Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 369 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33874 berichten
Fedor schreef:
wo 24 apr, 2019 20:18
We blijven in de hellingen :)
Eerst maar een ruwe plaatsbepaling:
ergens in Zuid-Limburg als onderdeel van een oefenrondje op vrijdag voor de Amstel Gold Race toertocht op zaterdag.

-Jan
Botterweck.
JanH schreef:
wo 24 apr, 2019 20:52
Fedor schreef:
wo 24 apr, 2019 20:18
We blijven in de hellingen :)
ergens in Zuid-Limburg als onderdeel van een oefenrondje op vrijdag voor de Amstel Gold Race toertocht op zaterdag.

-Jan
Dat is correct. En er werd flink geoefend ;)

En het is niet de Eyserbosweg.

@Leon: Het is idd Botterweck (Wahlwiller). Beter bekend als de Kruisberg :)
Voor jou de volgende.
Leon schreef:
wo 24 apr, 2019 20:56
Botterweck.
Hier: https://www.google.nl/maps/place/Botter ... aaecbbd3f4
Volgende, thema rivieren:
Afbeelding
De tovenaar schreef:
wo 24 apr, 2019 22:03
Ergens langs de Maas? https://goo.gl/maps/SVS4HYTbAgfrZBQs6
Je tekst is niet overtuigend, de link wel. Je zit er dicht genoeg bij. Het was bij Roermond.
Je bent aan de beurt.
Leon schreef:
wo 24 apr, 2019 22:09
Je tekst is niet overtuigend, de link wel.
Ik ben niet zo'n fan van raad praatjes :wink:

brug.jpg
Viaduct van Millau?

[edit] Zo te zien niet.
Rion-Antirion Bridge
https://goo.gl/maps/aum1xWgUjGkqFP2E9

De 2880 meter lange Rio-Antirriobrug geeft toegang tot het schiereiland Pelopennessos vanaf het Griekse vasteland en is, naast de landengte van Korinthe, de enige vaste verbinding naar het schiereiland. De brug is 2800 meter lang en bestaat uit 2 rijbanen, met 2 rijstroken naar het noorden en 2 rijstroken naar het zuiden, een voetpad en vluchtstrook. De brug bestaat uit 5 overspanningen ondersteund door 4 pylonen. De totale lengte van het wegdek dat door de kabels gedragen wordt is 2252 meter en is hiermee de op een na langste tuibrug-overspanning ter wereld, alleen het dek van het Viaduct van Millau is langer (2460 meter).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rio-Antirriobrug
Correct Willem, jouw beurt
Thanks Tovenaar!

Hieronder een nieuwe opgave. Exacte plek graag.
Doesburg, uitkijken op de Martinikerk ?
Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 apr, 2019 19:40
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 12:33
Ik hoop dat een plaatje zonder een fiets, maar verder wel aansluitend op het vorige enigma toegelaten wordt.
Hiermee hebben jullie dan direct een solide hint.
Het gaat om een zo goed mogelijke benadering van de plek van de tent.
Wie weet wat voor tent het betreft die krijgt bonuspunten, wie het jaartal raadt idem.
De personen op de foto zal niemand (her)kennen, er is er nog maar één onder ons.
Ik „fiets" nu even om het gebakkelei om, en wil graag een antwoord geven op de foto met de tent en drie personen.
Ik kan wel aannemen dat de foto vóór 1980 is genomen. Verder weinig herkenbaars. De beboste helling doet me wel erg denken aan de Moorveldseberg bij Geulle, net ten westen van Maastricht-Aachen Airport en oostelijk van de spoorlijn. Daar heb ik in 1963 met ons gezin nog gekampeerd, maar er zijn geen foto's genomen. Langs de rand zie ik knotwilgen, is daar misschien een beekje of sloot? In die 40 jaar zal de vegetatie nu wel behoorlijk veranderd of onherkenbaar zijn.
Martin,
Bijna goed, het was 1982.
Verder zijn die knotwilgen ook goed opgemerkt, in het heuvelland is een sloot bijna altijd een beekje/riviertje, je ziet ook iets dat al eens "talud" werd genoemd ... de oeverwal. In het heuvelland ligt er eigenlijk altijd iets beekjes-achtigs, al dan niet droog onder in het dal. Een beekje en Lontzen ... en je hebt de Lontzenerbach.
En ... de Lontzenerbach, die net iets verderop Hohnbach heet hoort tot de bovenloop van de Geul.
 
JanH schreef:
wo 24 apr, 2019 20:07
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 19:16
het echt goede antwoord was 50.694811, 5.994546.
Bijzonder. De afgelopen paastocht is op de derde dag deels over dit veldje gereden.... eh gelopen.
Dit was 100 meter verder:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 48#p332952
Jan,
Het was dan ook in directe aansluiting op de berichten rond deze tocht, en vooral ook in aansluiting op het raad-plaatje van Kees.
Ik ben nu wel nieuwsgierig naar het detail-stukje van de paastocht zo tussen Lontzen en Schmalgraf, wellicht ken ik die Titanium-Ton-Alley nog van vroeger, ik ken althans een gelijksoortige erg smalle holle weg. Wei weet zijn jullie bijna over mijn raadsel-plaat(s)je gereden.


Ik was er overigens zonder fiets, te voet met rugzak, zo'n toen modern Camp Trails ladderframe model.
De twee overledenen op de foto zijn mijn (toen nog niet) schoonmoeder (64) en haar jongste zoon (27) -- beiden wisten toen nog niet dat ik schoonfamilie zou worden, ik wist dat ook nog niet, best een slimme oplossing: eerst je schoonmoeder ontmoeten ... dat scheelt weer heel wat foute schoonmoedergrappen.

Dan de tent @ PeterVanRijn: Het is/was een Ermann Schmitt tent - die inmiddels ook overleden is - en wel het model "Hommel", een wat rare asymmetrische tent. Een karakteristieke ES-kleur, en ook een karakteristiek ES grondzeil (iets te dun) en dus met wat kranten bij wijze van matje. Het was de eerste tent die ik zelf kocht, voordien had ik een enkeldaks Slee tent (of soms een ES Kever) van "thuis".
De asymmetrie had als voordeel een handiger binnenruimte, en bijv ook een goede plek voor je rugzak onder het lange lagere deel van de luifel, maar als nadeel dat de lange kant ook meer windgevoelig was (en heel diep doorzakte onder een sneeuwdek), en verder ook dat je bij wind en helling in de knoop komt als de wind en de helling niet zo gecoördineerd zijn dat je de tent helling-af en goed op de wind kan zetten.

En met betrekking tot het wilde kamp-plekje: Aan de overkant, net in het bos was ooit een overslagterrein van zink- en lood-erts, dat overslagterrein blijft heel lang geel vanwege de overdaad aan zware metalen. Door het bos loopt het tracé van een oud spoorlijntje richting Kelmis/Calamine. Daar was ooit een stationnetje op de grens met het "vierde land".
Het beekje zelf was - althans indertijd - niet erg proper, maar net in het bos, over het prikkeldraad (waaronder die Schubwortel) waren in de oever van het beekje een paar bronnetjes, en van dat ben ik niet ziek geworden, althans niet zieker als altijd.

Naast de Bleke Schubwortel (die goed beschouwd een soort ondergoedkleur heeft) staan er als leukere botanische hoogtepuntjes: Schaafstro (een paardestaart met zoveel kiezel dat de stengel gebruikt wordt voor polijst-werk), Zinkviooltje, Zinkboerenkers en Zinklepelblad (drie planten die niet van zware metalen houden, maar ze net iets meer tolereren en daarom overleven waar andere het niet halen).

En het allermooiste is dat je hier gewoon mag (of mocht) rondlopen waar in Zuid-Limburg alle natuur achter hekken verborgen is.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 23:58
Het was dan ook in directe aansluiting op de berichten rond deze tocht, en vooral ook in aansluiting op het raad-plaatje van Kees.
Ik ben nu wel nieuwsgierig naar het detail-stukje van de paastocht zo tussen Lontzen en Schmalgraf, wellicht ken ik die Titanium-Ton-Alley nog van vroeger, ik ken althans een gelijksoortige erg smalle holle weg. Wei weet zijn jullie bijna over mijn raadsel-plaat(s)je gereden.
Onderaan deze pagina is een inzoombaar kaartje met de routes van de Paastocht te vinden. (Waar ik mijn raadplaatje schoot, was ik met een paar mensen voor de zoveelste keer van Titanium Tons route afgeweken om nog wat langer op een niet al te steile asfaltweg te kunnen fietsen. Ook had een van ons op de gps gezien dat daar een bankje stond waar we even wat konden eten. Dat bankje staat er wellicht ook al een halve eeuw.)
keesswart schreef:
do 25 apr, 2019 00:31
Onderaan deze pagina is een inzoombaar kaartje met de routes van de Paastocht te vinden. (Waar ik mijn raadplaatje schoot, was ik met een paar mensen voor de zoveelste keer van Titanium Tons route afgeweken om nog wat langer op een niet al te steile asfaltweg te kunnen fietsen. Ook had een van ons op de gps gezien dat daar een bankje stond waar we even wat konden eten. Dat bankje staat er wellicht ook al een halve eeuw.)
 
Hartelijk dank Kees.

De route kwam dus echt bijna over mijn raad-plaat(s)je.
Ik heb even ingezoomed en de uitsnede van "annotatie" voorzien.
Het raadplaatje is overigens in min of meer oostelijke richting gekiekt.
 
Schmalgraf.png
Schmalgraf.png (107.45 KiB) 2210 keer bekeken
 
Het oranje driehoekje is mijn tentplek, het rode ovaal de zink- en lood-erts overlaadplaats.
Ik ken die Titanium-Ton-Alley dus maar al te goed, indertijd was ie in ieder geval niet te fietsen.

Groeten BSM
math schreef:
wo 24 apr, 2019 23:35
Doesburg, uitkijken op de Martinikerk ?
Yep. Maar wat is de plek?
Ongeveer waar deze foto ook genomen is, Kloosterstraat.
https://ikwilhuren.nu/projectfotos/3840/1295258_7.jpg
math schreef:
do 25 apr, 2019 10:58
Ongeveer waar deze foto ook genomen is, Kloosterstraat.
https://ikwilhuren.nu/projectfotos/3840/1295258_7.jpg
Klopt helemaal!

Hoe had je het plaatje herkend?
Ik moest zoeken op internet, maar de torenspits, de vensters in het dak van het middenschip en de patronen bovenin de ramen, maken de kerk tamelijk uniek.
Het vinden van de plek van de fotograaf kostte meer tijd.

Volgende raadprent
Afbeelding
Het zal toch Hooglede niet zijn? Niet echt een plek voor globe- pardon hlobetrotters :wink: