Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Clickpedalen of gewone pedalen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Clickpedalen of gewone pedalen

Inge1 schreef:
do 02 mei, 2019 07:00
Vind het nu fijn af en toe de voet te kunnen verplaatsten - scheelt me veel dood gevoel in mijn voeten.
Mijn probleem was juist dat ik met de "normalere" schoenen een dood gevoel kreeg. Nu met knoeterstijve zolen (dus alleen in combinatie met click) geen last meer van.

En de multi-release plaatjes werken verder prima. Naast draaien kan je ook met kantelen loskomen (wat ook handig is bij noodgevallen). Ook kan je nog wat draaien als je ingeklikt zit, er zit wat speling op.
Heel stijf-gezoolde fietsschoenen zijn nauwelijks geschikt om op te lopen, en vaak ook meer voor race/cross-gebruik ontworpen en dat betekent als vakantie/reis/wereldfietser dat je een volumineus tweede paar mee moet nemen.
Ik doe liever alles met mijn fietsschoenen. Een SPD-schoen die stijf genoeg is maar toch ook geschikt is om te lopen is daarom mijn keuze. Zou je liever niet aan de pedalen vastzitten, dan kun je altijd nog zo'n afdekplaat monteren zonder de schoenplaatjes; je behoudt dan de stijve zool, maar je zit niet vast. Of, en zo doe ik het dus, een tweezijdig pedaal met aan 1 zijde SPD, en een platform aan de andere kant.
Georg schreef:
do 02 mei, 2019 07:36
Of, en zo doe ik het dus, een tweezijdig pedaal met aan 1 zijde SPD, en een platform aan de andere kant.
Welke pedalen (merk/type) gebruik je? Ik heb zelf een aantal jaren gefietst met de Shimano 530 dubbele pedalen, deze zijn nu o.a. aan de platform zijde zo glad dat het bijna niet verantwoord is, maar twijfel nu of ik weer dubbele zal doen of grote(re) platformpedalen met pinnetjes zoals de MKS Allways. Daarnaast bestaat er bij MKS een EZY systeem waarbij de pedalen zonder gereedschap te wisselen zijn van bijvoorbeeld platform naar click. Nadeel: twee sets pedalen nodig met de bijbehorende investering...

Heb mij afgelopen week laten vertellen dat veel van de dubbele een compromis zijn en dat het daarom beter is óf platform óf dubbelzijdig click te doen... weet nog niet of ik het daarmee eens ben... Daarom even de volgens mij bij het topic passende vraag: dubbele pedalen, welke bevallen?
Wij fietsen met de Shimano PD-T420 pedalen die makkelijker in- en uitklikken dan de vorige versies. Één kant met en een kant zonder binding waardoor je de keuze hebt om met of zonder klik te fietsen.

Bijlagen

Ik ben toevallig ook op zoek naar klikpedalen. Omdat ik bij de levering van m'n fiets (Kona Sutra LTD omgebouwd naar een wat meer toerfiets) een paar maanden geleden nog niet zo goed wist wat voor type pedalen ik wilde, maar begonnen met simpele DMR V6 pedalen van 2 tientjes. Uiteindelijk best wel prima pedalen, en als je eenmaal brede platform pedalen met pinnetjes gewend bent wil je in ieder geval nooit meer terug naar de smalle kleine "stadsfiets" pedalen :D

Vervolgens nu benieuwd geraakt naar klikpedalen en daarbij passende fietsschoenen. Qua pedalen lijkt mij een systeem met aan de ene zijde klik en aan de andere zijde brede platvorm met pinnetjes wel zo handig. Maar het zou ook vlees noch vis kunnen zijn, beetje all-season banden effect denk ik dan (slechter in de zomer dan echte zomerbanden en slechter in winterse omstandigheden dan echte winterbanden :D ).
Dus het zouden echt kwalitatief goede hybride pedalen moeten zijn. Mijn zoektocht heeft me ondertussen gebracht bij de Crankbrothers Double Shot 3.
Heeft iemand hier ervaring met deze pedalen?

Bijlagen

Ik heb, een set eenzijdige SPD-pedalen en fiets-sandalen (die vreemd genoeg slechts in heel grote maat-stappen te koop zijn - koop ze liever te groot als te klein, dat is veiliger voor je tenen). Mijn wederhelft vind klik doodeng dus heeft gewone pedalen, maar ook fiets-sandalen. Eerder reden we op gewone pedalen en op Teva-sandalen, maar Teva's zijn toch wat te slap (de betere Décathlon sandaal is misschien beter, dat is ie in ieder geval wel voor alledaags gebruik). Nadeel van de Teva of Décathlon sandaal is het profiel dat je voet in een niet per sé ideale houding dwingt, en dus het gebrek aan stijfheid.

Ik merk dat ik toch graag ingeklikt fiets, je kan iets ontspannener je energie kwijt. Paradoxaal genoeg geven de ingeklikte sandalen minder druk op de voetzool ... omdat je de pedaal niet steeds actief hoeft te volgen.
Ik heb wel gekozen voor SPD plaatjes met ruim beweegruimte en misschien toevallig (denk ik niet) zorgvuldig gemonteerd, en de klik-pedaal zo los mogelijk. Deze combi maakt dat je je voet vrij ver kan draaien rond het aanklik-punt, dus je knieën worden niet in een of andere onnatuurlijke houdig gedwongen. Nooit gevallen tgv de pedalen. Je kan bijv. in de stad op de niet-klik-kant pedaleren, dan ben je nog eerder met de voet aan de grond.

De fietssandalen maken dat je nog heel goed te voet uit de voeten kan ... het enige waar je wat minder blij wordt is een lange gladde stenen trap, of een duw-parcours met een ongeorganiseerde stenen ondergrond, de SPD-plaatjes verpesten dan het gevoel met de ondergrond.

En qua koud en/of nat: "overschoenen", dwz van die benauwde laars-achtige bovenkantjes met een ritsje achterin.
Geen feest maar wel de oplossing voor die enkele keer dat het koud en nat is.

O ja, we kamperen wild dus onze kampeerlocaties zijn zeker niet steeds even keurig gemaaid en/of aangeharkt
Water etc. is ook niet steeds om de hoek, soms is dat even zoeken maar ik heb me nog nooit gehandicapped gevoeld door de sandalen.

Groeten BSM

PS   Met een stijvere schoen wordt mijns inziens de noodzaak van een grotere pedaal kleiner ... grotere pedalen maken ook eerder ruzie met je kuiten.
Ooit maanden verdoofde voeten gehad doordat ik dagen fietste door regen met SPD pedalen met half stijve mountainbike schoenen. Sindsdien rij ik met SPD SL (race pedalen) en raceschoenen die zich nauwelijks kunnen volzuigen. Ik stuntel daarmee door de supermarkt of een kerk, maar met al dat lycra valt het niet meer op.

Ik heb lichte sandalen mee, en geen slippers, zodat ik in geval van nood naar een dorpje kan lopen. Thuis heb ik er https://www.flypedals.com in zitten voor het dagelijks gebruik.

Die sandalen waren afgelopen weekend met sneeuw in de Eifel trouwens wat minder een succes. :D
groverr schreef:
zo 05 mei, 2019 20:54
.... Sindsdien rij ik met SPD SL (race pedalen) en raceschoenen die zich nauwelijks kunnen volzuigen. Ik stuntel daarmee door de supermarkt of een kerk, maar met al dat lycra valt het niet meer op.

Ik heb lichte sandalen mee, en geen slippers, zodat ik in geval van nood naar een dorpje kan lopen. Thuis heb ik er https://www.flypedals.com in zitten voor het dagelijks gebruik.

Die sandalen waren afgelopen weekend met sneeuw in de Eifel trouwens wat minder een succes. :D
Zo zie je maar, iedere oplossing heeft zo z'n probleem.
Misschien moet het niet moeten, maar het komt voor dat ik een eind de fiets moet duwen (omdat ik bij ongeveer 5 km/u aan stabiliteit verlies, en die 5 km/u soms ook niet aanhoudend volhoudt), lopend gaat dan vlotter (met de prijs van het weinig ergonomische geduw). Ik moet dan niet denken aan de volmaakt starre race-schoentjes, nog afgezien van het feit dat ik "eendepoten" heb en altijd moet zoeken naar de breedste pasvormen.
Daarbij komt dat ik, zolang het niet sneeuwt, zwaar regent, of een zware wandeltocht danwel moeras betreft ik eigenlijk altijd op sandalen loop.

En qua sneeuw: ook aan de Ardennenrand werden we gister-ochtend getrakeerd op een heel nieuw uitzicht.
'k Was blij er met de auto, en dus met echte schoenen en laarzen op pad te zijn. Nat gras en sandalen kan nog maar kleffe sneeuw is wat veel van het goede.

Groeten BSM
Rana schreef:
zo 05 mei, 2019 18:41
Mijn zoektocht heeft me ondertussen gebracht bij de Crankbrothers Double Shot 3.
Heeft iemand hier ervaring met deze pedalen?
Ik heb de Double Shot 3 een paar weken geleden erop gezet. Ben tot nu toe erg tevreden, al hoorde ik dat de Shimano XT SPD PD-T8000 die ik hiervoor had (maar na veel geweld gedurende lange reis echt op waren) wel degelijker zijn op de lange termijn. Voor nu heb ik de Double Shot 3 voornamelijk gekozen omdat ze in mijn ogen wel echt een stuk mooier zijn. Mocht ik ooit weer een echt lange reis maken, sluit ik niet uit toch weer terug te gaan naar XT.
Op mijn fiets gebruikte ik eerder zg. combi-pedalen maar ben overgestapt op zulks vanwege de veiligheid, met name bergop. Die klickers zijn imo bij extreem lage snelheid een crime vandaar een 'traditioneel' pedaal met veel grip.
FE-Rider schreef:
vr 19 jul, 2019 21:37
Op mijn fiets gebruikte ik eerder zg. combi-pedalen ... Die klickers zijn imo bij extreem lage snelheid een crime vandaar een 'traditioneel' pedaal met veel grip.
De gedachte achter combi-pedalen is dat je kan combineren. Bijvoorbeeld als default de klikzijde (handig om beenspieren optimaal te gebruiken) en bij zeer lage snelheid (al dan niet op slecht wegdek) de platformzijde.
Klikpedalen is een kwestie van oefening en gewenning. Ik gebruik nooit andere pedalen, behalve op mijn stadsfiets vanwege het gewone schoeisel. Wel dezelfde klikpedalen op MTB-, reis- en racefiets (Look S-Track). Ik kan me niet herinneren dat ik de laatste 5 jaar ooit in mijn pedalen ben blijven steken. Uitklikken is een automatisme.
Ik gebruik platformpedalen op mijn gravelbike en heb op toeclips na ook nooit wat geprobeerd waarbij mijn voet vastzit, deels uit angst en geen geld willen geven aan een probeersel. Ik heb nu de Crankbrother Stamp 3 en ben er voorlopig erg blij mee. Mijn schoenen plakken echt aan die pedalen.

Met approachschoenen (five ten, salomon,..) heb je en een erg stijve zool en toch fijne lage wandelschoenen.
Helemaal mee eens Math.

Combi pedalen hebben we wel geprobeerd maar eerlijk gezegd vinden we dat niet fijn. Bij clickpedalen moet je gedachtenloos in en uit kunnen klikken, zeker als het onverhard is. Met een combipedaal ben je altijd aan het zoeken welke kant je kunt inklikken. Niet fijn. Slechtste van beide werelden. Dan liever helemaal geen clickpedaal.
Het argument dat je clickpedalen onderweg niet kunt vervangen/repareren klopt natuurlijk wel. Weinig clickpedalen gezien in de binnenlanden van Afrika. Maar wat ze daar wel hebben zijn gewone pedalen. Kortom: vervangen en je kan weer een eindje verder fietsen.
Juut schreef:
zo 21 jul, 2019 11:31
Ik gebruik platformpedalen op mijn gravelbike en heb op toeclips na ook nooit wat geprobeerd waarbij mijn voet vastzit, deels uit angst en geen geld willen geven aan een probeersel. Ik heb nu de Crankbrother Stamp 3 en ben er voorlopig erg blij mee. Mijn schoenen plakken echt aan die pedalen.

Met approachschoenen (five ten, salomon,..) heb je en een erg stijve zool en toch fijne lage wandelschoenen.
Approach schoenen?
Duur woord voor wandelschoenen ook geschikt voor licht rotsachtig terrein, Lowa noemt z'n Arco GTX lo ook zo geloof ik...
Mmm, ik fiets op reis doorgaans op Salomon xa 3d pro's maar dat is maar omdat ik doe heb liggen als wandelschoenen.. Vermoedelijk zijn deze te 'mals' om 'ideaal' te zijn?
Shadow schreef:
ma 22 jul, 2019 14:40
Duur woord voor wandelschoenen ook geschikt voor licht rotsachtig terrein, Lowa noemt z'n Arco GTX lo ook zo geloof ik...
Niet helemaal. Approach schoenen komen uit de free-climbing wereld. Het zijn lichte schoenen, maar met een stevige zool. Die schoenen brengen je tot onderaan de berg/wand waarna je je klimschoenen aandoet om te gaan klimmen. De lichte approach schoenen kunnen dan mee in de rugzak naar boven.
MTB-ers hebben ze ook ontdekt als goed alternatief voor het gebruik bij flat-pedals (pedalen zonder click-systeem) Ze zijn laag, hebben een stevige zool, dus goede kracht-overbrenging en raken niet zo makkelijk beschadigd door de noppen die vaak op flat-pedals zitten.
Ah kijk, weer wat geleerd, ik ben er ook content mee iig.
math schreef:
vr 19 jul, 2019 23:05
Klikpedalen is een kwestie van oefening en gewenning....Uitklikken is een automatisme.
Dat ja!
Was er beetje huiverig voor toen ik begon. Eerste verre reis + eerste serieuze fiets meteen combi-pedalen gebruikt en gedurende 1 jaar fietsen 0 x omgevallen t.g.v. niet of moeilijk uitklikken. Best of both worlds gaat, althans voor mij, dus zeker wel op. Ik zou niet meer anders willen.