Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn naven waterdicht? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zijn naven waterdicht?

Naven zijn niet waterdicht, einde. :D
Shadow schreef:
zo 10 mar, 2019 18:53
Naven zijn niet waterdicht, einde. :D
Om dit "einde" nog eens af te maken:

Zelfs bij terrein-auto's moet je opletten bij doorwadingen.
De assen van bijv. een LandRover hebben een "breather" met een snorkel-slangetje, een slangetje dat je beter nog verlengt naar de motor-snorkel (als je dat "stoere" ding hebt of wilt).
De "breather" zorgt ervoor dat de as bij de afkoeling - die je bijna per definitie hebt bij het doorwaden - de as iet via de lagers water gaat aanzuigen, maar via die "breather" liefst lucht (en omgekeerd, bij het opwarmen wordt olie en vet niet uit de as gedrukt).

Ondanks al deze voorzieningen doe je er goed aan om "kort" na serieuzere doorwadingen de lagers en afdichtingen te controleren, vet en olie te vervangen etc.etc. Soms hebben terreinauto's nog een extra voorziening: de mogelijkheid om de assen een bescheiden overdruk te geven ... dan blijft het water makkelijker buiten.

En dan verder: Als je een beter "kogellager-vet" gebruikt heb je minder problemen.
Het standaard kogellagervet in de Hollandse fiets hoort niet tot de kategorie "beter" ... je ziet niet zelden dat het kogellagervet na een paar jaar eruitziet als verzeept, uitgedroogd oorsmeer. Ik gebruik zelf BR2-plus vet, een enorme overkill want bedoeld voor zwaar belaste lagers onder extremere omstandigheden, maar het is in ieder geval goed genoeg voor fietslagers en het blijkt ook weinig te verouderen (en met een tube van een paar €uro kan je een hele tijd verder).

Groeten BSM
Da’s een goeie, ik gebruik daar Autol Top2000 vet voor, via m’n werk ontdekt, zoutwaterbestendig etc. Al menig naaf en buitenboordmotor mee gered.