Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mogelijk GPS storing in April 2019 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mogelijk GPS storing in April 2019

De tovenaar schreef:
zo 07 apr, 2019 11:00

Het rollover tijdstip schijnt na 2 uur vannacht te zijn, doet ie het nu nog goed?
Toch maar even weer gecheckt en hij doet t nog steeds :D
De Colorado 300 van mij doet het nog wel, alleen geeft ie de verkeerde datum aan en die verkeerde datum wordt weggeschreven naar het track log. Navigeren gaat nog wel en de tijd klopt ook, alleen de datum dus niet. Gelukkig is er wel een online tool die de verkeerde datums in de logbestanden kan corrigeren.
http://www.javawa.nl/wnroreparatie.html

Voor deze GPS heeft Garmin geen nieuwe firmware uitgebracht, van nog oudere modellen daarentegen wel. Vreemde gang van zaken, ik ga ze zeker een e-mail sturen.

Bijlagen

Heb je de webupdater van garmin al geprobeerd? Los programma van ze.
Volgens Garmin zouden eigenlijk alle outdoor toestellen het moeten doen (na eventuele updates). Er is hier ook een langere post die op alle grotere merken ingaat van een tech guru:
https://www.dcrainmaker.com/2019/04/you ... l-6th.html
Verkeerde datum (welke?) is natuurlijk niet helemaal goed, al is zo'n issue nog wel te corrigeren....
Eric op de Fiets schreef:
zo 07 apr, 2019 12:29
Mijn GPSmap 60CSx ook heeft als datum 07-APR-19 aan.
Ik heb gisteren even snel gekeken, ik kreeg een GPS-fix en de datum op mijn 60CSX klopt. Zal vanmiddag nog eens nader checken. Ik zou het wel grappig vinden. Nog nooit een update gedaan en alles werkt nog ;)
@rockhopper Ja zeker, volgens het update programma heeft mijn GPS de meest recente firmware. Kon ook geen nieuwere vinden op de site van Garmin.
Verkeerde datum (welke?)
Is te zien op het plaatje, vandaag dus 23 augustus 1999.
Smitty schreef:
zo 07 apr, 2019 13:50
De tovenaar schreef:
zo 07 apr, 2019 11:00

Het rollover tijdstip schijnt na 2 uur vannacht te zijn, doet ie het nu nog goed?
Toch maar even weer gecheckt en hij doet t nog steeds :D
Ergens tussen 14 en 22 april 2019 in mijn 60Cx toch teruggevallen naar september 1999.
Dinsdag een stuk gefietst en toen zag ik dat de datum niet klopte.
Kennelijk was de berekende datum voor de rollover toch niet dezelfde als de werkelijke per type Garmin.

Op zich geen ramp, sla mijn tracks altijd op met de datum in de filenaam.
Hoe zit het met andere 60 Cx/Csx bezitters, werkt alles bij jullie nog wel?
Smitty schreef:
vr 26 apr, 2019 21:41
....
Hoe zit het met andere 60 Cx/Csx bezitters, werkt alles bij jullie nog wel?
Mijn 60 CSx wist gister precies dat het gister was, en hij vond de satellieten ook net zo rustig als anders.
Sinds de aanschaf 12 jaar geleden nooit geupdated !!

Groeten BSM
rockhopper schreef:
zo 07 apr, 2019 23:47
Heb je de webupdater van garmin al geprobeerd? Los programma van ze.
Volgens Garmin zouden eigenlijk alle outdoor toestellen het moeten doen (na eventuele updates). Er is hier ook een langere post die op alle grotere merken ingaat van een tech guru:
https://www.dcrainmaker.com/2019/04/you ... l-6th.html
Verkeerde datum (welke?) is natuurlijk niet helemaal goed, al is zo'n issue nog wel te corrigeren....
Naar aanleiding van een email aan Garmin kreeg ik het volgende antwoord:

"Bedankt dat u contact heeft opgenomen met Garmin Support.

Helaas wordt uw product niet meer ondersteund.. Uw product is nog deel van een verouderde slag aan hardware die niet gemaakt is om te kunnen omgaan met de GPS rollover. Hierdoor is er ook geen update meer beschikbaar voor u.

Helaas is er niks op gebied van support wat we u kunnen bieden. Excuses voor het ongemak."

Garmin schreef:Uw product is nog deel van een verouderde slag aan hardware die niet gemaakt is om te kunnen omgaan met de GPS rollover
Dit is onzin, want het is de software die het bepaald. De hardware ontvangt de signalen van de satellieten en de software verwerkt het. Software die Garmin dus niet wil updaten.
Als de Nederlandse support faalt, direct de Amerikaanse Garmin support aanschrijven. Mijn ervaring is dat zij het vervolgens doorsturen naar de Nederlandse / Belgische? afdeling en opeens kan er wel een hoop.

Zover ik begrepen heb zouden -alle- fietscomputers van garmin na een update het moeten blijven doen. Al is mijn info natuurlijk ook maar beperkt tot wat ik op de fora heb gelezen.

Je hardware vs software probleem volg ik verder wel, al weet je niet precies wat er hardware matig in zit. Doordat ze nu overgaan op een ander telsysteem zou er misschien ergens in het geheugen (vage speculaties van mijn kant) of elders hardwarematig een beperking kunnen zijn. Al verwacht ik dat eigenlijk niet. Het blijft natuurlijk wel de vraag of ze veel moeite gaan steken in een model dat al meer dan xx jaar niet meer verkocht wordt en er nog maar xx exemplaren van in omloop zijn die daadwerkelijk gebruikt worden.
Smitty schreef:
vr 26 apr, 2019 21:41
Hoe zit het met andere 60 Cx/Csx bezitters, werkt alles bij jullie nog wel?
Mijn 60Cx geeft nog steeds juiste datum.
Softwareversie 4.00; gps (chip) versie 3.00s
Overigens kan je je afvragen of er bij een kwaliteits GPS die maar zo zonder - waarschuwingen daarvoor bij de koop - uitvalt of een duidelijk mindere functionaliteit heeft geen sprake is van een verborgen gebrek.

Het is een interessante vraag: Het "gebrek" zit ingeprogrammeerd en was voor de fabrikant te voorzien, voor de koper was het bijna niet te voorzien.   Als je toen je het apparaat kocht de waarschuwing had gehad: "In april 2019 gaat ie stuk (of gaat ie ineens terug naar 1999)" oid ... dan had je wellicht een ander apparaat gekocht.

Als je een brood koopt dan is duidelijk dat dat zal uitdrogen en/of beschimmelen (als je het niet invriest), daar is het bedref geen verborgen gebrek. Koop je een fiets en je krijgt de boodschap dat een bepaald model in 2029 in tweeën zal breken ... dan kijk je misschien toch nog eens even verderop. En verzwijgt de verkoper deze "eigenschap" dan kan je denkelijk met een redelijke kans beroep doen op "verborgen gebreken". Koop je een Boeing ... nee laten we dat maar niet doen.

Daarna komt dan de besomming van de schade, dat is natuurlijk na 10-12 jaar ongestoorde werking lastig, maar een of andere tegemoetkoming zou op z'n plaats zijn. Bij die apparaten waar bijv. het kaartmateriaal voor een beperkte duur gegarandeerd is is het natuurlijk wat anders, daar zat vooraf kenbaar een THT-datum in verwerkt.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
za 27 apr, 2019 19:05
Het is een interessante vraag: Het "gebrek" zit ingeprogrammeerd en was voor de fabrikant te voorzien, voor de koper was het bijna niet te voorzien.   Als je toen je het apparaat kocht de waarschuwing had gehad: "In april 2019 gaat ie stuk (of gaat ie ineens terug naar 1999)" oid ... dan had je wellicht een ander apparaat gekocht.
Klopt, ik zat hevig te twijfelen tussen de Colorado en de GPSMAP60CSx. Uiteindelijk is het de Colorado geworden vanwege het uiterlijk en software opties die de GPSMAP 60CSx niet had. Met name dat je profielen kunt instellen.
Frank schreef:
za 27 apr, 2019 20:12
Bridgestone SM schreef:
za 27 apr, 2019 19:05
Het is een interessante vraag: Het "gebrek" zit ingeprogrammeerd en was voor de fabrikant te voorzien, voor de koper was het bijna niet te voorzien.   Als je toen je het apparaat kocht de waarschuwing had gehad: "In april 2019 gaat ie stuk (of gaat ie ineens terug naar 1999)" oid ... dan had je wellicht een ander apparaat gekocht.
Klopt, ik zat hevig te twijfelen tussen de Colorado en de GPSMAP60CSx. Uiteindelijk is het de Colorado geworden vanwege het uiterlijk en software opties die de GPSMAP 60CSx niet had. Met name dat je profielen kunt instellen.
 
Tja ... jij hebt dus wellicht een "zaak".   Ik zou het maar eens gedocumenteerd aan Garmin voorleggen.
Wellicht komen ze met een goed "coulance" aanbod ... ze zullen er niet gauw op leeglopen, veel oude apparaten zijn al langer buiten gebruik.

Groeten BSM
Ik denk het niet, gezien hun reactie. Maar de GPS doet nog waar ie voor gemaakt is, nl. navigeren. Alleen staat er een foute datum in de logbestanden. Ik heb inmiddels een nieuwer model.
Frank schreef:
za 27 apr, 2019 21:46
Ik denk het niet, gezien hun reactie. Maar de GPS doet nog waar ie voor gemaakt is, nl. navigeren. Alleen staat er een foute datum in de logbestanden. Ik heb inmiddels een nieuwer model.
Tja, als je bij de eerste kort door de bocht reactie het bijltje er al bij neerlegt ...

Het kan helpen even wat lastig-vasthoudend te zijn, een beetje Terrier-gedrag.
Ik wil niet zeggen dat je altijd wint, maar mijn ervaring is dat je best vaak een tweede kans krijgt.

Groeten BSM
Ik zal het onthouden voor als ik gepensioneerd ben. ;-)