Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 139 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3738 berichten
Aniphys schreef:
ma 06 mei, 2019 19:22
Na 14 jaar en >100K Km door weer en wind en zout en pekel nog om garantie (of iets anders?) vragen? Ik denk dat ze daar bij Koga lak aan zullen hebben :-)
Volgens een verkoper van fietsenmaker De Geus in Antwerpen honoreert Koga zulke verzoeken wel wegens levenslange garantie, dus de moeite van het proberen waard...
bdr schreef:
di 07 mei, 2019 02:18
Volgens een verkoper van fietsenmaker De Geus in Antwerpen honoreert Koga zulke verzoeken wel wegens levenslange garantie, dus de moeite van het proberen waard...
Ik zal eens moeten kijken of ik mijn garantiebewijs nog vind. Ik dacht dat dat 10 jaar op het frame was (maar ik kan het mis hebben).
 
Hier dan een roestvrije fiets, met levenslange garantie (en met een "witte schimmel-probleem").
 
Het betreft de Bridgestone Submariner van de vriendin die mij aan de Bridgestone hielp.
Een week geleden zei ze mij dat ze niet wist waar de fiets zou zijn, een paar maal verhuizen in Amsterdam is niet goed voor zulk eigendom. De foto is dan ook een kleine 40 jaar oud.
 
Bridgestone Submariner.jpg
 
Let op de Karrimor voortassen en de home-made achtertassen.

O ja, mbt die "witte schimmel": De Bridgestone is niet gelast, niet gelijmd en niet gesoldeerd maar aan elkaar gegoten met een of andere obscure legering ... en die legering gaat vroeger of later "schimmelen". De schimmel doet weing af aan de stevigheid, het is evenwel niet echt fraai.


Groeten BSM
@BSM, leuk hoor zo’n oude asfalt randonneur. Zie je niet veel meer. Waarschijnlijk ook nog gewoon 28 mm banden, zoals toen gebruikelijk was.
Bridgestone SM schreef:
ma 13 mei, 2019 00:51
Bridgestone Submariner
Tip: Vereniging de Oude Fiets https://oudefiets.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=4057
Leon schreef:
ma 13 mei, 2019 10:12
Bridgestone SM schreef:
ma 13 mei, 2019 00:51
Bridgestone Submariner
Tip: Vereniging de Oude Fiets https://oudefiets.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=4057
Ook heel mooi, naast een "oude(re) fiets" ook mooie "oude foto's".

Overigens is voor de Vereniging de Oude Fiets de Bridgestone weer heel modern.

Groeten BSM
Senior2 schreef:
ma 13 mei, 2019 10:03
@BSM, leuk hoor zo’n oude asfalt randonneur. Zie je niet veel meer. Waarschijnlijk ook nog gewoon 28 mm banden, zoals toen gebruikelijk was.
De banden (en velgen) waren 27 x 1¼ -- dus uitgedrukt in ETRTO 630-28 -- een uiterst onhandige maat als je graag naar Frankrijk gaat.   En zeker tegenwoordig sowieso een lastige maat want weinig keuze.

Indertijd was die 28 mm van de 27 x 1¼ zo smal nog niet, de 28 × 1⅝ × 1⅛ (ETRTO 622-28) pakte vaak smaller uit.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij was de Bridgestone Submariner de eerste "randonneur" die breed in de markt gezet werd. Indertijd stapten de "naar de Middellandse Zee fietsers" op een MBK, Gitane of Peugeot, en die fietsen waren veel lichter, nauwelijks geschikt voor bagage -- er ging meer in de rugzak als op zo'n fiets, althans als je de fiets heel wilde houden. (Volgens mij kon je toentertijd beter een sportieve Gazelle uit die tijd nemen en die dan uitrusten met wat "randonneurs-attributen", maar Gazelle werd toen door de goegemeente als een nogal braaf merk gezien.)
De Bridgestone Submariner werd evenwel niet serieus als "randonneur" aangeprezen, het was een rare mix van semi-sportief, degelijk en RVS waarmee de markt werd "bestormd". Hierdoor werden er heel wat verkocht aan mensen die bijv. bij RVS dachten dat ze de fiets probleemloos de hele winter onder een lekkende dakgoot konden zetten .... dat kon wel maar daarna was het geen goede fiets meer.
 
Leidsch Dagblad - 10 juli 1980 - Bridgestone.png
 
Zeker als je de fiets langere tijd aan "zeelucht" blootstelde was de combinatie van RVS, gewoon roestend staal, verchroomd staal en aluminium geen ideale voor een fiets. De schijfrem werd overigens in 1979/80 vervangen door de DINEX-rem. De mechanische schijfrem was goed maar vroeg aandacht (de caliper-scharnier-as had de nijging om nogal onbeweeglijk te worden). De DINEX-rem is leuker, een kruising tussen een schijf- en trommel-rem, maar ook de DINEX-rem vraagt aandacht.

Verder werd in de 70-er jaren standaard 52-48 x 14-16-18-20-22 als verzet gemonteerd.
Stap één was toentertijd een 40 of 42 "klein" voorblad en een "berg-pignon" dat tot 26 of 28 tandjes doorliep.

De derailleurs waren (en zijn) wondertjes van techniek en degelijkheid. Suntour Seven of Suntour VX, en deze derailleurs kunnen heel veel meer schakelen als waar ze voor ingezet werden: Je kan er ook een "7-speed" mee schakelen, en met wat goede wil tot 32 tandjes. Been there done that.

Anyway, mijns inziens dus een "randonneur" avant la lettre, misschien zelfs een fiets die de wereldfietsers in het "wereld-fiets-pantheon" moeten opnemen.

Groeten BSM

PS   Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig:
       Wat was er eind 70-er/begin 80-er jaren verder aan "randonneurs" (incl pré-randonneurs) op de markt?
PS2 Wie er nog eens eentje wil zien: Ik heb een paar in "als nieuw" toestand in de schuur staan.
BSM: Het is me niet duidelijk of je een foto van je vakantiefiets hebt gepost, of die van iemand anders.
willem.m schreef:
ma 13 mei, 2019 11:34
BSM: Het is me niet duidelijk of je een foto van je vakantiefiets hebt gepost, of die van iemand anders.
Als je goed leest is het duidelijk: Het is de fiets van de vriendin, de vriendin die me aan deze fiets hielp.
Het is een fiets die identiek was (op ondergeschikte details na) aan mijn eerste Bridgestone, dus nog eentje met schijfrem.

Wil je onze huidige "uitzet" zien, kijk dan hier Bridgestone Submariner

Groeten BSM

PS   Ik weet het: het is dus niet letterlijk "post eens een foto van je vakantiefiets"
Bridgestone SM schreef:
ma 13 mei, 2019 11:21
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig:
       Wat was er eind 70-er/begin 80-er jaren verder aan "randonneurs" (incl pré-randonneurs) op de markt?
Mag 1975 ook? Mijn Batavus Sprint. Gebruikt om veel te fietsen en daardoor al lang geleden volledig versleten. https://leonpoels.home.blog/batavus-sprint-1975/
De verzetten, inclusief een later aangeschaft voorblad 42, kloppen precies. Wel bleken er gewoon 6 kransjes op te kunnen ipv 5, toen 6 speed in zwang kwam. De niet geïndexeerde derailleur kon dat uiteraard aan.
Leon schreef:
ma 13 mei, 2019 12:54
Bridgestone SM schreef:
ma 13 mei, 2019 11:21
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig:
       Wat was er eind 70-er/begin 80-er jaren verder aan "randonneurs" (incl pré-randonneurs) op de markt?
Mag 1975 ook? Mijn Batavus Sprint. Gebruikt om veel te fietsen en daardoor al lang geleden volledig versleten. https://leonpoels.home.blog/batavus-sprint-1975/
De verzetten, inclusief een later aangeschaft voorblad 42, kloppen precies. Wel bleken er gewoon 6 kransjes op te kunnen ipv 5, toen 6 speed in zwang kwam. De niet geïndexeerde derailleur kon dat uiteraard aan.
Leuk.   Natuurlijk mag 1975 ook (ik fietste toen nog op een zwarte Gazelle "herenfiets" met SA3 en trommelremmen, deze keuze werd ingegeven door een wantrouwen mbt de te lichte fietsen, flodderige remmen etc etc).
Maar toch ook weer een voorbeeld van een fiets die het "randonneursbestaan" niet echt aan kon, althans als ik het lijstje met "versleten" etc. zo zie. De Batavus was waarschijnlijk wel steviger als de MBK's, Gitanes en Peugeots die in die tijd richting zuiden fietsten.

Groeten BSM
Ik moet maar eens een foto plaatsen van mijn Batavus Randonneur GL. Ik heb laatst een tweede exemplaar opgepikt welke de vorige eigenaar blijkbaar in 1982 cadeau had gekregen.

Verder had Koga-Miyata verschillende modellen.
jaccow schreef:
ma 13 mei, 2019 17:43
Ik moet maar eens een foto plaatsen van mijn Batavus Randonneur GL. Ik heb laatst een tweede exemplaar opgepikt welke de vorige eigenaar blijkbaar in 1982 cadeau had gekregen.

Verder had Koga-Miyata verschillende modellen.
Ik ben nieuwsgierig naar kiekjes van die Batavus Randonneur GL.
Goed om te zien wat de "concurrentie" deed, en goed dat er nog steeds trouwe fans zijn.

Jaargang 1982 ... dat was wellicht een antwoord op de ervaringen met de te lichte fietsen uit de 70er jaren.

De vriendin van de Bridgestone had een jaar eerder een Koga Miyata uitgeprobeerd en te licht bevonden.
Het mooie ranke oranje mixte frame bleek geen succes, meer iets voor een dito fragiele berijdster.

Groeten BSM
Misschien in een nieuw topic 'Post eens een foto van je oude vakantiefiets?' of 'Post eens een foto van de fiets van een vriendin?' Ik bedoel het niet sarcastisch: door de harstikke leuke oude kiekjes en verhalen wordt het topic minder informatief voor mensen die hun *huidige* vakantiefiets willen showen. Of ben ik nou te autistisch aan het doen?
willem.m schreef:
ma 13 mei, 2019 18:11
Misschien in een nieuw topic 'Post eens een foto van je oude vakantiefiets?' of 'Post eens een foto van de fiets van een vriendin?' Ik bedoel het niet sarcastisch: door de harstikke leuke oude kiekjes en verhalen wordt het topic minder informatief voor mensen die hun *huidige* vakantiefiets willen showen. Of ben ik nou te autistisch aan het doen?
Ik heb niks tegen "autistisch gedrag", dat is vaak heel voorspelbaar, betrouwbaar en eerlijk.

Maarrrr ... kijk eens naar de eerste berichten .... waar de traditionele randonneur bejubeld wordt.

Geweldig. Vooral al die klassieke randonneurs doen mijn hart sneller kloppen. Wim


Groeten BSM
Die Bridgestone was een merkwaardige fiets, ook voor die tijd. Eind jaren zeventig had je in Nederland natuurlijk Vittorio. Zelf woonde en werkte ik toen in Engeland, en daar kon je voor naar Nederlandse begrippen heel weinig geld prachtige echte randonneurs op maat kopen van onder andere Bob Jackson. Die fietsen hadden een rustige geometrie, aangepaste buizensets, en bruikbare verzetten. En natuurlijk racesturen.
Bridgestone SM schreef:
ma 13 mei, 2019 13:11
Maar toch ook weer een voorbeeld van een fiets die het "randonneursbestaan" niet echt aan kon, althans als ik het lijstje met "versleten" etc. zo zie. De Batavus was waarschijnlijk wel steviger als de MBK's, Gitanes en Peugeots die in die tijd richting zuiden fietsten.
Het is nog steeds de fiets waarop ik de meeste kilometers heb gefietst. Alle fietsen erna gingen minder lang mee in km uitgedrukt.
Bridgestone SM schreef:
ma 13 mei, 2019 18:16
willem.m schreef:
ma 13 mei, 2019 18:11
Misschien in een nieuw topic 'Post eens een foto van je oude vakantiefiets?' of 'Post eens een foto van de fiets van een vriendin?' Ik bedoel het niet sarcastisch: door de harstikke leuke oude kiekjes en verhalen wordt het topic minder informatief voor mensen die hun *huidige* vakantiefiets willen showen. Of ben ik nou te autistisch aan het doen?
Ik heb niks tegen "autistisch gedrag", dat is vaak heel voorspelbaar, betrouwbaar en eerlijk.

Maarrrr ... kijk eens naar de eerste berichten .... waar de traditionele randonneur bejubeld wordt.

Geweldig. Vooral al die klassieke randonneurs doen mijn hart sneller kloppen. Wim


Groeten BSM
Daar is toch al een topic voor (met toevallig de allereerste bijdrage van BSM aan dit forum )?
viewtopic.php?f=23&t=30490
-Jan
Nou, dat lijkt me duidelijk dan :D
willem.m schreef:
ma 13 mei, 2019 21:33
Nou, dat lijkt me duidelijk dan :D
Precies, dat andere Topic is voor je "Je aller eerste vakantie fiets", dat lijkt mij duidelijk.

Dit Topic is veel breder "post eens een foto van je vakantiefiets" ... en dat zie je dan ook.

Er is overigens ook een Topic voor je nieuwste aanwinst.

Groeten BSM