math schreef: ↑za 16 feb, 2019 20:40
Inderdaad: Magura's remmen geweldig, véél beter dan gewone V-remmen. Dat is me veel meer waard dan een paar euro's voor nieuwe blokjes.
Hydraulische schijfremmen zijn nóg beter, maar dat is wel héél revolutionair in WF-kringen!
Op de fiets die ik in 2008 heb gekocht, zitten Magura’s, maar op mijn nieuwste fiets heb ik weer gewoon V-brakes laten zetten. De eerste 5 jaar was ik heel tevreden over de Magura’s. Later kreeg ik ze niet meer goed afgesteld. Mijn remblokjes liepen dan vaak aan als het geregend had en de Magurahendels raakten bijna het stuur wanneer ik er in kneep.
Met de V-brakes op mijn andere fiets ben ik al weer enkele jaren net zo tevreden als ik destijds met Magura was. Zelfs bij lange afdalingen op grindpaden in de Alpen en op de Balkan functioneerden ze naar wens. Alleen bij een afdaling van bijna 20% op een bar slecht gedeelte van de Mahlknechtjoch ben ik maar een stukje gaan lopen.
Wel vond ik de minuscule stelschroefjes met kruiskoppen op mijn V-brakes nogal kwetsbaar. Inmiddels heb ik die vervangen door RVS imbusboutjes.
Bij de V-brakes moet ik weliswaar een fractie harder in de hendels knijpen om dezelfde remkracht te hebben als bij Magura, maar dat is zelden nodig. Bovendien is een reservekabel een stuk compacter en lichter om mee te nemen dan een Magura reparatieset (die ik overigens nooit nodig heb gehad).
Hydraulische schijfremmen lijken me nog lastiger om te repareren dan Magura’s en zijn – net als Magura’s - vast ook weer zwaarder dan V-brakes. Wel zijn ze goed voor de omzet van fietsenboeren en misschien ook onmisbaar voor fanatieke MTB-ers, maar niet voor ontspannen fietsers die bij het zien van een bocht al stoppen met trappen en lekker een dagje gaan wandelen als ze ergens willen zijn waar alleen geitenpaden liggen
.
_Peter_ schreef: ↑vr 15 mar, 2019 23:02
Ik weet zo even niet of je hier over B-merken mag praten, Koolstop is namelijk een oude speler op het remblokjes vlak en die doen al heel lang remblokjes, en goed ook. Je kan hier dan ook beter over aftermarket leveranciers praten die zich hebben gespecialeerd.
Ik gebruik al jaren de roze remblokjes (salmon) van Koolstop. Ze gaan bij mij lang mee en volgens deskundigen zij ze ook vriendelijk voor velgen (zie
dit topic uit 2007: toen bestonden ze dus al).