Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De mooiste bruggen op je pad - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

De mooiste bruggen op je pad

331 berichten
Wederom niet moeders mooiste, maar wel weer door het leven getekend.
Een van de vele pont-canal in de bovenloop van de Marne en het Canal Lateral a la Marne.
 
Rouvroy-s-Marne (F-52) - 2017-06-16 P1020446.JPG.jpg
Pont-Canal - 2017-06-17 Rouvroy-s-Marne (F-52) P1020448.JPG.jpg

NB  Het tweede kiekje is een panorama-kiekje, net geen 180º, de brug is recht, de foto dus krom.
De fotograaf staat op het jaagpad/fietspad, het kanaal ligt achter de fotograaf en de Marne stroomt onder hem door.


Langs de bovenloop van de Marne, of eigenlijk het Canal Lateral a la Marne, is sinds een paar jaar een aantrekkelijk fietspad ingericht. Voorheen waren er wel een aantal geasfalteerde trajecten, maar ook stukken grind of "erger". De "truuk" was dat één sluiswachter een aantal sluizen bediende, en goedbeschouwd over zijn (of haar) traject een schip begeleidde, en die sluiswachter reed van sluis naar sluis op een Solex ... dus geasfalteerd. Op de scheiding tussen twee werkgebieden - vaak een langer deel zonder sluizen - lag er geen asfalt.
Lang vroeg ik me af: "waarom een onderbroken middenstreep op zo'n smal jaagpad?", totdat een oud sluiswachtster vertelde van de Solexen en de werkuren die 's winters net zo lang waren als 's zomers, maar dan dus een aantal uren in duisternis kende, en duisternis is dan ook echte duisternis. De middenstreep was dus iet om verkeersstromen te scheiden maar een eenvoudig richtsnoer dat voorkwam dat de sluiswacht(st)er met Solex en al bij een van de vele bochten in het koude kanaal-water zou belanden.

BSM
In herfsttooi
Afbeelding
De Oosterpoort in Hoorn met de in 1763 gemetselde boogbrug met smeedijzeren hekken. Deze kwam ter vervanging van een houten brug.
De Oosterpoort is de enig overgebleven stadspoort van Hoorn, aan de Draafsingel rondom de binnenstad.
Deze zomer met de MTB een week (veel offroad) door Albanie getrokken.
Mijn eerste brug over de Devoll river:

Afbeelding


Later die dag kwam ik onverwacht deze tegen in het ruige landschap:

Afbeelding


Die week ook de Viosa rivier gevolgd,


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Deze brug lag vol met Geitenkeutels.

Afbeelding

Hier zochten de geiten verkoeling in de smalle schaduw van de brug.

Ik post later nog wel een verslag van mijn trip door Albanie.
Frank
Misschien wel de beroemdste brug op mijn pad was de Pegausus-Bridge.
 
Pegasus bridge.jpg
Neeheee, zo oud ben ik niet, dit is een binnenkort 75 jaar oud internet-plaatje.
            Nee, zo oud ben ik niet, ook al zegt mijn wederhelft niet zelden dat ik uit 1912 ben.

De eerste keer dat ik over deze brug fietste, nee meer precies de tweede keer, was in de zomer van 1976, ik was inmiddels na Bretagne alweer op weg terug. Zie ook Mijn eerste vakantie-fiets
Deze brug was een mooi punt om even iets te eten ... ik zit er net en er stopt een LandRover met Engelse inhoud, er stapt iemand uit met de stafkaart uit 1944 en hij begint aan zijn medereizigers te vertellen hoe het allemaal was in 1944. Tja, ik had natuurlijk direct wat foto's moeten maken, en een "selfie" ... maar ja dat deed je (toen) niet.

BSM
Afbeelding

Seyssel langs de ViaRhona, grens departement Aine en Haute Savoie.
Net gisteren de herdenkingen van 100 jaar Eerste Wereldoorlog op TV gevolgd. Hoe waanzinnig verwoestend was het, talloze mensenlevens, totaal vernielde landschappen (zoals in de Westhoek). Alleen al in Vlaanderen zijn er 450 prachtige eeuwenoude molens zerstört.... Daar heb ik een boek over.
Hieronder de brug met de bekende kerk in Dinant in oktober 1914.

Afbeelding
inderdaad Martin. Dinant is een "Ville Martyre", ongeveer 10 procent van de inwoners werden er vermoord. Hierdoor kwam er een vluchtelingenstroom tot stand.
cabonga schreef:
ma 12 nov, 2018 20:17
inderdaad Martin. Dinant is een "Ville Martyre", ongeveer 10 procent van de inwoners werden er vermoord. Hierdoor kwam er een vluchtelingenstroom tot stand.
Haybes, op de fiets 44 km stroomopwaarts, dus in Frankrijk, trof een zelfde lot, dwz "slechts" 60 doden, maar wel de hele stad, 600 woningen verwoest.

BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 12 nov, 2018 23:00
cabonga schreef:
ma 12 nov, 2018 20:17
inderdaad Martin. Dinant is een "Ville Martyre", ongeveer 10 procent van de inwoners werden er vermoord. Hierdoor kwam er een vluchtelingenstroom tot stand.
Haybes, op de fiets 44 km stroomopwaarts, dus in Frankrijk, trof een zelfde lot, dwz "slechts" 60 doden, maar wel de hele stad, 600 woningen verwoest.

BSM
Ik heb hier een stukje van mijn fietsreisverslag uit 2013, toen ik per fiets naar Luik ben geweest:

„Ik bevond me hier op een eiland tussen de Maas (la Meuse) en het Albertkanaal, waar ik over kasseien het dorpje Lixhe passeerde. Al gauw kwam Visé, een stadje aan de rechteroever van la Meuse in zicht, met links het karakteristieke 17e eeuwse stadhuis en rechts de kerk. In het Vlaams wordt die plaats als Wezet genoemd, maar die naam kom je zelden tegen. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog hebben de Duitse troepen Visé op 4 augustus 1914 platgebrand, maar alles is nu weer opgebouwd. Bij het uitbreken van de oorlog werd iedereen ingeschakeld om wegversperringen te bouwen, om de punthelmen tegen te houden. Zoals het omzagen van bomen, die dwars over de wegen vielen, maar de vijand trok gewoon door de landerijen en ze namen die mensen gevangen. Zij werden in de kerk van Visé gezet en daar gefusilleerd. Vanuit de overkant van de Maas hebben de Belgen de bruggen opgeblazen. Er was gezegd dat de Duitsers uit wraak de stad Visé in brand hebben gestoken. De mensen vluchtten uit Visé en omliggende dorpen naar Eijsden en Maastricht. Overal lagen lijken van mensen die doodgeschoten waren. Verschrikkelijk gewoon!"
Misschien fiets ik even van de bruggen af, maar ik kon het niet laten om dit te vertellen:

Niet alleen miljoenen mensenlevens werden in WO I vernietigd, ook eeuwenoude sporen van menselijke beschaving die in het landschap aanwezig waren: architectuur in de hoedanigheid van kerken, kastelen, hofsteden en ja, ook molens. Vruchtbare akkers. Kunstvoorwerpen, boeken, documenten en andere getuigen van een rijke historie. Alles stukgeschoten en platgebrand.
Wie dacht dat de windmolens een typisch ‘Hollands’ aangelegenheid of symbool zou zijn, heeft het goed mis! De oorsprong, de uitvinding en de bakermat van de molens ligt hier in de grensstreek van Belgisch en Frans Vlaanderen. Met nadruk wijs ik krachtig met mijn vinger op de landkaart van Vlaanderen, dat de tafel en de koffiekopjes staan te trillen!
Al vanaf 1190 hebben hier molens gestaan. Het waren hoofdzakelijk houten standerdmolens. Acht eeuwen historie. De Vlaamse molenbouwkunde heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt en stond in hoog aanzien. Niet alleen korenmolens, maar er bestonden ook standerdmolens die olie konden slaan.
Deze molens stonden in de omgeving van Ieper vanwege de gunstige windvang op hoge plekken in het landschap. Vanuit de ene molen kon men enkele tientallen andere molens waarnemen. Wanneer er een goede wind stond en de wieken van al die malende en stampende reuzen de lucht doorkliefden, moet dit een adembenemend schouwspel zijn geweest. Daar was ‘onze’ Kinderdijk maar een schijntje bij vergeleken.
Juist die hoge plekken in het Vlaamse landschap waren voor de Duitse militairen in de Eerste Wereldoorlog van strategisch belang, vanwege het goede uitzicht en oriëntatie. Daar dachten de Fransen en Engelsen precies net zo over en de acht eeuwen molenhistorie werden hierdoor in een paar jaar weggemaaid…. In brand gestoken, opgeblazen of omvergehaald. Molenaars die gewoon hun werk deden om graan te malen, werden vaak gefusilleerd, omdat de militairen dachten dat hij met de wieken aan de vijand stond te seinen. Ongeveer 450 molens zijn nu verdwenen, enkel door hun strategische ligging, militair gezien. Alleen al in Vlaanderen.
Een voorbeeld: vanuit de plaats van de in 1915 stukgeschoten molen van Nieuwkerke hebben wij nu een schitterend panorama. De (herbouwde) kerktorens van Mesen, Wijtschate, Wulvergem en andere dorpen staan vredig in het landschap. Wat hier slechts ontbreekt, zijn de molens. Nog voor 1914 waren ze bij tientallen te zien. Wat moet dat een prachtig schouwspel opgeleverd hebben: al die draaiende wieken tussen de glooiende akkers. Nu mijmert er de stilte en leegte.
In de Westhoek liggen er nu tweehonderd militaire begraafplaatsen. En dat alleen veroorzaakt door een paar kogeltjes in Sarajevo….
Als door een wonder is de historische stad Brugge het oorlogsgeweld bespaard gebleven.
Daar staan langs de Kruisvest nog vier standerdmolens naast elkaar. Een bijzondere groep om te zien. Maar dat was voor 1914 bij iedere dorp een heel normale verschijning. Zelfs van de oliestanderdmolens is er niet één meer over, zodat de kennis hiervan verloren is gegaan.
Zonder deze WO I zou de toeristische zwaartepunt van molens misschien niet in Nederland, maar in België hebben gezeten!

Afbeelding
Een voorbeeld van een Vlaamse standerdmolen in bedrijf. Ik kan makkelijk zien dat deze molen drie koppels maalstenen bevat.

Afbeelding
Aan de wiekvorm te zien staan die molens aan de Franse kant van Vlaanderen. Dit zijn drie van de tweeëntwintig (!) standerdmolens dicht bij elkaar in Cassel.
janenliseth schreef:
wo 22 aug, 2018 08:10
Brug over het Twentekanaal
Afbeelding
Dat is de Ezherbrug, een zgn Envelope Hamilton Bridge.

Grt, Henk

http://www.henkoppad.nl
Heel leuk topic, er zijn zoveel mooie bruggen. "Mijn"brug is de Zeelandbrug, heerlijk om te fietsen, ook met windkracht 6, maar dan graag in de rug.

Bijlagen

Bruggen op mijn pad weeks voor Paas j.l.
Topic: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... =4&t=33070

Afbeelding
Moekoeksebrug over het Wilhelminakanaal nabij Oirschot
https://www.tipoirschot.nl/nl/cultuur/m ... oeksebrug/

Afbeelding
In de Sint Maartenspolder te Hoeven ligt deze fiets- en voetgangersbrug over de rivier De Mark. De brug verbindt Hoeven met Zevenbergen. De Lamgatse Brug heeft een doorvaarwijdte van 45 meter.
https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/de-lamgatse-brug

Afbeelding
fietsbrug over het Wantij bij het Kors-Monsterpad bij Dordrecht.

Afbeelding
Baanhoekbrug Beneden Merwede

Afbeelding
Brug over de Groote of Achterwaterschap [01100574]
https://alblasserwaardfotograaf.nl/brug ... p-vtf1289/

Afbeelding
Overzetbrug aan de Kromme Mijdrecht.
Het scheepvaartverkeer kan door de brug die op afstand wordt bediend.
Wij waren er niet met de fiets, maar je mag en kan er wel overheen met de mountainbike: 80 cm breed... ik denk dat de doorlopende stroom met toeristen het er niet leuker op maakt om er overheen te fietsen... Geierlay, Morsdorf, Duitsland.
F874D849-638A-4958-9A05-2F87A5A721C6.jpeg
Als ik dat zo zie dan moet je toch wel over wat klimmerskwaliteiten beschikken wil je fietsend weer omhoog komen, als het dan een keer kan.
_Peter_ schreef:
zo 28 apr, 2019 15:49
Als ik dat zo zie dan moet je toch wel over wat klimmerskwaliteiten beschikken wil je fietsend weer omhoog komen, als het dan een keer kan.
Foto vertekent wel iets maar het is idd een pittige helling, en lastig want weinig ruimte om te slingeren (of überhaupt te fietsen), nog los van de voetgangers.

En dan voor de echte klimmers via het dal weer terug :D
Noord Portugal
Nabij: Mondim de Basto
Rivier: Rio Tâmega
Afbeelding
De mooiste fietsbrug komt volgend jaar tussen Winschoten en de Blauwe Stad in de provincie Groningen. De Blauwe Loper.
De Blauwe Loper wordt meteen de langste fietsbrug van Europa. Er is goed nagedacht over de materialen die gebruikt worden.
Iets voor het Rondje Groningen om deze brug in te wijden?
Zie: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/206576/O ... ange-trots
bert sitters schreef:
za 19 okt, 2019 14:17
De mooiste fietsbrug komt volgend jaar tussen Winschoten en de Blauwe Stad in de provincie Groningen. De Blauwe Loper.
De Blauwe Loper wordt meteen de langste fietsbrug van Europa. Er is goed nagedacht over de materialen die gebruikt worden.
Iets voor het Rondje Groningen om deze brug in te wijden?
Zie: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/206576/O ... ange-trots
Mooiste is voor iedereen zelf om te bepalen, ik vindt de artist impression nou niet echt wat om eerlijk te zijn, hij wordt wel langer dan de 756 meter lange Sölvesborg https://app2.editnews.com/page/read.ashx?issueid=408337

Daarnaast is er nog de snelbinder die aan/naast de spoorbrug over de Waal hangt (tussen Nijmegen en Lent) en met 2 kilometer wel even een heel stuk langer is.

En we hebben ook nog een andere brug die ook echt over een serieus stukje water gaat
https://bicycledutch.wordpress.com/2011 ... amsterdam/
779 meter lang.
De brug in het zuidelijke deel van het kanaal van Korinthe, niet helemaal zeker of je het wel een brug mag noemen want dit zijn meer pontons die worden afgezonken als er een schip door moet. (aan de noordkant is een soortgelijke)

Bijlagen