Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is de fietsenmaker te duur? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wanneer is de fietsenmaker te duur?

144 berichten
ik weet ook nog niet of het nu bij die inschatting is gebleven, of dat er ook onderhoud daadwerkelijk is uitgevoerd.
supermario schreef:
wo 24 apr, 2019 09:19
Als je een ketting goed schoon houd, kan je om de ongeveer 2500km, een andere ketting wisselen.

Je cassette kan dan nog een ketting mee en je voorbladen gaan nog langer mee.

Maar een sleutel cursus volgen via de wf, leverd alleen maar geld op, als je het meeste zelf kan doen.


Mario
Je nou echt dat je elke 2500 km een nieuwe ketting, elke 5000 km een nieuwe cassette en (laat ik eens gek doen) elke 7500 km nieuwe voorbladen? Bij mijn SP met middenmotor (dus zwaarder belast) heb ik ook bij winter, regen en pekel ongeveer 6000-8000 km en dan de hele lijn vervangen. Bij een fiets zonder motor moet dat veel minder vaak moeten lijkt me.
rooss schreef:
wo 24 apr, 2019 18:16
willem.m schreef:
wo 24 apr, 2019 17:44
Voordeel van die kleine letters is wel dat ze niet zoveel ruimte op het beeldscherm innemen. BSM stond een uur geleden al op 18 berichten. Op 1 dag!
En het zijn niet de kortste berichten ook. Misschien kan hij dan de hele tekst in kleine lettertjes doen. Of nog kleinere lettertjes. Dat scheelt behoorlijk wat in oppervlakte, in feite dus digitale voetafdruk.
1 reactie op het forum, buiten de regels (als mod het wil verwijderen: prima). Ik vind het buiten de regels om mensen op deze manier te wijzen op het feit dat je de wijze van communiceren, inhoud/vorm van de berichten, aantal berichten, opmaak oid niet prettig vindt.
Via PB of via melden bij moderatie is volgens mij de nette optie.
Ik zie niets vreemds in de berihten van BSM en snap dan ook de commotie niet.
(Offtopic: Op zich prima die Mod-route. Alleen... Ik wacht al 9 dagen op een reactie van een melding (over sluikreclame) bij de Mod. Ik vermoed dat deze op vakantie is. Ook deze reactie mag verwijderd worden.)
Polling schreef:
wo 24 apr, 2019 21:32
rooss schreef:
wo 24 apr, 2019 18:16
willem.m schreef:
wo 24 apr, 2019 17:44
Voordeel van die kleine letters is wel dat ze niet zoveel ruimte op het beeldscherm innemen. BSM stond een uur geleden al op 18 berichten. Op 1 dag!
En het zijn niet de kortste berichten ook. Misschien kan hij dan de hele tekst in kleine lettertjes doen. Of nog kleinere lettertjes. Dat scheelt behoorlijk wat in oppervlakte, in feite dus digitale voetafdruk.
1 reactie op het forum, buiten de regels (als mod het wil verwijderen: prima). Ik vind het buiten de regels om mensen op deze manier te wijzen op het feit dat je de wijze van communiceren, inhoud/vorm van de berichten, aantal berichten, opmaak oid niet prettig vindt.
Via PB of via melden bij moderatie is volgens mij de nette optie.
Ik zie niets vreemds in de berihten van BSM en snap dan ook de commotie niet.
Ook off-topic, en dan nog van iemand die geen lid is van de vereniging, dus mag zeker verwijderd worden ...

Maar vanmiddag surfte ik op kantoor even naar deze site. Van de eerste zes actieve draadjes waren er niet minder dan vier met als laatste bijdrager BSM.
Een momentopname van een indrukwekkend brede kennis, maar toch ben ik er niet van overtuigd dat al deze bijdragen erg relevant waren voor het topic (en al zeker niet wanneer het ging over dingen die me interesseren of waarvan ik iets weet). Het is vaak nogal associatief denkend, als je het mij vraagt.

Het zal wel aan mij liggen - op kantoor heb ik het ook altijd moeilijk met associatief denkende collega's; mijn voorkeur gaat uit naar de droge probleemoplossende denkers (die ondanks hun droogheid vaak creatiever en grappiger zijn dan de associatievelingen).
eindgebruiker schreef:
wo 24 apr, 2019 18:53
@rooss app.php/faqpage#f8r0
daarvoor moet je wel ingelogd zijn. Als alleen lezer dus zonder inloggen heb je niets aan het vijand filter. Hij zit nu op 23 bijdragen, eens kijken of het er 25 gaan worden vandaag. Moet kunnen :shock:

Oja, ik kan me wel voorstellen dat de fm alle slijt-delen vervangt, al is het preventief. Dat voorkomt discussie achteraf over het niet vervangen van onderdelen die toch iets minder blijken te zijn en eerder dan de volgende beurt versleten zijn. Anders komen er klachten dat de beurt niet goed is uitgevoerd.
Bij een auto worden bijv remblokken vervangen als ze voor de volgende beurt versleten zullen zijn. Lease bedrijven geven daar ook goedkeuring voor. Zo vreemd is een dergelijke onderhoudsprotocol en rekening dus niet.

Ik vervang zelf ook onderdelen als remmen en kabels preventief dus voordat ze versleten zijn en breken. Tandwielen en de ketting worden ook voor een (grotere)fietsvakantie vervangen voordat de ketting doorslaat.
Ook al voel ik mij als winkelier niet aangesproken, toch wil ik je een kijkje in onze keuken geven:

1. Wij rekenen een arbeidsloon van 68 euro per uur. Bij iedere fiets die wij aannemen zijn we zeker 15 tot 30 minuten bezig met het aannemen (die tijd wordt niet gerekend). Bij de reparatie zit ook een testrit in en een inspectie (15 minuten) die wij ook niet rekenen. Als je dan een uur echt aan het sleutelen bent, ben je dus al twee uur kwijt, want het afrekenen en uitleggen wat er gedaan is, kost ook nog eens een kwartier. Vandaar wij op een werkdag per monteur slechts 5 uur reparaties inplannen, want de andere uren gaan op aan onbetaalde arbeid (er moet ook nog opgeruimd worden na een reparatie)

2. Van het arbeidsloon dat wij verdienen gaat de omzetbelasting af, dat is 9% die niet in onze zakken verdwijnt.

3. Als iemand bijvoorbeeld 15 euro netto per uur verdient, dan kost het mij bruto 40 euro per uur. Wij betalen veel belasting in Nederland en dat vind ik erg goed. Maar het grootste deel van het geld gaat naar de staat.

4. Ik betaal onze andere: omzetbelasting, loonbelasting, vennootschapsbelasting, dividendbelasting, inkomstenbelasting, verpakkingsbelasting, precariobelasting, waterschapsbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing, energiebelasting, reinigingsrechtbelasting, onroerendezaakbelasting voor eigendom en als huurder, overdrachtsbelasting, vermogensbelasting en huurbelasting.
(Oh ja, en ik heb nog mazzel dat ik leef, anders had ik ook nog erfbelasting moeten betalen)

5. Ik vind het overigens altijd goed als iemand zoveel mogelijk zelf doet. En soms zijn onderdelen in Duitsland via webshops veel goedkoper. Vaak zijn het restpartijen van fabrikanten die zelfs onder onze inkoopprijs verkocht worden. Dus sla zeker je slag! Kijk, een fabrikant besteld voor 10.000 fietsen onderdelen, en krijgt daarvoor een zeer zeer scherpe inkoopprijs (behalve bij Barbara Rohloff dan). Die worden vervolgens via webshops verkocht. Dus als je weet wat je nodig hebt, zou ik dat zeker via internet kopen.

6. Oh ja, we hebben het erg druk en nemen op dit moment geen fietsen aan die hier niet gekocht zijn. Wij hebben op dit moment zelfs een wachttijd van vier weken. Dus nogmaals; doe zoveel mogelijk zelf en voor fietsenmakers is er werk genoeg.

Eric Schuijt
Travelmaster schreef:
wo 24 apr, 2019 21:03
ik weet ook nog niet of het nu bij die inschatting is gebleven, of dat er ook onderhoud daadwerkelijk is uitgevoerd.
Het onderhoud moet nog uitgevoerd gaan worden. Ik krijg mijn fiets op 7 mei pas weer terug.

Maar ze zijn daar al wel vast bezig met het bestellen van onderdelen. Dit duurt even. Vandaar.
Ik zou in jouw geval serieus overwegen om hier een oproep te plaatsen voor hulp bij het zelf bestellen en monteren van onderdelen. Misschien ben je wel wat later klaar, maar het is gegarandeerd goedkoper en mede daarom een heel pak leuker. En je leert er ook nog heel veel van!
Polling schreef:
wo 24 apr, 2019 21:23
supermario schreef:
wo 24 apr, 2019 09:19
Als je een ketting goed schoon houd, kan je om de ongeveer 2500km, een andere ketting wisselen.Je cassette kan dan nog een ketting mee en je voorbladen gaan nog langer mee. Maar een sleutel cursus volgen via de wf, leverd alleen maar geld op, als je het meeste zelf kan doen.
Je nou echt dat je elke 2500 km een nieuwe ketting, elke 5000 km een nieuwe cassette en (laat ik eens gek doen) elke 7500 km nieuwe voorbladen? Bij mijn SP met middenmotor (dus zwaarder belast) heb ik ook bij winter, regen en pekel ongeveer 6000-8000 km en dan de hele lijn vervangen. Bij een fiets zonder motor moet dat veel minder vaak moeten lijkt me.
Ik heb toch echt heel lang elke 1500 a 2000 km een nieuwe ketting gemonteerd omdat mijn Rohloff Kaliber aangaf dat het tijd was. Ik kreeg nota bene de deksel op mijn neus toen ik met de stadsfiets wat langer doorfietste en binnen 2500 km niet alleen de ketting versleten was, maar de volgende ketting ook prompt doorsloeg op het middelste, veelgebruikte kransje.
Leon schreef:
do 25 apr, 2019 19:23
Polling schreef:
wo 24 apr, 2019 21:23
supermario schreef:
wo 24 apr, 2019 09:19
Als je een ketting goed schoon houd, kan je om de ongeveer 2500km, een andere ketting wisselen.Je cassette kan dan nog een ketting mee en je voorbladen gaan nog langer mee. Maar een sleutel cursus volgen via de wf, leverd alleen maar geld op, als je het meeste zelf kan doen.
Je nou echt dat je elke 2500 km een nieuwe ketting, elke 5000 km een nieuwe cassette en (laat ik eens gek doen) elke 7500 km nieuwe voorbladen? Bij mijn SP met middenmotor (dus zwaarder belast) heb ik ook bij winter, regen en pekel ongeveer 6000-8000 km en dan de hele lijn vervangen. Bij een fiets zonder motor moet dat veel minder vaak moeten lijkt me.
Ik heb toch echt heel lang elke 1500 a 2000 km een nieuwe ketting gemonteerd omdat mijn Rohloff Kaliber aangaf dat het tijd was. Ik kreeg nota bene de deksel op mijn neus toen ik met de stadsfiets wat langer doorfietste en binnen 2500 km niet alleen de ketting versleten was, maar de volgende ketting ook prompt doorsloeg op het middelste, veelgebruikte kransje.
Je kan ook nog kijken of je die veelgebruikte kransjes kan vervangen.

Mijn ervaring - als gemiddeld wat slordig met vervangen - is dat een nieuwe ketting + nieuw kransje niet altijd direct lekker pakt. Dus beter niet pas op de laatste week voor een fietsvakantie aan laten komen als je toch al weet dat je een nieuwe ketting moet monteren.

Groeten BSM
Weet jij een adres waar ze nog 7 en 8 speed kransjes verkopen met de juiste schakelcode? Ik deed dat vroeger ook, heel lang geleden. Maar zo'n 10 jaar geleden heb ik de zoektocht opgegeven.
Leon schreef:
do 25 apr, 2019 19:55
Weet jij een adres waar ze nog 7 en 8 speed kransjes verkopen met de juiste schakelcode? Ik deed dat vroeger ook, heel lang geleden. Maar zo'n 10 jaar geleden heb ik de zoektocht opgegeven.
De laatste keren zocht ik bij Rose ... misschien zijn de daar nu ook op.
En ik heb sowieso een hybride 8 speed combi, in de regionen met de grotere kransen relatief grote stappen, en bij de kleinste kransjes de kleinste stappen, ik vind dat lekker, dan kan je ontspannen met een rustig ritme voor de wind en helling af meetrappen, en tegelijk heb je souplesse-verzetten voor helling op ... omdat het geen wedstrijd is haal ik bij helling op misschien niet het maximaal haalbare, van het helling af en wind mee goed profiteren is mij meer waard.
Anyway, ik heb zo ook nog wat losse kransjes liggen, en bij het vergelijken an de verschillende schakel-code-kransjes was ik lang niet altijd onder de indruk van de visuele verschillen, en ook niet onder de indruk van de verschillen in de harde praktijk. Ik begon ooit met pignions met allemaal rechte kransjes, dat ging ook ... misschien gaat het wel zo goed omdat ik nog steeds ongeïndexeerd schakel.

Groeten BSM

PS Je kan natuurlijk ook samen met een paar vriendjes slim een paar cassettes inkopen en slopen.
Bridgestone SM schreef:
do 25 apr, 2019 20:20
De laatste keren zocht ik bij Rose ... misschien zijn de daar nu ook op.
Je advies was dus al een tijdje over de datum. :idea:
Leon schreef:
do 25 apr, 2019 20:35
Bridgestone SM schreef:
do 25 apr, 2019 20:20
De laatste keren zocht ik bij Rose ... misschien zijn de daar nu ook op.
Je advies was dus al een tijdje over de datum. :idea:
Wellicht, ik weet niet welke kransjes jij zoekt en met welke codes, en ik weet nog minder wat er actueel nog leverbaar is, een paar jaar terug heb ik m'n voorraadje nog aangevuld.

Groetem BSM
Eric,

jij betaald inderdaad veel belasting, maar zolang jij 3 mnd p.j op vakantie kan en 1x p.j, middels loting aan de klant het betaalde bedrag voor de fiets terug geeft, heb jij geen klagen. En dus ben ik blij voor je, want daar werk je voor.

Voor topic starter:

Ga naar een kennis of wf lid (ik woon in Den Haag) en bestel bij rose wat je nodig hebt en laat je uitleggen hoe je iets monteerd.

Jij bent minder kwijt en leert wat en de ander verdiend wat.

Mario
ivokremer schreef:
do 25 apr, 2019 10:18
...
Het onderhoud moet nog uitgevoerd gaan worden. Ik krijg mijn fiets op 7 mei pas weer terug.

Maar ze zijn daar al wel vast bezig met het bestellen van onderdelen. Dit duurt even. Vandaar.
Je mag voor het genoemde bedrag wel een upgrade naar 3 x 9 speed verwachten.
Zonder gekheid: waarom informeer je niet naar wat ze voor het genoemde bedrag gaan doen? Jij bent toch de opdrachtgever!
Leon

Hoe lang jij met je ketting doe, hangt van veel factoren af.

Heb je een dunne of dikke ketting. Trap jij licht of zwaar. Maak jij de ketting schoon of niet.

Loop de ketting over veel tandjes, dus groot voor en achter, treed er minder slijtage op.

Mario
supermario schreef:
do 25 apr, 2019 23:55
Leon
Hoe lang jij met je ketting doe, hangt van veel factoren af.
Heb je een dunne of dikke ketting. Trap jij licht of zwaar. Maak jij de ketting schoon of niet.
Loop de ketting over veel tandjes, dus groot voor en achter, treed er minder slijtage op.
Mario
Ik ontkrachtte alleen de stelling van Polling. Voor ontkrachting van een stelling is slechts één goed voorbeeld nodig.
Eric Schuijt schreef:
do 25 apr, 2019 09:48
Ook al voel ik mij als winkelier niet aangesproken, toch wil ik je een kijkje in onze keuken geven:

1. Wij rekenen een arbeidsloon van 68 euro per uur. Bij iedere fiets die wij aannemen zijn we zeker 15 tot 30 minuten bezig met het aannemen (die tijd wordt niet gerekend). Bij de reparatie zit ook een testrit in en een inspectie (15 minuten) die wij ook niet rekenen. Als je dan een uur echt aan het sleutelen bent, ben je dus al twee uur kwijt, want het afrekenen en uitleggen wat er gedaan is, kost ook nog eens een kwartier. Vandaar wij op een werkdag per monteur slechts 5 uur reparaties inplannen, want de andere uren gaan op aan onbetaalde arbeid (er moet ook nog opgeruimd worden na een reparatie)

2. Van het arbeidsloon dat wij verdienen gaat de omzetbelasting af, dat is 9% die niet in onze zakken verdwijnt.

3. Als iemand bijvoorbeeld 15 euro netto per uur verdient, dan kost het mij bruto 40 euro per uur. Wij betalen veel belasting in Nederland en dat vind ik erg goed. Maar het grootste deel van het geld gaat naar de staat.

4. Ik betaal onze andere: omzetbelasting, loonbelasting, vennootschapsbelasting, dividendbelasting, inkomstenbelasting, verpakkingsbelasting, precariobelasting, waterschapsbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing, energiebelasting, reinigingsrechtbelasting, onroerendezaakbelasting voor eigendom en als huurder, overdrachtsbelasting, vermogensbelasting en huurbelasting.
(Oh ja, en ik heb nog mazzel dat ik leef, anders had ik ook nog erfbelasting moeten betalen)
Tjonge, het valt allemaal niet mee.

Typisch werkgevers gewauwel dit.