Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Glyfosaat ("Roundup") op campings in NL - Forum Wereldfietser

Glyfosaat ("Roundup") op campings in NL

131 berichten
Vorig jaar waren wij nog op een camping die er erg verzorgd uitzag. Na een dag kwam helaas de aap uit de mouw: het onkruid werd beheerd met de spuit. Na een pittige discussie, waarbij de spuiter nog eerst beweerde iets biologisch te spuiten gaf hij toe dat het Roundup was. Ik was onaangenaam verrast, omdat hij aan het spuiten was binnen tien centimer van mijn fiets en zelfs onder de plek waar mijn handdoek te drogen hing. Gelukkig waren we niet met de tent.

Ik heb het nu proberen na te speuren op internet en als het goed is, is het dit jaar het laatste jaar dat campings, en bungalowparken, groepsaccommodaties en (de grondgebonden delen van) jachthavens uitgezonderd zijn van het gebruik van glyfosaat, bekend van de handelsnaam Roundup.

Laten we hopen dat er geen uitstel komt van dit verbod op campings. Ik zit immers liever in de natuur dan op een soort kwekerij van monotoon gras.

Dus als je een camping tegenkomt die er wel erg glad uitziet, waar geen spriet onkuid tussen de tegels groeit en geen insect te zien is, dan kun je je vermoedens hebben.
het speelt niet alleen op campings, maar bijvoorbeeld ook op sportvelden:
https://nos.nl/artikel/2286794-sportvel ... delen.html

dit soort discussies hebben vele kanten, maar we weten dit al sinds ongeveer de jaren 70 en toch gaan we er mee door, ongelofelijk. en ook een beetje logisch in ons geld-gestuurde systeem :roll: :evil:

groet, hoogframe
Goed topic Leon om ons hiervan bewust te maken.
Op een camping municipal in Frankrijk kwam 's ochtends iemand van de afdeling groen, afkomstig van de nabijgelegen instelling, om met een waanzinnige precisie in kaarsrechte banen elk onkruidje te behandelen met zijn spuit. Ik heb hem tijdig gewaarschuwd voor mijn nieuwe tentje dat hij op zijn pad zou gaan tegenkomen en hem vriendelijk verzocht eerst het hele voetbalveld te doen, zodat ik mijn tent kon opruimen. Anders was hij gestagneerd met zijn spuit (met giga reservoir en pomp op zijn rug) bij de rand van mijn tentdoek met alle gevolgen van dien.

De nevel uit zijn spuit was vergelijkbaar met de stoomwolken die van de moderne 'gemeente onkruid karretjes' op een koude februari dag afkomen. Ik moest toch even aan zijn en mijn levensverwachting denken.
Glyfosaat is een omstreden bestrijdingsmiddel. Naast dat het specifiek ingrijpt op de levenscyclus van planten tast het ook het bodem- en waterleven aan. Dit leidt tot veel weerstand bij burgers. Gelukkig wordt het op steeds meer plaatsen (lokaal) verboden en Europa wil het op termijn zelfs geheel gaan verbieden.
Ik vrees echter dat de chemische industrie genoeg alternatieve herbiciden achter de hand heeft, die onder een andere naam en samenstelling niet onder dit verbod gaan vallen. De economie moet door, koste wat het kost.
Verder staan er in de winkelschappen ook nog veel insecticide die niet soort specifiek zijn en insecten en daarmee ook veel insecteneters doden. En de gifkast van menig landbouwer is ook goed gevuld.
Dit onderwerp heeft op het eerste gezicht weinig met fietsen te maken, hoewel ik tijdens het fietsen graag mag genieten van een bloemrijke bermen en kruidenrijke weilanden waar het gonst en zoemt van bijen, vlinders en hommels. Ook zie ik onderweg graag veel vogels die afhankelijk zijn van voldoende insecten en hoor ik graag de sprinkhanen en veldkrekels langs het fietspad. Kortom ook Wereldfietsers zijn gebaat bij een gifvrije omgeving.
Terra schreef:
wo 29 mei, 2019 15:50
Dit onderwerp heeft op het eerste gezicht weinig met fietsen te maken
De overnachting - vaak op een camping - is een essentieel deel van het wereldfietsen en is datgene wat deze club onderscheidt van tochtjesfietsverenigingen; het gaat niet aleen over het fietsen zelf. Als je een gespoten middel op een camping bijna over je heen krijgt en er vrij letterlijk in zit lijkt het me relevant.
Is een grasveld per definitie niet onnatuurlijk?
Zo fietste ik begin jaren 90 door Hongarije alwaar de mensen de deuren en ramen openzetten om maar vooral van de bestrijdingsmiddelen tegen muggen te kunnen profiteren (zelfs in het centrum van Boedapest) en later ook in het noorden van Kroatië alwaar de graan en andere gewassen samen met de omliggende wegen besproeid werden vanuit een vliegtuigje, verder geen omkijken naar mensen die daar op het land aan het werk zijn of die toevallig passerende fietsers.
Nu las ik laatst dat glyfosaat vooral gebruikt wordt om weilanden die later in het seizoen voor maisproduktie worden ingezet dus eerst worden ingespoten en later omgeploegd om ervoor te zorgen dat er later in het seizoen niet nog weer andere bestrijdingsmiddelen gebruikt hoeven te worden, het is dus vooral een afweging tussen tijd, energie en uiteindelijk geld dat men het spul inzet. Uiteindelijk krijg je hier wat van binnen, het zij door de melk die je drinkt dan wel door wat er in het grondwater terecht komt of als het tot varkensvoer wordt verwerkt in je speklap. Als consument (en dus fietser) mag je hier dus best kritisch op zijn.

Om over de lozingen van chemische rommel (van bijv xtc) op het riool nog maar te spreken, niet alles blijkt ook afgebroken te kunnen worden zag ik vanavond, en dat komt dus wel in het milieu of zelfs in het drinkwater terecht.
Eric op de Fiets schreef:
wo 29 mei, 2019 23:18
Is een grasveld per definitie niet onnatuurlijk?
Dat ligt er aan waar en aan wat je onder gras verstaat. Op veel plaatsen, zoals langs een rivier, is maaien voldoende om een keurig veldje te krijgen. Op andere plaatsen krijg je niet alleen grassen als je alleen maar maait. Het jammere is dat het in de volksmond ooit normaal is geworden om overal dat aan te willen leggen wat we per sé willen om allerlei redenen die met vanalles te maken hebben behalve de natuurlijke gegevens ter plaatse.

Hoe meer ik er van weet hoe meer ik me bijvoorbeeld aan erger dat bijvoorbeeld 'stadsontwikkeling' nog steeds blijkt te beginnen met de aarde te verstoppen onder dikke lagen beton, asfalt, straatstenen en grindsteentjes in gekozen kleuren die van ver worden gehaald en wat dan ook, als het maar niet de natuurlijke grond te plaatse is.
Ook op auto/campercampings zie je vaak dat de helft van de oppervlakte bedolven moet worden onder tientallen tonnen grijze scherpe steentjes. Die krijg je dus nooit meer weg of met heel grote middelen.

En dan zich maar afvragen hoe het komt dat er minder insecten zijn en dat de Maas al omhoog komt als het een half weekje regent. Vervolgens komt er subsidie (niet met eigen geld, ben je mal!) en wordt er met veel geld ergens een bijenstrookje aangelegd waar de wethouder dan trots bij komt staan om het te openen.
@ Leon; geweldig goed neergezet. Top.
Toen ik begin jaren 90 van de vorige eeuw kwam wonen in Zuidelijke Flevoland lag midden in de polder een klein vliegveld voor sproeivliegtuigen. In de vroege morgen bij windstil weer stonk de polder naar bestrijdingsmiddelen. Gelukkig is dat verboden. Nu wordt gras ingezaaid en "groenbemester" voor de bollenteelt. Dat gras wordt met glyfosaat doodgespoten vóór de bollen worden gepoot. De hoeveelheid bestrijdingsmiddelen die in de bollenteelt wordt gebruikt is onvoorstelbaar. Gecertificeerde spuiter leren dat de spuitdruk laag genoeg moet zijn of nevel te voorkomen. Maar dat kost extra spuitvloeistof omdat bij druppelvorming het middel van het blad rolt. Dus illegaal de druk opvoeren om kosten te besparen. Bij windstil weer moet je rekening houden met een veiligheidszone van 500 meter. Bij wind kun je raden. Biologisch dynamische bedrijven hebben last van dat gif. Kinderen in die omgeving lopen mogelijk hersenschade op. Zie het programma "Bollengif in babyluier" van Zembla.
https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/bollen ... babyluiers

In Nederland komt elk jaar ook circa 140.000 kg medicijnen in de bodem en oppervlakte water. En 80% van de ingenomen medicijnen werken nauwelijks aan de kwaal.
Bovendien maken we bergen kunststoffen die niet hergebruikt kunnen worden en vol zitten met hormoonverstorende stoffen. De vruchtbaarheid van jonge mannen loopt sterk terug.

Nederland is gebaat bij een groeiende economie. Welvaart gaat voor welzijn. Dat er wat huizen schudden in het Noorden, kinderen hersenschade oplopen hoort erbij. Net als verkeersdoden voor onze mobiliteit.
Dat de vruchtbaarheid van jonge mannen terugloopt is toch positief, of zie ik iets over het hoofd :D ? Ik heb zelf een wei van een halve hectare met twee pony's. Omdat paarden selectief grazen is het een voortdurend gevecht om het 1-jarige (on)kruid te beperken. Eens in de zoveel jaar betekent dat opnieuw inzaaien en/of selectief spuiten omdat uitsteken met de schop onvoldoende soelaas biedt. Ik doe het liever niet, dus eventueel kan ik mijn weitje aanbieden voor een overnachting tijdens een WF-weekend in ruil voor het (on)kruid vrij maken?
Onkruid bestaat niet, toch? Dat is natuurlijke begroeiing waar de locale grond het meest geschikt voor is. Omdat het om welke reden dan ook ongewenst is voor de eigenaar/gebruiker van de grond, wordt het onkruid genoemd...
willem.m schreef:
wo 29 mei, 2019 11:26
Goed topic Leon om ons hiervan bewust te maken.
Je kunt ook bewust wat gaan bij-zaaien in je mooie grasveld. Ziet en kleur-rijk uit en geeft een geweldige boost aan het insecten-leven in je tuin. https://www.cruydthoeck.nl/ heeft mooie mengsels.

Visie & doelstelling
Cruydt-Hoeck heeft de droom meer biodiversiteit te creëren met bloemrijke vegetaties voor plant, dier en mens. Cruydt-Hoeck is kweker en leverancier van inheemse wildeplantenzaden en ecologisch passende bloemenweidemengsels. Met gedegen praktisch en ecologisch advies helpt Cruydt-Hoeck gemeenten, (groen)bedrijven, plannenmakers en particulieren met het creëren van succesvolle bloemenweides.
Polling schreef:
do 30 mei, 2019 11:36
Onkruid bestaat niet, toch? Dat is natuurlijke begroeiing waar de locale grond het meest geschikt voor is. Omdat het om welke reden dan ook ongewenst is voor de eigenaar/gebruiker van de grond, wordt het onkruid genoemd...
Alle planten zijn wel natuurlijk. ;-) Maar er zijn wel soorten, bijvoorbeeld de Japanse duizendknoop die je liever niet op je terrein wilt hebben, omdat die door zijn enorme groeikracht inheemse plantensoorten verdringt en schade aan kan richten. Ik zie deze soort inmiddels op flink wat plaatsen verschijnen. in Engeland zijn de problemen zo groot geworden, dat er sprake is van waardevermindering van bouwkavels en vastgoed als deze soort wordt waargenomen.
Eric op de Fiets schreef:
wo 29 mei, 2019 23:18
Is een grasveld per definitie niet onnatuurlijk?
"Grasfalt" hoorde ik laatst iemand zeggen toen hij sprak over de moderne weidevelden.
Polling schreef:
do 30 mei, 2019 11:36
Onkruid bestaat niet, toch? Dat is natuurlijke begroeiing waar de locale grond het meest geschikt voor is...
Onkruid is een woord dat hoort bij het ontwikkelen van cultuurgrond. Dat was een proces van eeuwen, waaraan geen vierkante meter grond van ons deel van de wereld is ontsnapt (uitgezonderd het hooggebergte).
Wat is er tegen cultuur? De "natuurlijke begroeiing", meestal brandnetels en woekerplanten, is net zulke ontaarde natuur als de 3300 edelherten en de 1150 konikpaarden (anno 2011) in de Oostvaardersplassen.
math schreef:
za 01 jun, 2019 19:16
Wat is er tegen cultuur? De "natuurlijke begroeiing", meestal brandnetels en woekerplanten, is net zulke ontaarde natuur als de 3300 edelherten en de 1150 konikpaarden (anno 2011) in de Oostvaardersplassen.
Oef, je plakt volgens mij meerdere dingen een beetje apart aan elkaar.

De overmaat aan brandnetels zijn toch wel vaak het gevolg van eutrofiëring, of je dat natuurlijk wilt noemen? :cry:

Ik vind het meestal jammer als discussies over de buitenwereld ontaarden in een taaldiscussie over wat natuur is of niet, in plaats van de waarde ervan. Met cultuurlandschap is op zich niks mis, maar wat er de afgelopen 50 jaar is gebeurd met het cultuurlandschap is een enorme verarming in soortenrijkdom en aantallen, dusdanig dat het echt zorgen baart.
De topic poster had gekozen voor een "camping die er erg verzorgd uitzag", maar een dag later werd hij onaangenaam verrast toen een spuiter erg dichtbij kwam. Dat weerspiegelt zijn waardebepaling van die plek.
math schreef:
za 01 jun, 2019 22:18
De topic poster had gekozen voor een "camping die er erg verzorgd uitzag", maar een dag later werd hij onaangenaam verrast toen een spuiter erg dichtbij kwam. Dat weerspiegelt zijn waardebepaling van die plek.
Ha je hebt iets gevonden om me mee voor schut te zetten. Denk je echt?