Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vele vragen over fietsen in Zuid-Amerika - Forum Wereldfietser

Vele vragen over fietsen in Zuid-Amerika

Over een jaar gaan wij een langere reis maken (+/- 6-10 maanden)
We vinden het erg moeilijk om een keuze te maken waar we naar toe gaan. We waren vast besloten om naar Zuid-Amerika te gaan, dit jaar zijn we echter naar Istanbul gefietst en Turkije (en verder richting Azië) maakte ons ook erg enthousiast.

Nu gaan we gewoon maar 2 plannen maken (is sowieso al een erg leuke bezigheid).

Het idee is om van Buenos Aires naar Ushuaia te fietsen. (+/- 3000 km??)
Van Ushuaia naar Salar de Uyini (zoutvlaktes in Bolivia) (+/- 6000 km??)
Dan via La Paz en het lake Titicaca in Bolivia naar Lima in Peru (+/- 3000km??)

Nu de vragen :D
Denken jullie dat deze afstanden enigszins kloppen?

Is het niet veel te ver voor 6 tot 10 maanden? (hoe schatten jullie dat in?)

Is het stuk van Bueonos Aires naar Ushuaia interessant om te fietsen?

Bleven jullie bereikbaar in Bolivia? (zoja hoe deed je dat?)

De veiligheidssituatie is in de grote steden in Zuid-Amerika misschien niet geweldig. In Europa fietsen wij altijd gewoon elke grote stad in en uit. Hoe gaan jullie daar mee om in Buenos Aires, Lima en La Paz etc.? (taxi nemen vanuit de stad?)

De regentijd in Bolivia loopt van november tot maart. Kan je vanaf april daar al weer goed fietsen of moet je langer wachten? (Herstel wegen e.d.)

Ik hoop op nuttige antwoorden! Bedankt in ieder geval! :D
Hoi,

Lima uitfietsen en La Paz infietsen heb ik gewoon over de grote weg gedaan. Niet ideaal misschien w.b. verkeersdrukte, maar het is mij goed afgegaan. Met meertallen kan het wellicht een veiliger gevoel geven (of juist niet als je je verantwoordelijk voelt voor een ander).

De jungle van Bolivia tussen La Paz en Rurrenabaque was goed te befietsen in de maand april (begin april) van het jaar 2005. Hmm... Het lijkt langer geleden dan het feitelijk is.
Slechts 1 fikse regenbui van een half uurtje. De ketting was goed schoon en heb ik de ochtend erna direct weer opnieuw inge-olied.

Ik ben net terug van bijna vier maanden Zuid Amerika, en heb van Buenos Aires tot net ten westen van de Salar de Uyuni gefiets. Op de website lees je meer.

In die periode hebben we 4600 kilometer gefietst, waarvan zo'n 1250 kilometer onverhard. Die 4600 kilometer waren behoorlijk relaxed, maar dat zal ook behoorlijk afhangen van je persoonlijke fietsvoorkeuren.

Astrid en Rinnert zijn begin september vertrokken vanuit Buenos Aires naar Ushuaia en als ze nog zin hebben vertrekken ze daarna weer naar het noorden.

Bereikbaar in Bolivia? Bedoel je per telefoon? Dan zal je in flinke delen van Bolivia een satelietteledoon mee moeten nemen!
Internetcafe's zijn bijna overal wel te vinden.

LP

Oh ja:

Bij de grensovergang tussen Villazon (Bo) en La Quiaca (Ar) staat aan de Argentijnse kant van de grens een bord met de tekst Ushuaia 5221 km en ik denk dat die kilometers in belangrijke mate over Ruta 40 gaan.

Van Villazon tot aan het stadje Uyuni is zo'n 300 kilometer.

Houdt er rekening mee dat in Bolivia je dagafstand niet zo hoog zal zijn wegens de slechte wegen en het gebrek aan zuurstof.

LP

En een tip om Buenos Aires makkelijk uit te komen: de veerboot naar Colonia in Uruguay. Vertrekt vanuit Puerto Madero nabij het centrum van Bs As. Daarna wel een beetje 'omfietsen' als je naar het westen wilt, door buitengewoon relaxed rivierenland. Maar wat is omfietsen als je zo lang weggaat?

Lisette

Lisette, bedankt voor de tip!

Zijn er mensen die vanuit Buenos Aires eerst naar het zuiden en daarna weer naar het noorden (Chili) zijn gefietst? Zijn er dan delen die je min of meer dubbel moet fietsen? We weten dat in Patagonië de wind meestal erg hard waait, rijden er bijvoorbeeld ook bussen in dit gedeelte van Zuid-Amerika?

Wat voor landschappen kom je dan ongeveer tegen en op wat voor wegen rijden jullie? Zijn het vooral de grotere wegen of ook veel rough tracks of kleinere weggetjes?

En op wat voor kaarten fietsen jullie? In de landeninfo van Chili vond ik alleen kaarten met een (erg) grote schaal: 1:2 500 000. Voldoen die kaarten, ook voor het vinden van die mooie kleine weggetjes?

Een laatste vraag voor nu: is 6 maanden niet 'te veel' voor alleen Chili en Argentinië? Is er voldoende afwisseling in landschap etc.?

We waren erg gelukkig met de kaarten van Reise Know-How. De kaart van Argentinië (1:2.000.000) klopt heel behoorlijk. We zijn alleen een paar stukken tegengekomen nu geasfalteerd waren i.p.v. steenslag. Die van Bolivia (1.300.000) klopt niet helemaal (qua afstanden), maar dat doet geen enkele kaart van Bolivia... Van andere fietsers heb ik vernomen dat inmiddels meer wegen geasfalteerd zijn dan op die kaart staat.

Qua schaal voldoet bovengenoemde kaart van Argentinië. Er zijn niet zoveel wegen, dus de meeste befietsbare staan er wel op. Voor Bolivia durf ik daar geen uitspraken over te doen. Daar waren in elk geval meer dorpen dan op de kaart staan.

We hadden van Argentinië ook een Nelles kaart bij ons en die had weinig toegevoegde waarde. Van Bolivia hadden we ook een ITM kaart. Die laat vooral zien dat je niet blind op een kaart moet afgaan en geeft soms wat andere dorpen aan en/of doet dat met een andere naam (veel dorpen hebben meerdere namen). Voordeel van de Reise Know-How kaarten is ook dat ze behoorlijk scheurvast zijn en dus lang meekunnen.

Van de hele reis (4600 km) hebben we ongeveer een kwart onverhard gefietst. De geasfalteerde wegen in Argentinië zijn zeker in het westen rustig genoeg om relaxed te kunnen fietsen. Waar mogelijk is het aan te raden de provinciale wegen te nemen en niet de nationale, hoewel de beroemde Ruta 40 soms niet meer is dan een smalle onverharde weg.

In Patagonië zijn we niet geweest. Het stuk dat we befietst hebben was landschappelijk zeker afwisselend genoeg. Zie voor Patagonië de site van Astrid en Rinnert, die nu onderweg zijn.

Lisette

Hallo,

Wij vertrekken in maart naar Zuid-amerika. Wij gaan juist in omgekeerde richting. We vertrekken in Quito en eindigen in Ushuaie/buenos Aires. We moeten in ieder geval in Buenos Aires het vliegtuig terug nemen.
Maar jullie vragen om informatie en dat kan ik nu eigenlijk niet echt geven. Wel hebben wij een website waar je op kunt kijken want daar worden alle foto's en reisverhalen opgezet! Wie weet hebben jullie er wat aan!

Wij gebruiken overigens straks ITM kaarten (international travel map). Schijnt goed te zijn en we hebben de kaarten in de winkel zorgvuldig vergeleken.

Ik weet niet wanneer jullie precies gaan maar misschien komen we elkaar tegen daar aan de andere kant van de wereld!

Onze website is: www.fietsersinactie.nl

Caroline en Rutger

Om van Buenos Aires naar Ushuaia te fietsen en dan weer door Patagonie omhoog lijkt me een beetje teveel van het goede. We zijn een aantal fietsers tegen gekomen die het dan zat waren. (De wind welteverstaan). En zelf vonden we 1 keer meer dan genoeg.

Ik zou het eerste stuk niet fietsen en in Ushuaia beginnen.
Wij hebben het stuk Ushuaia - Lima in 8 maanden gefietst, waarvan anderhalve maand oponthoud. (wachten op de lente) Het moet dus in 6 maanden te doen zijn.

Succes,

Marco
Hoi
Inderdaad zijn er vele mogelijke en mooie routes hier in Zuid Amerika.
Echter 1 advies: fiets niet -rechtstreeks- van Buenos Aires naar Ushuaia, tenzij je een liefhebber bent van lang dezelfde natuur te zien (lees pampa, die vlak is of licht heuvelachtig, de kleuren van de duinen heeft en dat duizenden kilometers achter elkaar door, met slechts af en toen een dorp/stad) en van zeer harde, stormachtige wind houdt.
Wij zelf zijn wel van Buenos Aires naar Ushuaia gefietst, maar zijn eerst naar het westen gegaan, toen naar het zuiden, via Chili, enz (zie ook onze site www.stukjefietsen.com). We hebben zodoende meer verschillende landschappen gezien en vermoedelijk een stuk minder last van de wind gehad. Ook wij hebben wel de Patagonische winden leren kennen, maar door soms eerder te stoppen met fietsen dan gepland en de dag later juist heel vroeg te vertrekken, is het over het algemeen toch goed te doen. Wij zijn heel veel andere fietsers tegengekomen tussen San Martin de los Andes/ Bariloche en Ushuaia en degenen die de route 3 (deels)/route 40 hadden gedaan, waren die meestal meer dan zat. Vanuit Ushuaia zijn wij nu een flink stuk per bus naar het noorden gegaan (1800 km) naar Peninsula de Valdes bij puerto Madryn. Na een relatief kort fietstochtje hier, zullen we de bus verder nemen naar het noorden van Argentinie en willen we in Noord Argentinie, Noord Chili en Bolivia gaan fietsen.

Heel veel voorbereidingsplezier en succes.

groet Astrid

giantus schreef:Over een jaar gaan wij een langere reis maken (+/- 6-10 maanden)
We vinden het erg moeilijk om een keuze te maken waar we naar toe gaan. We waren vast besloten om naar Zuid-Amerika te gaan, dit jaar zijn we echter naar Istanbul gefietst en Turkije (en verder richting Azië) maakte ons ook erg enthousiast.

Nu gaan we gewoon maar 2 plannen maken (is sowieso al een erg leuke bezigheid).

Het idee is om van Buenos Aires naar Ushuaia te fietsen. (+/- 3000 km??)
Van Ushuaia naar Salar de Uyini (zoutvlaktes in Bolivia) (+/- 6000 km??)
Dan via La Paz en het lake Titicaca in Bolivia naar Lima in Peru (+/- 3000km??)

Nu de vragen :D
Denken jullie dat deze afstanden enigszins kloppen?

Is het niet veel te ver voor 6 tot 10 maanden? (hoe schatten jullie dat in?)

Is het stuk van Bueonos Aires naar Ushuaia interessant om te fietsen?

Bleven jullie bereikbaar in Bolivia? (zoja hoe deed je dat?)

De veiligheidssituatie is in de grote steden in Zuid-Amerika misschien niet geweldig. In Europa fietsen wij altijd gewoon elke grote stad in en uit. Hoe gaan jullie daar mee om in Buenos Aires, Lima en La Paz etc.? (taxi nemen vanuit de stad?)

De regentijd in Bolivia loopt van november tot maart. Kan je vanaf april daar al weer goed fietsen of moet je langer wachten? (Herstel wegen e.d.)

Ik hoop op nuttige antwoorden! Bedankt in ieder geval! :D