opdefiets schreef:Cesar,
De beste wegenkaart heb je al. Dat is nl. die Michelin Zoom kaart Costa del Sol. Nadeel is dat ie de Cabo de Gata ten oosten van Almeria mist, waar je ook mooie tochten kunt maken en dat nog net haalbaar is vanuit Roquetas. Vraag dat verder maar aan Bert Sitters op dit forum:-)
Van de Cabo de Gata is een topografische kaart 1:50.000 Parque Natural de Cabo de Gata beschikbaar. Die kan ik evt. voor je regelen; prijs iets van 10-12 Euro dacht ik. Kan ook iets meer zijn.
Het is lang geleden dat ik bij Almería gefietst heb. Ik ben ooit vanuit Granada rondom de Sierra de Alpujarras gefietst met Almeria als keerpunt. Wat ik me herinner is dat het vlakke gebied ten westen van Roquetas helemaal niks is: dwz allemaal plastig kassen voor tomaten etc. met overal Afrikaanse al dan niet legale gastarbeiders die ertussen in schamele onderkomens overnachtten. Je kunt beter de bergen in maar er zijn maar erg weinig mogelijkheden daar. Je kunt een mooie rondrit van zo'n 130-140 km maken om de Sierra de Gador heen, maar dat had je al gezien wrsch. Vanaf Berja en het stuk tussen Laujar en Alhama de Almeria is erg mooi. Ik denk verder dat op de A391 en A109 na alle andere weggetjes die dat gebergte invoeren in meer of mindere mate onverhard zijn.
Succes ermee,
Luc O
Dag Luc
Hartelijk dank voor je reactie.
Het gebied rond Cabo de Gato is mij niet onbekend. Ik logeerde daar ooit in de buurt en huurde me toen lokaal een MTB. Interessant gebied, waar ik in elk geval opnieuw naar toe wil eind februari.
Jammer dat de wegenis in de sierras niet echt bestemd is voor racefietsen, behalve dan de route zoals jij ze beschrijft. De oostelijke Alpujarras zijn nochtans prachtig. Misschien kan ik vervoer regelen en proberen om voor bepaalde tochten een meer westelijke uitvalsbasis te nemen. Ik bekijk dit ter plaatse.
Om eerlijk te zijn is Roquetas enkel en alleen uit de bus gekomen als verblijfplaats omwille van de iets grotere kans op aangename temperaturen dan pakweg in Catalonië op hetzelfde tijdstip. Voor andere fietsbestemmingen zoals Mallorca, Gran Canaria enz. waren er altijd wel een aantal praktische bezwaren. Zo kon Mallorca moeilijk voor ons omdat de touroperator ons niet voor medio januari kon garanderen dat ook de fiets mee kon op de vluchten. Gran Canaria is zeer duur en andere meer noordelijke bestemmingen vinden we wat tricky omwille van het weer.
Enfin, ik hoop dat het al bij al nog zal meevallen wat de fietsmogelijkheden betreft.
grtz
Rik aka Cesar Rosas