.v. eventueel overgewicht voor het vervoer van je fiets moeten betalen?
___________________________________________
Ralph Schneiders
http://members.home.nl/fietsvakantiepagina
Als je je fiets in een koffer pakt die "normaal" afgehandeld kan worden kost je dat natuurlijk niet sextra.
Maar de vraag is eigenlijk : Als je zoveel geld moet betalen voor je fiets , heb je dan je volledige bagage vrijheid voor de rest van je bagage?
Dit zou wel meer dan redelijk zijn, maar is volgens mij dus niet altijd zo.
De airlines zijn daar ook nogal onduidelijk over.

Het piece concept voor reizen naar bv de VS gaat voor fietsen ook al niet meer in alle gevallen op.... las net dat Continental airlines 95$ (enkele reis!) in rekening brengt voor het meenemen van een fiets, dus de fiets valt in hun geval nooit binnen het piece concept.
Dat komt dus al met al weer dicht in de buurt van de eerder genoemde 80euro die verschillende europese maatschappijen "ons" aanrekenen.

Ed en Myrthe

Drie jaar geleden vonden wij dat ook uit, nadat we het ticket geboekt hadden :oops: Toen werd er $80,- gevraagd. Let wel, dat was ook nog eens per sector. M.a.w. voor een retourtje naar Panama City moesten we $320,- per fiets betalen, er moest immer worden overgestapt in Newark. We hebben toen de fietsen (helaas) maar thuis gelaten.

Laura en Maikell