Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 414 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33889 berichten
Orval is het. Sorry dat ik niet eerder reageerde, maar ik reed vanmorgen een MTB toertocht. Beurt weer aan CorneK.
Ik ga komende week een rondje langs de 6 trappistenbrouwerijen doen, daarom leek me dit plaatje wel aardig.
math schreef:
zo 09 jun, 2019 13:23
Ik ga komende week een rondje langs de 6 trappistenbrouwerijen doen, daarom leek me dit plaatje wel aardig.
Leuk rondje! Waar is het vertrek?
PS Een tip: Als je naast van trappist ook van een heerlijk ijsje houdt in een mooie omgeving: stop even bij Mama Calinka (https://www.google.com/maps/place/Gelat ... d4.4837201), je rondje komt er vlakbij.
Sorry, off topic :lol: .
Het vertrek is Eindhoven. Ik zak eerst af naar Achel en rijd dan tegen de klok in richting Westmalle.
De nieuwe opgave:

Trapist ga je hier niet vinden, wijn wel.
Knipsel.JPG
CorneK schreef:
zo 09 jun, 2019 14:43
De nieuwe opgave:

Trappist ga je hier niet vinden, wijn wel.
Knipsel.JPG
L'Aquila, de kathedraal van San Massimo.
Duomo dell'Aquila; Cattedrale metropolitana dei Santi Massimo e Giorgio

Zie ook Google Maps

De aardbeving van 2009 heeft deze kathdraal ernstig beschadigd.

Reverse search op het front-aanzicht maakte het makkelijk vinden.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 09 jun, 2019 16:10
CorneK schreef:
zo 09 jun, 2019 14:43
De nieuwe opgave:

Trappist ga je hier niet vinden, wijn wel.
Knipsel.JPG
L'Aquila, de kathedraal van San Massimo.
Duomo dell'Aquila; Cattedrale metropolitana dei Santi Massimo e Giorgio

Zie ook Google Maps

De aardbeving van 2009 heeft deze kathdraal ernstig beschadigd.

Reverse search op het front-aanzicht maakte het makkelijk vinden.

Groeten BSM
Helemaal goed, jij bent!

Hier geweest in de zomer van 2015 en in de omgeving wat mooie fietstochten kunnen maken.
Goed, hier een nieuw raadselplaatje, eentje zonder praatje of hint.
 
Enigma.jpg
 
Gevraagd wordt wáár de fotograaf stond.
De naam van het afgebeelde geeft slechts een bonus.


Groeten BSM
De voorgrond van de foto is redelijk scherp maar niet informatief, en de achtergrond is onscherp. Dat maakt de opgave wel moeilijk. De achtergrond lijkt op een soortement torentje bovenop een steile wand van kalkrotsen. Klopt dat?
math schreef:
zo 09 jun, 2019 20:16
De achtergrond lijkt op een soortement torentje bovenop een steile wand van kalkrotsen. Klopt dat?
 
Het klopt allemaal, zelfs dat het niet te makkelijk is.
 
Enigmana.jpg
 
Misschien helpt dit ?


Groeten BSM
math schreef:
zo 09 jun, 2019 20:16
soortement torentje
Ik denk dat die lampekap een vuurtoren is.
Phare de Saint-Samson-de-la-Roque in Normandie, http://nl.normandie-tourisme.fr/site/ts ... AI39_4.jpg
Het standpunt lijkt me oninteressant.
math schreef:
zo 09 jun, 2019 21:46
Phare de Saint-Samson-de-la-Roque in Normandie, http://nl.normandie-tourisme.fr/site/ts ... AI39_4.jpg
Het standpunt lijkt me oninteressant.
Bijna goed, dwz: De officiële naam is Phare de la Roque (gelegen in de gemeente St Samson de la Roque, vandaar de verwarring). "La Roque" is het westelijke hoekpunt van een kalkrichel die overgebleven is van het oorspronkelijke kalkplateau dat door de inwerking van het riviertje de Risle aan de ZW-zijde en de Seine aan de Noord-zijde grotendeels is weggeërodeerd. (NB de Seine maakte ooit een meander precies omgekeerd aan de huidige loop, en daarmee een soort amfitheater, in het stroomgebied van de oude meander ligt nu het Marais Vernier, en er ligt aldaar ook een Digue des Hollandais.)
Het "Phare" gebouw is overigens sinds 2011 een "monument historique", de vuurtorenfunctie is al in 1909 gestaakt.
 
Phare de la Roque.jpg
Phare de la Roque I.jpg
 
Maar goed, het is wat kort door de bocht te stellen dat het standpunt oninteressant is ... dus ... nog even ... het is nu niet al te moeilijk meer.

Groeten BSM

PS   Goed gevonden, en tegelijk jammer dat er gewoon een op "nl" gerichte site is met info ...
PS2 Mijn eerste serieuze "wereld"fietstocht, dit jaar 43 jaar geleden, kwam onderlangs dit "Phare".
Wat wil je? Ergens langs deze rits telefoonpalen.
math schreef:
zo 09 jun, 2019 22:49
Wat wil je? Ergens langs deze rits telefoonpalen.
Kijk even de andere kant op!

De "telefoonpalen" zijn géén telefoonpalen, maar verzorgen de stroomvoorziening van .... .
 
Panorama de la Roque.jpg
 
Aan het eind van het zand&grind weggetje vind je de Seine (de genormaliseerde Seine), en ...
 
Epi de la Roque.jpg
Epi de la Roque
 
En van hier, van deze "Epi de la Roque", nam ik vorige week de raadsel-foto.
Overigens is zelfs de "Epi de la Roque" op 't internet te vinden (maar Google-Streetview is er weer niet geweest).

Op de foto met de "Epi" zie je in de achtergrond de Pont de Normandie, een brug die niet toegankelijk is voor de fietser (die dus een heel eind moet omfietsen).

Groeten BSM


PS   Math aan jou de volgende beurt. Je hebt het dus geheel goed, en boven verwachting snel gevonden.
PS2 De Seine zou hier - dwz sinds Parijs - eigenlijk Marne moeten heten.
       De Marne is de langste en belangrijkste (zowel in debiet als als transportweg) van de twee.
Hydrografen zijn het niet met je eens. Als het om debieten gaat zou de rivier L'Yonne moeten heten.

Volgend plaatje is ook in Frankrijk.
P1000069a.jpg
Interessant, de Seine-wikipedia-pagina, nog weer wat nieuwe inzichten.

En dan het raad-plaatje ... ik vermoed dat "achter" de sluizen een Pont-Canal verborgen gaat.

Ahh ... het is hier    En hier de wiki-info mbt dit kunstwerk.

Het betreft dus het sluizen-complex "beneden" de "Pont-canal du Guétin" in het Canal Lateral a la Loire (en over de Allier), niet ver van Nevers. Ik ben hier al een paar maal langs gekomen, maar eigenlijk altijd op enige afstand, en nooit fietsend of lopend de Pont-Canal overgestoken (wel aan de overkant van de Loire ... daar zelfs in Marzy gekampeerd bij een familie met een onvermoeibare hond genaamd Texane).

Groeten BSM
Aquaduct Le Guetin is goed. Hij ligt op de fietsroute Langs oude Wegen van Clemens Sweerman. Sel gevonden BSM en de beurt weer aan jou.
math schreef:
ma 10 jun, 2019 09:49
Aquaduct Le Guetin is goed. Hij ligt op de fietsroute Langs oude Wegen van Clemens Sweerman.
Dat ie "langs oude wegen" ligt klopt ook wat mij betreft.

Ik kwam er in ieder geval in 1982 en 2006 "langs" (langs in de betekenis van niet echt nabij).
Het Canal lateral a la Loire was in 1982 beslist nog niet erg befietsbaar (en idem voor de jaagpaden), en ook ik 2006 waren er slechts korte stukjes ingericht voor de fietser.

In 1982 had ik net een deel van de Canal du Berry infrastructuur gevolgd ... een infrastructuur die mijns inziens ideaal is voor de fietser (de kanalen zelf zijn leuk maar een nautisch herstel lijkt mij kansloos); je krijgt dan een verbinding tussen de Loire en de Cher en een aanloop richting Auvergne. Overigens was het in 1982 nog niet zo vanzelfsprekend dat de soms nogal dwingende verbodsbordjes bij de jaagpaden niet voor de fiets golden (of was ik toen nog te braaf?).

Zoals oplettende lezertjes al opgevallen moet zijn heb ik wat met nautische en spoorse infrastructuur (met die laatste eigenlijk nog meer, maar voor de fiets zijn de kanalen weer interessanter).
Er was al eens een raad-plaatje met een Pont-Canal een stukje stroom-afwaarts, over de Loire, bij Digoin (en ik was toen te vlug/te laat met mijn antwoorden).
Bij het "Aquaduct Le Guetin" is het interessant dat het kanaal eerst onder een weg doorgaat en dan omhoog gebracht wordt om over de Allier te gaan.


Goed, ik kijk even naar een nieuw raadplaatje.


Groeten BSM
Dus oppassen met het plaatsen van foto's van kanalen, sporen en molens.
Dus nu iets heel anders.

NB Het is een fragment van een "Gesamtkunstwerk", in z'n geheel is het te makkelijk.

Gevraagd wordt naar de precieze plek, niet naar een linkje naar het kunstwerk.
 
Raadsel.jpg
 
Groeten BSM
 
PS   Vuurtorens en lichtbaken, zelfs al zijn ze al 110 jaar buiten dienst, zijn ook al oppassen.
       Ik dacht dat het Phare de la Roque goed moeilijk was: dat viel tegen, of mee.