Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg Exal SP19 of Mavic XM719 - Forum Wereldfietser

Velg Exal SP19 of Mavic XM719

Hallo,

Graag zou ik op mijn Koga Worldtraveller een nieuwe achtervelg willen monteren.
De vraag is natuurlijk welke velg is stevig en bestand tegen een flinke fietstocht met bagage over ruw terrein.
Vele wereldfietsers gebruiken de Exal SP19 (meestal Santos fietsen) of is er inmiddels een betere versie op de markt?
Welke spaken zijn goed?
Hoeveel spaaks?

Of is Mavic XM719 wellicht een aanrader?

Exal heette vroeger Alesa als ik het bij het juiste eind heb, en daar heb ik slechte ervaring mee. Als SP staat voor: Spudnik dan praten we over dezelfde velg.

Mavic XM719 ken ik niet, wel Mavic A719 en daar rij ik nu mee rond. Achter een 40 gaats, met een XT-naaf erin en daar ben ik uitermate tevreden over.

De Sapim leader is een uitstekende spaak voor een reisfiets, zit ergens rond de €0,45 per spaak, of DT Swiss Alpine II sterke spaak, en zal wel ongeveer in dezelfde prijsklasse zitten vermoed ik.

In de folder van Mavic staat de A719 onder de categorie 'Asphalt' vermeld en de XM719 onder de categorie "MTB Crossmountain'. Een nog stevigere velg volgens de folder.

In Rusland is mij namelijk een achtervelg Mavic X221 gescheurd. In Kazan heb ik toen een downhill velg gekocht en deze velg is nog steeds niet stuk gegaan. Nadeel van deze velg is het gewicht.

Ralph schreef:In de folder van Mavic staat de A719 onder de categorie 'Asphalt' vermeld en de XM719 onder de categorie "MTB Crossmountain'. Een nog stevigere velg volgens de folder.
OK weer wat geleerd, als ik het samenvat dan is die XM een verzwaarde uitvoering van de A719. Ondertussen heb ik ook een klein beetje rondgesnuffeld, en krijg ik de indruk dat je die XM weer niet als 40 gaats kan krijgen. Niet dat dat per sé een "must" is, maar het was ook een van je vragen geloof ik.

De Exal velg !
Met mijn Exal velgen heb ik 23.000 km gereden zonder enig probleem, zonder zelfs een keer de spaken bij te spannen, niets. De velgen zagen af op Cambodiaanse wegjes en werden ronduit gemarteld op de Continental Divide mountain bike route (veeeel te zwaar bepakt), maar gaven geen krimp (de Tubus dragers braken wel :( ).
Ik heb ze nu uit voorzorg vervangen voor een nieuwe trip van een jaartje (weer Exal natuurlijk), maar de oude waren nog steeds oke.
Misschien lijkt het alleen maar zo, maar bijna altijd wanneer ik lees over velgproblemen gaat het over Mavics. Ze zijn ook populair natuurlijk ...

Misschien lijkt het alleen maar zo, maar bijna altijd wanneer ik lees over velgproblemen gaat het over Mavics. Ze zijn ook populair natuurlijk ...
Zodra velgen ter sprake komen krijgt Haike een Alesa aanval. Want ooit is er bij hem eentje stuk gegaan. Of dat aan de velg lag of de wijze van spaken valt natuurlijk niet meer na te gaan.

Wat mij betreft zijn Alesa's keurige velgen voor hun geld, en moet je bij Mavic oppassen, zeker als het de iets oudere MTB velgen betreft die ALLEMAAL stuk gingen
Afbeelding

[www.m-gineering.nl/mavic.htm].
Deze feature, it's not a bug heeft Mavic nu doorgeschoven naar de systeemwielen ;)

Exal is ook een keurige velg, en leverbaar in diverse boringen. Mijn advies is echter 40 over te slaan, en of 36 of 48 te kiezen.
Bij 40 loop je kans op uitscheurende spaakflenzen, en een 40 gaats velg is net zo slecht leverbaar als een 48. Op een 48 gts naaf kun je echter een 36 gts velg breien

m-gineering schreef:
Zodra velgen ter sprake komen krijgt Haike een Alesa aanval. Want ooit is er bij hem eentje stuk gegaan. Of dat aan de velg lag of de wijze van spaken valt natuurlijk niet meer na te gaan
8) Ik vind hem leuk Marten (nu wel, toen niet :lol:) de spaken stonden er goed in, kruis drie gemaakt door een DT Swiss dealer. Maar ja, je hebt gelijk dat zegt nu natuurlijk niks meer. Laten we het er maar op houden dat het een maandagochtend exemplaar Alesa velg is geweest. Verder zal ik de laatste zijn om te beweren dat Mavic niet kapot kan, want ook daar ben ik ervaringsdeskundige :wink: Maar met deze A719 heb ik ondertussen meer km probleemloos afgelegd dan met de Alesa.
Als jij hier schrijft dat Alesa een deugdelijke velg is, geloof ik dat wel, alleen heb ik er een minder aangename ervaring mee.

Exal is ook een keurige velg, en leverbaar in diverse boringen. Mijn advies is echter 40 over te slaan, en of 36 of 48 te kiezen.
Bij 40 loop je kans op uitscheurende spaakflenzen, en een 40 gaats velg is net zo slecht leverbaar als een 48. Op een 48 gts naaf kun je echter een 36 gts velg breien
Bedankt voor je reactie. Jouw foto laat exact zien wat met mijn mavic velgen is gebeurd. Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste een 36 gaats Exal velg en een 48 gaats XT naaf bestellen? Welke spaken zou jij nemen?

Ralph schreef:
Bedankt voor je reactie. Jouw foto laat exact zien wat met mijn mavic velgen is gebeurd. Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste een 36 gaats Exal velg en een 48 gaats XT naaf bestellen? Welke spaken zou jij nemen?
????

Een 48 gaats naaf en een 36 gaats velg combineren heeft pas zin als je aan de andere kant van de wereld een oplossing moet zien te vinden voor je dubbelgevouwen wiel. Lijkt me nu niet aan de orde.

Dus:
- beslis of het 36 of 48 gaats moet worden
- koop een naaf met x gaten, een velg met x+1 ;) perforaties en x spaken.

Ik zou blanke 14-15 (2.0-1.8mm) dubbel butted spaken nemen, van Hoshi, DT of Sapim

Even nieuwsgierig: waarom blanke spaken?

Spironski schreef:Even nieuwsgierig: waarom blanke spaken?
Omdat ze van zwart wel modieuzer en duurder worden, maar niet sterker

Ah ,oké! Maar ze worden er dan toch ook niet zwakker van (je weet maar nooit)... :)

Spironski schreef:Even nieuwsgierig: waarom blanke spaken?
Omdat je dan met een pot zwarte verf, ze zwart kan schilderen? :wink:

Sorry maar ik kon het even niet laten. Hij ligt er te mooi voor om 'm er niet in te tikken.
En sommige zwarte spaken zijn niet zwart, alleen ben je dan ondertussen wel 2000 km verder. :cry:

Spironski schreef:Ah ,oké! Maar ze worden er dan toch ook niet zwakker van (je weet maar nooit)... :)
neem maar aan van wel

de Mavic D121 is een heel oude velg, opgevolgd door de D521, waarmee ik probleemloos tot nu toe 22.000km gereden heb en hij kan nog wel dezelfde afstand mee, en is inmiddels opgevolgd door de EX721,die inmiddels met DT Alpine III voor heb zitten . D521 als gevolg van val/botsing overleden. De 221 is een gebustte velg en ik zou altijd voor een gelastte gaan zoals de EX721. En de mooiste en sterkste spaken vind ik DT Alpine III, daarna Sapim Strong en Sapim Enduro.

Wim

Hmm, dus zwart is wèl zwakker dan blank. Zoiets meende ik al te proeven... Komt dat omdat die zwarte verf er wordt "opgebakken" ofzo?

Spironski schreef:Hmm, dus zwart is wèl zwakker dan blank. Zoiets meende ik al te proeven... Komt dat omdat die zwarte verf er wordt "opgebakken" ofzo?
Het is geen verf, maar een of andere conversie van het metaal aan het oppervlak

wimligfiets schreef: En de mooiste en sterkste spaken vind ik DT Alpine III, daarna Sapim Strong en Sapim Enduro.
Komen er bij mij niet in. De diameter reductie en dus de koudvervorming is te extreem

m-gineering schreef:
wimligfiets schreef: En de mooiste en sterkste spaken vind ik DT Alpine III, daarna Sapim Strong en Sapim Enduro.
Komen er bij mij niet in. De diameter reductie en dus de koudvervorming is te extreem
Eeuhhh.... Marten, het kost me erug veel moeite om bij je in het wiel te blijven zitten :wink:

DT en Sapim adviseer je wel in dit zelfde draadje, heb je het nu dus over een specifiek type DT/Sapim wat je niet gebruikt?

Haike schreef:
m-gineering schreef:
Eeuhhh.... Marten, het kost me erug veel moeite om bij je in het wiel te blijven zitten :wink:

DT en Sapim adviseer je wel in dit zelfde draadje, heb je het nu dus over een specifiek type DT/Sapim wat je niet gebruikt?
Ik adviseer butted spaken van 2.0-1.8-2.0mm. Die worden gemaakt van 2.0mm dik ijzerdraad dat in het midden dunner wordt getrokken. AlpineIII etc spaken beginnen als 2.36mm dik draad en worden ook naar 1.8mm gehamerd. Het materiaal krijgt dus veel meer vervorming voor z'n kiezen, en om dat voor elkaar te krijgen moet je of met zachter draad beginnen, of accepteren dat het middenstuk knetterhard en dus bros is geworden.