Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Donsjack of windjack dagelijks gebruik - Forum Wereldfietser

Donsjack of windjack dagelijks gebruik

Ik ben afgelopen weekend over mijn stuur heen gevlogen en nou is mijn super dunne windjack met veel gaas aan de zijkanten kapot. Ik vond hem altijd al heel kwetsbaar, maar hij ventileerde goed en wat spettertjes hield hij mooi tegen.

Ik fiets dagelijks veel en te hard, waardoor ik het snel te warm heb. Ventilatie is dus belangrijk. Voor als het kouder wordt of er wordt regen voorspelt neem ik mijn ventilerende regenjas mee.

Op fietsvakantie neem ik altijd mijn zware oude softshell jas mee voor over mijn merino T-shirt voor na het fietsen op de camping. Dat is eigenlijk altijd warm genoeg en ik lig sowieso dan al snel in bed. Het maakt mij niet zoveel uit hoe het eruit ziet. Ik fiets dan trouwens in wielerkleding en heb een fel geel regenjas (i.v.m. de Franse wetgeving) mee.

Ik twijfel nu of ik een iets warmer windjack (minder gaas) koop dat ik tijdens vakantie over mijn shirt kan dragen en dat ik bij regen mijn fluo gele regenjas nog gebruik als laatste laagje om droog en warm bij het toiletgebouw te komen of dat ik een dun donsjasje koop. Ik lees daar veel over, maar niet of je daar in Nederland een beetje lekker mee kan doorfietsen terwijl het mijn hitte en vocht wat afvoert en de eerste druppels weerstaat. Wat is jullie advies?
Donsjasje is vooral voor na het fietsen, niet voor tijdens het fietsen, veel te warm en te weinig ventilerend.
Bert van Sprang schreef:
ma 13 mei, 2019 22:58
Donsjasje is vooral voor na het fietsen, niet voor tijdens het fietsen, veel te warm en te weinig ventilerend.
+1
Als je iemand met een donsjack aan ziet fietsen, weet je dat het op een ebike is. :wink:
Heel toevallig fiets ik vrij regelmatig met een dunne donsjack. Eh uhm neen, ik heb geen elektrische ondersteuning.
Vorige week kwam ik een 8-tal mannen tegen op de fiets. Meesten reden op e-bike. Ik ging naast een van hen fietsen en hij vroeg mij wat ik dacht dat de gemiddelde leeftijd van hen was. Ik schatte op 75 jaar. Bleek er ver naast te zitten. De jongste was 82 jaar en fietste zonder elektrische ondersteuning en de oudste was 89 jaar en deed het met elektrische ondersteuning.
De gemiddelde leeftijd lag op 85 jaar!
Zij fietsten in een rustig tempo van 15 km/uur.
Ik kan je wel vertellen dat je op een snelheid van 15 km tot 22 km/uur niet gaat zweten. Tenzij je er aanleg voor hebt? Of teveel laagjes draagt. Of het regent. Maar dan komt het van buiten :)

Zodra de temperatuur het toelaat gaat het donsjack uit. Meestal als het warmer dan 15 graden wordt.
Staat er veel wind dan draag ik liever een windjack. Die wegen bijna niets.
Als het regent heb ik een super dunne regenjack van 65 gram. Dat bezorgt wel bij inspanning voor condens.
Zo vaak regent het nou ook weer niet dat ik die enkele keer voor lief neem.
En bij slecht zicht draag ik een reflectie hesje die ik ook bij hardlopen gebruik.

De donsjack vind ik lekker bij de camping of als het 's nachts koud wordt en ik sleep geen 4 seizoenen slaapzak mee.
In de winter gaat een dikkere donsjack mee.
groverr schreef:
ma 13 mei, 2019 22:43
Ik ben afgelopen weekend over mijn stuur heen gevlogen en nou is mijn super dunne windjack met veel gaas aan de zijkanten kapot. Ik vond hem altijd al heel kwetsbaar, maar hij ventileerde goed en wat spettertjes hield hij mooi tegen.

Ik fiets dagelijks veel en te hard, waardoor ik het snel te warm heb. Ventilatie is dus belangrijk. Voor als het kouder wordt of er wordt regen voorspelt neem ik mijn ventilerende regenjas mee.

Ik twijfel nu of ik een iets warmer windjack (minder gaas) koop dat ik tijdens vakantie over mijn shirt kan dragen en dat ik bij regen mijn fluo gele regenjas nog gebruik als laatste laagje om droog en warm bij het toiletgebouw te komen of dat ik een dun donsjasje koop.
groverr,

Ik zou gewoon weer een dun en licht genoeg ventilerend jasje kopen.
Je geeft eigenlijk alleen maar argumenten vóór zo'n aankoop.
Voor de fietsvakantie kan je mijns inziens dan beter een licht fleece ding erbij hebben (en voor koudere bestemmingen een iets dikker fleece ding). Fleece met een dun en ventilerend jasje zijn dan de combi voor 's avonds. Fleece is ook goed als kussen-vulling etc etc. De combi van een dun jasje en een fleece-vest is ook veel makkelijker weer drogen.En fleece is veel minder kwetsbaar als een donsjack ... was je met een donsjack over je stuur gevlogen dan had dat een Utubetje opgeleverd dat er uitziet alsof er een gans wordt overreden, grote wolken dons dus.

Groeten BSM

PS   Je bent verder dus wel goed terecht gekomen ? De laatste twee keer dat ik mijn fiets "in flight" verliet gaven toch wat problemen.
BSM, fleece is oldscool, dons isoleert veel beter per gewichtseenheid.
Bert van Sprang schreef:
di 14 mei, 2019 10:32
BSM, fleece is oldscool, dons isoleert veel beter per gewichtseenheid.
I know, maar fleece wast en droogt veel makkelijker, en is ook goed als kussenvulling, en daarmee verschuift je gewichtsvoordeel weer. Daarnaast is de geweldige isolatie van dons ook weer "betrekkelijk": dons isoleert alleen zo goed als het goed droog is en als het ook verder ongeremd zijn donzigheid kan ontplooien.
Je donsjack gaat slecht samen met wat condens of neerslag, of met een iets dikkere/zwaardere overjas, of met een rugzak.

Daarnaast heb ik op de fiets (en ook lopend) vaak te maken met slechts een beperkte isolatie-behoefte (zelfs als het buiten echt koud is), en vooral ook een behoefte die isolatie laagsgewijze te kunnen reguleren. Donsjacks verbind ik meer met de pret-skiër die met de lift omhoog gaat en daarna weer naar beneden suist dit alles dus zonder noemenswaardige inspanning.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
di 14 mei, 2019 11:10
...fleece wast en droogt veel makkelijker, en is ook goed als kussenvulling, en...
Sinds ik dit (https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... illow.html) lichtgewicht en compacte kussentje heb, ben ik verlost van pijnlijke oren a.g.v. fleecetruikussens. Een goede nachtrust vind ik belangrijk voor herstel.

Fleece neemt veel meer volume in.

Nadeel van dons is inderdaad dat het niet nat moet worden.

Ik heb nog nooit een donzen jas of slaapzak gewassen. Gewoon goed ventileren.

Ook voor mij is fleece oldscool. Ik gebruik mijn oude fleecetruien alleen nog om in de kou te klussen.
Het nadeel van fleece heb ik ook altjid gevonden dat het wel erg hard doorwaait, dwz het warmteverschil tussen bij windstil en bij wind is soms te groot.

Ik ben ook wel een beetje op zoek naar een niet al te duur donsjanck, met lange mouwen. Ik zag er bij Decathlon, maar die vond ik vooral qua kleur toch wel een beetje té lelijk.
Leon schreef:
di 14 mei, 2019 12:08
Het nadeel van fleece heb ik ook altjid gevonden dat het wel erg hard doorwaait, dwz het warmteverschil tussen bij windstil en bij wind is soms te groot.

Ik ben ook wel een beetje op zoek naar een niet al te duur donsjanck, met lange mouwen. Ik zag er bij Decathlon, maar die vond ik vooral qua kleur toch wel een beetje té lelijk.
ANWB heeft prima donsjack voor € 59, mits je lid bent.
Leon schreef:
di 14 mei, 2019 12:08
Het nadeel van fleece heb ik ook altjid gevonden dat het wel erg hard doorwaait, dwz het warmteverschil tussen bij windstil en bij wind is soms te groot.
Zoals vaker heeft ieder nadeel ook z'n voordeel, nog afgezien van het feit dat de mate van "doorwaai" verschillend is bij verschillende kwaliteiten fleece (net als vroeger bij de gebreide trui de ene dichter was als de andere).
Het verschil tussen windstil en wind kan hinderlijk zijn, dat ben ik met je eens, maar daarom ook mijn suggestie van een dun ademend wind/regen jasje. Aan de andere kant: als je met een onderhemdje + fleece fietst en er waait niet net een gemeen verkillende dwarswind, dan heeft die "doorwaai" op het moment dat je zelf meer warmte maakt ook een zeker voordeel. Zodra je stopt werkt de fleece weer beter.
En zoals al gezegd, met een dun regenjasje stop je de de doorwaai, is het net een beetje kil dan kan een half dicht geritst jasje een heel prettig binnenklimaat geven.

Groeten BSM
Jackje met primaloft vulling is licht in gewicht, kan tegen vocht, kun je makkelijk wassen en zijn doorgaans goedkoper dan dons. Je hebt zelfs jacks met een gedeelte ander materiaal onder de armen voor betere ventilatie.
Bridgestone SM schreef:
di 14 mei, 2019 18:23
Zoals vaker heeft ieder nadeel ook z'n voordeel, nog afgezien van het feit dat de mate van "doorwaai" verschillend is bij verschillende kwaliteiten fleece (net als vroeger bij de gebreide trui de ene dichter was als de andere).
Het verschil tussen windstil en wind kan hinderlijk zijn, dat ben ik met je eens, maar daarom ook mijn suggestie van een dun ademend wind/regen jasje. Aan de andere kant: als je met een onderhemdje + fleece fietst en er waait niet net een gemeen verkillende dwarswind, dan heeft die "doorwaai" op het moment dat je zelf meer warmte maakt ook een zeker voordeel. Zodra je stopt werkt de fleece weer beter.
En zoals al gezegd, met een dun regenjasje stop je de de doorwaai, is het net een beetje kil dan kan een half dicht geritst jasje een heel prettig binnenklimaat geven.
Kortom: wat is je advies?
Misschien niet helemaal in de lijn van wat je zoekt, maar vind zelf de wind en waterdichte jacks van verschillende outdoor merken prettig.

Gebruik nu enkele jaren de Jack Wolfskin Arroyo. Wind en waterdicht, geschikt voor zomer en winter, twee-weg rits voor extra ventilatie en bewegingsvrijheid, niet kwetsbaar, licht en klein opvouwbaar.

Bijlagen

Kiek schreef:
di 14 mei, 2019 18:28
Jackje met primaloft vulling is licht in gewicht, kan tegen vocht, kun je makkelijk wassen en zijn doorgaans goedkoper dan dons. Je hebt zelfs jacks met een gedeelte ander materiaal onder de armen voor betere ventilatie.
Ik heb zo'n jasje van de Decathlon, erg fijn. Licht, winddicht maar toch voldoende ventilerend.
Sportful Hot Pack 6. Mooi windjack. Klein,redelijk tot goed ademend en waterafstotend. Weet niet of het echt warm genoeg is,hij is verder niet gevoerd ofzo.
Dank voor de goede adviezen. Het is me nu duidelijk geworden dat voor mijn inspanning donsjasjes te warm zijn en ik hoor geen goede argumenten of modellen die wel aan mijn wensen zouden kunnen voldoen. Primaloft is interessant, maar de jasjes die ik zo even snel zie hebben een onvoldoende lang rugpand. Het zou dan echt een model met een hele dunne laag primaloft moeten zijn. Ik verwacht dat het toch een iets gaat worden, zoals dat sportful windjack. Een windjack dat nog een beetje op een jas lijkt en niet op een koerstrui.

Voor als het echt regent of koud is tijdens de dagelijkse fietsritjes heb ik nog een waterdicht goretex jas met grote okselritsen.

Ik wil zomers zoveel mogelijk gaan fietsen met frontrollers achterop. Fleece neemt teveel ruimte in. Die grote tassen werken als een remparachute en de max. snelheid in afdalingen blijft daardoor 60. Het sportful jasje kan ik meenemen op fietsvakantie als jasje en eventueel combineren met het felgele regenjasje. Die gaat immers niet in de handwas na een dag fietsen.
Bridgestone SM schreef: PS   Je bent verder dus wel goed terecht gekomen ? De laatste twee keer dat ik mijn fiets "in flight" verliet gaven toch wat problemen.
Met een kapotte jas en een kapot ligstuur ben ik er bijzonder goed afgekomen. Mijn flight eindigde met een buiklanding :shock:
Over Sportful gesproken... Ik heb sinds een jaar of drie dit armloze Sportful Hot Pack Ultra light Vest: https://www.bakkerracingproducts.nl/spo ... 15690.html. Is heel goed te combineren met andere laagjes, houdt wind en kou goed tegen zonder dat je het heel warm krijgt, en is superklein (ik heb het balletje aan mijn stuur hangen). Ik neem het bijna elke rit mee: op de racefiets, de mtb, en ook op fietsvakantie.
willem.m schreef:
wo 15 mei, 2019 08:37
Over Sportful gesproken... Ik heb sinds een jaar of drie dit armloze Sportful Hot Pack Ultra light Vest: https://www.bakkerracingproducts.nl/spo ... 15690.html. Is heel goed te combineren met andere laagjes, houdt wind en kou goed tegen zonder dat je het heel warm krijgt, en is superklein (ik heb het balletje aan mijn stuur hangen). Ik neem het bijna elke rit mee: op de racefiets, de mtb, en ook op fietsvakantie.
Dat is de mouwloze versie van die van mij inderdaad! Kan het ook echt aanbevelen
peter de rijk schreef:
di 14 mei, 2019 12:41
Leon schreef:
di 14 mei, 2019 12:08
Het nadeel van fleece heb ik ook altjid gevonden dat het wel erg hard doorwaait, dwz het warmteverschil tussen bij windstil en bij wind is soms te groot.

Ik ben ook wel een beetje op zoek naar een niet al te duur donsjanck, met lange mouwen. Ik zag er bij Decathlon, maar die vond ik vooral qua kleur toch wel een beetje té lelijk.
ANWB heeft prima donsjack voor € 59, mits je lid bent.
Ik ben gaan kijken in de anwb-winkel! Het is een mooi jack voor dat geld maar te veel voor mij. Te dik, te warm, te veel capuchon etc. en daardoor ook te zwaar en te groot, dwz te weinig maat- en gewichtvoordeel boven mijn fleecejack. Behalve dat het vast erg warm is. Fijn voor winterkamperen maar dat ben ik niet van plan.