Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bizar hoge prijzen voor 2e hands Ortliebs - Forum Wereldfietser

Bizar hoge prijzen voor 2e hands Ortliebs

Als discussie-starter bedoeld.

De markt voor 2e hands Ortliebs (Marktplaats) is volgens mij volledig ontspoord.
Er worden bizar hoge prijzen gevraagd. En geboden. (Her)verkopers blijken vaak ook nog eens handelaren te zijn.

Natuurlijk, de markt heeft altijd gelijk. Bovendien, er is niemand die kopers dwingt (te) veel te betalen. En kopers vinden natuurlijk al snel dat het allemaal te duur is.
Echter, mijn ervaring, van afgelopen week, is als VERKOPER!

Praktijkervaring: advertentie gezet, binnen het kwartier(!) drie reacties. Geen biedingen, maar 'geïnteresseerden' die pogen de tassen onderhands uit de markt te halen.
In ieder geval twee van de drie 'geïnteresseerden' zijn handelaren, maar waarschijnlijk alle drie.
Te herkennen aan de wijze en inhoud van de (mail-)conversatie. Bovendien, één verkoper mailt gewoon onder zijn handelsnickname (als je geregeld een kijkje in de rubriek fietsen neem herken je op een gegeven moment de handelaren).

In mijn geval werden de tassen verkocht voor een prijs die slechts een kleine 25% lager ligt dan de huidige nieuwprijs. Een nieuwprijs die je op Google binnen 10 seconden zoeken vindt. Aanbod dat je zelfs ongevraagd op je scherm krijgt, wanneer je op MP naar Ortlieb aan het zoeken bent. De 'adviesprijs' zal iets hoger liggen.

Let wel, mijn tassen niet verkocht als nieuw/zgan, maar als 'gebruikt'. Zonder garantie. Excl. verzendkosten. En koper loopt ook nog het risico dat ik als verkoper de boel belazer (veel slechtere tassen dan voorspiegeld, tot ouderwetse oplichting). Kosten, risico's en potentiële problemen die je bij nieuwe tassen in ieder geval niet hebt!

Ik ben geen klagende potentiële koper. Ik ben een 'klagende' verkoper: 'klagend' over het feit dat ik eigenlijk teveel voor mijn gebruikte tassen heb gekregen. Ja, ik weet, het stond mij vrij om ze voor een lagere prijs van de hand te doen.....
Om het nog erger te maken, nadat ik de (in mijn ogen) hoge prijs akkoord had gegeven, ontving ik zelfs meerdere nóg hogere biedingen!

(paar weken geleden een kennis geholpen met aanschaf vakantiefiets op MP. Puur ter illustratie van de overspannen en veel te hoge Ortlieb-prijzen, stuurde ik hem een MP-advertentie van een set (4st) Ortliebs. Mailt ie me een paar dagen terug, heel trots, dat ie de set gekocht had! :oops: :oops: )
Inderdaad wel raar, want het gaat nou niet bepaald om een zeldzaam artikel. Maar je hebt je voordeel ermee gedaan, daar hoef je je niet voor te schamen volgens mij :wink:
Is niet alleen met fietstassen zo helaas, als je een auto probeert te verkopen heb je binnen no-time 50-70 biedingen, tot ver OVER de vraagrpijs, bel je dan op, dan proberen ze al te 'downplayen' naar je eigenlijke vraagprijs, kom je tot een afspraak, komt er een keurige jongeman die netjes alles bekijkt, en passant je papieren fotografeert en door appt naar z'n baas, die zet de auto in de bedrijfsvoorraad en dan beginnen we over de prijs, met een stalen smoel - of ik even 400 euro van de prijs af wou doen - op een prijs van 1200... toen ik niet akkoord ging kreeg ik de grote baas aan de telefoon, grote mond tot en met, tot ie de fout maakte om te zeggen dat ie hem al in de bedrijfsvoorraad had staan. ik flipte en heb hem verteld dat als de 1200 niet op tafel kwamen ik z'n medewerker een nachtje ging houden en dat ik wel een paar leuke dingen wist om met hem te doen - telefoon opgehangen en in mijn broekzak gestoken - was de telefoon van de medewerker en die reed in mijn auto terug naar mijn huis. Medewerker heel duidelijk uitgelegd wat er ging gebeuren als het afgesproken geldbedrag niet op tafel kwam en hem even goed door elkaar gerammeld - centjes netjes betaald en ik kreeg nog een hand ook - die mannen doen dat 100x op een dag en als je er in mee gaat ben je de sjaak.
Moraal - ik verkoop geen 2e hands auto meer op mp, zeker niet aan Amsterdamse handelaartjes. en leg je papieren uit het zicht als er vreemden in je auto komen.

Met steeds meer zaken 2e hands is grof geld te verdienen, vooral omdat over 2e hand goederen geen btw afgedragen hoeft te worden - voor zwart geld schuivers is dat ideaal, auto's zijn te traceren door hun kenteken maar alles zonder registratie is vrije zone.
Ik heb onze auto zonder problemen op MP verkocht. Ja okay: binnen enkele minuten na plaatsing bellen er vage types, maar daar moet je geen tijd in steken. Aan de hand van gespreks- en schrijfstijl weet je snel wat voor vlees je in de kuip hebt. (Maar goed, dit is gebaseerd op n=1.)

Dat geldt voor MP in het algemeen. Soms gaat het snel en prettig, en andere keren niet. Types die meteen bellen of mailen en de vraagprijs willen bieden heb je bij alle grotere, duurdere objecten. Bij fietstassen nu blijkbaar ook.
Ja ik zou er graag aan toevoegen dat ik recent een aanhanger, wat fietsonderdelen en een set opbergkisten zonder problemen gekocht heb op mp.
Shadow schreef:
wo 15 mei, 2019 08:18
Is niet alleen met fietstassen zo helaas, als je een auto probeert te verkopen heb je binnen no-time 50-70 biedingen, tot ver OVER de vraagrpijs, bel je dan op, dan proberen ze al te 'downplayen' naar je eigenlijke vraagprijs, etc. etc.
Ik hoop dat je dit doorgeeft aan mp. Ik heb laatst ook eens iets - duurder dan een paar tientjes - op mp verkocht waarbij een paar onregelmatigheden optraden en kreeg op mijn meldingen zeer serieuze en persoonlijk geschreven reacties terug van mp.
Wat is nu het probleem eigenlijk, van TS?
Iets tweedehands verkopen voor een mooie prijs is toch goede zaak gedaan? Het is toch aan de koper wat hij ervoor wil betalen? Zijn dat handelaren, dan weten zij het blijkbaar voor nog meer te verkopen, knap hoor. Ik zou gewoon nieuwe tassen aanschaffen, dingen gaan eindeloos mee en zo duur zijn ze nu ook weer niet. (vond ik vroeger als scholier wel uiteraard)
Ja daar heb je ook een punt, ik zou ze niet weg doen iig, maar goed.
Kan weg
Travelmaster schreef:
wo 15 mei, 2019 07:43
Inderdaad wel raar, want het gaat nou niet bepaald om een zeldzaam artikel. Maar je hebt je voordeel ermee gedaan, daar hoef je je niet voor te schamen volgens mij :wink:
Misschien hebben Ortliebs met een doorleefd uiterlijk een meerwaarde ?
Wellicht geeft een setje afgeleefde tassen extra status ....

Bij sommige fietsen nieuw of gebruikt denk ik ook: "Bizar hoge prijzen" ...
... en bij sommige fietsers denk ik "Het gaat eigenlijk alleen om Status."

Groeten BSM

PS   Ik ben de gelukkige bezitter van een automobiel waarvan de "marktwaarde" de laatste tijd alleen maar oploopt ... de ellende is dat zoiets je verplicht er steeds zuiniger op te worden, en dus wordt ie zelfs de facto duurder voor mij (ik lijd er overigens niet onder). Die oplopende marktwaarde levert mij verder niks op, want ik wil niet verkopen, en mocht ie sneuvelen zou ik het liefst is gelijkwaardigs terugkopen (tegen duur geld vrees ik).
Bridgestone SM schreef:
wo 15 mei, 2019 10:06
Misschien hebben Ortliebs met een doorleefd uiterlijk een meerwaarde ?
Wellicht geeft een setje afgeleefde tassen extra status ....
Hoe kom je er op? Aan de meeste ortliebtassen verandert er niets, behalve dat ze (heel!) langzaam kapot gaan. De light-versies verbleken maar er is echt niemand die daar meer geld voor betaalt.
Leon schreef:
wo 15 mei, 2019 10:10
Bridgestone SM schreef:
wo 15 mei, 2019 10:06
Misschien hebben Ortliebs met een doorleefd uiterlijk een meerwaarde ?
Wellicht geeft een setje afgeleefde tassen extra status ....
Hoe kom je er op? Aan de meeste ortliebtassen verandert er niets, behalve dat ze (heel!) langzaam kapot gaan. De light-versies verbleken maar er is echt niemand die daar meer geld voor betaalt.
Nu was mijn opmerking eentje met een glimlach .... maar ik zie weldegelijk verschil tussen de vakantiefietser die met een uitrusting zo uit de folder is opgestapt en de vakantiefietser met ervaring.
Misschien straalt de doorleefdheid van de fietser af op de tassen?

Groeten BSM

PS   In mijn ogen wel interessant:
Een fiets van 10-15 jaar oud wordt hier - door sommigen - als "passé" beschouwd, Ortlieb niet.  
Onze Slee-canvas tassen zijn deels zo'n 45 jaar oud, doorleefd, verbeterd en hier en daar gerepareerd, maar voor mij nog steeds even waardevol als toen ze nieuw waren. Qua vervangingswaarde zijn ze alleen maar in prijs gestegen, wellicht zelfs "onbetaalbaar".
Ik ben zelf iemand die op een gegeven moment wél toegeeft dat het mooi geweest is, om dan soms te ontdekken dat vooruitgang soms ook de goede kant op gaat.
Net als met sommige gitaren - die zijn afgeleefder duurder als netjes - je kunt ze al beschadigd kopen en betaald daar meer voor :roll:
Ortlieb tassen zijn heel goed, maar toch overrated en een statussymbool. Daarom voor mij vieze verkleurde onopvallende zwarte en geen rode, gele of high visible.

Ik vind het altijd erg grappig om met mooi weer de overbeladen 6 tassers (waaronder stuurtas en zo een hele grote dwarsligger achterop) te zien stoempen langs de mooiste stukjes Moezel en Rijn naar het volgende stationnetje. Met slecht weer zie ik de waterdichte 6 tassers niet meer.

De openstaande en wapperende Ortlieb als boodschappentas zie ik niet meer zoveel. Ik vraag mij daarom af of de afgelopen jaren de prijzen zijn toegenomen of stabiel zijn gebleven. We zitten natuurlijk wel in het seizoen waarin iedereen zich klaarmaakt voor de vakantie, dus er is wel de jaarlijkse seizoensinvloed op de gemiddelde prijs.
Leon schreef:
wo 15 mei, 2019 10:28
Ik ben zelf iemand die op een gegeven moment wél toegeeft dat het mooi geweest is, om dan soms te ontdekken dat vooruitgang soms ook de goede kant op gaat.
Dat staat wel haaks op je handtekening (of hoe dat stukje tekst ook heet onder je berichten) :lol:
Nee hoor. Leon laat die oude meuk voor wat het is.
Leon schreef:
wo 15 mei, 2019 10:28
Ik ben zelf iemand die op een gegeven moment wél toegeeft dat het mooi geweest is, om dan soms te ontdekken dat vooruitgang soms ook de goede kant op gaat.
zoals Jack Taylor van Taylor bicycles al opmerkte in de docu over hem en z'n broers (op youtube te zien, aanrader!) 'When you get older, you start to realize that what most people call progress, is just change, and change is not allways for the better'

8)
groverr schreef:
wo 15 mei, 2019 10:44
Daarom voor mij vieze verkleurde onopvallende zwarte en geen rode, gele of high visible.
Prima.
Als medeweggebruiker zou ik het wel op prijs stellen als je op een andere wijze goed zichtbaar bent op de openbare weg.
Zelf heb ik felgele Ortiebs. Ooit vond ik dat wel kek. Nu niet meer, maar ik ga goede spullen niet vervangen. En die krengen zijn na 15 jaar nog niet kapot.

Nu weer on-topic!
Shadow schreef:
wo 15 mei, 2019 11:06
Leon schreef:
wo 15 mei, 2019 10:28
Ik ben zelf iemand die op een gegeven moment wél toegeeft dat het mooi geweest is, om dan soms te ontdekken dat vooruitgang soms ook de goede kant op gaat.
zoals Jack Taylor van Taylor bicycles al opmerkte in de docu over hem en z'n broers (op youtube te zien, aanrader!) 'When you get older, you start to realize that what most people call progress, is just change, and change is not allways for the better'

8)
Ook @ groverr
Als je me beter kent weet je dat als ik iets nieuws koop het echt wel tijd wordt.
Wilem: het kan nog een hele tijd duren.