Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iso matje onder luchtbed - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Iso matje onder luchtbed

Ik heb het ook een paar keer koud gehad met die Synmat UL, en het vroor niet eens. Inmiddels is de Synmat UL gaan delamineren en vervangen door een Neoair.
Ik moet zeggen dat ik heel lang geleden de eerste generatie exped downmat heb gekocht en daar slaap ik nog altijd zeer tevreden op. Het nadeel is dat hij een beetje 'kraakt' of geluid maakt als je op het matras beweegt / je in je slaap omdraait maar heel erg is dit niet. En ik heb eigenlijk nooit meer last gehad van 'optrekkende kou' van onderaf. Het zorgt er meteen voor dat ik met een lichtere slaapzak de zomer / herfst / lente doorkom.

Ik zou zo'n folie misschien proberen omdat het relatief goedkoop en licht is, maar ik hou persoonlijk niet van veel losse onderdelen die allemaal weer kunnen verschuiven ten opzichte van elkaar. (ik word al vaak genoeg wakker dat ik half van het matje gerold ben)
rockhopper schreef:
do 23 mei, 2019 21:12
... downmat heb gekocht en daar slaap ik nog altijd zeer tevreden op. Het nadeel is dat hij een beetje 'kraakt' of geluid maakt als je op het matras beweegt / je in je slaap omdraait
Wasgoed tussen leggen.
Leon schreef:
do 23 mei, 2019 21:23
Wasgoed tussen leggen.
Soort matrashoes over het matje bedoel je? Altijd het proberen waard, bedankt voor de tip! Al heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels of het iets uit zal maken ;)
rockhopper schreef:
za 25 mei, 2019 10:40
Leon schreef:
do 23 mei, 2019 21:23
Wasgoed tussen leggen.
Soort matrashoes over het matje bedoel je? Altijd het proberen waard, bedankt voor de tip! Al heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels of het iets uit zal maken ;)
Nee, er onder. Bij mij dan. Bij mij kraakt het stof van het matje tegen het stof van de tentbodem. De oorzaak zit in de weefsels.
Hoe zijn ze aan die Rwaarde van 7 gekomen. Een plaat EPS piepschuim heeft bij een dikte van 250 mm een R waarde van 7,1. Moet wonder spul zijn waar je op ligt. Kan met de drive van het gas af goed van pas komen om dun te kunnen isoleren dat wil iedereen. Toch.
Vanuit mijn ervaring vanuit de hikerswereld en meerdere nachten in een tentje doorgebracht bij -5 is het een combinatie van verschillende factoren die er voor zorgen dat je een comfortabele nachtrust hebt.
Mijn matje is een Thermarest van R=3.8 en gaat zeker vlot mee tot die -5. Een R=7 moet zeker in orde zijn. Mijn slaapzak is dons met een waterafstotende buitentijk. Een reddingsisolatie-matje leg je niet onder je matje, maar wel onder je slaapzak. Het helpt als je snelle 'turnoefeningen' doet en dan snel de slaapzak in. Een warme slaapzak bestaat niet, wel eentje die jouw warmte vasthoudt. Wat leesvoer:
https://hikingadvisor.be/2013/10/24/hoe ... -slaapmat/
PatrickL schreef:
za 25 mei, 2019 15:08
Een warme slaapzak bestaat niet, wel eentje die jouw warmte vasthoudt.
Ik geef toe dat kickstarter niet de beste bron van info is, maar ze bestaan wel degelijk:
https://www.kickstarter.com/projects/ru ... red-heated :twisted:
rockhopper schreef:
za 25 mei, 2019 17:53
PatrickL schreef:
za 25 mei, 2019 15:08
Een warme slaapzak bestaat niet, wel eentje die jouw warmte vasthoudt.
Ik geef toe dat kickstarter niet de beste bron van info is, maar ze bestaan wel degelijk:
https://www.kickstarter.com/projects/ru ... red-heated :twisted:
In een AA-accuutje zit zo'n 10 kJ. In een liter heet kraanwater die terug afkoelt naar 20 graden zit 168 kJ, dus om even goed te zijn als die fles moet je 17 AA-batterijen laten leeglopen en ze moeten in perfecte staat zijn ook. Vervelender is dat je de batterijen daarna moet opladen en samen met de lader meenemen. Het water gebruik je 's morgens voor de thee of koffie en een petfles had ik toch al bij me. De petfles is midden in de nacht vaak ook snel op te laden.

Ik kan in de teksten niet snel info vinden over energiegebruik, batterijcapaciteit en gewicht van batterij. Om een of andere reden is dat tot zover ik heb gezien tot nu toe ALTIJD het probleem met kickstarterprojecten.
Belle schreef:
za 25 mei, 2019 12:11

De tip van niet koud de slaapzak in is goed, maar het effect daarvan is uitgewerkt tegen de tijd dat het 's nachts op het koudste punt van de dag is, namelijk vanaf een uur of 2-3 tot zonsopgang. Een reep chocola voor het slapen kan ook helpen.
Ik dacht ook altijd dat de temperatuur na middernacht het koudst zou zijn.
Dat verdient bijstelling.

Sinds een maand meet ik temperatuur en luchtvochtigheid via LoRa (TTN), en opvallend vind ik dat de temperatuur het koudst rond 06.00 - 07.30 uur is! Elke kwartier een meting.
Het leuke is dat je bij Meetjestad Amersfoort meer dan 100 meetpunten kunt raadplegen hierover.
Dat biedt vergelijkingsmateriaal met je eigen waarnemingen.
joukon schreef:
za 25 mei, 2019 19:25
Ik dacht ook altijd dat de temperatuur na middernacht het koudst zou zijn.
Dat verdient bijstelling.

Sinds een maand meet ik temperatuur en luchtvochtigheid via LoRa (TTN), en opvallend vind ik dat de temperatuur het koudst rond 06.00 - 07.30 uur is!
Inderdaad, hier een verklaring voor dit verschijnsel. Het heeft te maken met een balans tussen opgenomen en afgestane warmte.
Ik zou zeggen dat de enige warmtebron de zon is, en die is er pas weer als hij opkomt, maat nog niet meteen volle bak.
De Belgen hebben een handige pagina hiervoor: https://www.meteo.be/nl/weer/waarnemingen/belgie
Wel bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Ik heb besloten mijn veel te grote én (voor in mijn ogen) veel te zware Thermarest pro 4 regular én lakenzak weer mee te nemen.

De Synmat was ook n maatje S, 1.60m lang en daar lagen mijn enkels en voeten ook buiten boord. :| Ultra Lightweight heeft dus ook een keerzijde. Dan tóch maar 800 gram meer gewicht mee als daar een goede nachtrust tegenover staat.