Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wilde dieren in frankrijk - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wilde dieren in frankrijk

JanH schreef:
di 21 mei, 2019 18:28
Deze kwam ik tegen in de VS (dus niet helemaal on-topic, maar deels :oops: ).
11.jpg
Een Grizzly.
(gelukkig stopten er auto's, mocht de grizzly vervelend gaan doen dan was ik een auto ingedoken)
-Jan
Ik heb op de fiets in de Banff and Jasper Parks wel sporen van een grizzly gezien, grote krassen met krullen in een boomschors, die door zijn vervaarlijke klauwen zijn gemaakt.
Martin E. van Doornik schreef:
di 21 mei, 2019 19:25
JanH schreef:
di 21 mei, 2019 18:28
Deze kwam ik tegen in de VS (dus niet helemaal on-topic, maar deels :oops: ).
11.jpg
Een Grizzly.
(gelukkig stopten er auto's, mocht de grizzly vervelend gaan doen dan was ik een auto ingedoken)
-Jan
Ik heb op de fiets in de Banff and Jasper Parks wel sporen van een grizzly gezien, grote krassen met krullen in een boomschors, die door zijn vervaarlijke klauwen zijn gemaakt.
Terug "On Topic" want Europa: Die ene resterende bruine beer in de Pyreneeën liet ook indrukwekkende krassen in de boom achter. Er waren speciale bomen met prikkeldraad eromheen en mais+bloed+sardine-olie aan de boom gespijkerd .... het prikkeldraad was er om DNA-sporen op te vangen en de geurige lekkernijen om de beer te lokken. Erg bang hoef je niet voor de meeste wolven en beren (op de weg) te zijn, gewoonlijk hebben ze jou ruim eerder door als jij hen, en ze gaan er gewoon rustig vandoor als je ze de ruimte geeft.

Groeten BSM
De kans dat de door Martin geobserveerde krullen in de boom zijn gemaakt door zwarte beren is ook een stuk hoger dan een grizzly als veroorzaker. Maar misschien had Martin geluk.
Travelmaster schreef:
wo 22 mei, 2019 12:21
De kans dat de door Martin geobserveerde krullen in de boom zijn gemaakt door zwarte beren is ook een stuk hoger dan een grizzly als veroorzaker. Maar misschien had Martin geluk.
Er was een bordje aan de boom gespijkerd dat een grizzly dat had gedaan. Ernaast hing een door z'n klauwen uiteengereten blikje aan een touw. Ik kon mijn wijsvinger door de gaten steken. Het was bij een parkeerterrein van Lake Louise youth hostel (daar niet overnacht maar doorgefietst naar de volgende).
Ah! Dat schreef je er niet bij. De keren dat ik daar was waren er zwarte beren in overvloed (nou ja, bij wijze van spreke) maar een grizzly is toch wat minder veel voorkomend.
Lees net dat er in Frankrijk inmiddels zo'n 530 volwassen wolven rondlopen, en dat zijn er 100 meer dan een jaar geleden... Dus 's nachts toch maar een flink kampvuur maken als je ergens in het oosten in de wilde natuur nog wilder gaat kamperen (op zich op veel plaatsen verboden en dat kampvuur al helemaal :D )
Wat een prachtige foto van het schaap in Engeland. Persoonlijk vind ik dat we best wat meer dieren mogen tegenkomen die in het wild leven. Niet te dicht rijden en de dieren met rust laten in hun natuurlijke habitat. Je moet het gevaar niet opzoeken. Wij zijn uiteindelijk hun bezoekers...
wimmo17 schreef:
vr 07 jun, 2019 15:32
Lees net dat er in Frankrijk inmiddels zo'n 530 volwassen wolven rondlopen, en dat zijn er 100 meer dan een jaar geleden... Dus 's nachts toch maar een flink kampvuur maken als je ergens in het oosten in de wilde natuur nog wilder gaat kamperen (op zich op veel plaatsen verboden en dat kampvuur al helemaal :D )
Zoals eerder al gezegd:  
In onze streken is het voor mensen gevaarlijkste wilde beest de Teek.
In Oost-Frankrijk, en oostelijker (maar bijv. ook rond Stockholm) loop je naast een Borrelia-infectie ook nog risico op TBE.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 07 jun, 2019 16:17

Zoals eerder al gezegd:  
In onze streken is het voor mensen gevaarlijkste wilde beest de Teek.
In Oost-Frankrijk, en oostelijker (maar bijv. ook rond Stockholm) loop je naast een Borrelia-infectie ook nog risico op TBE.

Groeten BSM
Het blijkt dat veel tekenbeten thuis in de achtertuin plaats vinden. Je hoeft er niet speciaal met de fiets op uit te trekken. Maar teken vallen onder geleedpotige spinachtigen en niet onder wilde dieren :D
Steekmuggen kunnen ook veel ziekten overbrengen. Zijn nog gevaarlijker dan de teek.
Zoals de malariamug.
Door opwarming van de aarde wordt hun verspreidingsgebied groter.

Leven zit vol met risico's.
Eigenlijk kan je het best je niet al te druk om "wilde dieren" maken.
Als het om dodelijke ziektes gaat vormen dementie, longkanker, beroerte, coronaire hartziekten en hartfalen de top vijf van doodsoorzaken die leiden tot de hoogste sterfte.

Eigenlijk is de mens vijand nummer 1 van zichzelf :lol:
joukon schreef:
vr 07 jun, 2019 18:30
Steekmuggen kunnen ook veel ziekten overbrengen. Zijn nog gevaarlijker dan de teek.
Zoals de malariamug.
En wat zijn precies de risicogebieden in Frankrijk, dit jaar?

De vraagsteller ging in mei op reis, die maand is inmiddels verstreken. Zou het de bedoeling zijn geweest in mei te vertrekken en vervolgens meer dan een maand rond te trekken, of zien we de vraagsteller hier niet meer terug omdat...

Carl
Carl schreef:
vr 07 jun, 2019 22:00
En wat zijn precies de risicogebieden in Frankrijk, dit jaar?

De vraagsteller ging in mei op reis, die maand is inmiddels verstreken. Zou het de bedoeling zijn geweest in mei te vertrekken en vervolgens meer dan een maand rond te trekken, of zien we de vraagsteller hier niet meer terug omdat...
 
In grote lijnen is hoe zuidelijker/warmer hoe meer narigheid, zowel bij de Teken als de Muggen (en andere steekbeesten). Alleen TBE is vooralsnog iets oostelijks ... maar TBE rukt wel op.

Ik was nu pas in Frankrijk en er waren meer Teken als Muggen daar waar ik vertoefde.

Groeten BSM

PS   Ook nog even naar het Hondsdolheid-risico nagevraag gedaan: Naar verluid loopt dat wel los, en mocht je een van hondsdolheid verdacht "wild beest" (en die dan echt wild/dol zijn) tegen komen dan is de behandel-procedure misschien wel gedoe maar doenlijk.
Bridgestone SM schreef:
za 08 jun, 2019 00:28
In grote lijnen is hoe zuidelijker/warmer hoe meer narigheid, zowel bij de Teken als de Muggen (en andere steekbeesten).
Wat een bullshitgeneralisatie. Dan zou Spanje niet te harden moeten zijn. Hint: het heeft ook iets met droogte te maken en andere dingen.

Stop eens met die als-dan-verwisselingen en kleine lettertjes. Zo irritant, je weet het en doet het dus express om irritant te doen.
Leon schreef:
za 08 jun, 2019 09:32
Bridgestone SM schreef:
za 08 jun, 2019 00:28
In grote lijnen is hoe zuidelijker/warmer hoe meer narigheid, zowel bij de Teken als de Muggen (en andere steekbeesten).
Wat een bullshitgeneralisatie. Dan zou Spanje niet te harden moeten zijn. Hint: het heeft ook iets met droogte te maken en andere dingen.
Leon,

Doeslief :roll:

Als je mij niet wilt geloven kijk maar eens bij de Lyme-vereniging, of vraag eens aan de dierenarts (ja die zijn beter op de hoogte als je huisarts).

Hoe zuidelijker hoe meer narigheid is een generalisatie .... er staat ook bij "in grote lijnen", en het is een antwoord op de vraag hoe het in Frankrijk is (kom je erg ver in het zuiden - daar waar het uiteindelijk weer kouder wordt - dan gaat de generalisatie natuurlijk ook niet meer op).

Er is nog een "generalisatie" die belangrijk kan zijn voor de wereldfietser: Ga je naar het oosten dan wordt het ook steeds meer opletten.
Wat verder weg in Rusland schijnt bijvoorbeeld het TBE (= Tick-Borne Encephalitis) virus een stuk virulenter te zijn -- bij "ons" ben je er een jaar ziek van en is het overlijdenspercentage nog bescheiden, "daar" is het een stuk serieuzer ziektebeeld.

Groeten BSM
Eigenlijk maakt het mij niet uit of een teek een spinachtige of een insect of een wild beest is... Feit is dat ik me ertegen bescherm. Als ik ga fietsen in hoog gras of in een bosrijke omgeving doe ik altijd een lange broek aan. Toch is de kans op een infectie na een tekenbeet heel klein, weinig teken zijn immers zelf besmet met het TBE-virus en het virus wordt trouwens alleen door teken overgedragen die zelf besmet zijn. Voorkomen is altijd beter dan genezen, maar niet iedereen die een tekenbeet gekregen heeft wordt ziek. Er bestaat trouwens ook een vaccin dat voor 95 % bescherming geeft.
Kennelijk weet jij meer dan het RIVM. Ik ben erg benieuwd naar je bronnen, vooral voor het vaccin.

https://www.rivm.nl/vaccineren-tegen-zi ... er-zijn-we
Leon schreef:
vr 14 jun, 2019 11:44
Kennelijk weet jij meer dan het RIVM. Ik ben erg benieuwd naar je bronnen, vooral voor het vaccin.

https://www.rivm.nl/vaccineren-tegen-zi ... er-zijn-we
Leon, je verwart Lyme (het ziektebeeld dat ontstaat na een bacteriële Borrelia besmetting) en TBE, een virale besmetting die encephalitis veroorzaakt.

Tegen Lyme/Borrelia is nog geen vaccin of andere bescherming als oplettendheid. Je kan eventueel achteraf, "preventief" na de vondst van een Teek die langer als even maar korter als 72 uur (echt) vast zat, een eenmalige antibiotica dosis nemen. (Jammergenoeg is niet iedere arts hiermee even goed bekend.)

Tegen die TBE kan je je laten vaccineren: eerst een serie van 3 prikken, dan na 3 jaar de eerste booster, en daarna na 5 jaar. Deze vaccinatie geeft een redelijk goede bescherming tegen het TBE-virus in "onze" streken (of het ook werkt tegen de virulentere varianten die verder naar het oosten voorkomen weet ik niet).

Naast de heel andere besmetting en het heel andere ziektebeeld is er nog een belangrijk verschil:
De overdracht van de Borrelia-bacterie van Teek op gastheer gaat traag, verder moet de Teken-larve eerst een bloedmaaltijd bij een met Borrelia besmette muis hebben genuttigd. Het is dus een kwestie van kans op kans. Gemeen is wel weer dat een met Borrelia besmette Teek veel actiever zoekt naar een nieuw slachtoffer, er zijn dus naast overdracht beperkende factoren ook overdracht versnellende factoren.
De overdracht van het TBE-virus gaat snel, en de Teek kan al via het ei besmet zijn, dus óók de eerste bloedmaaltijd van de Teken-larve kan het virus overbrengen (geluk bij een ongeluk: Teken-larven hebben moeite met onze huid). Bij TBE geldt dus eigenlijk dat het percentage van besmette Teken bijna 1:1 iets zegt over de besmettingskans, en bij TBE geldt dus ook dat de "regel" na een bos- of heide-bezoek controleren weinig soelaas biedt (nog afgezien van het feit dat Teken ook al je je tuin kunnen zitten, en ze ook makkelijk even in je kleding overleven, dus een dag later alsnog kunnen toeslaan - er zijn mensen die daarom alles dagelijks in de was gooien).

TBE rukt op vanuit het oosten. Oost-Frankrijk schijnt een (beginnend) risico-gebied te zijn, in Nederland is het nog niet duidelijk, een besmetting kan nl ook import zijn, Oost-Zweden, rond Stockholm, is erkend risico-gebied. Verder naar het oosten zijn de risico's inmiddels bekend.

Ik ben inmiddels al jaren gevaccineerd - heb inmiddels ook m'n eerste booster gehad. Als ik in Oost-Nederland zou wonen dan zou ik het wel weten, en als je ook maar iets vaker buiten bent ... is het geen slecht idee zelfs als je niet dagelijks in de bekende risico-gebieden komt. De snelheid waarmee TBE oprukt maakt dat beter "safe than sorry" een verstandig motto is, je wilt niet als voorbode een jaar met een virale encephalitis rondlopen.

Groeten BSM
BSM, hartelijk dank voor je uitgebreide en duidelijke reactie. Ik bedoelde inderdaad ook dat je je tegen TBE kunt laten vaccineren. @ Leon: FSME-IMMUN 0,5 ml is een vaccin dat gebruikt wordt ter preventie van de ziekte veroorzaakt door het tekenmeningo-encefalitisvirus (TBE). Het is geschikt voor personen van 16 jaar en ouder. Bron: geneesmiddeleninformatiebank NL
Ik hoorde overigens pas nog weer dat er toch ook gezocht wordt naar een Borrelia-bescherming.
Er was ooit al wat in de USA op de markt maar dat is daar weer van de markt teruggetrokken.
Sowieso is Borrelia lastig omdat het een heel "slimme" bacterie is, eentje met verschillende stammen en bovendien een bacterie die speelt het ons afweersysteem (en omdat de gebruikelijke Lyme-testen werken op een meting van de reacties van ons afweersysteem zijn die gebruikelijke testen ook weer onvolkomen - je hebt bij het testen relatief veel vals negatief, waarbij de patiënt dus ten onrechte als niet besmet wordt gezien).

Groeten BSM

PS   In de waterval aan afkortingen staat TBE voor Tick Borne Encephalitis en FSME voor Früh-Sommer Meningo-Encephalitis, en dat is hetzelfde, een hersenvlies-ontsteking die door het door Teken verspreide virus veroorzaakt wordt. Tegen zo'n virale encephalitis is weinig te doen, virussen onderdrukken is moeilijk, dus moet je de encephalitis ondergaan en op het beste hopen.
O ja, heb je een "luxe" pakket bij je ziektekostenverzekering dan wordt wellicht de TBE-vaccinatie vergoed. Heel duur is de TBE-vaccinatie ook niet, een jaar ziek zijn is duurder.