Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kun je een route of track in stukjes actief maken? - Forum Wereldfietser

Kun je een route of track in stukjes actief maken?

Hoi,
Kun je een track maken die uit losse stukjes op verschillende lokaties bestaat, zonder dat er een rechte lijn vertoond wordt tussen de uiteinden? (voor Etrex 30x in mijn geval) Je kunt namelijk maar één track actief hebben in het apparaat, toch?
Of zijn er andere mogelijkheden voor mij idee?

Mij idee is namelijk dat er op een aantal plaatsen (tientallen?) op fietsafstand stukjes zijn die ik graag eens zou fietsen of waar ik vaak de weg kwijt raak. Als ik die in één bestand zou kunnen zetten dan zou ik tijdens het fietsen op het apparaat kunnen kijken om te zien hoe dat paadje ook weer gaat. Het punt is dat mijn fietstochten vaak ergens naar toe gaan wat ik niet verwacht had. Het gaat dan vaak om stukjes waar de kaart (OFM) ook niet echt helpt of waar het stratenpatroon op het schermpje lastig te doorgronden is om even snel de route te bekijken.
Natuurlijk kan ik die tracks in tientallen bestanden zetten, maar dan zou ik ter plaatse eerst moeten stoppen om te zoeken welk bestandje het ook weer was waar het stukje over gaat waar ik op dat moment sta. Dat lijkt me onhandig.

Eigenlijk komt mijn idee neer op een pesoonlijke aanpassing van de kaart.
Ik denk dat je hier een heel eind mee kan komen:
http://www.javawa.nl/imgfromgpx.html

Edit: je kan echter niet routeren over die tracks, want het is dan ingebakken in een kaart. Ik weet niet of dat noodzakelijk is?

De tovenaar schreef:
wo 01 mei, 2019 11:48
Edit: je kan echter niet routeren over die tracks, want het is dan ingebakken in een kaart. Ik weet niet of dat noodzakelijk is?
Sterker, routeren is juist niet de bedoeling. Ik zal het eens bekijken.

Edit: Toch wel complex. Misschien zijn er andere oplossingen?

Edit2: "toch wel complex" is iets dat mijn systeem niet accepteert. Het werkt inmiddels. Dank tovenaar. 8)
Nu nog iets moois er van maken. (lijnstijl kiezen en vooral inhoud genereren)
Leon schreef:
wo 01 mei, 2019 12:08
Edit2: "toch wel complex" is iets dat mijn systeem niet accepteert. Het werkt inmiddels. Dank tovenaar. 8)
Nu nog iets moois er van maken. (lijnstijl kiezen en vooral inhoud genereren)
Zo moeilijk was 't toch niet? :wink: Voordeel van dit systeem is dat je de tracks veel duidelijker kunt maken dan het standaard dunne zwarte lijntje. En je kan meerdere kleuren kiezen, bv to-do-tracks, te vermijden stukken, alternatieve routes etc
De tovenaar schreef:
wo 01 mei, 2019 14:25
Zo moeilijk was 't toch niet? :wink:
Het probleem is meestal dat als je alle "lees dit ook"-links gaat lezen en ook alle "lees dit ook"-links binnen de "lees dit ook"-links je binnen een klein aantal stappen al snel verzandt in het lezen van gigabytes aan informatie. Behalve de tip om de 32-bitsjavaversie te installeren heb ik dus alles geskipt :D
Maar als je niet gaat routeren kan je er ook meerdere zichtbaar hebben.
egopro schreef:
do 02 mei, 2019 19:00
Maar als je niet gaat routeren kan je er ook meerdere zichtbaar hebben.
Precies! Zelfs ik weet dat tegenwoordig... :wink:
egopro schreef:
do 02 mei, 2019 19:00
Maar als je niet gaat routeren kan je er ook meerdere zichtbaar hebben.
Wat versta je dan onder "er"? Ik neem aan gereden tracks. Ik kan tracks fabriceren en die bij de gereden tracks zetten bedoel je?

Edit: ik heb er een in 'current'gezet waar ik de dagelijks route uit kopieer en een in Archive, de map ernaast, maar ik zie geen track op het scherm.

Weet trouwens iemand of ik ook sneller van de ene plek naar de andere op de kaart kan gaan, op het apparaat? Als ik bv naar een plek 100 km hiervandaan moet uitzoomen en verplaatsen ben ik meteen 5 minuten aan het wachten op de 5 schermverversingen. Dat vind ik toch best absurd lang.
Leon schreef:
do 02 mei, 2019 20:04
egopro schreef:
do 02 mei, 2019 19:00
Maar als je niet gaat routeren kan je er ook meerdere zichtbaar hebben.
Wat versta je dan onder "er"? Ik neem aan gereden tracks. Ik kan tracks fabriceren en die bij de gereden tracks zetten bedoel je?
Zoals de Tovenaar al uitlegde, je kan verschillende tracks in verschillende kleuren tegelijkertijd laten weergeven...

Was voor mij ook een Aha-moment... Garmin heeft die functionaliteit goed weggestopt, want de meeste mensen zullen niet de neiging hebben om Sporenbeheer in te gaan en niet op "Ga!" te duwen bij een spoor...
Dank voor de tips. Morgen verder. Ik moet wel zorgen dat ik de usb-kant van de kabel steeds lostrek ipv de devicekant want vandaag was al een aanslag op de levensduur van 1000x inteken en losmaken.
bdr schreef:
do 02 mei, 2019 21:28
Leon schreef:
do 02 mei, 2019 20:04
egopro schreef:
do 02 mei, 2019 19:00
Maar als je niet gaat routeren kan je er ook meerdere zichtbaar hebben.
Wat versta je dan onder "er"? Ik neem aan gereden tracks. Ik kan tracks fabriceren en die bij de gereden tracks zetten bedoel je?
Zoals de Tovenaar al uitlegde, je kan verschillende tracks in verschillende kleuren tegelijkertijd laten weergeven...

Was voor mij ook een Aha-moment... Garmin heeft die functionaliteit goed weggestopt, want de meeste mensen zullen niet de neiging hebben om Sporenbeheer in te gaan en niet op "Ga!" te duwen bij een spoor...
Zodra je in de gaten hebt dat routeren en tracks (sporen) iets totaal verschillends zijn, is het een stuk logischer om sporenbeheer op te starten. Wij hebben afgelopen voorjaar via verschillende tracks een rondje gefietst, en wisten niet tevoren wat we zouden gaan fietsen. Diverse alternatieven in diverse kleuren op de etrex geladen, en bij iedere kruising zagen we de opties en konden we kiezen. Ideaal.
Leon schreef:
do 02 mei, 2019 20:04
Weet trouwens iemand of ik ook sneller van de ene plek naar de andere op de kaart kan gaan, op het apparaat? Als ik bv naar een plek 100 km hiervandaan moet uitzoomen en verplaatsen ben ik meteen 5 minuten aan het wachten op de 5 schermverversingen. Dat vind ik toch best absurd lang.
Snel uitzoomen totdat je de basiskaart ziet. Deze kaart, de Worldwide DEM basemap (zorg wel dat deze altijd geactiveerd is) bevat weinig details en daarmee kan je sneller scrollen dan de OFM die erg veel details bevat. Het hangt van de mate van detailniveau af tot hoever je moet uitzoomen. Heb je je detailniveau op normaal staan dan moet je eerst uitzoomen tot 30km en dan kan je pas scrollen naar de plaats van bestemming. Staat het detailniveau lager dan krijg je sneller de basemap te zien en kan je dus ook sneller scrollen.
De tovenaar schreef:
vr 03 mei, 2019 10:27
Worldwide DEM basemap (zorg wel dat deze altijd geactiveerd is) bevat weinig details en daarmee kan je sneller scrollen
Dat is 'm. :)
De tovenaar schreef:
vr 03 mei, 2019 10:27
Het hangt van de mate van detailniveau af tot hoever je moet uitzoomen. Heb je je detailniveau op normaal staan dan moet je eerst uitzoomen tot 30km en dan kan je pas scrollen naar de plaats van bestemming. Staat het detailniveau lager dan krijg je sneller de basemap te zien en kan je dus ook sneller scrollen.
Met andere woorden, het detailniveau bepaald wanneer hij overschakelt naar de basiskaart maar maakt voor de rest geen verschil? Of is dat te kort door de bocht?
bdr schreef:
vr 03 mei, 2019 12:27
Met andere woorden, het detailniveau bepaald wanneer hij overschakelt naar de basiskaart maar maakt voor de rest geen verschil? Of is dat te kort door de bocht?
Het kan ook nog per kaart verschillen.
bdr schreef:
do 02 mei, 2019 21:28
Was voor mij ook een Aha-moment... Garmin heeft die functionaliteit goed weggestopt, want de meeste mensen zullen niet de neiging hebben om Sporenbeheer in te gaan en niet op "Ga!" te duwen bij een spoor...
Hier nog zo een. Na ruim 4 jaar met de eTrex pas door dit draadje het niet-Ga-gebruik ontdekt.
Voor een marktleider vind ik Garmin sowieso erg karig met het uitleggen hoe je hun apparatuur moet/kan gebruiken.
PeterVanRijn schreef:
vr 03 mei, 2019 19:04
Voor een marktleider vind ik Garmin sowieso erg karig met het uitleggen hoe je hun apparatuur moet/kan gebruiken.
Zeg dat wel. De gebruikersdeskundige zijn door de vormgever en de programmeur/hardwareguy tijdens het ontwerpen in de kelder opgesloten en sindsdien zijn ze de sleutel kwijt. Ondertussen zijn ze vergeten dat die gebruikersdeskundige ook degene was die snellere processoren kon bestellen.

Maar oké, het is me wederom gelukt. Na wat proefnemingen heb ik ook ontdekt waar de bestanden moeten staan om in de lijst te verschijnen: namelijk in micro-SD / Garmin / GPX /
Zet je ze in:
Garmin(K) / Garmin / GPX / Current : dan zijn niet zichtbaar
Garmin(K) / Garmin / GPX / Archive : dan komen in de lijst onder gearchiveerd

En bij sporenbeheer moet je dus weten dat als er staat "verbergen", dat Garmin dan bedoelt dat je op dat knopje zou kunnen drukken om het spoor te verbergen maar dat het spoor dan op dat moment zichtbaar is. En andersom.
Iets met knopjes waaraan je kunt zien in welke stand ze staan was toen nog te moeilijk om te maken dus.

Wat ik ga kiezen weet ik nog niet. De vormgeving op de kaart van de tracks transparantie kaartlaag zijn wel fraaier om te zien. Vooral de stippellijn heeft als voordeel dat je van de onderliggende weg op de kaart nog het type kunt zien.
Maar het een sluit het ander gelukkig niet uit.
Bedankt allemaal!
Leon schreef:
vr 03 mei, 2019 21:14
Na wat proefnemingen heb ik ook ontdekt waar de bestanden moeten staan om in de lijst te verschijnen: namelijk in micro-SD / Garmin / GPX /
Zet je ze in:
Garmin(K) / Garmin / GPX / Current : dan zijn niet zichtbaar
Garmin(K) / Garmin / GPX / Archive : dan komen in de lijst onder gearchiveerd
Ik zet mijn eigen gegenereerde tracks/sporen gewoon in Garmin(K) / Garmin / GPX, dat werk op mijn Garmin eTrex Touch 35. Ik zie Current meer als de plaats voor je opgenomen track.
Ik vond fietsen op een rechte lijn, Garmin noemde deze optie Niet Over De Weg, wel spannend, deze gebruikte ik zo af en toe naar een verder gelegen plaatsje.
Op het scherm stond een rechte lijn en bij de eerste weg links of rechts die ging ik op. Die rechte lijn probeerde ik zoveel op die manier zoveel mogelijk tot aan het doel te volgen. Kom je op weggetjes die bij navigeren niet worden gebruikt. Ook in de auto leuke ervaringen daarmee. Je kan wel je route laten bepalen met: Neem altijd de snelste route, Vraag het me zodat ik kan kiezen, Vraag het me niet, Snelste route, Kortste route, Mileuvriendelijkste route, Vermijd snelwegen, Wandel route, Fietsroute, Veerboten/autotrein, Tolwegen, Carpoolstroken, Onverharde wegen
Kom je er niet meer uit de optie Naar Huis.
WimB schreef:
zo 05 mei, 2019 16:58
Ik vond fietsen op een rechte lijn, Garmin noemde deze optie Niet Over De Weg, wel spannend, deze gebruikte ik zo af en toe naar een verder gelegen plaatsje.
Op het scherm stond een rechte lijn en bij de eerste weg links of rechts die ging ik op. Die rechte lijn probeerde ik zoveel op die manier zoveel mogelijk tot aan het doel te volgen. Kom je op weggetjes die bij navigeren niet worden gebruikt. Ook in de auto leuke ervaringen daarmee. Je kan wel je route laten bepalen met: Neem altijd de snelste route, Vraag het me zodat ik kan kiezen, Vraag het me niet, Snelste route, Kortste route, Mileuvriendelijkste route, Vermijd snelwegen, Wandel route, Fietsroute, Veerboten/autotrein, Tolwegen, Carpoolstroken, Onverharde wegen
Kom je er niet meer uit de optie Naar Huis.
Ik denk er precies hetzelfde over.