Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Campinggids Overnatning i det Fri - Forum Wereldfietser

Campinggids Overnatning i det Fri

Heeft iemand een exemplaar van deze gids met voordelige Deense kampeerlocaties ter overname?
overnatnin.jpg
Heb ik voor je, laatste uitgave.
waar woon je dan kunnen we misschien iets afspreken.
Heb eventueel ook nog Cykelkort Danmark (waterbestendig) voor je. Fietsroutes)
Ook nog klein woordenboek (anwb) Deens en Gids Jutlandroute (Clemens Sweerman)
Verkopen doe ik het niet maar als je wilt lenen, prima.
Stuur maar PB
Mvg
Willem Klein
Je hebt app 'shelter' in Google play store van Peter Gjoel.
Zoeken op
overnatning i det fri danmark

Helaas wel in het Deens, maar wou konden de hutten er prima mee vinden
jwdouma schreef:
zo 12 mei, 2019 18:05
Je hebt app 'shelter' in Google play store van Peter Gjoel.
Zoeken op
overnatning i det fri danmark

Helaas wel in het Deens, maar wou konden de hutten er prima mee vinden
Die heb ik al. Maar evengoed bedankt voor de tip.
milko schreef:
zo 12 mei, 2019 18:16
jwdouma schreef:
zo 12 mei, 2019 18:05
Je hebt app 'shelter' in Google play store van Peter Gjoel.
Zoeken op
overnatning i det fri danmark

Helaas wel in het Deens, maar wou konden de hutten er prima mee vinden
Die heb ik al. Maar evengoed bedankt voor de tip.
Nog een paar vragen. Heeft het boekje nog wel meerwaarde met deze app?
En is het veilig om je tent (en spullen) hier een dag onbeheerd achter te laten. Meestal zal ik op doorreis zijn, maar op sommige plekken (bv omg. Kopenhagen) zal ik wel 2 nachten bivakkeren.
milko schreef:
zo 12 mei, 2019 19:23
.... is het veilig om je tent (en spullen) hier een dag onbeheerd achter te laten. Meestal zal ik op doorreis zijn, maar op sommige plekken (bv omg. Kopenhagen) zal ik wel 2 nachten bivakkeren.
Is het "veilig" om waar dan ook je tent en spullen een dag onbeheerd achter te laten ?

Ja en Nee. Ja, omdat het gewoonlijk wel losloopt, Nee omdat iedereen je spullen kan meenemen.

Ik heb in een lang kampeer-leven een keer of 3-4 te maken gehad met diefstal.
1º Wat Italiaans-Zwitserse jeugd die goed beschouwd slecht kleinigheden hadden gepikt (en het meeste kregen we nog terug ook na de "Bambini" achtervolgd te hebben)
2º De meest "dramatische": Een Spaanse plattelander met een (terrein)motorfiets die de tent leeghaalde - twee goede donzen slaapzakken en slaapmatjes ... ik vrees dat de slaapzakken in de wasmachine gegaan zijn en daarna waardeloos waren. Het was erg koud de nacht na de diefstal, dat hielp heel vroeg weer wakker te zijn en de aangifte voor te bereiden: De baas op het Guardia-Civil kantoortje liep nog in pyjama. De deken die we daarna in een opheffingsuitverkoop kochten hebben we nog.
3º Een Zevenslaper die een voor een de droge torteloni uit de voorraad-doos in de tent naar de auto achter de tent bacht .... dit kwam aan het licht doordat de auto niet wilde starten ten gevolge van een heel ander probleem.
4º Een lokale "Perro" die in de Pico de Europa uit verschillende tenten chocola en kaas wegnam. De hond nam bij ons de kaas incl. plastic doos mee ... wellicht was het al met al heel ongezond voor een hond.

Ik kampeer meestentijds "wild", of semi-wild (want met toestemming), of bij de boer (waarbij ik dan niet doel op een georganiseerd "kamperen bij de boer/camping-a-la-ferme").
Eigenlijk denk ik dat je op een camping, en dan juist een wat drukkere camping, meer kans hebt om bestolen te worden als op een minder gefrequenteerde plek. Als je er op uit zou zijn om kampeerders te bestelen dan ben je het best op de hoogte van wel en wee door zelf te gaan kamperen, en liefst op een wat drukkere camping: je hebt alle tijd om iedereen te bestuderen, een praatje aan te knopen etc. Daarna weet je wat je waar kan weghalen .... en als je dan na zo'n diefstal-golf zegt "ik stap op het is mij hier te onveilig" dan vindt iedereen dat uiterst geloofwaardig. <Bedenk dat veel woninginbraken gedaan worden door lokaal goed bekende inbrekers, jongens die je overdag misschien wel bij de supermarkt tegenkomt>

Groeten BSM
[/quote]
En is het veilig om je tent (en spullen) hier een dag onbeheerd achter te laten. Meestal zal ik op doorreis zijn, maar op sommige plekken (bv omg. Kopenhagen) zal ik wel 2 nachten bivakkeren.
[/quote]

Over het algemeen zou ik mijn spullen liever op een rustige en afgelegen locatie achterlaten, dan op een locatie vlakbij dichtbevolkte, of druk gefrequenteerde plekken.
De "i det Fri"-plekken varieren nogal: plekken waar veel hondenuitlaters en wandelaars komen, plekken vlak naast openbare toiletten/douches, of in zicht van verkeer.
Tot locaties waar nauwelijks een mens komt, soms bijna volledig uit het zicht (een lokale hondenuitlater heeft mij wel eens 300-400m lopend naar zo'n plek gebracht, waarvan hij zelf het bestaan geeneens wist!).

De "i det Fri"-plekken bij Copenhagen (gids 2014) zijn op redelijk verre afstand van het centrum van CH (ten westen en op Amarger). Maar dat zijn nu juist de locaties die ik zelf als minder veilig zou beschouwen. Simpel omdat ze óf niet ver van de bewoonde wereld liggen, óf veel dagjesmensen trekken.

Het is echt niet zo dat het daar in 50% van de gevallen fout gaat, maar ik denk dat dichtbij CH niet echt de 'veiligste' locaties liggen.
Overigens, DK heb ik wel altijd als heel veilig ervaren (5 jr ervaring).

Sluit een beetje aan bij wat 'Bridgestone SM' zegt: hoe drukker een camping, hoe groter het risico. Op kleine campings is er veel mee sociale controle. En hoe meer mensen, hoe meer kans dat er verkeerd volk tussen zit.
Bridgestone SM schreef:
zo 12 mei, 2019 21:44
milko schreef:
zo 12 mei, 2019 19:23
.... is het veilig om je tent (en spullen) hier een dag onbeheerd achter te laten. Meestal zal ik op doorreis zijn, maar op sommige plekken (bv omg. Kopenhagen) zal ik wel 2 nachten bivakkeren.

Eigenlijk denk ik dat je op een camping, en dan juist een wat drukkere camping, meer kans hebt om bestolen te worden als op een minder gefrequenteerde plek. Als je er op uit zou zijn om kampeerders te bestelen dan ben je het best op de hoogte van wel en wee door zelf te gaan kamperen, en liefst op een wat drukkere camping: je hebt alle tijd om iedereen te bestuderen, een praatje aan te knopen etc. Daarna weet je wat je waar kan weghalen .... en als je dan na zo'n diefstal-golf zegt "ik stap op het is mij hier te onveilig" dan vindt iedereen dat uiterst geloofwaardig. <Bedenk dat veel woninginbraken gedaan worden door lokaal goed bekende inbrekers, jongens die je overdag misschien wel bij de supermarkt tegenkomt>

Groeten BSM
Maar de keerzijde is dat er op een officiële camping toezicht/sociale controle is.
mikefiets schreef:
zo 12 mei, 2019 22:13
En is het veilig om je tent (en spullen) hier een dag onbeheerd achter te laten. Meestal zal ik op doorreis zijn, maar op sommige plekken (bv omg. Kopenhagen) zal ik wel 2 nachten bivakkeren.
[/quote]

De "i det Fri"-plekken bij Copenhagen (gids 2014) zijn op redelijk verre afstand van het centrum van CH (ten westen en op Amarger). Maar dat zijn nu juist de locaties die ik zelf als minder veilig zou beschouwen. Simpel omdat ze óf niet ver van de bewoonde wereld liggen, óf veel dagjesmensen trekken.
[/quote]

Dan toch maar een officiele camping of wellicht beter een nacht een kamer boeken in de stad. Dat laatste heb ik overigens al eens gedaan in Kopenhagen (niet op een fietstrip overigens). Dat was bij een particulier, geregeld via een bemiddelingsbureau.
Iemand ook ervaring met dat laatste? Ook in andere (door mij te bezoeken steden) als Stockholm en Helsinki?
mikefiets schreef:
zo 12 mei, 2019 22:13
De "i det Fri"-plekken bij Copenhagen (gids 2014) zijn op redelijk verre afstand van het centrum van CH (ten westen en op Amarger). Maar dat zijn nu juist de locaties die ik zelf als minder veilig zou beschouwen. Simpel omdat ze óf niet ver van de bewoonde wereld liggen, óf veel dagjesmensen trekken.
Dan toch maar een officiele camping of wellicht beter een nacht een kamer boeken in de stad. Dat laatste heb ik overigens al eens gedaan in Kopenhagen (niet op een fietstrip overigens). Dat was bij een particulier, geregeld via een bemiddelingsbureau.
Iemand ook ervaring met dat laatste? Ook in andere (door mij te bezoeken steden) als Stockholm en Helsinki?
Even ten noorden van Kopenhagen is een leuke camping aan de kust. Charlottenlund in een voormalig fort met veldjes voor kleine tentjes. Veilig en ontspannen. Ondanks de kanonnen.
Alles echt van waarde zat in mijn stuurtas en die nam ik mee naar de stad. Je kunt ook met de S-Tog (agglomeratie-trein) naar het centrum. De fiets kan gratis mee. Zelfs in de spits en er zijn fietsplaatsen zat.
bert sitters schreef:
zo 12 mei, 2019 23:08
Even ten noorden van Kopenhagen is een leuke camping aan de kust Charlottenlund in een voormalig fort met veldjes voor kleine tentjes. Veilig en ontspannen.
Het is wel verstandig hier, zeker in het seizoen, te reserveren. Dit is een van de tweee campings in mijn hele, toch wel lange, kampeerleven die een plaats voor een trekkerstentje en twee fietsen voor 1 nacht weigerde.
bert sitters schreef:
zo 12 mei, 2019 23:08
Even ten noorden van Kopenhagen is een leuke camping aan de kust. Charlottenlund in een voormalig fort met veldjes voor kleine tentjes. Veilig en ontspannen. Ondanks de kanonnen.
Alles echt van waarde zat in mijn stuurtas en die nam ik mee naar de stad. Je kunt ook met de S-Tog (agglomeratie-trein) naar het centrum. De fiets kan gratis mee. Zelfs in de spits en er zijn fietsplaatsen zat.
Op zo'n 10 km van het centrum, is Charlottenlund een heel aparte camping. Net een soort openlucht museum. Afgelopen jaren zelfs twee keer bezocht, terwijl ik elders in CH een slaapplek had.

Maar het kan er inderdaad heel druk zijn. En ik meen me te herinneren dat je er de (camping)hoofdprijs betaalt.
Maar natuurlijk niets vergeleken met een hotel in CH!
mikefiets schreef:
ma 13 mei, 2019 00:29
bert sitters schreef:
zo 12 mei, 2019 23:08
Even ten noorden van Kopenhagen is een leuke camping aan de kust. Charlottenlund in een voormalig fort met veldjes voor kleine tentjes. Veilig en ontspannen. Ondanks de kanonnen.
Alles echt van waarde zat in mijn stuurtas en die nam ik mee naar de stad. Je kunt ook met de S-Tog (agglomeratie-trein) naar het centrum. De fiets kan gratis mee. Zelfs in de spits en er zijn fietsplaatsen zat.
Op zo'n 10 km van het centrum, is Charlottenlund een heel aparte camping. Net een soort openlucht museum. Afgelopen jaren zelfs twee keer bezocht, terwijl ik elders in CH een slaapplek had.

Maar het kan er inderdaad heel druk zijn. En ik meen me te herinneren dat je er de (camping)hoofdprijs betaalt.
Maar natuurlijk niets vergeleken met een hotel in CH!
Die hoofdprijs lijkt wel mee te vallen, als ik kijjk op de website van de camping campingcopenhagen.dk
35 - 45 DKK voor een klein tentje.
bert sitters schreef:
ma 13 mei, 2019 08:10
mikefiets schreef:
ma 13 mei, 2019 00:29
bert sitters schreef:
zo 12 mei, 2019 23:08
Even ten noorden van Kopenhagen is een leuke camping aan de kust. Charlottenlund in een voormalig fort met veldjes voor kleine tentjes. Veilig en ontspannen. Ondanks de kanonnen.
Alles echt van waarde zat in mijn stuurtas en die nam ik mee naar de stad. Je kunt ook met de S-Tog (agglomeratie-trein) naar het centrum. De fiets kan gratis mee. Zelfs in de spits en er zijn fietsplaatsen zat.
Op zo'n 10 km van het centrum, is Charlottenlund een heel aparte camping. Net een soort openlucht museum. Afgelopen jaren zelfs twee keer bezocht, terwijl ik elders in CH een slaapplek had.

Maar het kan er inderdaad heel druk zijn. En ik meen me te herinneren dat je er de (camping)hoofdprijs betaalt.
Maar natuurlijk niets vergeleken met een hotel in CH!
Die hoofdprijs lijkt wel mee te vallen, als ik kijjk op de website van de camping campingcopenhagen.dk
35 - 45 DKK voor een klein tentje.
5-6 euro dus ongeveer. Dat is meer dan schappelijk. Ziet er ook goed uit. Ik ben rond eind mei/begin juni in die omgeving. Zal reserveren dan al nodig zijn?
Verder, je hebt geloof ik (zoals in Zweden) nog wel een speciale campingkaart nodig? Klopt dat?
Je hebt een Camping Key Europe nodig. Kun je aanvragen bij de ANWB.

Mail even naar de camping of reserveren dan noodzakelijk is.
bert sitters schreef:
ma 13 mei, 2019 13:22
Je hebt een Camping Key Europe nodig. Kun je aanvragen bij de ANWB.

Mail even naar de camping of reserveren dan noodzakelijk is.
Aangevraagd. Kan ik daarmee ook in Zweden (en andere landen) terecht? Heb ik daar nog meer kaarten nodig?
[/quote]
Die hoofdprijs lijkt wel mee te vallen, als ik kijjk op de website van de camping campingcopenhagen.dk
35 - 45 DKK voor een klein tentje.
[/quote]
En Milko,

35-45 DK is inderdaad niet de hoofdprijs. Sterker nog, ik zou dat als uitermate goedkoop willen omschrijven.

Maar, toch wat kanttekeninkjes. En één grote kanttekening:
- allereerst, de kleine plekjes zijn meestal als eerste weg (volgens mij aan interrailers of busreizigers)
- daarnaast moet je nog 5 DK betalen voor douchen. Die ene keer dat ik een camping sta, dan wil ik ook douchen.
- EN, als je de campinglijst doorneemt, dan zie je dat je ook nog 100 DK (= 13,50 euro) per volwassene betaalt!

En dan zit je aan de 20 euro. Aardig overeenkomend met de 18,50 die ik ooit geacht werd te betalen (nooit betaald, maar dat is een ander verhaal).

Hoofdprijs is misschien ietwat overdreven, maar 20 euro voor één persoon acht ik niet goedkoop. En zeker niet vergeleken met "Overnatning i det Fri", dat vaak gratis is of een heel kleine bijdrage vraagt.
Maar zoals ik eerder schreef, camping Charlottenlund is uniek. Eentje die je niet licht vergeet. En als je het als een openluchtmuseum beschouwd, waar je tevens kan slapen, eigenlijk goedkoop ):
mikefiets schreef:
ma 13 mei, 2019 16:05
En Milko,

- EN, als je de campinglijst doorneemt, dan zie je dat je ook nog 100 DK (= 13,50 euro) per volwassene betaalt!

En dan zit je aan de 20 euro. Aardig overeenkomend met de 18,50 die ik ooit geacht werd te betalen (nooit betaald, maar dat is een ander verhaal).
Dat had ik even niet gezien. Maar voor 2 nachten kan ik met die prijs leven. Wordt weer ruimschoots gecompenseerd door de gratis plekken.
milko schreef:
ma 13 mei, 2019 15:35
bert sitters schreef:
ma 13 mei, 2019 13:22
Je hebt een Camping Key Europe nodig. Kun je aanvragen bij de ANWB.

Mail even naar de camping of reserveren dan noodzakelijk is.
Aangevraagd. Kan ik daarmee ook in Zweden (en andere landen) terecht? Heb ik daar nog meer kaarten nodig?
Deze kaart is geldig in alle Scandinavische landen