Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Donsjack of windjack dagelijks gebruik - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Donsjack of windjack dagelijks gebruik

Leon schreef:
wo 15 mei, 2019 14:32
Ik ben gaan kijken in de anwb-winkel! Het is een mooi jack voor dat geld maar te veel voor mij. Te dik, te warm, te veel capuchon etc. en daardoor ook te zwaar en te groot, dwz te weinig maat- en gewichtvoordeel boven mijn fleecejack. Behalve dat het vast erg warm is. Fijn voor winterkamperen maar dat ben ik niet van plan.
Prima jas voor in de winter, weegt weinig en isoleert goed. Ventileert iets minder dan de primaloft jas van Decathlon. Ik gebruik die ANWB donsjas als het rond 5 graden is. De Decathlon jas is optimaal bij temperaturen rond de 10-15, dwz lente of herfst. Groot nadeel van die ANWB donsjassen is dat ze veel veren verliezen.
De tovenaar schreef:
wo 15 mei, 2019 14:55
Leon schreef:
wo 15 mei, 2019 14:32
Ik ben gaan kijken in de anwb-winkel! Het is een mooi jack voor dat geld maar te veel voor mij. Te dik, te warm, te veel capuchon etc. en daardoor ook te zwaar en te groot, dwz te weinig maat- en gewichtvoordeel boven mijn fleecejack. Behalve dat het vast erg warm is. Fijn voor winterkamperen maar dat ben ik niet van plan.
Prima jas voor in de winter, weegt weinig en isoleert goed. Ventileert iets minder dan de primaloft jas van Decathlon. Ik gebruik die ANWB donsjas als het rond 5 graden is. De Decathlon jas is optimaal bij temperaturen rond de 10-15, dwz lente of herfst. Groot nadeel van die ANWB donsjassen is dat ze veel veren verliezen.
Even wat gemeten: mijn fleecejack, dik fleece, al goed gebruikt, maat XL, weegt 490 gram en kan ik zonder veel moeite oprollen tot een pakketje van 21 cm lang en 13 cm diameter.
Weet je misschien wat jouw twee jacks wegen en meten? In de ANWB-winkel keek het meisje me een beetje met glazige* ogen aan toen ik het had over het gewicht.
Leon schreef:
wo 15 mei, 2019 15:09
Weet je misschien wat jouw twee jacks wegen en meten? In de ANWB-winkel keek het meisje me een beetje met glazige* ogen aan toen ik het had over het gewicht.
Volgende keer een digitaal kofferweegschaaltje meenemen? :wink:
Het blijkt niet veel te schelen met jouw fleece. Mijn donsjas (maat M) weegt 435g en de primaloft jas 422g. Volume is ~4l. voor de donsjas en 3,5 l voor de primaloft jas. Beide jassen kunnen in de binnenzak worden opgeborgen. Past met wat moeite ook in een 3l. drybag, de Decathlon jas iets makkelijker dan de ANWB donsjas, maar de laatste biedt dan ook meer isolatie en heeft een capuchon.
IMG_7412.jpg
IMG_7411.jpg
IMG_7409.jpg
IMG_7410.jpg
Even wat gemeten: mijn fleecejack, dik fleece, al goed gebruikt, maat XL, weegt 490 gram en kan ik zonder veel moeite oprollen tot een pakketje van 21 cm lang en 13 cm diameter.

Vlgs mijn huis-en-tuin mathematiek is Ø 13cm en 21 cm lang nog geen 3 liter.

Het strookt met mijn ervaring: een beetje sleetse fleece is zo gek nog niet.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
wo 15 mei, 2019 19:01
Even wat gemeten: mijn fleecejack, dik fleece, al goed gebruikt, maat XL, weegt 490 gram en kan ik zonder veel moeite oprollen tot een pakketje van 21 cm lang en 13 cm diameter.

Vlgs mijn huis-en-tuin mathematiek is Ø 13cm en 21 cm lang nog geen 3 liter.

Het strookt met mijn ervaring: een beetje sleetse fleece is zo gek nog niet.

Groeten BSM
Wat jij schrijft heb ik vandaag geschreven! :twisted:

Tovenaar bedankt, jij geeft echte info! 8)
Leon schreef:
wo 15 mei, 2019 21:31
Bridgestone SM schreef:
wo 15 mei, 2019 19:01
Even wat gemeten: mijn fleecejack, dik fleece, al goed gebruikt, maat XL, weegt 490 gram en kan ik zonder veel moeite oprollen tot een pakketje van 21 cm lang en 13 cm diameter.

Vlgs mijn huis-en-tuin mathematiek is Ø 13cm en 21 cm lang nog geen 3 liter.

Het strookt met mijn ervaring: een beetje sleetse fleece is zo gek nog niet.
Wat jij schrijft heb ik vandaag geschreven!

Tovenaar bedankt, jij geeft echte info!
Leon, Ik neem jouw gegevens en bereken het volume ...
Daarmee is de vergelijking met de cijfers van de Tovenaar compleet.
That's all ... misschien had ik het citaat-deel nog duidelijker moeten aangeven ?

Nog niet zo lang geleden werd ik met het label "oldscool" op een zijspoor gezet.
Fleece isoleerde te weinig, was te zwaar en te volumineus.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
wo 15 mei, 2019 21:53
Nog niet zo lang geleden werd ik met het label "oldscool" op een zijspoor gezet.
Fleece isoleerde te weinig, was te zwaar en te volumineus.
Dat is ook zo want de jasjes waar het hier over gaat zijn veel warmer dan een even zware fleecejack. Ik zoek een donsjack dat even warm is als mijn fleecejack, en daardoor wel een heel stuk lichter kan zijn.
Leon schreef:
wo 15 mei, 2019 21:57
Bridgestone SM schreef:
wo 15 mei, 2019 21:53
Nog niet zo lang geleden werd ik met het label "oldscool" op een zijspoor gezet.
Fleece isoleerde te weinig, was te zwaar en te volumineus.
Dat is ook zo want de jasjes waar het hier over gaat zijn veel warmer dan een even zware fleecejack. Ik zoek een donsjack dat even warm is als mijn fleecejack, en daardoor wel een heel stuk lichter kan zijn.
Een echt dun donsjack lijkt mij moeilijk, net als bij een slaapzak heb je een minimum hoeveelheid dons nodig om een voldoende continue effect te hebben.
Verder is het onbetwistbaar waar: dons heeft een heel hoge isolatiewaarde bij een laag gewicht.
Maar ook waar is dat dons niet van vocht houdt en dan heel veel isolatiewaarde verliest. Dons levert ook snel in als het op een andere (mechanische) wijze wordt samengedrukt (bijv met een regenjas eroverheen, om maar niet te spreken van een rugzak).
En tenslotte: dons slijt, dwz de donspluisjes breken/versnipperen en verliezen aan veerkracht.

Mijns inziens is dons "ideaal" voor een slaapzak (en dan graag in een solide kunststof tijk). Als jas zie ik er veel minder in, je hebt te zelden langdurig echt koud en tegelijk droog weer.
Ik heb aardig wat ervaring met echt winterse temperaturen, dwz gekampeerd in november bij min 8, en sneeuwschoen-tochten bij temperaturen waarbij het water in de rugzak bevroor ... en het belangrijkst is om thuis al te beginnen met het verlagen van de thermostaat. Ik ben echt geen "iceman" maar je kan met een beetje koude-training heel veel meer aan als zonder die training*. Anyway: ik heb het heel vaak te warm, en maar soms te koud, en ik moet niet denken aan een donsjas.

Maar goed, ieder het zijne, dit is slechts mijn "two cents".

  *  Ik leg ook 4 sneeuwkettingen om zonder handschoenen (met blijft geklooi, zonder is kouder maar gaat sneller)

Groeten BSM
Ook ik ben vandaag in winkels geweest. Een ietsiepietsie dikker windjack, dus zonder gaas stukken, bleek voor mij eigenlijk al onvoldoende te ventileren. Ik heb daarom toch weer zo een heel erg dun windjack gekocht met grote stukken gaas aan de zijkant en een lang rugpand, omdat ik diep zit. Wel een maatje groter, zodat ik er met truien in kan en er niet teveel spanning op komt.

Zo een dikker fiets windjack zonder gaas gaat maar bar weinig warmte vasthouden op de camping. Mijn 12 jaar oude softshell jasje is toevallig ook 13 bij 21 cm en weegt 630 gram. Het is een XXL. De vraag die ik mij nu nog moet stellen is of ik 59 euro aan de ANWB ga geven in ruil voor een jasje dat 150 gram lichter is en misschien iets warmer. De gewichtsbesparing is gelijk aan 1 portie elleboogjesmacaroni minder in de hersluitbare verpakking. Ik denk er nog even over na.

Wel grappig dat de feiten soms anders zijn als dat je denkt. Dank voor alle input.
Bridgestone SM schreef:
wo 15 mei, 2019 22:25
Mijns inziens is dons "ideaal" voor een slaapzak (en dan graag in een solide kunststof tijk). Als jas zie ik er veel minder in, je hebt te zelden langdurig echt koud en tegelijk droog weer.
Heel Zuid-Europa, en dan bedoel ik echt bijna iedereen, loopt 's winters in een donsjack van ANWB-kwaliteit. Niet tijdens het sporten of zo, maar gewoon in stad of dorp tijdens het boodschappen doen. Daar zijn die jacks prima voor, en voor 's avonds op de camping in het vroege voorjaar als je geen warmgestookte caravan hebt.
Gisteren besteld, en vandaag de anwb jas binnen gekregen. Ziet er allemaal keurig en uit voor mij perfect voor die koude avonden op de camping. Lekker lang rugpand en warme capuchon.
peter de rijk schreef:
wo 15 mei, 2019 22:58
Bridgestone SM schreef:
wo 15 mei, 2019 22:25
Mijns inziens is dons "ideaal" voor een slaapzak (en dan graag in een solide kunststof tijk). Als jas zie ik er veel minder in, je hebt te zelden langdurig echt koud en tegelijk droog weer.
Heel Zuid-Europa, en dan bedoel ik echt bijna iedereen, loopt 's winters in een donsjack van ANWB-kwaliteit. Niet tijdens het sporten of zo, maar gewoon in stad of dorp tijdens het boodschappen doen. Daar zijn die jacks prima voor, en voor 's avonds op de camping in het vroege voorjaar als je geen warmgestookte caravan hebt.
Zoals ik het al schreef: Na een bescheiden koude-training heb je het gewoon niet zo gauw koud.
Er zijn daarbij ook nog eens goede redenen om te verwachten dat er ook een gezond kantje zit aan zo'n koude-training. Maar goed, het valt mij ook altijd al op dat men in zuidelijker streken (en dat is dan nog lang niet Zuid-Europa er wat "kouwelijk" (dus overdreven warm) gekleed bij loopt (en dat is niet zo gek als je dan ergens binnenstapt: buiten rond nul of kouder, binnen 22º of warmer, dus binnen loopt men in een T-shirt ... dan heb je bet buiten snel koud).
O ja, ik heb geen warmgestookte caravan, ik heb hoogstens een MSR in de voortent, of een wederhelft met koorts.

Zoals ik ook al schreef "just my two cents".

Groeten BSM

PS   Zo was mijn uitzicht op 4 mei 2019 - niet mijn tent of fiets dus.
 
Sneeuw begin mei.jpg
Mijn Mountain Hardwear Ghost Whisperer down jacket is volgens fabrieksopgave 211 gram. Een stuk lichter en compacter dan wat ik in dit draadje tegenkom. Na zes (?) jaar nog niets aan kapot. Ik ga er wel heel voorzichtig mee om.

Edit:
Dit jack is natuurlijk veel te duur. Maar ik heb 'm destijds -nog steeds duur- in de aanbieding gekocht.
Afbeelding

Dit waren mijn fiets en tent op diezelfde 4 mei j.l. Heerlijk geslapen trouwens, totdat het koude tentdoek in mijn gezicht kwam. Nadat ik mij gerealiseerd had wat er buiten gaande moest zijn, en ik wat tegen het doek geslagen had heb ik weer heerlijk warm verder geslapen. Het ergste was dat ik mijn binnenband moest vervangen in de sneeuw en later die dag had ik weer een lekke band en moest ik toch echt gaan plakken tussen de hagelbuien door.

Ik heb ondertussen een nieuw windjack voor dagelijks gebruik. Verglijkbaar met de vorige, maar nu een maatje groter ter voorkoming van teveel spanning op de naden. Het is een Craft Lithe Jacket.

Een donsjack van 300 euro en 200 gram is voor mij (nog) even geen optie. Voorlopig ga ik nog niet ultra light weight op pad. :D