Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 397 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33585 berichten
Dat kanaal is best lang. Iets beter je best doen :lol:
De tovenaar schreef:
do 16 mei, 2019 09:02
....

Opmerkelijk overigens dat BSM zijn eigen achtertuin niet herkende! :wink:
Aan Travelmaster voor de volgende!
Tja, mijn eigen achtertuin lukt nog wel, zo dement ben ik nog niet, maar ... met een grote regelmaat vergeet ik freudiaans al die nieuwbouw, ik had niet gedacht dat het al zo erg was ... en verder had ik me verkeken op het tele-effect, de windmolens staan nog weer een heel eind verder.
Vroeger kon je leuk fietsen tussen Baarn, Soest (en -erveen), Bunschoten-Spakenburg, Nijkerk, Hoogland (en -erveen), Hoevelaken, Leusbroek en Hamersveld .... inmiddels is het een onherkenbare agglomeratie, binnenkort moeten we het maar Eemvalleistad noemen. Ik ken Amersfoort nog met z'n 80.000ste inwoner, inmiddels zijn het er bijna 2x zoveel.

Groeten BSM
Travelmaster schreef:
do 16 mei, 2019 10:25
Dat kanaal is best lang. Iets beter je best doen :lol:
Zie even mijn laatste aanvullingen*, ik had tussentijds even iets anders om handen.
    * Laatst gewijzigd door Bridgestone SM op do 16 mei, 2019 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Groeetn BSM

PS   Inmiddels staat mijn teller op 1000 berichten.
Je klinkt als een ouwe l*l BSM :wink: . Het is nog steeds prachtig fietsen in de omgeving die je beschrijft. En geloof het of niet, maar íedereen wil een mooi plekje om te wonen.
Bridgestone SM schreef:
do 16 mei, 2019 10:16
De tovenaar schreef:
do 16 mei, 2019 09:29
Herkenbaar plaatje, ik zeg niks :roll:
Het lijkt veel op het Valleikanaal met de Grebbelinie ... alleen zie ik het Valleikanaal niet vaak zo woest kolken.

Even nader gekeken op de "beste" plek, en de naam opgezocht:
De kruising met de Roffelaarskade.
Zie hier: Streetview-kiekje

Groeten BSM
Keurig BSM, dat is 'm. Het water kolkte ook harder dan normaal, dat had je goed gezien. Er was de dag zelf, of de dag ervoor, aardig wat regen gevallen. Ik vind het een heerlijk stukje fietsen daar, en ik combineer dit altijd met gravelpaden dichter bij huis.

You're next!
Travelmaster schreef:
do 16 mei, 2019 11:02
Je klinkt als een ouwe l*l BSM :wink: . Het is nog steeds prachtig fietsen in de omgeving die je beschrijft. En geloof het of niet, maar íedereen wil een mooi plekje om te wonen.
Ik weet het, er zijn nog steeds verrassend mooie stukjes, maar het is meer en meer zoeken.
En het is ook steeds lawaaiiger ... misschien moet ik hopen op vroegtijdige doofheid :?

Het is toch "triest" als je een "leuke" fietsroute uitzet, eentje die leuk fietsen is, maar waarvan je weet dat je daar vroeger gewoon door de "polder" reed. (Ik maakte in 2012 een drietal fietsroutes voor een woningbouwvereniging, die routes moesten dus "alles" laten zien, en bovendien langs een de "eigen" projecten komen, dus zat Vathorst er ook in ... van Amersfoort via Nieuwland naar Vathorst en weer terug: heen door de Eempolder, en terug door wat eens "polder" was.)
Maar goed, het is nog steeds mogelijk om de stadse mens te verrassen met een schijnbaar ongeschonden landschap.

Groeten BSM
 
Goed, hier dan een nieuw Enigma-Plaatje.

Een "ander" perspectief op een plek waar het (ook) aardig fietsen is.
Een benadering van de plek van de fotograaf wordt gevraagd.
De naam van de kerk geeft "bonuspunten".
Als ik het goed heb zijn er hier nogal wat "kerkse" mensen.
 
Enigma.jpg
 
Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
do 16 mei, 2019 12:00
 
Goed, hier dan een nieuw Enigma-Plaatje.

Een "ander" perspectief op een plek waar het (ook) aardig fietsen is.
Een benadering van de plek van de fotograaf wordt gevraagd.
De naam van de kerk geeft "bonuspunten".
Als ik het goed heb zijn er hier nogal wat "kerkse" mensen.
 
Enigma.jpg
 
Groeten BSM
Het kerkje van De Kaag, vanaf het Faljeril-eiland gezien? Daar heb ik in 1983 een kerkdienst bijgewoond.
Martin E. van Doornik schreef:
do 16 mei, 2019 15:07
Bridgestone SM schreef:
do 16 mei, 2019 12:00
 
Goed, hier dan een nieuw Enigma-Plaatje.

Een "ander" perspectief op een plek waar het (ook) aardig fietsen is.
Een benadering van de plek van de fotograaf wordt gevraagd.
De naam van de kerk geeft "bonuspunten".
Als ik het goed heb zijn er hier nogal wat "kerkse" mensen.
 
Het kerkje van De Kaag, vanaf het Faljeril-eiland gezien? Daar heb ik in 1983 een kerkdienst bijgewoond.
Tja, ik ken zelfs een oud-dominee van De Kaag (niet die van 1983) ... maar De Kaag is niet goed.
Er is een redelijke gelijkenis tussen mijn "Enigma-kerk" en die van De Kaag, beide stammen uit dezelfde tijd.  Als de internet-info deugt zijn er echter twee verschillende architecten in het spel.
Schrale troost: het land is goed en zelfs de provincie.

Groeten BSM
Tja, het bezoekersaantal loopt maar op en op ... echter antwoorden ho maar.

Misschien tijd voor een hint:
De weg, het water, het "dorp" en zelfs het "landschap" delen hetzelfde toponiem (niet altijd gelijk in schrijfwijze).

De locatie van de fotograaf heeft zijn eigen toponiem, en je zou kunnen zeggen een genest toponiem.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 17 mei, 2019 10:49
Tja, het bezoekersaantal loopt maar op en op ... echter antwoorden ho maar.

Misschien tijd voor een hint:
De weg, het water, het "dorp" en zelfs het "landschap" delen hetzelfde toponiem (niet altijd gelijk in schrijfwijze).

De locatie van de fotograaf heeft zijn eigen toponiem, en je zou kunnen zeggen een genest toponiem.

Groeten BSM
Zit je nou echt de teller bij te houden?! Ga lekker naar buiten joh!
Bridgestone SM schreef:
vr 17 mei, 2019 10:49
De locatie van de fotograaf heeft zijn eigen toponiem, en je zou kunnen zeggen een genest toponiem.
Mij doe je met dit soort cryptische aanwijzingen geen plezier. Jammer hoor.
Kerkse mensen klinkt als de Alblasserwaard, gokje Ottoland
alstro schreef:
vr 17 mei, 2019 22:20
Kerkse mensen klinkt als de Alblasserwaard, gokje Ottoland
"alstro"

Je neemt het te streng (in de leer).
Het is dus niet in de Alblasserwaard.

Groeten BSM
De stijl van het gebouw ziet er Waterstaatskerk-achtig uit en heb een lijst van alle Zuid-Hollandse kerk op Wikipedia afgezocht, maar zucht.... :?: :(
Martin E. van Doornik schreef:
za 18 mei, 2019 00:43
De stijl van het gebouw ziet er Waterstaatskerk-achtig uit en heb een lijst van alle Zuid-Hollandse kerk op Wikipedia afgezocht, maar zucht.... :?: :(
Toch staat ie gewoon op 't internet. En je hoeft inmiddels niet "alle" af te zoeken: sowieso is Zuid-Holland al wat gekrompen, en de hele Alblasserwaard valt af.
Het klopt dat ie, net als het kerkje in De Kaag "Waterstaatskerk-achtig" is.
En zoals gezegd, er is net als bij De Kaag, sprake van een wolkje aan toponiemen.

Groeten BSM
De kerk in de Meije aan de Meije?

Edit: oh nee, is net in Utrecht.
Edit2: het kan toch, Meije ligt in Utrecht én ZH :-)
PeterVanRijn schreef:
za 18 mei, 2019 09:13
De kerk in de Meije aan de Meije?

Edit: oh nee, is net in Utrecht.
Edit2: het kan toch, Meije ligt in Utrecht én ZH :-)
Peter, gefeliciteerd.
Weliswaar geen bonuspunten, en ook nog niet echt de locatie van de fotograaf, maar je bent zo ver dat het oplossen van deze laatste zaken een kwestie van wat digitaal geklooi wordt.
En ... hoe ben je tot het antwoord gekomen ??
 
Hier even wat Google-Maps plaatjes.
 
Meije - OLV Geboorte kerk - .png
Meije - OLV Geboorte kerk - .png (397.07 KiB) 2130 keer bekeken
Meije - OLV Geboorte kerk.jpg
Meije - OLV Geboorte kerk.jpg (148 KiB) 2130 keer bekeken
Gaatjes van Apeldoorn -.jpg
Gaatjes van Apeldoorn -.jpg (70.48 KiB) 2130 keer bekeken
De foto is dus genomen vanuit "De Gaatjes van Apeldoorn", een rare lokale naam (er zijn daar heel wat "rare" lokale namen) voor een stukje in het Nieuwkoopse-Plassen-gebied.
En het klopt, de provinciegrens maakt het lastig, had de kerk aan de andere kan van de Hazenkade gestaan dan was het Utrecht geweest. (Aan het andere eind van De Meije heb je de "Hollandse Kade" de oude grens tussen het bisschoppelijke Utrecht en het graafschap Holland - het is nog steeds een waterschapsgrens.)

De Meije is dus dat veelvuldige toponiem: De weg, het dorp (in twee provincies), het water (een veenstroompje), en ook terug te vinden in de naam Miland. Volgens sommige bronnen zou dat Meije/Mi slaan op moerasland, Made/Mede etc slaat op maaien, je zou daarlangs natuurlijk bij Meije kunnen komen.

O ja, de Onze Lieve Vrouwe Geboorte kerk dateert van 1873 en W.J. van Vogelpoel is de architect.
In het "Nieuwkoopse" heb je zowel katholieken als protestanten, en dus ook allerlei kerkpaden zodat een ieder naar de kerk van zijn denominatie kan.

Aardig zijspoor: Mijn wederhelft woonde ooit, een half jaar bij een hospita, in het schoolmeestershuis, een klein eindje achter de kerk, en die hospita had een taxhond genaamd Wally.

Iets minder een zijspoor: De Meije, dwz de weg langs het riviertje, was (voor onze tijden) niet geasfalteerd, en de ANWB wees deze route aan als landschappelijk waardevol ... het werd er drukker, en het asfalt volgde snel.
Het is er mooi fietsen, alleen, moet je uitkijken, want motoren en automobilisten vinden het er ook mooi (net als allerlei BNers).

En tenslotte, De Meije is ook vereeuwigd in een gedicht van Ed Leeflang

De Mije

Ik huurde voor de tocht een kleine ford.
De Mije kronkelt en de weg is smal.

God zal me kraken roep je in een bocht.
Niets aan de hand. Trouwens hij doet dat al.

Het weer is schitterend en dit is buiten
van de princesseboontjes en het fluiten.

Waarom we dan weer hevig over oorlog praten,
over de lafheid – daar, vlak bij het water

Zit je goed. Je komt er net en trekt de dotters
gretig los. Ze zijn van jou, van deze dag.

Een stralend lang kind in een regenjas
drukt aan haar borst de druipende stelen,

onbekend meisje in het stevige gras.
De wijd open kelken kunnen niet geler.


Anyway, de verlossing is door Peter gegeven, het is nu aan Peter om een nieuw Enigma-plaatje te posten.


Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
za 18 mei, 2019 12:05
En ... hoe ben je tot het antwoord gekomen ??
 
Ik zal proberen het iets compacter te beschrijven.
Mijn ouders woonden ooit een aantal jaren in Zevenhoven, dat ligt wat noordelijker, maar daardoor kwam het type landschap me bekend voor. Beetje koekeloeren op Google Maps en toen viel mijn oog op dit plaatsje en wist ik dat ik qua toponiemen goed zat.
PeterVanRijn schreef:
za 18 mei, 2019 12:18
Bridgestone SM schreef:
za 18 mei, 2019 12:05
En ... hoe ben je tot het antwoord gekomen ??
 
Ik zal proberen het iets compacter te beschrijven.
Mijn ouders woonden ooit een aantal jaren in Zevenhoven, dat ligt wat noordelijker, maar daardoor kwam het type landschap me bekend voor. Beetje koekeloeren op Google Maps en toen viel mijn oog op dit plaatsje en wist ik dat ik qua toponiemen goed zat.
Precies daarvoor had ik in dit geval de aanvullende hint(s) toegevoegd, het was zonder te vinden, en daarna was er de ahh, ja, het klopt bevestiging.

Ik had gedacht dat er wel meer fietsers uit het groene hart zouden komen, danwel daar hun rondjes fietsen.

Groeten BSM