Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lessen voor onderweg (artikel in AD) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Lessen voor onderweg (artikel in AD)

Bridgestone SM schreef:
di 07 mei, 2019 10:48
Olijke productvergelijking
Ik mis daar toch wel twee essentiële zaken:
A of ie lekker zit
B of ie heel blijft

A lijkt me de kernactiviteit van elk stoeltje. B een voorwaarde.
Leon schreef:
di 07 mei, 2019 11:01
Bridgestone SM schreef:
di 07 mei, 2019 10:48
Olijke productvergelijking
Ik mis daar toch wel twee essentiële zaken:
A of ie lekker zit
B of ie heel blijft

A lijkt me de kernactiviteit van elk stoeltje. B een voorwaarde.
Leon, je wordt misschien teveel afgeleid door de "olijke" aanpak, beide zaken worden besproken.

A: Op beide kan je zitten, daar begint 't mee (elders vond ik bedenkelijker oordelen betrefde het comfort).
B: Het origineel scoort beter op de duurzaamheid

En dan C: Ik heb wel eens gezeten op de Helinox Zero, maar dat liet geen daverende impressie achter (anders dan gaten in de grond - daarom nu het Nigor-kruisje, en de twijfel of mijn gewicht niet teveel was ... dat laatste viel mee, althans wat betreft de draagkracht van de stoel)

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
di 07 mei, 2019 11:12
A: Op beide kan je zitten, daar begint 't mee (elders vond ik bedenkelijker oordelen betrefde het comfort).
B: Het origineel scoort beter op de duurzaamheid
Ik ga het niet terugkijken. Het is toch op zijn minst omschreven als iets zeer beperkts en zijdelings tussen alle overbodige geouwehoer op die webpagina.

Op zitcomfort sneuvelden in mijn testperiode 90% van alle stoeltjes. Op in de grond zakken van pootjes bijna de hele rest. Bleef er een over.
Zitcomfort moet iedereen zelf bepalen. Het is wel flink afhankelijk van je eigen lengte; de meeste stoeltjes zijn vooral geweldig voor kleinere mensen.
Leon schreef:
di 07 mei, 2019 11:23
...
Op zitcomfort sneuvelden in mijn testperiode 90% van alle stoeltjes. Op in de grond zakken van pootjes bijna de hele rest. Bleef er een over.
Zitcomfort moet iedereen zelf bepalen. Het is wel flink afhankelijk van je eigen lengte; de meeste stoeltjes zijn vooral geweldig voor kleinere mensen.
Wat betreft zitcomfort heb je een punt: zelfs gemiddeld lange mensen zijn vaak al te lang.
Wat betreft het in de grond zakken: Ik heb nu net met eigen ogen kunnen aanschouwen dat dat niemendallerige Nigor-kruisje enorm veel verschil maakt. Ben je een beetje bedreven met naald en draad dan maak je zelf zoiets voor bijna voor niks.

Maar goed, welke bleef er nu over voor jou ? En welke haalden de eindstreep net niet ?

Groeten BSM
De Nigors mogen 120 kg hebben volgens mij, misschien was het zelfs 140. De Mayfly die we ook nog ergens hebben liggen (is er een van gesneuveld, ik woog 100 kg) en de Helinox die ik daarvoor in de plaatst kocht (ook gesneuveld) hadden een lagere max-belasting.
Bridgestone SM schreef:
di 07 mei, 2019 11:31
Maar goed, welke bleef er nu over voor jou ? En welke haalden de eindstreep net niet ?
Zie eerder in dit draadje.
Tegen het wegzakken van Helinox-stoeltjes: die stoeltjes passen precies op een plastic zak (ja, ik weet het ..). Met de 4 pootjes op de hoeken zakt mijn stoeltje in geen enkel drassig weiland meer weg. Bij vertrek gaat die zak gewoon in het opberg-etui mee.
Alite voor de helluft: https://www.futurumshop.nl/alite-monarc ... wart.phtml
Ik heb geen aandelen maar zou ze wel willen.

O . uitverkocht.
arnob schreef:
di 07 mei, 2019 12:25
Tegen het wegzakken van Helinox-stoeltjes: die stoeltjes passen precies op een plastic zak (ja, ik weet het ..). Met de 4 pootjes op de hoeken zakt mijn stoeltje in geen enkel drassig weiland meer weg.
Kennelijk ben ik veel zwaarder of kampeerde ik in erg zanderige gebieden maar die truc werkte bji mij bij zo'n stoelje niet. De zak vertrok meteen in de diepte, of er kwam een gat in. Zelfs mijn mayfly wil nog wel eens diep wegzakken. Nadeel voor mij is ook dat stilzitten niet echt aan mij besteed is.
Dat stoeltje (Alite Monarch Butterfly) heb ik. Prima ding, klein pakvolume. En: zit lekker, ook met een 4-jarige op schoot. Als je gaat koken is het raadzaam om eerst alles klaar te zetten in een halve cirkel om je heen, want je staat niet zomaar even op :wink: En: als het fris is, is een broek met langere pijpen ook een aanrader. Door de zithouding kruipt je broek al gauw boven je enkels. Vinden de muggen wel weer prettig trouwens :?
Polling schreef:
di 07 mei, 2019 11:59
De Nigors mogen 120 kg hebben volgens mij, misschien was het zelfs 140. De Mayfly die we ook nog ergens hebben liggen (is er een van gesneuveld, ik woog 100 kg) en de Helinox die ik daarvoor in de plaatst kocht (ook gesneuveld) hadden een lagere max-belasting.
Vlgs de laatste info zou de Helinox Zero tot 120 kilo moeten kunnen (ver)dragen.

Ongelijk wegzakken is natuurlijk een gemene extra belasting*.

Tegen het wegzakken is ipv de plastic zak een gekruiste band onder de pootjes denkelijk beter, ik stond verbaasd over de effectiviteit. Het kruislings verbinden heeft ook nog een aanvullend voordeel: de stoel wordt als ie dan toch iets wegzakt beschermd tegen het uit z'n verband trekken door dat wegzakken.

  * Vergelijk een plank met 4 zwenkwieltjes: het draagvermogen is slechts 3x dat van één wieltje.


Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
di 07 mei, 2019 10:48
AndreM schreef:
ma 06 mei, 2019 21:41
Helinox kloon. Ongeveer 900gram. Erg robuust, relatief licht en laag genoeg om makkelijk bij te koken enzo. Ik vind voor mezelf het extra gewicht zeker opwegen tegen het extra kampeer comfort. Na drie jaar nog steeds erg blij mee.
Ik vond deze Olijke productvergelijking :wink:

Inmiddels weet ik dat de goede vriendin met stoeltje de Helinox Zero heeft .... en daar een officieel niet passend maar wel goed werkend Nigor kruisje onder. Zonder het kruisje was de stoel toch regelmatig zelf een "kruis" ... zelfs met dikkere doppen zakte ie in de grond, en eventueel zelfs door die dikkere doppen heen.

Nu nog eens kijken naar nog lichter en toch "comfortabel", dwz genre zitlap.
Tatteljee ken ik, maar het zitje overtuigt mij niet, Tattlejee doet overigens zelf ook aan kopieermachine-werk, en dat is maar goed ook, ik heb net een nieuw, dwz kopie-dak van ze uitgeprobeerd. Het kost wat (zelfs gewoon ongewoon veel) maar je hebt dan ook wat (slechts twee kleine ondergeschikte omissies, dat komt nog wel goed).

Groeten BSM

PS   Het is natuurlijk weer een bezwarende klus maar wellicht zou het stoeltjes-deel van het AD-deel gesplitst kunnen/moeten worden.
Wat houd je tegen? Begin een draadje "kampeerstoeltjes"
bert sitters schreef:
di 07 mei, 2019 13:12

[...] en [...]

Wat houd je tegen? Begin een draadje "kampeerstoeltjes"
Niet nodig... die is er al: Goedkoop kampeerstoeltje
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 16:12
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor stoelen er mee genomen worden.
Wie kan er laten zien wat hij meeneemt?
Ondanks mijn 50+ leeftijd voldoet deze nog steeds.
Uitgeklapt om overdag mijn broek schoon en droog te houden. Opgevouwen met wat kleren er om heen 's nachts als kussen.

Als ik een uurtje lekker wil relaxen, neem ik wel een stoeltje op een terras :D

Bijlagen

Ruud-H schreef:
wo 08 mei, 2019 12:29
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 16:12
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor stoelen er mee genomen worden.
Wie kan er laten zien wat hij meeneemt?
Ondanks mijn 50+ leeftijd voldoet deze nog steeds.
Uitgeklapt om overdag mijn broek schoon en droog te houden. Opgevouwen met wat kleren er om heen 's nachts als kussen.
Als ik een uurtje lekker wil relaxen, neem ik wel een stoeltje op een terras :D
Het punt waar ik zonder stoeltje last van had is dat het aantal uren dat er na het fietsen gezeten wordt nogal groot is. Op het Harskampweekend wordt er gezeten van ruwweg vijf uur 's middags tot elf uur 's avonds. Dan hebben ik en mijn rug een fijn stoeltje nodig.
Dat ziet er dan vaak zo uit: (mijn stoeltje is het lichtgekleurde dichtbij, in de rechterhelft van de foto)
Afbeelding
Inderdaad, bij dit soort weekenden waarbij het fietsen ondergeschikt is, is een stoeltje fijn.
Bert van Sprang schreef:
wo 08 mei, 2019 13:47
Inderdaad, bij dit soort weekenden waarbij het fietsen ondergeschikt is, is een stoeltje fijn.
Vandaar dat ik geen stoeltje mee neem. Ik ben immers op fietsvakantie, en niet op zitvakantie. :wink: Bovendien is het fijn om na het fietsen de benen te strekken.

Maar als ik wat ouder ben en wat relaxtere vakanties ga doen (dwz minder lang fietsen, boekje lezen op het grasveld van de camping), dan ga ik ook zo'n stoeltje mee nemen.
@ BSM: Hoe moet ik mij zo’n kruis onder de stoeltjes voorstellen?
Iets bestaand of zelf geknutseld?

Anja
dijken63 schreef:
wo 08 mei, 2019 20:22
@ BSM: Hoe moet ik mij zo’n kruis onder de stoeltjes voorstellen?
Iets bestaand of zelf geknutseld?
Anja

Kijk even hier terug ... het derde plaatje.

Mij lijkt dat je zoiets ook zelf kan fröbelen, 't is maar hoeveel tijd je erin wilt steken:
Twee stukjes veiligheidsriem (bij de sloper of een autobedrijf - veiligheidsriemen moeten vervangen worden als ze teveel rafelen)
En dan geduldig met schoenmakers-garen, een wat dikkere naald en een tang met gladde bekken (om de naald door te trekken.

Je kan natuurlijk ook alles precies uitwerken en daarna de schoenmaker overtuigen dat ie het zo moet stikken.


Groeten BSM
Is de afgebeelde ratel met bitset een echte aanrader of is het een willekeurig plaatje?