Iemand het capaciteitsprobleem van het Belgische spoornet al aangekaard?
Treinen volgen een dienstregeling die theoretisch zeer mooi uitgewerkt werd.
Helaas lopen heel veel trajecten in BE over de centrale N-Z as in Brussel.
Deze bevat !! 6 !! sporen.
Als er hier één trein vertraging oploopt, heeft dat effect op 20 treinen.
Aldus Wikipedia
"...maken het tracé tot de grootste oorzaak van vertragingen in België. Eén vertraging in de tunnel kan bovendien zorgen voor een vlindereffect op het hele spoorwegnet. Als er in spitsuren één trein vertraging krijgt in de tunnel kunnen er tot twintig andere treinen hiervan hinder ondervinden."
Als een trein daar dan enkele minuten vertraging oploopt omdat de faciliteiten niet voorzien zijn om een mens met een fiets deftig te laten instappen, kan ik de reactie (hoe kortzichtig ook) van de NMBS wel begrijpen.
Doe dan wat aan die problemen eerst, de omkadering (grotere treinen, makkelijker in- en uitstappen voor fietspendelaars, duidelijke signalisatie van de fietsplaatsen, ...) daar moet aan gesleuteld worden.
Wie met de fiets op de trein stapt, doet dit met een weldoordachte reden (anders betaal je geen €5 extra, of €8 voor een dag).
Ik trek er elk jaar 2 maal op uit met de fiets en meestal bevat mijn reis een stukje trein.
Als ik ver wil starten en nog een hele dag wil fietsen, ja dan moet ik helaas in de ochtendspits vertrekken naar mijn bestemming.
Persoonlijk heb ik daar tot op heden nog geen enkel probleem mee gehad, geen meewarige blikken of wrokgevoelens omdat ik de trein vertraagde.