Tja, ik ben misschien "ouderwets" maar ik vermoedLeon schreef: ↑do 28 mar, 2019 10:27Meestal is dat nadelig omdat de tent dan nog verder naar achteren steekt. Ik zou het wel proberen want het is een kleine moeite. Als je het zadeltasje er af haalt kan de tent een stukje verder naar voren. Met de tent in de lengterichting kun je ook beter in de tassen.Wouter Duijndam schreef: ↑do 28 mar, 2019 07:00Het enige wat ik nog niet geprobeerd hebt is om te kijken hoe de fiets reageert als de tent in de lengte richting op de bagagedrager ligt.
1º een toch niet helemaal stabiele bagagedrager achter, en
2º en belangrijker: te weinig gewicht vóór.
Doe net als bij een rugzak de zware spullen, dwz die zaken met een hoge "dichtheid" zo dicht mogelijk tegen de bagage-drager, zo dicht mogelijk bij de as. Doe dit vóór nog meer als achter, dus de zware zaken dicht bij de vork.
En dan ...
Ik heb ook iets met LandRovers: Meer gewicht op het voorwiel zorgt voor wat meer "kleef", door wat meer gewicht op dat voorwiel krijgt het voorwiel iets meer dynamische naloop, en ook meer dynamische demping.Travelmaster schreef: ↑do 28 mar, 2019 13:50Ik zeg ook een uitkomst. Ik zeg geen oplossing van de oorzaak. Je zag het ook wel in het landroverwereldje waarin ik actief was, ooit: shimmy werd niet verholpen door de voorspanning, slijtage etc, op de wiellagers en stuurstangen weer op orde te brengen, maar door het monteren van een stuurdemper. Dat werkte, maar de oorzaak was er nog.
Dingen als dempers en meer voorspanning zijn lapmiddelen: je moet eerst de oorzaken minimaliseren, daarna kan je altijd nog op de end-off-pipeline oplossingen terugvallen. Begin je aan het eind dan wordt het heel lastig om de echte oorzaken nog te vinden.
Groeten BSM
PS In de LandRover-kringen heb je ook een "Ex-fietser" ! Waarschijnlijk iemand die heel lang heeft moeten sleutelen voordat zijn LandRover reed.