Suggesties voor het meenemen op de fiets:
- Als je vertrekt en de tent is nog nat van de dauw/regen, dan niet in een waterdichte zak stoppen (ook al is 'ie van kunststof).
- Natte binnentent en droge buitentent evt. los van elkaar meenemen (het grondzeil zit vrijwel altijd aan de binnentent en is ook nat als de buitentent nat is, dus eigenlijk kun je ze net zo goed samen pakken).
- De stokken kun je los meenemen, waardoor het pakvolume soms met de helft afneemt (mijn 1-persoonstentzak vouw ik dubbel als ik de stokken apart meeneem). De tentzakken zijn zo gemaakt dat de stokken er in de lengte in passen, terwijl de hoeveelheid tentdoek soms/vaak beduidend minder is.
- Bij gebruik op natte/winderige plekken kun je heel handig wat/de haringen bovenop in de zak stoppen. Als je dan op plaats van bestemming komt, kun je eerst de tent vastleggen met de haringen, en dan de stokken erin stoppen. Bij de Akka is dat bij de "kont" (het voeteneinde).
De tent kun je dan eenvoudig opzetten door de 3(?uit m'n hoofd) stokken door de sleuven te duwen (nooit trekken! als dat misgaat kunnen er stokdelen kapot gaan...), en dan in 1 keer de tent bij de andere eindes te pakken, omhoog te zwiepen en tegelijk strak te trekken in de juiste richting. Dan heb je nog maar 2 of 3 haringen nodig om de tent vast te zetten.
Bij veel wind nog wat haringen en evt. scheerlijnen erbij gebruiken.
Een natte tent kun je droog laten uitwaaien tijdens een (middag)pauze, of natuurlijk de volgende avond als het droog is (eerst de tent opzetten en dan aan het eten).
Niet vergeten mee te nemen:
- stokkenhuls (met tape als spalk te gebruiken),
- enkele extra haringen (bij rotsondergrond),
- extra zakjes om de tent met zand/sneeuw te verankeren (bij zanderige/sneeuwrijke ondergrond),
- scheerlijnen (meestal niet nodig, maar net wél als je ze niet bij hebt...),
- extra elastiek/touw (bij gebruik in vrieskou, elastiek kan breken als je niet voorzichtig bent...).
Veel plezier met de nieuwe tent!