Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beveiligen fiets en bagage - Forum Wereldfietser

Beveiligen fiets en bagage

Hallo allemaal,

Ik vraag me al een tijdje af hoe andere hun spullen beschermen/beveiligen als ze de fiets even achter moeten laten om bijvoorbeeld een boodschap te doen of een museum of kerk te bezoeken. Ik zelf heb mijn Ortliebs met slotjes vastgezet aan de fiets. Is dit voldoende? Tot nu toe wel, er is nog nooit iets gestolen. Maar als ik mijn fiets even achter laat voelt dit altijd onprettig.
Hoe doen jullie dit? Hebben jullie slechte ervaringen met diefstal van spullen? Waar zetten jullie de fiets neer als jullie hem achterlaten? Duidelijk zichtbaar voor publiek of toch verdekt?
Ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen.
Jan
Ik gebruik een vouwslot waarmee ik 'm aan iets vast kan zetten, verder gaat m'n ene tas mee naar binnen. De andere tas en tent blijven op de fiets. Haal 1 gesp van m'n Ortlieb altijd door de bagagedrager, ook om 'm offroad niet zo snel te verliezen.

Verder niet te lang weg en lekker prominent in het zicht. Nooit ellende mee gehad op vakantie.
Inderdaad, fiets op slot en ergens aan vast. Waardevolle spullen (telefoon - portemonnee - paspoort) mee. Goed in het zicht en niet te lang weg, dus museum bezoeken doe ik nooit.
Vragen of je de fiets achter de ingang in het zicht van de kassa of bewaking (als die er is) mag zetten, in het oosten van Europa is dat vaak geen probleem, of dat in de rest ook zo is even de vraag. En als het niet mag is het jammer maar dan fiets ik verder. Andere mogelijkheid is om in de stad zelf een overnachting te plannen zodat je vanuit de camping of het hotel/pension de leuke dingen daar te bezoeken.
Hoi,
Bij het doen van boodschappen zet ik mijn fiets met fietstassen flink in het zicht van veel mensen, het liefst dicht bij de ingang. Stuurtasje met waardevolle spullen mee en niet al te lang in de winkel blijven. Nog nooit iets vervelends meegemaakt (afkloppen...). Een museum bezoeken heb ik één keer gedaan, toen mijn fietstassen achter de receptie neer kunnen zetten.
Groet, Petra.
Petra137 schreef:
wo 24 apr, 2019 22:37
Bij het doen van boodschappen zet ik mijn fiets met fietstassen flink in het zicht van veel mensen, het liefst dicht bij de ingang. Stuurtasje met waardevolle spullen mee en niet al te lang in de winkel blijven. Nog nooit iets vervelends meegemaakt (afkloppen...). Een museum bezoeken heb ik één keer gedaan, toen mijn fietstassen achter de receptie neer kunnen zetten.
In Frankrijk (en België, Duitsland, Luxemburg, Zwitserland en Spanje) zetten we onze fietsen dicht bij de ingang van de winkel/supermarkt en dan nooit problemen gehad (behalve een keertje een automatisch reagerende deur die de fietscomputer op hol bracht). Wat verder op het platteland zet ik de fiets niet eens altijd op slot (da's een voordeeltje, wie steelt er nu een zo opzichtige fiets, een Bridgestone, en vooral wie steelt er een zo zwaar bepakte fiets).

Afhankelijk van de situatie steek ik mijn portemonnaie bij me, soms ook het fototoestel of ik neem de hele stuurtas mee.
Ik vrees eigenlijk meer de zakkenrollers in de winkel als de dieven buiten, maar het geeft zelfs als je alles vertrouwt toch een prettiger gevoel als je langer winkelt en dan ook iets meer bij je hebt.

In Frankrijk, althans op het platteland geldt dat iemand die op de fiets boodschappen doet te arm is om een auto te kopen/rijden ... dat geeft je een bonus, bij een armoedzaaier is niks te halen.

Door alle jaren heen - en dat zijn er dus al heel wat - eenmaal bestolen, en dat was met de auto, wild kamperend, de tent met slaapspullen achter gelaten ergens op het Spaanse platteland - ik had er twee jaar eerder veldwerk gedaan en nooit iets van onbetrouwbaarheid gemerkt, zelfs als de auto eens onbedoeld onafgesloten met waardevolle spullen een nacht geparkeerd had gestaan. Anyway: slaapzakken en matjes waren gestolen, de tent was compleet leeg ... een rare ervaring, maar geen reden om van wild-kamperen af te zien, op een camping loop je meer risico want op een camping loopt iedereen in en uit, een tentje achteraf moet je in de eerste plaats vinden en daarna nog aandurven om het leeg te halen.

Groeten BSM

PS Als je bestolen wordt dan is dat klote (hier thuis tweemaal zulk ongevraagd bezoek gehad), maar denk dan maar aan de gedachte dat diefstal bijdraagt aan de democratisering van het duurzame gebruiksgoed.
Ik zal het kort houden. Garmin Edge 830

Bij iedere mooie rit hoort een koffiestop met appeltaart. Toch is het altijd spannend om je fiets onbeheerd voor de deur achter te laten. Om die reden kun je op de Edge 830 een bike alarm aanzetten. Je krijgt direct een melding op je telefoon als je fiets in beweging word gebracht, en de 830 geeft een alarmgeluid om de dief af te schrikken.
gios schreef:
do 25 apr, 2019 00:07
Ik zal het kort houden. Garmin Edge 830

Bij iedere mooie rit hoort een koffiestop met appeltaart. Toch is het altijd spannend om je fiets onbeheerd voor de deur achter te laten. Om die reden kun je op de Edge 830 een bike alarm aanzetten. Je krijgt direct een melding op je telefoon als je fiets in beweging word gebracht, en de 830 geeft een alarmgeluid om de dief af te schrikken.
Dat is wel een hele dure oplossing: deze fietscomputer gaat rond de 400 Euro kosten... :shock: Bovendien heb je niet veel aan zo'n alarm als je ver van je fiets bent: de dief is dan al lang weg met je tassen of met je hele fiets. Die piepende fietscomputer draait hij er zo af. Heb je wel geluk dat je in ieder geval je fietscomputer nog hebt! :D

Ik zet bij stops mijn fiets altijd dubbel op slot: met het ringslot door het achterwiel én een kettingslot door voorwiel en frame (en zo mogelijk aan een hek of paal). De tassen "beveilig" ik met simpele kabelslotjes, zodat ze in ieder geval niet direct van de fiets gepakt kunnen worden. Tot nu toe nooit problemen gehad. Stuurtas met portemonnee, paspoort en andere kostbaarheden natuurlijk altijd mee naar binnen.
We gaan meestal samen op vakantie. Dan hoef je nergens op te letten.

Als ik alleen ga, dan winkel ik niet in een shabby buurt, zet ik de fiets (liefst in het zicht) naast de ingang, en neem ik waardevolle spullen mee. Een slot heeft weinig zin om tassen e.d. te beveiligen.

Dit zijn allemaal open deuren. Oja, ik ben van nature niet bezorgd.
Best interessant hoe spannend mensen dit soort zaken vinden. Ik heb op allebei de fietsen zo'n ringslot van Axa en een dunne ketting van Abus. Waardevolle spullen zitten in de stuurtassen.
  • Komen we in een leuke stad dan zetten we de fietsen bij de kerk o.i.d. ketting erom en stuurtas mee. Zo blijf ik rustig een halve dag weg terwijl de fietsen met volle bagage in de stad staan.
  • Winkelen doen we lekker met zijn twee, stuurtas mee en geen zorgen maken en meestal ringslotje erom.
Ik ga pas vanaf mijn 5e (zelf fietsend) op fietsvakantie, dat is al ongeveer 35 jaar en 1x is er in Antwerpen aan mijn fiets gerommeld en is er uit de zadeltas een Leatherman en een bacho ontvreemd. Als ik dat afmeet tegen tientallen jaren zorgeloos genieten dan vind ik het dat wel waard.
Oh ja ik moet niet liegen toen ik zestien was stond ik op de camping in Bloemendaal a.z. dit was geen fietsvakantie maar twee vertrekkende campinggasten hebben heel vroeg in de ochtend besloten dat mijn mountain bike bij hun bagage hoorde dus die is mee gegaan en heb ik "niemals wieder gesehen" schaamteloze verwijzing naar de mensen die ik verdenk.
willem.m schreef:
do 25 apr, 2019 08:41
We gaan meestal samen op vakantie. Dan hoef je nergens op te letten.
Over dure oplossing gesproken ... :oops:
(Sorry, ik kon het niet laten :D )
BTW, ik doe het zelf ook zo.
egopro schreef:
do 25 apr, 2019 09:13
Best interessant hoe spannend mensen dit soort zaken vinden. ....
...
Ik ga pas vanaf mijn 5e (zelf fietsend) op fietsvakantie, dat is al ongeveer 35 jaar en 1x is er in Antwerpen aan mijn fiets gerommeld en is er uit de zadeltas een Leatherman en een Bahco ontvreemd. Als ik dat afmeet tegen tientallen jaren zorgeloos genieten dan vind ik het dat wel waard.
Precies :!:   Ik ben nog wat eerder begonnen (en toch niet voor mijn 5e) ... maar de diefstal-risico's zijn vlgs mij klein, althans onder de omstandigheden etc. waarop ik/wij fietsen en de fietsen korter of langer achterlaten.
Genieten van je vrijheid is prettiger als steeds met de billen knijp en de zorgen in de kop rondlopen.

In mijn ervaring is de kans groter dat je wat krijgt*, of gewoon verliest/kwijtraakt, de kans op diefstal is op basis van mijn ervaring dus vooralsnog nul.

  *  Bijv. te drinken, of uitgenodigd voor het ontbijt, of zelfs 's avonds meeëten (men had een soort zomers feestmaal) ... en in de limiet; een keertje toen we op de lekker koele trappen voor een kerk zit - het was in Pont-Audemer - een 10 franc-stuk.

De kans dat ze je fiets stelen voor de bagage lijkt mijn klein, omgekeerd kan de fiets wel aantrekkelijk ogen, de bagage is dan een extra belemmering.
Kom je op de meer toeristische locaties en heb je een gelikte en gewilde fiets ... dan zou ik overigens toch iets bezorgder zijn ... maar bij een kasteel bijv. kan je de fiets vaak, na even vragen, ergens achter de kaartverkoop/binnen het hek wegzetten. Toen ik een keertje aangereden werd en per ambulance ter controle naar het ziekenhuis gebracht werd was er direct iemand waar de fiets in de tuin mocht staan (vergeet in zo'n geval dan niet je ID, en ziektekosten-verzekeringkaart, en wat €uro's voor de taxi terug).

Groeten BSM

PS Een extra beveiliging vormt natuurlijk een wat minder gelikt uiterlijk van een en ander.
Als ik kijk naar wat onze dief thuis wel en niet vond ... dan is een krakkemikkige doos gevuld met "ongeregelde zooi" de beste camouflage voor je waardevolle spullen. Wees ervan overtuigd dat op de gewone verstopplekken, en ook op de betere verstopplekken als eerste gezocht wordt, dus bedenk al die plekken, en vergeet ze daarna.
Leon schreef:
do 25 apr, 2019 09:41
willem.m schreef:
do 25 apr, 2019 08:41
bladibla
Over dure oplossing gesproken ... :oops:
(Sorry, ik kon het niet laten :D )
BTW, ik doe het zelf ook zo.
Dank voor je beknopte reactie :D
Bridgestone SM schreef:
do 25 apr, 2019 09:43

PS Een extra beveiliging vormt natuurlijk een wat minder gelikt uiterlijk van een en ander.
Als ik kijk naar wat onze dief thuis wel en niet vond ... dan is een krakkemikkige doos gevuld met "ongeregelde zooi" de beste camouflage voor je waardevolle spullen.
Volgens die logica zou een mooi laagje neproest ed zoda het lijkt of je op een oud lijk rondrijdt, dus de beste beveiliging zijn. Bandjes ook even leeg laten lopen als je parkeert, en gee enkele zorg :P
captain_fabulous schreef:
do 25 apr, 2019 10:03
Bridgestone SM schreef:
do 25 apr, 2019 09:43

PS Een extra beveiliging vormt natuurlijk een wat minder gelikt uiterlijk van een en ander.
Als ik kijk naar wat onze dief thuis wel en niet vond ... dan is een krakkemikkige doos gevuld met "ongeregelde zooi" de beste camouflage voor je waardevolle spullen.
Volgens die logica zou een mooi laagje neproest ed zoda het lijkt of je op een oud lijk rondrijdt, dus de beste beveiliging zijn. Bandjes ook even leeg laten lopen als je parkeert, en gee enkele zorg :P
Er bestaat uiterst overtuigende nep-roest-verf :roll:  
Ik ben overigens juist blij met de blinkend RVS Bridgestones.
Dat van die bandjes is toch wat onhandig ... behalve als je een karretje met druklucht bij je hebt.

Groeten BSM
captain_fabulous schreef:
do 25 apr, 2019 10:03
Bridgestone SM schreef:
do 25 apr, 2019 09:43

PS ... bladibla... Als ik kijk naar wat onze dief thuis ...bladibla
Volgens die logica zou een mooi laagje neproest ed zoda het lijkt of je op een oud lijk rondrijdt, dus de beste beveiliging zijn. Bandjes ook even leeg laten lopen als je parkeert, en gee enkele zorg :P
Goed dat je een offtopic opmerking weer ontopic maakt :D

(TS heeft denk ik niets aan anekdotes over inbraken thuis.)
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 23:09
PS Als je bestolen wordt dan is dat klote (hier thuis tweemaal zulk ongevraagd bezoek gehad), maar denk dan maar aan de gedachte dat diefstal bijdraagt aan de democratisering van het duurzame gebruiksgoed.
Ik neem aan dat je dit sarcastisch bedoelt. Mensen moeten gewoon met hun handen van spullen van andere mensen afblijven.

Ontopic: Ik laat mijn fiets met spullen amper alleen. Heb al moeite om ergens wat te gaan drinken en naar het toilet te gaan.

Mocht het nodig zijn, dan doe ik een kabel door alle tassen heen en die maak ik aan mijn fietslot vast.
Ook van het type onbezorgd en in 360.000 km niets gestolen.
- in rijke landen wordt meer gestolen
- stad bekijken, fietsen tegen het hoofdkantoor politie zetten
- Duitse supermarkten hebben een glazen pui, je houdt zicht
- wildkamperen ,kamperen zowiezo,; middelste tentstok door je wiel steken
- toch ergens parkeren; snelspanners losgooien
- ringslot en kabelslot [meest verloren artikel van mij ,in 5 landen liggen nu prima kabelsloten]
- alles van waarde in de stuurtas[ o.k. sommige dieven weten dat ook al ]
- ingang /entree; vraag wie op de fiets let of waar ie mag staan
Leukste momenten ? In Marokko bleek de parking-beheerder de hele nacht op te zijn gebleven om op onze fietsen te letten. In China ,in een peperduur hotel [25 Euro] stond een lakei voor de afgesloten ruimte met slechts onze ........ inderdaad.
Groetjes Pier.
Dank jullie voor alle reacties. Dit geeft mij een gerust gevoel. Ik ga niets aanpassen en zal me in het vervolg proberen minder zorgen te maken en meer te genieten van het moment.

Voor komende reis maak ik me al niet zoveel zorgen. Over twee weken ga ik een weekje fietsen op de Outher Hybride in Schotland. Mijn ervaringen in Schotland zijn zeer positief en zeker met betrekking tot de gastvrijheid.
Net weer terug van een tripje in mijn eentje naar Lourdes. Voor boodschappen en andere bezoeken naar bv de diverse kerken of koffie ( niet onbelangrijk) zorg ik altijd dat ik mijn fiets op slot zet, de Garmin van het stuur haal. De waardevolle spullen ( creditkaart, telefoon en paspoort) zitten in de stuurtas, deze heb ik altijd bij mij. Dus in geval dat men het nodig vindt om mijn santos of de tassen mee te nemen, kan ik altijd weer thuis komen. Zoals in een eerdere reactie aangegeven parkeer ik altijd prominent in het zicht.

Een beetje vertrouwen in de ander draagt natuurlijk wel bij aan een Positieve beleving van je reis