Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 138 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Menoah schreef:
za 13 apr, 2019 12:50
[....] al van jong in een fietsenzaak. Ik monteer m'n eigen fietsen van frame tot fiets volledig zelfstandig. Ik [...]
Wild guess... Mantel Bikeparts?
AndreM schreef:
vr 19 apr, 2019 22:18
Menoah schreef:
za 13 apr, 2019 12:50
[....] al van jong in een fietsenzaak. Ik monteer m'n eigen fietsen van frame tot fiets volledig zelfstandig. Ik [...]
Wild guess... Mantel Bikeparts?

Nee echt niet 😂😂
Na een hele poos: nog eens een update van mijn post op pagina 58 van dit draadje.
Mijn fietsje zit nu boven de kaap van de 100.000 km en ik ben er nog steeds heel tevreden van. Uiteraard heb ik heel wat onderdelen vervangen. Zopas is de Shimano naafdynamo (DH-3N72) de eerste keer vervangen; goed spul dus. Als bij wonder zitten de orginele Shimano DX pedalen er nog steeds op, al moet ik toegeven dat de lagers de laatste 2000 km toch veel speling beginnen te vertonen. Ik denk dat ze het niet zo lang meer zullen uitzingen. Goed materiaal; helaas zijn ze niet meer te krijgen. Het enige andere draaiende onderdeel dat die afstand heeft overleefd is de Rohloff-naaf. Die draait nog als een zonnetje, maar er zijn genoeg precedenten om dat niet verwonderlijk te vinden.

Hieronder een illustratieve fotocollage :-) Vorige keer heb ik jullie laten raden wat er allemaal vernieuwd was aan de fiets. Deze keer geef ik het mee via een kleine photoshop.

Afbeelding

(hogere resolutie hier - 10 Mb)
Leuk plaatje! :D

Maar... de barends zien er anders uit, en het zadeltasje zat er destijds niet op. Of mis ik iets?
willem.m schreef:
zo 05 mei, 2019 20:00
Leuk plaatje! :D

Maar... de barends zien er anders uit, en het zadeltasje zat er destijds niet op. Of mis ik iets?
Scherp opgemerkt! De bar ends hebben door veelvuldig gebruik hun kleur verloren; ze zijn van zwart naar groenig versleten. Het zadeltasje heb ik reeds van bij de aankoop van mijn fiets maar zat er per toeval niet op bij de eerste foto. Het hangt wel dagelijks aan mijn fiets en het kliksysteem is door alle trillingen al wat uitgesleten zodat het tasje een beetje wiebelt. Niet erg :-)
willem.m schreef:
zo 05 mei, 2019 20:00
Leuk plaatje! :D
Inderdaad. ik moet het eens doen met een van mijn fietsen waar ik een nieuw frame in gekregen heb... :D
Dan zie je een voorwiel, een achternaaf zonder freewheel, een achterderailleur, 2 sets canti's en twee stuurbar-ends.
Beide tubusdragers waren uiteraard ook nog goed maar die waren al naar een andere fiets verhuisd.
Aniphys schreef:
zo 05 mei, 2019 19:32
Hieronder een illustratieve fotocollage :-) Vorige keer heb ik jullie laten raden wat er allemaal vernieuwd was aan de fiets. Deze keer geef ik het mee via een kleine photoshop.
Heel grappig! Zelfs de zuigers van de achterrem zijn verdwenen, en ik zie dat je bij het monteren van de nieuwe trapas de originele crankbouten niet meer kon gebruiken. :) Maak je je geen zorgen om de zitbuis?

Carl
Aniphys schreef:
zo 05 mei, 2019 19:32

Hieronder een illustratieve fotocollage :-)
Leuk gedaan! Ik zou alleen een achterwiel met Rohloff en shifter over houden. En een koplamp en vouwslot ;)
Bij mij zou alleen de bel verdwijnen... :wink:
Carl schreef:
ma 06 mei, 2019 12:26
Maak je je geen zorgen om de zitbuis?

Carl
Zou ik dat moeten doen? De lak is jaren geleden beginnen loskomen en het aluminium oxideert geleidelijk aan verder en verder onder de bubbelende lak. Hetzelfde gebeurt ook op mijn staande achtervork en onderaan het traphuis. Het lijkt me gewoon een poederlaagje op de buis. Denk je dat de stevigheid van mijn frame in gevaar is?
Meestal is het oxideren van aluminium frames oppervlakkig. Maar ik zie geen reden om er niets aan te doen. Tweedehands is zo'n frame niks meer waard, dus wat let je om alles netjes weg te schuren en met een spuitbusje (eerst primer speciaal voor alu) te verbeteren? De zitbuis kun je ook gemakkelijk tegen water beschermen met een sticker. Had je er een stickertje opgeplakt toen het nog maar een gaatje van een paar mm was dan was het hele proces waarschijnlijk zelfs gestopt.
Dank Leon! Het leek me ook slechts oppervlakkig. Aluminium is realium! :-)
Dus de voornaamste reden om er iets aan te doen is esthetiek? Misschien is in dit vergevorderd stadium het klevertjesidee geen goed plan meer. Schuren en spuitbusje misschien wel, als ik me over de "laissez faire, laissez passer"-drempel heen kan tillen ;-).
Ik zag onlangs dit berichtje op Instagram van een rondfietsende wereldfietser met een alu Koga frame: https://www.instagram.com/p/Bw2AOliFmeV/ :shock:
(hij is op FB te volgen, zie https://www.facebook.com/GoZandoGo/)
Het belangrijkste is dan dat je de gebubbelde lak ook wegschuurt tot de plek waar hij nog volledig aan het metaal vastzit. Dat valt meestal tegen en is vaak de reden om in de ontkenningsfase te blijven. :oops:
De tovenaar schreef:
ma 06 mei, 2019 16:54
Ik zag onlangs dit berichtje op Instagram van een rondfietsende wereldfietser met een alu Koga frame: https://www.instagram.com/p/Bw2AOliFmeV/ :shock:
Als de schade in het midden van een buis zit is spalken niet moeilijk. Helaas breken fietsen uiteindelijk meestal bij een lug/las en dan wordt het heel wat lastiger.
De tovenaar schreef:
ma 06 mei, 2019 16:54
...een rondfietsende wereldfietser met een alu Koga frame...
Wow... krachtigste aluminiumoxidatie ooit! Daar moet veel zuurstof in de lucht gezeten hebben! :-)

@ Leon: Gezien de lak van mijn frame al meer op bubbelplastic lijkt zal ik me knus terugtrekken in de ontkenningsfase.
Valt het niet onder de garantie van Koga? Als reclame misschien ook nog wel wat leuks mee te doen voor de fabrikant...
Jurr schreef:
ma 06 mei, 2019 17:09
Valt het niet onder de garantie van Koga?
Geen idee, zo te zien fietst ie nu rond op een Surly. Ik zal het 'm eens vragen als die weer een Openfietsmap vraag heeft
Zou wel leuk zijn voor 'm. Ben benieuwd.

Misschien zelfs de lak-kwestie ook wel? Zou er als eigenaar wel een mailtje naar Koga aan durven te wagen.
Jurr schreef:
ma 06 mei, 2019 17:14
Misschien zelfs de lak-kwestie ook wel? Zou er als eigenaar wel een mailtje naar Koga aan durven te wagen.
Na 14 jaar en >100K Km door weer en wind en zout en pekel nog om garantie (of iets anders?) vragen? Ik denk dat ze daar bij Koga lak aan zullen hebben :-)
Aniphys schreef:
ma 06 mei, 2019 19:22

Na 14 jaar en >100K Km door weer en wind en zout en pekel nog om garantie (of iets anders?) vragen? Ik denk dat ze daar bij Koga lak aan zullen hebben :-)
Maar om die lak gaat het nou juist....