Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Super lagers id voor ons? - Forum Wereldfietser

Super lagers id voor ons?

Heeft iemand dit wel eens overwogen:
Keramische lagers
http://www.bikeboosting.nl/index.php?tla

Toen dit voor het eerst mogelijk was een half jaartje geleden, wilde ik het gelijk hebben. Nu ben ik iets verder met het opbouwen van de vakantiefiets en dan moet je toch uitkijken dat je niet teveel wilt. De fiets kan onnodig duur worden.

Echter deze week ging het fietsen echt opeens een stuk zwaarder. Het lijkt wel of ik met een rem erop rij. Nu heb ik het sterke vermoeden dat mijn lagers na ongeveer 20000 kilometer versleten zijn. Dit zou dus ook gewoon tijdens de vakantie kunnen gebeuren. Heeft iemand ervaring?

Het hele verhaal gaat over lagers, het afstellen en vooral het nieuwe materiaal Keramische kogeltjes die tegenwoordig dus bijna betaalbaar worden.

Technische keramiek is gemaakt van erg zuivere chemische grondstoffen. Door de gecontroleerde specifieke samenstelling wordt een hard en chemisch resistent product verkregen. Dit geeft wanneer gebruikt als wentellichaam de volgende eigenschappen:

* Erg lage rolweerstand (door hardheid en zeer glad oppervlak)
* minder onderhoud
* 60% lichter
* minimale smering nodig
* keramische kogels honen ingelopen lagerschalen
* keramische kogels verpulveren zand en andere indringers
* keramiek is 2,5 keer harder dan normaal lagerstaal
* vocht is al genoeg voor smering
* duurzaam, gaat 6 keer langer mee!
* ongevoelig voor roest


Dit verhaaltje spreekt toch voor zich. De vraag is alleen heb je het ervoor over:
Het kost tussen de 60 en de 210 euro afhankelijk van het aantal wielen, lagers, kogels en uw portemonaie.

Wie heeft een mening?

Groet tjeerd
* Erg lage rolweerstand (door hardheid en zeer glad oppervlak)

de rolweerstand van een gewoon lager is ca een factor 70-200 kleiner dan de rolweerstand van de band

* minder onderhoud
in ieder geval een keer extra de boel uit elkaar halen om de kogels te vervangen

* 60% lichter
een 1/4" kogel weegt 1 gram (in staal)

* minimale smering nodig

vertel dat de stalen cup en conus maar

* keramische kogels honen ingelopen lagerschalen

weten ze ook wanneer ze daar mee moeten ophouden?

* keramische kogels verpulveren zand en andere indringers

kunnen ze dat alleen of doen de cup en conus ook mee?

* keramiek is 2,5 keer harder dan normaal lagerstaal

Zijn de cup en conus daar blij mee?

* vocht is al genoeg voor smering

zijn de cup en conus daar blij mee

* duurzaam, gaat 6 keer langer mee!

De kogels dus, en de kogelbanen?

* ongevoelig voor roest

vertel dat de stalen cup en conus maar

Zoiets? ;)

(PS: Kan iemand geen kogels uit diamant maken? die zijn vast beter ;))

Nouw lekker dan,
En wat is nu je proffesionele mening?
Tjeerd

kort samengevat: leuk voor de debetrekening van de leverancier ;), banden hard oppompen helpt meer....

Er is niets tegen veel geld uitgeven voor een goed product. Als je echt van je geld afwil, en ook iets goeds en bruikbaars wilt hebben, koop dan bijvoorbeeld naven en een trapas van Phil Wood - of een Rohloff naaf en en SON. Maak je ketting een keer vaker schoon, en inderdaad, pomp je banden op (en kijk of je geen betere kunt krijgen).
Wim

Hoi Tjeerd,
Lagers worden in de mtb-branche regelmatig gebruikt. Zijn licht, werken uitstekend maar......ik heb ook gehoord (geen eigen ervaring!) dat ze kwetsbaar zijn. Voor zover ik het kan overzien is het niet de eerste keus voor een vakantiefiets.
Groet,
Marco