Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Glyfosaat ("Roundup") op campings in NL - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Glyfosaat ("Roundup") op campings in NL

131 berichten
hoogframe schreef:
wo 29 mei, 2019 10:59
het speelt niet alleen op campings, maar bijvoorbeeld ook op sportvelden:
https://nos.nl/artikel/2286794-sportvel ... delen.html

dit soort discussies hebben vele kanten, maar we weten dit al sinds ongeveer de jaren 70 en toch gaan we er mee door, ongelofelijk. en ook een beetje logisch in ons geld-gestuurde systeem :roll: :evil:

groet, hoogframe
Helaas is dat maar al te waar. Mijn pa spoot vroeger DDT en toen dat verboden werd kwamen er andere middelen die zo mogelijk nog zwaarder vergif is. Die DDT kwam ik 10 jaar later nog tegen in bijvoorbeeld Sri Lanka waar het gedumpt werd door fabrikanten die gewoon door gingen met het middel produceren. Politiek laat het ook gebeuren! Als regelgeving en vooral toezicht op naleving wetgeving ontbreekt EN sancties uitblijven.

Ja dus. Ons geld gestuurd systeem overheerst :evil:

Op naar het volgende milieu schandaal.
AndreM schreef:
za 01 jun, 2019 17:31
Eric op de Fiets schreef:
wo 29 mei, 2019 23:18
Is een grasveld per definitie niet onnatuurlijk?
"Grasfalt" hoorde ik laatst iemand zeggen toen hij sprak over de moderne weidevelden.
Gazons noem ik groene woestijnen. En hier een daar een stukje gazon (dat hoeft niet zuiver gras te zijn) om kinderen te laten spelen, een ligweide te creëren, een sportterrein te maken, ... kan ik nog begrijpen. Maar ik heb een allergie voor die gigantische gazons rond villa's en in grote tuinen, rond flatgebouwen, ... Het is een totaal nutteloos gebruik van waardevolle grond. (Waarbij nuttig gebruik niet enkel commercieel gebruik is maar ook gebruik voor een soortenrijk grasland, bomen, spelterrein, ...)

Renaat
Al de rotzooi die we in onze omgeving achterlaten zou wel eens vroeg of laat als een boemerang terug kunnen komen (voor zover dat nu al niet het geval is).

En er is veel rotzooi: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181102_03899365
Revanho schreef:
zo 02 jun, 2019 09:25
AndreM schreef:
za 01 jun, 2019 17:31
Eric op de Fiets schreef:
wo 29 mei, 2019 23:18
Is een grasveld per definitie niet onnatuurlijk?
"Grasfalt" hoorde ik laatst iemand zeggen toen hij sprak over de moderne weidevelden.
Gazons noem ik groene woestijnen. En hier een daar een stukje gazon (dat hoeft niet zuiver gras te zijn) om kinderen te laten spelen, een ligweide te creëren, een sportterrein te maken, ... kan ik nog begrijpen. Maar ik heb een allergie voor die gigantische gazons rond villa's en in grote tuinen, rond flatgebouwen, ... Het is een totaal nutteloos gebruik van waardevolle grond. (Waarbij nuttig gebruik niet enkel commercieel gebruik is maar ook gebruik voor een soortenrijk grasland, bomen, spelterrein, ...)
Renaat
Gazon is denk ik niet per definitie nutteloos. Het is qua wateropvang altijd nog beter dan welke verharding dan ook. Gooi eens een emmer water, of een stuk of tien, op een gazon leeg en kijk ... het water is in enkele tellen al onvindbaar in de bodem verdwenen.

Toevallig zat ik gisteren met een vriend van mij, die vrij veel beroepsmatige kennis van de Nederlandse natuur heeft, te kletsen en hij vertelde over een onderzoek waar hij bij betrokken was geweest. Het ging om tellingen van aantallen grassoorten. Men bakende daartoe een stuk gras af van 1m x 1m en begon te determineren. (Fijn dat sommige andere mensen dit werk leuk vinden! 8) ) Het ging om gras rondom een veeboerderij die heel langs stond, denk aan een eeuw. Dichtbij de boerderij kwamen de koeien vaak en was de grond rijk aan voedingsstoffen. Er stonden 10 soorten grassen. Verderop lagen de blauwgraslanden (wikipedia waar de koeien nooit stonden maar die alleen als hooiland waren gebruikt, vele tientallen jaren lang. Zonder kunstmest. Het aantal soorten gras, op die ene m2, bedroeg meer dan 100!
Ik lees nu op wikipedia dat blauwgraslanden erg zeldzaam zijn en aangemerkt zijn als natuurreservaat.

Nu is blauwgrasland geen gazon, maar als je een gazon extensief beheert kun je het denk ik toch niet helemaal nutteloos noemen. Uiteraard moet het dan wel liggen op een plek waar iets grasachtigs wil groeien zonder intensief beheer.
Frank schreef:
za 01 jun, 2019 09:38
Alle planten zijn wel natuurlijk. ;-) Maar er zijn wel soorten, bijvoorbeeld de Japanse duizendknoop die je liever niet op je terrein wilt hebben, omdat die door zijn enorme groeikracht inheemse plantensoorten verdringt en schade aan kan richten. Ik zie deze soort inmiddels op flink wat plaatsen verschijnen. .....
Er zijn meer van dit soort "invasieve exoten" (ohh laat Geert W en/of Thierry B het niet horen, voor je het weet geven ze Europa en/of de Linkse Kerk de schuld).

In ieder geval is de Japanse Duizendknoop nu net een soort waar je gericht (ja letterlijk gericht: met een injectie-spuit, en dan met name in de herfst) glyfosaat kan inzetten.
Drie jaar lang iedere 2 weken maaien (in het groeiseizoen) schijnt ook te werken, of minder vaak maaien en dan geiten of varkens inzetten en hopen dat die alle jonge spruiten wegknagen.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
za 08 jun, 2019 22:08
In ieder geval is de Japanse Duizendknoop nu net een soort waar je gericht (ja letterlijk gericht: met een injectie-spuit, en dan met name in de herfst) glyfosaat kan inzetten.
Drie jaar lang iedere 2 weken maaien (in het groeiseizoen) schijnt ook te werken, of minder vaak maaien en dan geiten of varkens inzetten en hopen dat die alle jonge spruiten wegknagen.

Groeten BSM
Lees dit bericht van de WUR even door. Regulier maaien wordt ontraden. Varkens en geiten vinden de plant niet lekker en de wortels zijn bijzondere sterk in overleven en krachtig in groei.
Injecteren met glyfosaat geeft wisselende resultaten en redelijk succes.

https://www.wur.nl/nl/artikel/Japanse-d ... n-doen.htm
Die plant wordt nog een probleem want ze staan over kilometers en kilometers langs diverse kanalen en rivieren, op plaatsen waar vanwege de oeverversterking met grote stenen en de slechte bereikbaarheid van deze lokaties de bestrijding erg lastig is en delen van de plant via het water gemakkelijk verderop terchtkomen en ook continu vanuit het buitenland worden aangevoerd.
PietV schreef:
zo 09 jun, 2019 11:10
Lees dit bericht van de WUR even door. Regulier maaien wordt ontraden. Varkens en geiten vinden de plant niet lekker en de wortels zijn bijzondere sterk in overleven en krachtig in groei.
Injecteren met glyfosaat geeft wisselende resultaten en redelijk succes.

https://www.wur.nl/nl/artikel/Japanse-d ... n-doen.htm
Ik had erbij moeten schrijven: Herhaald maaien, rapen en afvoeren.
En daar waar maaisel onder vochtige omstandigheden "zoek" kan raken beter niet maaien.

Varkens en geiten schijnen de jonge uitlopers wel te eten.
(Zuring en rabarber wordt ook gegeten - de jonge spruiten van Japanse Duizendknoop schijnen ook voor mensen eetbaar te zijn.)

Blijft, zoals Leon ook zegt: De plant wordt - als ie het al niet is - een groot probleem.
Het feit dat ie massaal kan optreden er er dan niks onder groeit maakt dat oevers erosie-gevoelig worden, de wortels helpen dan ook nog eens de eventuele oeverbescherming te ontwrichten.
En zodra worteldelen los raken gaan ze op weg naar verderop.

Een extra probleem is dat met de klimaatverandering de Japanse Duizendknoop wellicht ook nog eens effectief zaad gaat zetten, zodra dit gaat spelen is de uitbreiding nog makkelijker.

Groeten BSM

PS   In Nederland wordt er vooralsnog nogal berustend/laconiek gedaan over de invasieve exoten, soms worden ze bijna verwelkomd: een verrijking van de "natuur", weer meer soorten per kilometerhok.  In bijv. Frankrijk en Zwitserland is er een duidelijk serieuzer publieksvoorlichting en ook duidelijk meer afwijzing van deze "immigranten", misschien ook omdat daar de problemen heviger zijn -- Buddleja (Vlinderstruik) wordt in Nederland vaak nog als mooi gezien, met nog iets klimaatverandering wordt het ook een plaag.
Leon schreef:
zo 02 jun, 2019 16:43
Gazon is denk ik niet per definitie nutteloos. Het is qua wateropvang altijd nog beter dan welke verharding dan ook. Gooi eens een emmer water, of een stuk of tien, op een gazon leeg en kijk ... het water is in enkele tellen al onvindbaar in de bodem verdwenen.
We zijn het eens, maar ons woordgebruik is anders. Met 'gazon' bedoel ik natuurlijk niet elk gransland, wel de typische gazons die veel bemest worden, die soortenarm zijn en waar vaak ook gebruik gemaakt wordt van bestrijdingsmiddelen allerhande en die in droge periodes vaak sterk besproeid worden. En ik vrees dat dat voor een groot deel van de 'grasvlakten rond woningen' opgaat.

Renaat
Inderdaad Renaat.

Stond ik een uurtje geleden even een appeltje te eten op de oever van de plaatselijke rivier, blijk ik met de rug tegen een grote (6 x 2 x 3 m) struik te staan. Dit is 'm toch, niet? (de exacte locatie zou ik als raadplaatje kunnen gebruiken :D )
Afbeelding
Leon schreef:
zo 09 jun, 2019 16:12
Stond ik een uurtje geleden even een appeltje te eten op de oever van de plaatselijke rivier, blijk ik met de rug tegen een grote (6 x 2 x 3 m) struik te staan. Dit is 'm toch, niet? (de exacte locatie zou ik als raadplaatje kunnen gebruiken :D )
Nu zijn er bovenstrooms langs die plaatselijke rivier (en de in deze rivier afwaterende zijrivieren) ook grote voorraden "plant-materiaal", dus het zou vreemd zijn als je ze niet tegenkwam.

Naast menselijke activiteiten zorgen overigens ook de Bevers daar bovenstrooms voor het ontwortelen en dus afdrijven van deze invasieve exoot.   Wil je het goed doen dan moet je met een integrale aanpak in het hele stroomgebied aan de gang, een kostbaar grapje, maar niks doen is uiteindelijk ook heel duur.

Overigens is het interessant dat de Japanse Duizendknoop ooit door Duitse jonkheer Philipp Franz Balthasar Von Siebold naar Nederland gehaald werd. Lang werd de Duizendknoop als sierplant gezien en ook lang was er geen spraken van invasiviteit. Wellicht is er een bescheiden mutatie opgetreden, of zijn er bij een enkele toch fertiele bloem eigenschappen van een andere Duizendknoop ingekruist. In ieder geval is tegenwoordig de sier er wel vanaf.

Groeten BSM
Dank Leon, voor het onder de aandacht brengen van een imo zeer belangrijk onderwerp.

Enige is dat deze troep niet slechts wordt gebruikt door veel zg. huis-tuin-en-keuken eindgebruikers en 97% van alle agrariërs maar dat deze zelfde rotzooi inmiddels bijna dagelijks boven onze hoofden wordt uitgesproeid.

Er zijn namelijk onderzoeken / metingen gedaan naar de hoeveelheid glyphosate in regenwater. Dat spul komt er niet in door verdamping kan ik je verklappen. Daarnaast worden sporen glyphosate gevonden in urine van europeanen.

Iemand die zeer veel kennis heeft op dit gebied is dr. Dietrich Klinghardt.


FE-Rider
In de bossen zijn door menselijk handelen tientallen invasieve exoten verspreid. Denk maar aan diverse variëteiten Ambrosia (in vogelvoer), Reuzenberenklauw enz. Diversiteit is een verrijking van de natuur.
Zie de lijst invasieve exoten en die nog komen: https://www.floron.nl/meedoen/exoten-melden

Verwacht wordt dat selectief gebruik van glyfosaat een mogelijke oplossing is.
FE-Rider schreef:
zo 09 jun, 2019 18:35
Dank Leon, voor het onder de aandacht brengen van een imo zeer belangrijk onderwerp.

Enige is dat deze troep niet slechts wordt gebruikt door veel zg. huis-tuin-en-keuken eindgebruikers en 97% van alle agrariërs maar dat deze zelfde rotzooi inmiddels bijna dagelijks boven onze hoofden wordt uitgesproeid.

Er zijn namelijk onderzoeken / metingen gedaan naar de hoeveelheid glyphosate in regenwater. Dat spul komt er niet in door verdamping kan ik je verklappen. Daarnaast worden sporen glyphosate gevonden in urine van europeanen.

Iemand die zeer veel kennis heeft op dit gebied is dr. Dietrich Klinghardt.


FE-Rider
Wat je citeert is totaal uit verband getrokken, ook wel bekend als nepnieuws.
...chemtrails alert... sorry hoor.
En natuurlijk zit er gif in ons bloed. Als je goed genoeg meet zul je ook plutonium vinden en om het even welke giftige stof, op een paar na.
Als je googelt op de naam van die dr rijzen je de haren te berge over waar hij allemaal verstand van lijkt te hebben en van websites die waarschuwen tegen hem. Een van de erste links die ik vond betrof Regulatory Action regen hem: https://www.casewatch.net/board/med/kli ... rder.shtml
PietV schreef:
ma 10 jun, 2019 08:27
In de bossen zijn door menselijk handelen tientallen invasieve exoten verspreid. Denk maar aan diverse variëteiten Ambrosia (in vogelvoer), Reuzenberenklauw enz. Diversiteit is een verrijking van de natuur.
Je gaat hier gemakshalve volkomen voorbij aan het feit dat door invasieve soorten inheemse soorten verloren kunnen gaan. Vraag maar aan een willekeurig persoon die een heel klein beetje weet van de natuur in Australië en Nieuw Zeeland.
Leon schreef:
ma 10 jun, 2019 09:29
PietV schreef:
ma 10 jun, 2019 08:27
In de bossen zijn door menselijk handelen tientallen invasieve exoten verspreid. Denk maar aan diverse variëteiten Ambrosia (in vogelvoer), Reuzenberenklauw enz. Diversiteit is een verrijking van de natuur.
Je gaat hier gemakshalve volkomen voorbij aan het feit dat door invasieve soorten inheemse soorten verloren kunnen gaan. Vraag maar aan een willekeurig persoon die een heel klein beetje weet van de natuur in Australië en Nieuw Zeeland.
 
Leuk dat je Australië en Nieuw Zeeland noemt.
In theorie kennen we dus al lang de ongein die we over ons (kunnen) uitroepen.
Toch wordt er in Nederland nog erg weinig gedaan aan/tegen de exoten.
Nog steeds zijn er velen die weekhartig en vergoeilijkend over de indringers doen.
En daarnaast wordt het soms ook stiekem leuk gevonden als de "natuur" door indringers "verrijkt wordt".

Groeten BSM
 
Als toegift een kiekje (en de historie) van zo'n indringer.
Een Europees uiterst zeldzaam vleesetend plantje, 12 jaar geleden uitgezet -in een beschermd natuurgebied- door een vleesetende-waterplanten-liefhebber, en daar al jaren een plaag, en een verdringer van andere, inheemse zeldzame planten.

 
Waterratje.jpg
Leon schreef:
ma 10 jun, 2019 09:29
PietV schreef:
ma 10 jun, 2019 08:27
In de bossen zijn door menselijk handelen tientallen invasieve exoten verspreid. Denk maar aan diverse variëteiten Ambrosia (in vogelvoer), Reuzenberenklauw enz. Diversiteit is een verrijking van de natuur.
Je gaat hier gemakshalve volkomen voorbij aan het feit dat door invasieve soorten inheemse soorten verloren kunnen gaan. Vraag maar aan een willekeurig persoon die een heel klein beetje weet van de natuur in Australië en Nieuw Zeeland.
Als plantenkenner is het mij bekend wat de invasieve exoten kunnen aanrichten in de natuur en in sloten, vaarten en plassen. Belemmering van waterafvoer en vaarwegen. Bovendien verdringing van inheemse waterplanten en afnemende waterkwaliteit.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/invasie ... terplanten

De reuzenberenklauw is in het Horsterwold van Zeewolde uitgezaaid door een idioot. Een team van vrijwilligers bestrijdt die plant bijna het hele jaar door. Er staan duizenden van die planten.
Heerlijk al die reacties hier, uhm er is een soort van gifvrije oplossing bedacht voor de duizendknoop; electriciteit, de plant wordt met hoog voltage 'verbrand' en de wortels geleiden door het vocht dus hij verdampt als het ware, zoek maar eens op Rootwave
Shadow schreef:
di 11 jun, 2019 07:50
Heerlijk al die reacties hier, uhm er is een soort van gifvrije oplossing bedacht voor de duizendknoop; electriciteit, de plant wordt met hoog voltage 'verbrand' en de wortels geleiden door het vocht dus hij verdampt als het ware, zoek maar eens op Rootwave
Een leuke gedachte die "Rootwave" maar de Japanse Duizendknoop en consorten lijken er al op voorbereid.
De plant heeft wortelstokken tot 3 meter diep*, afhankelijk van het grondwater.
Verder zit er enorm veel water in de jongere actieve delen.
Je moet dus naast een hoog voltage ook enorme vermogens toepassen, een soort van mini-bliksem-inslag.
Zoniet dan stop je er gewoonweg niet genoeg energie in om het wortelgestel stuk te "koken" zoals in de info gesuggereerd wordt ... en als het je lukt om zo'n mini-bliksem-inslag op te wekken dan is het geen handige/handzame aanpak, dan moet je allerlei voorzorgen nemen: omstanders bijv. maar ook rekening houden met ondergrondse infrastructuur.
     *  Die 3 m diep is natuurlijk slechts de uitzondering maar ook 1 m diep en nabij grondwater geeft problemen

Groeetn BSM
Bridgestone SM schreef:
di 11 jun, 2019 09:13
Een leuke gedachte die "Rootwave" maar de Japanse Duizendknoop en consorten lijken er al op voorbereid.
De plant heeft wortelstokken tot 3 meter diep*, afhankelijk van het grondwater.
De vraag is dan of een wortelrest vanaf een bepaalde diepte in staat is om terug naar het oppervlak te groeien.

Ik lees in https://issuu.com/nwst/docs/pdf_stad_en_groen1_2019
dat de methode bestaat uit een pen van 20 cm die vlakbij de plant in de grond wordt gestoken en een stok waarmee de stam en wortel van de plant worden geraakt met een spanning van 5000 V.
Daarmee maak je dus maximaal de bovenste - gokje - 30 cm kapot. Zo'n methode is - zoals in het artikel vermeld - te vergelijken met het gebruik van kokend water.

Kokend water gebruik ik thuis ook. Met de waterkokers ga ik om de 3 maanden onkruid op de stoep te lijf. Je moet dan proberen de wortels te raken; de bladeren zijn oninteressant. Er lijkt niks gebeurd te zijn maar na drie dagen is alles dood. Het kost wel veel kokend water en daarmee veel energie.

Een handigere methode en minder energie-intensief zou misschien stoom zijn. Ik heb eens een goedkoop stoomreinigertje gekocht, maar daar komt geen stoom uit maar wat damp. Die damp was zo belabberd dat ik mijn hand er bijna in kon houden. Echte stoom is serieus gevaarlijk, zoals iedereen die wel eens zijn hand te dicht bij de fluitketel heeft gehouden weet. Misschien dat de comsumentenstoomreiniggers dit helemaal niet mogen uitstoten. Een soort pen die je in de grond steekt met gaten op diverse diepten zou misschien net zo goed werken als een electrische lans. Maar het is evenmin ongevaarlijk voor leken.