Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe lang gaat een fiets GPS mee? - Forum Wereldfietser

Hoe lang gaat een fiets GPS mee?

Ik heb een Garmin GPSMap 60Csx, gekocht op 22-4-2009 voor 400 euro en sindsdien elke zomervakantie gebruikt (telkens 2-3 weken non-stop).

Gedurende de drie of vier laatste vakanties kreeg hij last van uitval verschijnselen. Dat wil zeggen dat hij kort na aanzetten ineens uitviel of bevroor. Dan moest ik hem resetten door de batterijen er even uit te halen en er terug in te stoppen en daarna ging het meestal wel weer.

Hij doet het tot nu toe nog steeds, maar ik heb er wel steeds meer bedenkingen bij of ik hem opnieuw mee moet gaan nemen. Gelukkig heeft mijn vaste fietsmaat ook een GPS, dus als die van mij definitief stuk gaat dan kunnen we daarop terug vallen.

Nu is mijn vraag: wat is een normale vervangingstermijn voor een fiets GPS? Wanneer vervang je zo'n ding door een nieuwe? Ik ben er wel benieuwd naar hoe lang anderen er mee doen. Die van mij is nu 10 jaar oud.

Ik ben ook nog aan het twijfelen waardoor ik hem ga vervangen. Ik wil er niet eentje met touchscreen zoals mijn fietsmaat heeft, want die reageert op regen. Ik wil er daarom weer eentje met fysieke drukknoppen.

Er is dan alleen nog twijfel over tweedehands of nieuw. Tweedehands overweeg ik opnieuw de 60Csx, die wordt op Marktplaats voor 100 euro aangeboden. Of kan ik toch beter wat nieuwers kopen? Ik weet namelijk niets van eventuele ontwikkelingen op GPS gebied waardoor een bepaald model GPS op een gegeven moment onbruikbaar zou kunnen worden.
Als je op dit forum zoekt op de termen Garmin (of Etrex, niet jouw model, maar veel verwante effecten) dan heb je voorlopig genoeg te lezen.
Ik heb vorig jaar een Etrex gekocht, dus iik kan nog niks zeggen. Wel weet ik van het vele leeswerk dat 10 jaar zo slecht nog niet is, afhankelijk van je gebruik natuurlijk. Keesswart heeft laatst zijn schatting geschreven over hoe lang zijn apparaten precies meer zijn gegaan. Het staat ergens in deze dicussie: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... ilit=kabel
Ik zou inmiddels al wel wat nieuwers overwegen. Ik heb ook een 60Csx, ook ongeveer zo oud en de mijne doet het nog zonder morren. Hij wordt vooral wat sleets, inmiddels.

Ik zou hem vervangen door een nieuwer model, omdat die sowieso een snellere processor heeft en daarmee kaarten sneller opbouwt, sneller zoomt, sneller alternatieve routeberekeningen doet, etc. Maar ook vanwege het aantal trackpunten per track. Ik heb die 500 punten nooit als probleem ervaren, maar als het nu toch anders kán, zou ik ervan profiteren - evenals van de interface met de computer, en andere apparaten. Ook vind ik Garmin Connect leuk om te gebruiken, en dat gaat gewoon net wat minder handig met een 60Csx.

Ik zou model uit dezelfde serie overwegen, mede vanwege knoppen, batterijen, en schermgrootte. Een 64s, of inmiddels al een 66, dus.
Kan die week rollover in april nog voor problemen gaan zorgen met mijn GPS? De laatste firmware update staat er wel op, maar die is van jaren geleden. In welk opzicht zou hij van slag kunnen gaan raken?
Als ik me niet vergis is er voor jouw GPS een update, dit in tegenstelling tot de mijne. Die geeft nu als datum september 1999. Het navigeren gaat nog prima, maar de log-bestanden geven de verkeerde datum. Gelukkig is er een tool op het Internet waarmee dat hersteld kan worden.
Nee. Ik had hem gisteren via USB aangesloten op Basecamp en die gaf aan dat de laatste firmware update er al op staat.

Volgens mijn GPS:
Software versie 4.00
GPS SW versie 3.00s
De WNRO is al geweest. Als je geen problemen hebt, is de kans volgens mij klein dat ze nog komen.
ivokremer schreef:
wo 24 apr, 2019 09:56
Kan die week rollover in april nog voor problemen gaan zorgen met mijn GPS? De laatste firmware update staat er wel op, maar die is van jaren geleden. In welk opzicht zou hij van slag kunnen gaan raken?
Ivo,

Ik heb een 60CSx en nog ouder als de jouwe, en hij heeft nog nooit een update gehad.
De week-rollover is al even geleden, en de Garmin doet nog steeds wat ie vroeger deed.
Hij weet waar hij is, hij vindt de satellieten net zo snel of traag als voorheen, hij weet hoe laat het vandaag is, en ook de datum.
Of ie ook de maanstanden nog kent heb ik nog niet checked, maar ik vermoed dat het wel goed zit.
De kerk-vorsten hadden met die maanstanden overigens meer moeite.

Van uitval heb ik ook nog weinig last gehad. Misschien kan je de contact-veertjes nog eens iets oprekken, voorzichtig gewoon net iets meer aandruk-kracht. Bij een schok zou je kortstondig contactverlies kunnen hebben als de veertjes wat dieper liggen ... en een korte stroomonderbreking geeft uitval of wellicht ook een storing.

Groeten BSM

PS Bij mij is de ernstigste "storing" gelegen in een wat gekrast schermpje, vooral die ene kras precies middenover, een storende kras dus.
ivokremer schreef:
wo 24 apr, 2019 10:16
Nee. Ik had hem gisteren via USB aangesloten op Basecamp en die gaf aan dat de laatste firmware update er al op staat.

Volgens mijn GPS:
Software versie 4.00
GPS SW versie 3.00s
Klopt, dat is de laatste versie van de firmware en daarmee heb je geen last.
Laatst mijn eerste Garmin (Vista HcX) weer eens teruggezien, een collega is er nog steeds content mee, die gebruikt hem vooral voor wandelingen en die ziet er beter uit na al die jaren dan mijn etrex30 na 4 jaar. Het materiaal dat gebruikt wordt lijkt van mindere kwaliteit te worden, en reparatie ook niet makkelijker als je al aan de onderdelen kan komen.
Er is veel ontwikkeling op gps gebied, maar of alle ontwikkelingen ook nuttige extra bijdrages zijn voor jou als gebruiker is lastig te beantwoorden.
In principe gaat een fiets gps mee tot hij het niet meer doet of tot dat jij hem vervangt.

Voor mij als gps fan is het uitkomen van een nieuw model al meteen een reden om mijn verzameling te bekijken en of het iets toevoegt. Deze week zijn er weer nieuwe modellen van garmin aangekondigd (edge 530 en edge830) en ook wahoo heeft een fiets gps in de geruchten molen die binnenkort uit zou kunnen komen. (wahoo roam). Maar dit zijn alle drie toestellen die meer op sportief / racefietsen georiënteerd zijn. Ik vind het zelf leuk om de nieuwe ontwikkelingen te volgen en de verschillen te testen, maar als je er weinig of geen geld aan wilt uitgeven kan je in principe prima vooruit met alleen gps.

Zelf rij ik al langere tijd met de oregon serie, van de 450 naar de 600 en momenteel de 750. Bijna iedere nieuwe generatie weer een toestel erbij, meestal via marktplaats en zowel ik als m'n vrouw willen een toestel (niet per se dezelfde)

Overigens kan je dat touchscreen die op regen reageert ook op 'slot' zetten zodat het niet meer op regen reageert. Je kan ook het toestel niet meer bedienen totdat je hem weer 'unlocked', maar in de praktijk volg je toch meestal of een route of een kruimelspoor en bedien je het toestel niet tenzij je net begint of om de boel weer af te sluiten. Dus ja reageren op regen is een nadeel, maar je kan er prima iets tegen doen.
Bedankt voor alle reacties. Hier kan ik zeker iets mee.
Laat je ons weten wat de keuze uiteindelijk wordt?

De vervangingstermijn vanuit Garmin is ongeveer 3 jaar per cyclus tussen de modellen, al kan dit lichtelijk verschillen van model tot model. In de praktijk kan je prima een generatie overslaan tenzij je goed in de slappe was zit of een mooie aanbieding ziet.

Vernieuwd sinds 2009 is te veel om op te noemen. Behalve gps is er tegenwoordig ook glonass (vanuit Rusland) en zeer recent Galileo (Europese satelliet netwerk). Deze kun je -naast- de gps erbij draaien (tegen een hoger stroomverbruik) waardoor het allemaal nog nauwkeuriger moet worden.

De meeste nieuwe garmins die echt navigatie ondersteunen kunnen ook een simpele route voor jou ter plaatse maken (rondrit) waarbij jij aangeeft hoe lang het rondje moet zijn. Het apparaat brouwt dan 3 suggesties en die kan je dan fietsen. Kan erg leuk en handig zijn als je spontaan iets wilt doen.

Tot slot is er een hoop extra te verkrijgen in de connect store van garmin, soort app winkel. Hiervoor heb je wel de nieuwste modellen nodig. Op zich handig omdat je dan je toestel aan bijvoorbeeld komoot kan koppelen en zo je al eerder gemaakte routes kan synchroniseren.

Voor wat het waard is, 2 van mijn oregons komen van marktplaats, en de ander is 'refurbished'. Dat wil zeggen dat het origineel opgestuurd is naar garmin ter reparatie, maar dan krijg je gewoon een nieuw nagekeken toestel van garmin terug. De oude was met 35km/u tegen het beton gestuiterd en vervolgens een beek ingestuiterd. Daar heeft hij een nacht onder water gelegen. Volgende dag opgedoken en het werkte zowaar allemaal nog, alleen kon ik mijn externe sensoren niet meer koppelen. (hartslagmeter, temperatuur sensor) kennelijk toch intern iets stukgegaan door de val op het beton. Maar het water heeft geen schade veroorzaakt! (de log laat zien dat hij 6u nog onder water heeft gedraaid ;) ).
rockhopper schreef:
do 25 apr, 2019 21:42
Laat je ons weten wat de keuze uiteindelijk wordt?
Op basis van wat ik in dit draadje geleerd heb zou ik tegen de tijd dat mijn GPS definitief stuk gaat of voor een tweedehands 60Csx gaan of een 62. In elk geval toch weer eentje met fysieke drukknoppen.
ivokremer schreef:
vr 26 apr, 2019 08:52
rockhopper schreef:
do 25 apr, 2019 21:42
Laat je ons weten wat de keuze uiteindelijk wordt?
Op basis van wat ik in dit draadje geleerd heb zou ik tegen de tijd dat mijn GPS definitief stuk gaat of voor een tweedehands 60Csx gaan of een 62. In elk geval toch weer eentje met fysieke drukknoppen.
Een weinig gebruikte tweede-hands kan een prettig voordelige keuze zijn.
Je levert dan dus wel in op de extra's die de latere modellen hebben ... maar ik moet zeggen: de 60CSx doet het bij mij ook nog steeds prima (en qua nauwkeurigheid heb ik ook niet te klagen, ik vind in het rietland of in de Vogezen terug wat ik terug wil vinden, vaak zelfs met een verbluffend hoge nauwkeurigheid).

Groeten BSM
Je kan ook recente modellen tweedehands vinden hoor. Zo heb ik mijn oregon 750 vorig jaar voor een mooi prijsje op MP kunnen kopen. Uiteraard kost een verouderd model die al een opvolger heeft weer een stuk minder tweedehands. Maar ik denk dat ivo niet heel veel behoefte heeft aan nieuwe features (er wordt niet naar gevraagd of aangegeven) dus lijkt me door gebruiken tot het versleten is de beste optie.

En dan -nog- kan je zo'n toestel opsturen naar garmin en krijg je een vervangend refurbished exemplaar er voor terug. Buiten de garantie zit hier wel een prijs aan, maar bij een ouder toestel is dit meestal een schappelijk bedrag. Ik was 91€ kwijt voor het 'omruilen' van mijn oregon 600.
Ik zou het licht naïef vinden om weer een 60Csx te doen. Redenen heb ik al eerder in dit draadje aangegeven :wink:
Als de TS (ivokremer dus) er blij mee is, wie zijn wij om er bedenkingen bij te hebben? Ik ben het met je eens hoor, stilstand is achteruitgang en er is een hoop verbeterd in de tussentijd. Maar een nieuw toestel kan ook weer een hele leercurve met zich meebrengen waar ook niet iedereen op zit te wachten.
Ik heb met die 60Csx nu al zoveel fietstochten met tevredenheid afgelegd dat ik gewoon niet zou weten waarom ik nog meer zou willen van een GPS.
Dat snap ik, probleem is wel dat er geen nieuwe exemplaren meer bij komen. Misschien kun je een weinig gebruikt exemplaar op de kop tikken, maar ik denk dat met name de betrouwbaarheid afneemt (waterdichtheid, het rubber van de knopjes ed.).