Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Door bomen bos niet meer zien: Tent tips 3p <3KG weinig condens - Forum Wereldfietser

Door bomen bos niet meer zien: Tent tips 3p <3KG weinig condens

In de meivakantie 11 dagen gefietst met het gezin in Italie. Daarvoor wilden we een nieuwe tent omdat het 2 persoonstentje Darwin Coleman het buitendoek heel snel het binnendoek raakt. Door de krappe ruimte was iedere keer de slaapzak nat. Ik was op zoek naar een goedkope 3p tent onder de 3 KG met ruimte om de tassen weg te zetten.

Veel op internet gezocht en kort voor onze vakantie zag ik ineens een nieuwe tent van Robens. De Pioneer met 2,8 kg. Een goedkope 3p tunnel tent. Gekocht en gelijk gebruikt voor onze dochters.

Heel prettig was de ruimte van de tent zowel binnentent als voortentje. Al snel werd duidelijk dat er iets niet goed was met het doek. Een donkere vlek werd zichtbaar bij wat vochtigheid. Lijkt erop dat deze niet goed gecoat was ofzo. Zorgde na een regenbui voor een plasje water in de voortent. Vervolgens was de ring na 5x opzetten verdwenen waar de stok in moet. Gelukkig was er nog een tweede ring. Die was na 1x opzetten ook kapot. Verder waren de stokken krom geworden na een paar keer opzetten. Het bleek ook nog dat de tent eigenlijk 3,2 weegt. Na mailen met Robens hebben ze het gewicht op de website aangepast.

Nu mogen we voor het bedrag van de tent iets nieuws uitzoeken. Dat valt niet mee.

Het model tent bevalt dus heel goed. Echter ik weet niet of we er wel bij moeten blijven.
Ik zou wel eigenlijk onder de 3kg willen blijven.

Op dit moment heb ik op het oog: (jammergenoeg voor veel meer geld, de Pioneer kostte 220 Euro)
1. Robens Osprey 3ex - Geen onafhankelijke review over te vinden. Ondanks dat de tent al lang bestaat.
2. Fjallraven - Fjallraven Abisko Shape 3. Ik lees dat de hoogte van de tent zo laag is, dat het vervelend is.
3. Hilleberg - Nallo 3 GT (De Anjan 3 GT lijkt me te dun doek hebben en er ontbreken ventilatieopeningen)
Nu lees ik bij de Hilleberg Nallo 3 GT dat de schuine zijde bij de voeten vaak zorgt voor natte slaapzak bij de voeten.
Dat het doek erg rekt bij verschillende temperaturen waardoor je regelmatig moet spannen.
En dat de tenten veel last hebben van condensatie.
Pff, wat zijn die Hillebergs duur. Ik weet nog niet of we dat er wel voor over hebben.
4. MSR - Hubba tour. Heel veel slechte reviews. Zie ook andere thread hier op het forum.

(Eureka en Nigor vallen wat mij betreft nu af vanwege het faillisement van de importeur waardoor onderdelen in de toekomst wel eens lastig kan worden. Ervaring leert nu dat garantie ook wel prettig is)

Ik dacht altijd dat ik de enige gek was die een doekje meenam om 's ochtends een tent aan de binnenkant droog te maken vanwege condensatie. Echter tijdens de vakantie kwamen we nog andere Nederlanders tegen die dit ook deden. (Hoe doen andere dit eigenlijk? Nat inpakken zorgt voor meer gewicht, ook na uitschudden. En dan wordt de binnentent ook nat) Drogen kost me zoveel tijd dat ik als wens heb dat ik een tent wil met zo min mogelijk condensatie. Ik las een positieve review met betrekking tot condensatie mbt de MSR Murta Bubba. Omdat we gelezen hadden dat een grondzeil behoorlijk goed helpt tegen condens hebben we dat voor onze beide tenten gebruikt. Het hielp werkelijk niets. Zelfde verhaal voor de andere Nederlanders op de camping.

Eigenlijk zie ik nu door de bomen en bos niet meer. Ben ik naar de verkeerde type tent aan het kijken (tunnel)? Ik las op de Hilleberg site dat een condensvrije tent niet bestaat. Zelfs tarps hebben last van condens. Of zijn er toch tenten waar weinig condens optreed, met ruimte voor tassen en 3 persoons en onder de 3KG? Of ben ik te pietlutterig mbt het drogen van de condens en moet ik daar maar gewoon mee omgaan.

Heel graag jullie tips.

mvg,
Pascal
Condens hou je altijd met nylon of polyester doek en ja ik maak de binnenkant ook droog.
Nigor heeft een doorstart gemaakt zie http://www.hiking-site.nl/prikbord/inde ... gor.16100/
Minimale condens heb je met maximale ventilatie. Een tent met veel mesh, zijkanten die de grond niet raken en 2 deuren tegenover elkaar zodat de wind door het slaapgedeelte kan waaien zijn ideaal. Dat zijn dus geen wintertenten. Je levert het een tegen het ander in.
Maar als het buiten vochtig is, het waait niet en de hemel wordt in de nacht nog helder ook (uitstraling!) dan is er geen houden aan en wordt het nat.
Leon schreef:
vr 17 mei, 2019 16:22
Maar als het buiten vochtig is, het waait niet en de hemel wordt in de nacht nog helder ook (uitstraling!) dan is er geen houden aan en wordt het nat.
Zelfs als het buiten droog is, maar koud dan heb je last van condens, zelfs met de beste ventilatie.

Span maar eens een vrijstaand tarpje uit. Veelal is de grond bij een beetje nachtelijke afkoeling een "warmtebron", en daarbij het vocht in de grond ... en je hebt een natuurkundig principe geïllustreerd, een principe dat verkort samengevat luidt: Vocht gaat altijd naar de koudste plek.
Tentdoek of tarp-doek is bij wat nachtelijke afkoeling gauw de koudste plek.

Tel daarbij op dat je dan ook nog een paar tent-bewoners hebt die ook nog weer "uitwasemen" en je kent het resultaat.

Het enige wat redelijk tot goed helpt is een katoenen tent, of eventueel een katoen-polyester tent, maar met een kantoenen tent moet je weer uitkijken met het bevriezen (katoen verdraagt bevriezen maar matig).

Ik was zelf vroeger van de katoenen tent, om te beginnen zelfs enkeldaks, en ik keek met een vertwijfelde jaloersheid naar nylon (dat snel zou slijten etc etc). Inmiddels weet ik: katoen wil je per se droog inpakken, maar katoen droogt ook snel, en heeft niet of nauwelijks last van condens. Nylon etc hoef je niet per sé droog in te pakken maar het lukt ook nauwelijks het droog te krijgen -- waar je bij katoen zelfs ziet aan welke kant de zon staat (want die kant droog het snelst) ook al zie je die zon niet blijven bij nylon heel lang de druppels op de stof staan en zo'n druppel droogt dat tergend langzaam. Vandaar ook hier een afspons-lapje.

---------------------------------------------------------------

En dan de dure Hilleberg: Ik heb een Kaitum 2 (je hebt ook de Kaitum 3, een maatje groter) en die heeft slechts twee kleine luifeltjes, en dus weinig "blote" buitenwereld onder de luifel, en vooral heeft dit model een binnentent met twee verticale deuren, dus geen doorhangend voeteneind.
Na het opzetten is een keertje naspannen gewoonlijk genoeg, de drie boogstokken waarbij de middelste wat groter is maken dat de tent gemakkelijk(er) strak staat.

Nadelen: De Hilleberg Kaitum is erg duur • De ingangen zijn ge(punt)spiegeld en dus bij een beetje helling + wind heb je een moeilijker keuze mbt de ingang • Er is maar weinig luifel (dus neem ik een mini-tarpje mee).
Voordelen: De Hilleberg is (voor mij tot nu toe) de best afgewerkte tent die ik ken • De tent zet heel makkelijk op • En de Hilleberg-gewichten kloppen.

Groeten BSM

PS Nigor heeft een paar (op papier) aantrekkelijke tenten, echter soms bijna verdacht licht voor de hoeveelheid tent, en ze zijn best aan de prijs.
Condens hou je toch. En dat de binnentent nat wordt als je een tent nat opvouwt (na even uitschudden) heb ik nog nooit als probleem ervaren. Bij aankomst op de volgende standplaats gewoon even de rits open na het opzetten, maar dat doe je toch al.
O ja, een Hilleberg is een prima tent, heb zelf de Anjan 3. Licht van gewicht, razendsnel op te zetten omdat de binnentent aan de buitentent vast zit (daar ga je met je vocht) en goede ventilatie. Nadelen: overdreven duur maar je leeft maar één keer, kan aan voeteneind en in de hoekjes wel wat lekken (tot plasjes aan toe) en inderdaad je moet vaak een paar keer bijspannen om hem strak te houden. Doek is dun maar sterk, nadeel is dat er veel licht binnenvalt, ga op de camping niet vlak bij een lantaarn staan.
Wij gebruiken geen extra grondzeil, alleen een goedkoop stuk Bever-plastic van 3 x 2 m.
Duurzaamheid: tent wordt jaarlijks paar weken gebruikt, nu het achtste jaar en oogt nog als (bijna) nieuw.
Bridgestone SM schreef:
vr 17 mei, 2019 16:49
Het enige wat redelijk tot goed helpt is een katoenen tent,
Vanwaar deze geschiedenisles uit de - voor fietskampeerders - prehistorie? Hier heeft echt niemand iets aan.
Leon schreef:
vr 17 mei, 2019 16:58
Bridgestone SM schreef:
vr 17 mei, 2019 16:49
Het enige wat redelijk tot goed helpt is een katoenen tent,
Vanwaar deze geschiedenisles uit de - voor fietskampeerders - prehistorie? Hier heeft echt niemand iets aan.
Voor wie een De Waard op zijn fietsje wil laden...
peter de rijk schreef:
vr 17 mei, 2019 17:00
Leon schreef:
vr 17 mei, 2019 16:58
Bridgestone SM schreef:
vr 17 mei, 2019 16:49
Het enige wat redelijk tot goed helpt is een katoenen tent,
Vanwaar deze geschiedenisles uit de - voor fietskampeerders - prehistorie? Hier heeft echt niemand iets aan.
Voor wie een De Waard op zijn fietsje wil laden...
Tja, die enkeldaks katoenen tent was een Slee Makalu, een tent die 50 jaar geleden nog als expeditie-tent gold.
Deze tent was bepaald geen De Waard tent, behalve dan wellicht het onverwoestbare grondzeil.
En ... het betreft misschien geen eerste keus onder de huidige keuze-rijkdom, maar om 40-50 jaar geleden al tot de prehistorie te rekenen ... prehistorie wil zeggen dat er geen geschreven historie is overgeleverd ... dus per definitie is het slechts "historie".

En dan even voor de historie: De Slee Makalu was ongeveer 3 kilo, en geschikt voor 2 personen, had een ruime, open "schaapskooi-luifel", was snel droog en vroeg heel weinig ruimte. Helemaal zo gek nog niet, vooral omdat katoen heel snel droog is ... alleen als het regende had je een probleem.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 17 mei, 2019 17:18
... prehistorie...
De topicstarter schiet niet heel veel op met zo'n ANWB-Kampioen-kletsverhaal. Je kunt het toch wel iets meer on topic houden, dan sneeuwen je wél ter zake doende adviezen en opmerkingen ook veel minder onder.
Zorg idd voor een goed ventilerende tent, beste remedie tegen condens. Beetje natigheid is geen probleem wat dat betreft. Even uitschudden voor je 'm oprolt zodat het meeste eraf is, na vakantie even goed uithangen in huis.
Ik heb zelf om condens-reden bij mijn zoektocht vorige maand de tenten met weinig gaas en ventilatie afgeschreven. Dat veel gaas 'm "winterongeschikt" zou maken zie ik ook niet echt zo. Juist in de winter wil je goede ventilatie en weinig condens.

--Toevoeging1-- Ik gebruik wel eens mijn handoek om de tent droog te vegen, werkt prima als het later op de dag warm wordt en je handoek los op je fiets toch weer opdroogt.

--Toevoeging2-- grondzeil zou kunnen helpen tegen condens van gras waar je op staat, maar dat probleem heb je alleen bij vochtige grond en specifieke weeromstandigheden.
bast1aan schreef:
vr 17 mei, 2019 17:38
Ik heb zelf om condens-reden bij mijn zoektocht vorige maand de tenten met weinig gaas en ventilatie afgeschreven. Dat veel gaas 'm "winterongeschikt" zou maken zie ik ook niet echt zo. Juist in de winter wil je goede ventilatie en weinig condens.
Bastiaan,

De "ondergoed-stof" van de gemiddelde lichtgewicht tent is voor vocht "transparant" genoeg.
De momenten dat bij ons de binnentent door condens vochtig werd zijn echt op één hand te tellen.
Als de binnentent al nat werd dan was dat doordat de binnentent tegen de buitentent kwam.
Gaas is dus vooral voor een zomertent, om het binnen-klimaat nog wat koeler geventileerder te krijgen en toch de muggen buiten te houden.

Groeten BSM
Hilleberg is wel een fijn merk met kwaliteitsspul, maar het is wel een hele grote stap om van een 220€ tent naar een 3p Hilleberg te gaan. Een goede stap in mijn ogen, alleen financieel gezien misschien niet ;)

Je gedachten over de verschillende modellen hilleberg klopt op zich wel. Je hebt eigenlijk 3 product lijnen in het 3 persoons-tent segment. Het Black label, zwaar stug degelijk 4 seizoenen geschikt voor alles wat je kan bedenken. Het red label, nog steeds 4 seizoenen, maar focus op gewichtsbesparing zonder al te veel in te leveren op degelijkheid en tot slot het yellow label, nog lichter en niet langer geschikt voor winterse omstandigheden. Lees: sneeuwvrij kamperen alleen.
Overzichtje 3p tenten: https://europe.hilleberg.com/EN/tent/3-person-tents/
Overzichtje uitleg labels: https://europe.hilleberg.com/EN/about-o ... el-system/
Alles in het Engels.

Zit je nu vast aan één winkel of één winkelketen, dat je voor xx mag uitzoeken? Er is op zich een hoop te verkrijgen tussen Robens en Hilleberg. Wat ik altijd adviseer is om langs één of meerdere winkels te gaan waar veel tenten opgesteld staan. In het midden van het land is dat de Bever in Houten en Zwerfkei in Woerden.

Voor wat het waard is: ik heb zelf een Kaitum 3GT, erg tevreden mee. Daarvoor een Macpac koepeltent, de tunnel bevalt beter door betere ruimte / gewicht verhouding.
rockhopper schreef:
vr 17 mei, 2019 18:48
....

Voor wat het waard is: ik heb zelf een Kaitum 3GT, erg tevreden mee. Daarvoor een Macpac koepeltent, de tunnel bevalt beter door betere ruimte / gewicht verhouding.
Da's direct ook erg "luxe" een Kaitum 3GT.
Een Kaitum 3 (met een klein tarpje) kan ook, met name als je vooral onderweg bent.

Wij gebruiken één luifeltje voor de "passieve" bagage, in geval van beestenweer kan je met wat goede wil zelfs nog onder een Kaitum 2 luifeltje koken.
En het is waar, een drieboogs (of vierboogs) tunneltent biedt veel ruimte voor het gewicht.
Een tunneltent is ook makkelijk opzetten (en ook makkelijk wegzetten op een marginaal plekje).
 
Kaitum 2.jpg
Hilleberg Kaitum 2 + tarpje
 
Groeten BSM
Ik zou heel goed nadenken over het klimaat waar je wil gaan fietsen in de toekomst, dus jaargetijde en land. Een 3 seizoenen tent is niet meer prettig in de zomer in een warm gebied. Als je er dan met meerdere mensen in ligt loopt de temperatuur snel op. De 3 seizoenen binnententen hebben vaak weinig doorzichtig gaas, waardoor de warme lucht niet weg kan. Vaak hebben ze aan weerszijde een luik met doorzichtig gaas, maar als het niet waait geeft dat onvoldoende luchtstroming en heb je dus geen verkoeling. Veel campings liggen bij watertjes, dus je wil 's nachts wel bescherming tegen muggen en dus rits je de binnentent niet graag open.

Een 3 seizoenentent is prettig als je vaak op hoogte slaapt, of Schotland of in de vroege lente of late herfst. Als fietser slaap je trouwens zelden boven op de pas of col, maar daal je weer af naar het dal. Dan zit je al snel onder de 1300 meter en is een 3 seizoenentent niet meer nodig. Een 3 seizoenentent is al snel over 'the top.'

Ik heb ondertussen heel wat geslapen in mijn Akto (3 seizoenen). Ik vind hem echt te warm in zomerse omstandigheden, ook als het regent. Je wil dan juist ventilatie. Daarom staat bij mij 's nachts vaak de buitendeur open en zoek ik open plekken voor maximale wind. In het vroege voorjaar en de late herfst geniet ik van de tent, omdat hij tot zijn recht komt.

Ik heb ook een goede ervaringen met een Vango tent (ook 3 seizoenen variant). Ik vond de prijs/kwaliteitverhouding heel goed. Het afwerkingsniveau is natuurlijk wel minder, maar de prijs is gelukkig nog veeeel minder.
groverr schreef:
vr 17 mei, 2019 20:18
De 3 seizoenen binnententen hebben vaak weinig doorzichtig gaas, waardoor de warme lucht niet weg kan.
Het is me ooit opgevallen dat nieuwere duurdere tent die we hebben warmer is dan de vorige ondanks dat er meer gaas in zit en het type tent qua vorm hetzelfde is. Waarschijnlijk is het gaas van de latere tent extra dicht om ook kleine vliegjes tegen te houden, maar maakt dat nogal uit in de windoorlatendheid.
groverr schreef:
vr 17 mei, 2019 20:18
Ik heb ook een goede ervaringen met een Vango tent (ook 3 seizoenen variant). Ik vond de prijs/kwaliteitverhouding heel goed. Het afwerkingsniveau is natuurlijk wel minder, maar de prijs is gelukkig nog veeeel minder.
Die Vango Blade Pro 200 Tent tent had ik juist van mijn lijstje gestreept omdat er amper gaas in de binnentent aanwezig was toen ik ging proefliggen bij de Bever in Houten.. Onterrecht misschien?
groverr schreef:
vr 17 mei, 2019 20:18
Ik zou heel goed nadenken over het klimaat waar je wil gaan fietsen in de toekomst, dus jaargetijde en land. Een 3 seizoenen tent is niet meer prettig in de zomer in een warm gebied. Als je er dan met meerdere mensen in ligt loopt de temperatuur snel op. De 3 seizoenen binnententen hebben vaak weinig doorzichtig gaas, waardoor de warme lucht niet weg kan. Vaak hebben ze aan weerszijde een luik met doorzichtig gaas, maar als het niet waait geeft dat onvoldoende luchtstroming en heb je dus geen verkoeling. Veel campings liggen bij watertjes, dus je wil 's nachts wel bescherming tegen muggen en dus rits je de binnentent niet graag open.

Een 3 seizoenentent is prettig als je vaak op hoogte slaapt, of Schotland of in de vroege lente of late herfst. Als fietser slaap je trouwens zelden boven op de pas of col, maar daal je weer af naar het dal. Dan zit je al snel onder de 1300 meter en is een 3 seizoenentent niet meer nodig. Een 3 seizoenentent is al snel over 'the top.'

Ik heb ondertussen heel wat geslapen in mijn Akto (3 seizoenen). Ik vind hem echt te warm in zomerse omstandigheden, ook als het regent. Je wil dan juist ventilatie. Daarom staat bij mij 's nachts vaak de buitendeur open en zoek ik open plekken voor maximale wind. In het vroege voorjaar en de late herfst geniet ik van de tent, omdat hij tot zijn recht komt.
Tja, ook hier heeft ieder voordeel z'n nadeel (of omgekeerd).

Mijn ervaring is dat het te warm kan zijn, maar ook best koud.
Tegen "te warm" kan je beperkt wat doen, maar warm is niet onoverkomelijk.
Tegen "te koud" is het als het ineens koud uitpakt weinig te doen en het kan erg onaangenaam zijn.
Dwz. ik slaap liever slecht van te warm als van te koud.
Het hangt natuurlijk wel van je bestemming af ... hoewel je in Midden-Frankrijk hartje zomer het ook kan treffen dat het overdag niet warmer als 12º wordt.

En dan bijgaand een kiekje van onze Kaitum op een (niet zo hoge) Col.
 
Kaitum.jpg
 
Anyway, de Kaitum kan je voor en achter open zetten - da's het voordeel van een symmetrische tunneltent, de binnentent voor en achterdeur is openritsbaar tot je een volledige gaasdeur hebt, dus als het binnen te warm blijft is het buiten ook warm.
's Zomers probeer vaak ik te voorkomen om de slaapzak uit te rollen, en bijna net zo vaak blijkt de lakenzak niet warmgenoeg.

Groeten BSM
bast1aan schreef:
vr 17 mei, 2019 20:34

Die Vango Blade Pro 200 Tent tent had ik juist van mijn lijstje gestreept omdat er amper gaas in de binnentent aanwezig was toen ik ging proefliggen bij de Bever in Houten.. Onterrecht misschien?
Ik ben onvoldoende duidelijk. Ik heb in het voor en najaar goede ervaringen met Vango (Nova 200). Het is ook echt een 3 seizoenentent, maar dan in de vorm van een katholieke kerk. :D Ik heb de Vango Blade Pro 200 toen niet gekocht, omdat de Nova meer ruimte heeft. Maar voor warme gebieden zou ik dus geen 3 seizoenen Vango kiezen.
Leon schreef: Het is me ooit opgevallen dat nieuwere duurdere tent die we hebben warmer is dan de vorige ondanks dat er meer gaas in zit en het type tent qua vorm hetzelfde is. Waarschijnlijk is het gaas van de latere tent extra dicht om ook kleine vliegjes tegen te houden, maar maakt dat nogal uit in de windoorlatendheid.
Het verbaast mij altijd hoeveel koeler het is als je 's ochtends de binnentent open ritst. Ik neem nooit een thermometer mee, maar het voelt als 5 graden verschil. Als je dan de buitentent open ritst is het ook nog iets van 2 graden verschil. Ik heb het altijd vrij snel warm als ik ga slapen.

Het is altijd weer leuk als andere kampeerders medelijden met je hebben, omdat ze denken dat je het koud hebt in zo een klein tentje.
In het draadje Mijn Nieuwste Aanwinst heb ik laatst een foto mijn nieuwste tent geplaatst, met zowel links als rechts een volledige deur, in de aanname dat de verkoeling weldadig zal zijn als die open kunnen.
Afbeelding
groverr schreef:
vr 17 mei, 2019 20:50
....
Het verbaast mij altijd hoeveel koeler het is als je 's ochtends de binnentent open ritst. Ik neem nooit een thermometer mee, maar het voelt als 5 graden verschil. Als je dan de buitentent open ritst is het ook nog iets van 2 graden verschil. Ik heb het altijd vrij snel warm als ik ga slapen.

Het is altijd weer leuk als andere kampeerders medelijden met je hebben, omdat ze denken dat je het koud hebt in zo een klein tentje.
Als het wat warmer is staat bij ons de buitendeur vaak op een kier (of zelfs verder open), afhankelijk van de verwachtingen kan ook de "achterdeur" op een kier, dan heb je nog meer "doorluchtigheid".
Maar ook dan is die eerste "windvlaag" buitenlucht vaak lekker fris ... maar is dat niet gewoon omdat het een "windvlaag" is ?

En het klopt: hoe kleiner het tentje hoe makkelijker je het binnen warm houdt.
Als het langdurig regent, dan heb je recht op medelijden.

Groeten BSM