Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapmatten goed comfort en lange levensduur? - Forum Wereldfietser

Slaapmatten goed comfort en lange levensduur?

Na jarenlang gebruik van de Exped down mat 7 waar er allereerst twee poreus waren en tegen garantie vervangen werden. Daarna twee lamineerden die helaas geen garantie meer hadden. En toen ging er geloof ik nog een net buiten garantie kapot, besloot ik om de Sea to Summit Comfort Plus Insulated te kopen. Heerlijk liggen maar helaas nu weer kapot, en we zoeken nog naar een lek. Zo wordt slapen wel erg duur! De matrassen op onze bedden waren al bij al goedkoper dan al deze matten bij elkaar. Baal ervan als ik nu weer twee nieuwe moet kopen, vooral omdat we ze enkel in de tent gebruiken met een extra grondzeil en nog een anti kraak doek eronder. Voorzichtig dus. Het rare is dat tijdens een wereldreis van 13 maanden met vrijwel dagelijks gebruik we geen problemen hadden met de laatste expeds. Pas bij thuiskomst delamineerde ze. Toeval of zijn ze nu toch sterker?

We zijn heel erg aan het twijfelen of we niet zo'n zigzag geel matje wat als een harmonica opvouwt (merk en naam?) zullen kopen. Maar goed is dat comfortabel en niet te groot.

Wat zijn jullie ervaringen met de nieuwe versies van de expeds en met de sea to summit's of wellicht een robuster merk? Welke mat heeft en een goed comfort en een lange levensduur?
Met de twee genoemde merken heb ik geen ervaring, wel met Therm-a-rest. Ook met een zigzag matje (van dat zelfde merk), daar kan ik niet op slapen, want die zijn mij te dun en ze nemen behoorlijk wat volume in beslag.

Van Therm-a-rest heb ik de afgelopen decennia enkele matten gehad (een paar met de kinderen mee gegeven toen ze uit huis gingen.)

Onze jongste zoon sliep tot de laatste keer nog op een Ultra Lite matje uit 2004. Gezien de dikte (3 cm) en de staat waarin het matje verkeert kan het nog prima, maar om wat gewicht en volume te besparen en hem wat meer comfort te geven hebben we voor hem laatst een Neoair matje gekocht.

Mijn vrouw en ik slapen beiden op een Neoair Camper L, lekker 7,6 cm dik en 63 cm breed. Bevallen erg goed voor onze nachtrust. We hebben de matten nu 3 jaar probleemloos in gebruik.

Maar goed, al heb ik dan nooit problemen gehad met de Therm-a-rest slaapmatten, ook over dat merk lees je soortgelijke verhalen...
Waar ze bij therma-rest dan weer niet moeilijk over doen is de garantie, en hoewel ik die nooit nodig gehad heb lees ik hier op het forum dat die echt levenslang is, ook al heb je het aankoopbonnentje niet meer. In den vreemde heb je daar natuurlijk weinig aan maar als je je eigen produkt zo vertrouwd door het die garantie te geven dan moet het met de kwaliteit ook wel snor zitten.
Hier ook al jaren twee maal Thermarest matjes van 3 cm. Ik kan er prima op slapen. Mijn vrouw is er na een paar dagen wel klaar mee.

Één van beide matjes begon na verloop van jaren ook te delamineren. Levenslange garantie en zonder problemen (en zonder aankoopbon) een nieuwe gekregen. Goede sevice!
Bronsky schreef:
ma 03 jun, 2019 19:30
Één van beide matjes begon na verloop van jaren ook te delamineren. Levenslange garantie en zonder problemen (en zonder aankoopbon) een nieuwe gekregen. Goede sevice!
Das erg vreemd. Ik ben op een gegeven moment teruggegaan naar de Zwerfkei in Woerden en daar zeiden ze "na twee jaar is de garantietermijn verlopen" NB was een van de matten die we al in de garantie hadden gekregen omdat de eerste poreus waren, gaan delamineren.

Bij wie, wanneer en hoe heb je @Bronsky de mat geretourneerd?

Laatste exped mat is aangeschaft bij Oudoorrado in 2015, maar die zijn failliet. Weet niet zeker of ze overgenomen zijn door Hendriks kampeerwereld. Of moet ik gelijk exped aanschrijven? Iemand een adres? En geldt de garantie dan ook voor de andere matten die we nog steeds hebben maar veel ouder.
Frans & Dieuwertje schreef:
ma 03 jun, 2019 19:33

Bij wie, wanneer en hoe heb je @Bronsky de mat geretourneerd?
Laatste exped mat is aangeschaft bij Oudoorrado, maar die zijn failliet. Weet niet zeker of ze overgenomen zijn door Hendriks kampeerwereld
Is alweer een poosje gelede. Was volgens mij bij Dicks outdoor in Leeuwarden. Matje hebben ze opgestuurd en een paar dagen later kreeg ik bericht dat het inderdaad binnen de (levenslange) garantie viel een kon ik een nieuwe komen halen.
Bronsky schreef:
ma 03 jun, 2019 19:56
Frans & Dieuwertje schreef:
ma 03 jun, 2019 19:33

Bij wie, wanneer en hoe heb je @Bronsky de mat geretourneerd?
Laatste exped mat is aangeschaft bij Oudoorrado, maar die zijn failliet. Weet niet zeker of ze overgenomen zijn door Hendriks kampeerwereld
Is alweer een poosje gelede. Was volgens mij bij Dicks outdoor in Leeuwarden. Matje hebben ze opgestuurd en een paar dagen later kreeg ik bericht dat het inderdaad binnen de (levenslange) garantie viel een kon ik een nieuwe komen halen.
Wanneer was dat ongeveer? En weet iemand of die levenslange garantie op melamineren nog steeds bestaat? De laatste mat is gekocht in zomer 2015

Bij de Zwerfkei zeiden ze dat de twee nieuwe matjes die we kregen na de poreuze die gedenomineerd waren niet meer vielen binnen de garantie van vijf jaar (op datum van de eerste matjes die al na 1 jaar poreus waren :twisted: )
Ook hier ervaring met exped garantie. Ooit in Zweden aangeschaft, uiteraard toen er problemen waren geen bon meer kunnen vinden. Exped aangeschreven en werd allemaal onder garantie verwerkt, nieuw exemplaar gekregen. Overigens werd toen de slaapmat bij Bever ingenomen en weer retour gezonden, dus die deden -toen- de afhandeling.
Maar alle contact verder via exped zelf.

"toen" blijkt 2012 geweest te zijn, via het generieke "info apestaart exped.com" mail adres, geholpen door ene Uta. Mat in kwestie was de downmat pump 7. Daarna geen garantie meer nodig gehad, dus hoe het tegenwoordig staat, geen idee. Maar het heeft mij in ieder geval genoeg vertrouwen gegeven om weer exped te halen als het nodig mocht zijn.

Oh ja ik heb wel expliciet aangegeven in mijn mail, dat in hun handleiding die bij mijn product hoort, stond dat er vijf jaar garantie gegeven wordt. Misschien ook iets om even bij Zwerfkei aan te kaarten als ze dat nog altijd in hun manual weergeven. Ik denk dat mijn matje nog uit 2009 of daarvoor stamt.
rockhopper schreef:
ma 03 jun, 2019 20:11
Oh ja ik heb wel expliciet aangegeven in mijn mail, dat in hun handleiding die bij mijn product hoort, stond dat er vijf jaar garantie gegeven wordt. Misschien ook iets om even bij Zwerfkei aan te kaarten als ze dat nog altijd in hun manual weergeven. Ik denk dat mijn matje nog uit 2009 of daarvoor stamt.
Probleem was dat de nieuwe matjes die dus de vervangers waren van de poreuze matten, als startdatum voor garantie de aankoopdatum van de poreuze matten kregen. Daardoor vielen onze gedenomineerde matten niet meer onder de vijf jaar garantietijd, aldus de Zwerfkei (...)

Daarna nog een gekocht bij Outdorado in zomer 2015 dus die zou onder de vijf jaar moeten vallen. I
Ik schat een jaar of tien geleden @Frans en Dieuwertje
Wij doen na de Exped matjes al weer enige tijd goede ervaringen op met de Nemo matjes. Opvallend weinig gebruikers op dit forum. Wel hebben we gelukkig Santos fietsen en Helinox stoeltjes 8)
Tja ik heb zover gezien geen bon hoeven (of kunnen) overleggen met exped, ik gaf alleen aan dat ik 'dacht' dat het minder dan vijf jaar oud was. Daar werd ook verder niet op ingegaan. Wel aangegeven dat het matje in Noord Scandinavië gekocht was (klopte op zich wel, als ik moet gokken kwam het vanuit de Fjällraven Outlet in Örnsköldsvik (niet super Noordelijk, maar wel erg onpraktisch om met garantie te klooien)) en dat ik dus een manier zocht om tot een oplossing te komen.

Als Zwerfkei niet mee wil werken, ergens begrijpelijk omdat ze van de ruilactie geen geld verdienen (zakelijke beschouwing) en daarom de oorspronkelijke koopdatum als ingang van de garantie beschouwen. Klantvriendelijk is het echter niet, ben ik niet van ze gewend. Maar ik zou gewoon een balletje opgooien bij Exped, nee heb je, ja kan je krijgen. Misschien niet vermelden dat het van zwerfkei afkomt maar gewoon van een failliete winkel en dat je open staat voor een oplossing omdat je nu zonder 'support' zit.
rockhopper schreef:
ma 03 jun, 2019 23:29
Als Zwerfkei niet mee wil werken, ergens begrijpelijk omdat ze van de ruilactie geen geld verdienen (zakelijke beschouwing) en daarom de oorspronkelijke koopdatum als ingang van de garantie beschouwen. Klantvriendelijk is het echter niet, ben ik niet van ze gewend. Maar ik zou gewoon een balletje opgooien bij Exped, nee heb je, ja kan je krijgen. Misschien niet vermelden dat het van zwerfkei afkomt maar gewoon van een failliete winkel en dat je open staat voor een oplossing omdat je nu zonder 'support' zit.
Gelukkig is de laatste mat niet bij De Zwerfkei gekocht.
Reinder schreef:
ma 03 jun, 2019 21:23
Wij doen na de Exped matjes al weer enige tijd goede ervaringen op met de Nemo matjes. Opvallend weinig gebruikers op dit forum. 8)
Hoe lang is 'enige tijd' Reinder?
De hoofdvraag nog eens:
Frans & Dieuwertje schreef:
ma 03 jun, 2019 15:11
Wat zijn jullie ervaringen met de nieuwe versies van de Expeds en met de Sea to Summit's of wellicht een robuster merk? Welke mat heeft en een goed comfort en een lange levensduur?
De Nemo matjes gebruiken wij ruim twee jaar. Vorig jaar 4 maanden lang :D
Wij hebben de Tensor insulated.
Goede isolatie, weinig geluid, prettige structuur.
Net als de Exped matjes lekker compact.
Maar met de Exped na 5 jaar luminatie :( .
Met de Nemo nog geen problemen(afkloppen)
Bronsky schreef:
ma 03 jun, 2019 19:30
Hier ook al jaren twee maal Thermarest matjes van 3 cm.
.....
Levenslange garantie en zonder problemen (en zonder aankoopbon) een nieuwe gekregen.
Ook hier na een paar jaar iets goedkoops van Perry-Sport al vele jaren een paar dunne Thermarest matjes.

De eerste twee kregen een voor een problemen, onduidelijk lek.
Eerst een identieke nieuwe gekregen, bij de tweede kregen we een nieuwere lichtere variant (met een smaller voeteneind ... toen maar een tweede van dat nieuwere type erbij gekocht. De laatste twee doen het al een eeuwigheid.
Onze garantie-intermediair was Bever, en de medewerkers die de probleemmatten in ontvangst namen deden beiden een beetje bezorgd/moeilijk over geen aankoopbewijs, maar tweemaal hebben ze de mat doorgestuurd met dus het bovengenoemde resultaat.   Kennelijk hebben ze bij Thermarest een verstandig garantie-beleid: De beste reclame is een tevreden klant.

Overigens, voor het luxere autokamperen (in of naast de auto) na een aantal goedkope selfinflatables nu sinds een paar jaar een paar Ayacucho, veel dikker, ook veel zwaarder, maar vooralsnog geen problemen, en daarmee hebben ze de goedkopere matten al verslagen.

Groeten BSM

PS   Ik zal wel een beetje blond zijn, maar ik zie de voordelen van de Exped matten niet.   Ik weet dat er Exped-fans zijn, maar ik heb nog geen overtuigend betoog gehoord.   Mijn basis-houding is in deze: "Behoud het goede totdat er bewezen betere varianten zijn, en kijkt het dan eerst nog even aan ... Thermarest had immers ook eerst nogal wat kinderziekten.
Al drie jaar wordt de Neoair Xtherm uitgeroepen tot het beste matrasje:
https://www.outdoorgearlab.com/topics/c ... eeping-pad
[quote="Frans & Dieuwertje" post_id=337024 time=1559567519 user_id=13280]


We zijn heel erg aan het twijfelen of we niet zo'n zigzag geel matje wat als een harmonica opvouwt (merk en naam?) zullen kopen. Maar goed is dat comfortabel en niet te groot.


[/quote]

Zig-zag matje, Thermarest Z-Lite! Gebruik het al jaren, slaap er prima op maar ben ook alleen maar van dat soort spartaanse matjes gewend. Gaat nooit stuk, weegt niks en het volume is een groot probleem, achterop!
Tja ...
echt spartaans, en compact (en ook redelijk licht) is géén matje en een tent met een wat degelijker grondzeil.

Ik heb dit redelijk lang uitgehouden, maar een goed gekozen kampeerplek en een dun matje is tegenwoordig voor mij een betere basis.

Groeten BSM
Frans & Dieuwertje schreef:
di 04 jun, 2019 08:51
De hoofdvraag nog eens:
Frans & Dieuwertje schreef:
ma 03 jun, 2019 15:11
Wat zijn jullie ervaringen met de nieuwe versies van de Expeds en met de Sea to Summit's of wellicht een robuster merk? Welke mat heeft en een goed comfort en een lange levensduur?
En: heb je wat aan de reacties?

(Ik kan zelf geen on-topic reactie geven. Onze oude Expeds willen maar niet stuk :wink:)