Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel kan ik vragen voor deze fiets? - Forum Wereldfietser

Hoeveel kan ik vragen voor deze fiets?

Hallo,

Waarschijnlijk een beetje een ongebruikelijke vraag in deze 'Te Koop/Te Ruil'

Maar ik zit met het volgende:
Een kennis van mij wil haar 'vakantie fiets' graag verkopen ivm een overstap naar elektrisch.
Omdat ik meer ervaring heb met het kopen en verkopen via internet heeft ze mij om hulp gevraagd.
Echter het lukt mij niet om via het vergelijken van verschillende advertenties (hier op de site en marktplaats) tot een goede inschatting te komen voor reële prijs voor deze fiets.

Het gaat om een goed onderhouden maar al wel vrij oude fiets die enkel voor fietsvakanties is gebruikt.
De fiets heeft netjes jaarlijkse beurten gehad en is voorzien van 5 fietstassen (agu)

Het gaat om het volgende model:
Giant Tracker travel (damesfiets framesize 50cm)

Het gaat er niet om dat 'we' het onderste uit de kan willen hebben, maar ik zou m graag willen verkopen voor een prijs waarbij zowel koper als verkoper een mooie deal heeft.

-Mocht ie nou nog 300 waard zijn (omdat het nog een prima fiets is), dan mag ie best voor 250 weg, is ie 150 waard (omdat ie toch gewoon al best oud is), dan is 125 ook okay. Maar ik wil dus graag voorkomen dat mevrouw er een oneerlijke prijs voor krijgt, dat ie vanwege te hoge prijs maar niet verkocht kan worden, of dat een 'niet-kenner' door ons wordt afgezet omdat we er te veel voor krijgen.

Als iemand mij een indicatie kan geven, dan graag.
Als iemand zelf geïnteresseerd is hoor ik het uiteraard ook graag.

Groet,
Michiel
Enschede

Bijlagen

tja en oei
- ik zou er qua prijs tussen in gaan zitten én je minimumprijs aangeven (ook op marktplaats, anders krijg je dat onzin-gedoe van iemand die 30 euro biedt en dan een dag later een ander 31 euro :cry: )
bijvoorbeeld zo'n op zich prima, maar oudere tassenset brengt niet veel extra op.

- benoem de pluspunten, zoals de v-brakes, én beschrijf vanuit je eigen ervaring wat je als positief aan de fiets ervaren hebt (licht? stabiel rijdend? gaat niks aan kapot?), dus hoe je fiets voor jou voelt, vanuit enthousiasme want dat werkt aanstekelijk en is waar/echt/krachtig

- wees duidelijk over de maten, zoals de framehoogte, bijvoorbeeld zo:
Afbeelding

- help mensen een beetje door te noemen wat met een kleine inspanning de fiets 'af' of net iet beter maakt, bijvoorbeeld een paar nieuwe buitenbanden

- en heb geduld :roll: . ik had laatst al een tijd een fiets te koop staan en er kwam maar niemand voor. prima basic mountainbike-toerfiets. laatst toch wel en die jongeman rijdt er inmiddels flinke afstanden mee en komt binnenkort langs voor een kleine opwaardering qua shifters en een racestuur. dan loopt het ineens :D

succes!! hoogframe
De tassen apart verkopen scheelt ook nog wel.

En met 5 tassen zit er vast een voordrager bij, die zou ik wel even monteren voor de foto's. Goed schoonmaken en duidelijke foto's maken, wat 'ie waard is heb ik helaas geen idee van.
Nou ik wil toch beginnen met het geven van een compliment voor de foto. (Moet je hem fullsize bekijken). Zulke goede foto's zijn een zeldzaamheid.
Op MP worden de foto's echter verkleind en kun je beter ook detailfoto's maken. Deze opknippen kan ook.

Ik vind het een heel leuke fiets voor een beginnend vakantiefietser, of voor tochten niet al te ver. Daar is hij - zo te zien - na wat regulier onderhoud namelijk erg geschikt voor. Ik kan niet zien in hoeverre de velgen ingesleten zijn van het remmen, maar waarschijnlijk valt het mee. Ik ga er van uit dat er verder geen schade aan de fiets zit en dat hij goed in elkaar zit.

De pluspunten: degelijk frame, de fiets is zonder frutsen en fratsen, de stabiele stuurverstelling (Ik heb zo'n stuupen gehad en deze versies zijn echt stabiel), multipositionstuur, sterke voorvork, klassieke spaakwielen (die zjin het sterkste).
Het opknapwerk dat er vrij zeker aan moet gebeuren is de ketting en cassette (12 + 16 euro). Het zou best kunnen dat de voorbladen ook versleten zijn. Helaas zijn die met dit (erg goedkope) cranckstel niet los te vervangen. Gelukkig kun je met wat geluk echter wel een passend en zelfs beter cranckstel kopen, met bijbehorende trapas voor ca. 50 euro.
Met nieuwe banden ziet de fiets er ook weer heel wat beter uit. Ik meen Chen Shin te lezen op de verbleekte banen. Die hebben in de verkoop geen waarde.

Maak een nieuwe foto zonder tassen, dan kun je de achterdrager zien. Geen bijzondere denk ik. De tassen zullen los beter verkoopbaar zijn en meer opleveren. De tassen zien er erg goed uit. De voortas was een heel aantrekkelijk model van Agu, helaas verpest door het stomme idee van hen om een tas te maken met een ronde onderkant...
Misschien moet je het kunststof ding aan de zadelpen, het ding aan de bovenbuis en de kabel van de fietscomputer er ook afhalen; tenzij er ook een fietscomputer bij hoort. Beetje poetsen kan ook geen kwaad, even 10 minuten met een doekje in de weer.
Zie ik voor een zwarte V-brake en achter een zilverkleurige? Dat is jammer.
Het zadel stelt niks voor, maar een slimme koper weet dat hij/zij toch al vanplan was om een eigen zadel te kiezen.
Is het versnellingssysteem 3x7?

250 euro lijkt me een goede eerste vraagprijs, tenzij ik een pessimistische inschatting heb gemaakt van de situatie.
Ik ken dit model Giant vakantiefiets niet. En dit zelfs ondanks dat ik zelf twee Giant Expeditions heb gehad!
Laat ik het netjes zeggen, deze Tracker is niet een model waar veel mensen specifiek naar op zoek zullen zijn.

Wat ik als eerste zou doen, is kijken wat de markt er voor over heeft. En de voor iedereen zichtbare markt zal dan waarschijnlijk MP zijn.

Een dames Giant tracker staat al geruime tijd te koop, vraagprijs 150 euro. Bieden vrij, maar geen enkel bod.
Deze fiets verkeert ook nog eens in zeer goede conditie, volgens de tekst: "vorig jaar voorzien van nieuwe onderdelen en verkeerd in topconditie. Uitgerust met Shimano onderdelen en 24 versnellingen".
Betreft een 57 cm frame. Waarschijnlijk zelfs net iets meer gevraagd dan een 50-cm frame. Ook de Nederlandse dames wordt steeds langer!
Zo te zien (maar hou me te geode) ook nog een recenter, minder oud model.

Al met al, mijn gevoel dat bedragen als 300 of 250 euro echt veel te hoog zijn, lijkt bevestigd te worden.

Tassen sowieso apart verkopen. Vinden van kleinere vrouw, die zowel op zoek is naar een fiets áls (tegelijkertijd) naar een volledige (maar oudere) tassenset, bemoeilijkt de verkoop onnodig.
Maar losse verkoop wel in beide advertenties vermelden, dan heb je verkooptechnisch gezien het beste van twee werelden....
mocht je onderdelen gaan bestellen, bestel dan ook een paar pedaalreflectoren en zet die er op (is, meen ik, ook verplicht): https://www.internet-bikes.com/42212-m- ... n-4-stuks/
(gatafstand 24mm past op de pedalen die ik op je foto meen te herkennen)
. (foutje)
Hoe lang geleden zijn de ketting, cassette en crankstel vervangen? Dat is het belangrijkste. Als er iets kraakt in de aandrijving is er flinke slijtage aan de gang. Dan zou ik het ding voor €100 excl.tassen verkopen.
Als alles recenter is vervangen en je merkt geen gekraak €160 excl.tassen vragen.
Ik heb 6 jaar een fietsenzaak gehad dus ken het klappen van de zweep een beetje.
Hallo allen,

Bedankt voor de zeer uitgebreide reacties!

Hier kan ik mee aan de slag!

Ik ga overleggen om er 2 advertenties van te maken.
En ik ga vandaag ook even zelf alle onderdelen uitgebreid nalopen. (bekijken en beluisteren)

Hopelijk kan ik bij de kennis nog achterhalen wanneer ketting/tantwielen etc voor het laatst zijn vervangen.
(maar ik denk dat ze niet echt zal weten wat er bij welke beurt gedaan is)
Dus ik ga zelf een inschatting maken.

Binnenkort zal er dan hier en op marktplaats wel wat verschijnen.

Nogmaals enorm bedankt!

Groet,
Michiel
michiel12 schreef:
vr 03 mei, 2019 11:33
Hopelijk kan ik bij de kennis nog achterhalen wanneer ketting/tantwielen etc voor het laatst zijn vervangen.
Het gaat om kilometers. Jaren zijn oninteressant.