Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is de fietsenmaker te duur? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wanneer is de fietsenmaker te duur?

144 berichten
ivokremer schreef:
di 23 apr, 2019 19:15
... Dus laat ik zeggen dat hij zo'n 2000 km gereden heeft na de voorlaatste servicebeurt. Die was net zo grondig als deze huidige servicebeurt.
...
Ik begrijp sowieso niet dat je na 2000 km al je banden en ketting/tandwielen zou moeten vervangen.
En als dat echt nodig is, dan kun je beter gaan klagen bij de vorige fietsenmaker. Je weet dus nu ook waarom die zo goedkoop was....

Groet,
Tom.
Ik vind 336 euro eerlijk gezegd niet goedkoop.
Als je een ketting goed schoon houd, kan je om de ongeveer 2500km, een andere ketting wisselen.

Je cassette kan dan nog een ketting mee en je voorbladen gaan nog langer mee.

Maar een sleutel cursus volgen via de wf, leverd alleen maar geld op, als je het meeste zelf kan doen.


Mario
ivokremer schreef:
di 23 apr, 2019 14:14
Ik heb gewoon het gevoel dat ik me een oor laat aannaaien vanwege mijn onkunde. Ik weet immers niet wat nieuwe goede onderdelen kosten en hoe ik op slijtage moet controleren.
Volgens mij zit hier de kern van het probleem: als je geen vertrouwen hebt in je FM zal je altijd het idee houden dat je teveel betaalt, ook als hij een correcte berekening heeft gemaakt.

Uren zijn kostbaar (loon + werkgeverslasten + kosten werkplaats/gereedschap), dus een uurtje prutsen om een (te) vastgedraaid onderdeel los te krijgen geeft al snel een veel hogere rekening. Een bedrag van 50 Euro per uur lijkt mij best realistisch.

Mijn advies: vraag je fietsenmaker om een toelichting op de rekening. Als de toelichting naar tevredenheid is :wf_blue gefeliciteerd! Niet naar tevredenheid :wf_blue snel op zoek naar een andere FM!
De hele wereld hangt aan elkaar van vraag en aanbod.
Bekijk het is van de kant van de fietsenmaker. Je hebt een goed lopende zaak meer dan voldoende reparatiewerk. Moet eigenlijk gaan overwerken. Wat te doen. Nog langer gaan werken. Mannetje erbij of het uurloon omhoog. Personeel erbij, iedereen weet dat levert niet veel op. Er moet twee keer zoveel werk binnen komen. Uurloon omhoog is toch de meest efficiente oplossing. Zo haal je de krenten uit de pap en z.......s die je niet willen betalen zoeken het uit. :D
De kern van het probleem is dat ik verwacht had goedkoper uit te zullen gaan zijn dan bij de vorige fietsenmaker en niet ineens stukken duurder. En daarbij komt dat ik nog geen enkele ervaring heb met deze voor mij nieuwe fietsenmaker. Ik moet eerst drie weken intensief fietsen met het door hem opgeleverde werk aan mijn fiets, dan kan ik pas een goed oordeel vellen.

Maar dan nog vind ik 500 euro veel te veel geld. Dat is een derde van wat die fiets 11 jaar geleden in totaal gekost heeft. Ik heb nog nooit eerder zoveel voor een reparatie betaald.

Dus zoals Mario al aangeeft ga ik beslist een reparatiecursus volgen om zoveel mogelijk geld uit te sparen op manuren.
Heb je het werk nou al laten uitvoeren of is het bij een inschatting gebleven? Wat betreft dat laatste: je zou kunnen overwegen om hier hulp te vragen bij het zelf uitvoeren van de werkzaamheden, om zo een vliegende start te krijgen. Dan hoeft je nog niet zelf het (vaak speciale) gereedschap aan te schaffen, en leer je wat handig is om mee te beginnen qua aanschaf.
ivokremer schreef:
wo 24 apr, 2019 09:38
Dus zoals Mario al aangeeft ga ik beslist een reparatiecursus volgen om zoveel mogelijk geld uit te sparen op manuren.
Ik vermoed dat je bijna net zo veel uitspaart aan onderdelen. Ik heb ook een 24v-fiets en de onderdelen daarvoor zijn gelukkig nog te krijgen en inflatie meegeteld goedkoper dan ooit (!). Je bespaart enorm veel doordat je niet meer de dure modellen onderdelen die ooit op de fiets gemonteert zaten gebruikt, maar de wat goedkopere modellen (niet de allergoedkoopste). De allereerste reactie hier was kennelijk een schot in de roos, maar dat was toen nog niet zeker:
Jan ter Burg schreef:
di 23 apr, 2019 14:37
Kijk hier eens als je wilt weten wat onderdelen kosten. Plus verzendkosten.
https://www.rosebikes.nl/fietsonderdelen
Ik heb laatste met die site nog een lijstje gemaakt voor een budget 24v-opknapproject wat je aan onderdelen kwijt zou zijn.
Afbeelding
ivokremer schreef:
wo 24 apr, 2019 09:38
Maar dan nog vind ik 500 euro veel te veel geld. Dat is een derde van wat die fiets 11 jaar geleden in totaal gekost heeft. Ik heb nog nooit eerder zoveel voor een reparatie betaald.
Hoe kan je nou beoordelen of dit TE veel geld is als je nog niet weet wat je FM precies allemaal voor dit geld heeft gedaan? Dat je niet eerder zoveel voor een reparatie hebt betaald is niet echt een sterke onderbouwing... :roll:
St_Jacobus schreef:
wo 24 apr, 2019 09:54
ivokremer schreef:
wo 24 apr, 2019 09:38
Maar dan nog vind ik 500 euro veel te veel geld. Dat is een derde van wat die fiets 11 jaar geleden in totaal gekost heeft. Ik heb nog nooit eerder zoveel voor een reparatie betaald.
Hoe kan je nou beoordelen of dit TE veel geld is als je nog niet weet wat je FM precies allemaal voor dit geld heeft gedaan? Dat je niet eerder zoveel voor een reparatie hebt betaald is niet echt een sterke onderbouwing... :roll:
Als je opdracht was: Maak de fiets weer in orde, als nieuw ... dan heb je dus voor 1/3 van de nieuwprijs toen een fiets die nu nieuw nog meer zou kosten. Bezie het eens op deze manier.

En als je fietsenmakers eigenlijk sowieso niet vertrouwt omdat je niet weet wat het allemaal zou kunnen kosten en tot hoe ver het versleten is .... dan koop je beter iedere 2 of 3 jaar een nieuwe fiets.
Dan hoef je die fietsverkoper/fietsenmaker alleen nog maar te vertrouwen wat betreft garantie-problemen.

Dat je bij een andere fietsenmaker niet goedkoper maar juist duurder uit bent is
1º een foutje bij het vooraf opvragen van het kostenplaatje, en
2º misschien wel het effect van een nieuwe tandarts ... die nieuwe tandarts ziet ook altijd dingen die de vorig liet zitten (dat wat de vorige naar tevredenheid repareerde is nl geen probleem).

Groeten BSM

PS Als je zoals hierboven eens een "verlanglijstje" pardon "vervanglijstje" maakt op basis van de Rose-webshop dan weet je wat de onderdelen kosten bij een goedkope web-onderdelen-leverancier. Bij de fietsenmaker betaal je gewoonlijk iets meer winkel-winst, maar in ruil is het ook makkelijker reclameren als iets niet deugt.
Als je niet heel zuinig inkoopt/vervangt dan zijn die "verlanglijstjes" pardon "vervanglijstjes" zoals hierboven altijd even slikken.
Ik vind dat elke vakman vooraf even contact op moet nemen als de onderhoudsprijs in de buurt komt van de vervangingswaarde. Als er echt voor zoveel aan deze fiets onderhouden moest worden dan was deze economisch afgeschreven. Dat Bridgestone SM dan nog decennia doorgaat is niet relevant. De toevoeging achter zijn nickname lijkt mij wel toepasselijk :lol:
Leon schreef:
wo 24 apr, 2019 14:50
Ik vind dat elke vakman vooraf even contact op moet nemen als de onderhoudsprijs in de buurt komt van de vervangingswaarde. Als er echt voor zoveel aan deze fiets onderhouden moest worden dan was deze economisch afgeschreven.
Koop je voor € 500,- een vergelijkbare fiets zonder aanstaand kostenplaatje ?   Zo ja dan ben ik het met je eens.

Wellicht koop je voor € 500,- of minder wellicht wel een soortgelijke fiets in de tweede-hands-sector, maar die tweede-handse zal ook nog onkosten met zich meebrengen.

Overigens lees ik tussen de regels dat die € 500,- een overeengekomen prijs is, hoe de overeenkomst tot stand kwam weet ik niet, ik was er niet bij, als de opdracht was: maak 'm weer als nieuw dan hoeft de fietsenmaker bij een origineel € 1500 fiets nog niet de zeggen "Vindt u dit de fiets wel waard".

Ik ben overigens meer van het repareren en behouden wat goed is. Mijn auto is binnenkort 9 jaar oud, en ik hoop 'm tot het eind van de olie te behouden (welke olie is dan de vraag, misschien wel mijn olie) ... de laatste jaren is z'n marktwaarde overigens ± gelijk gebleven, "economisch" afgeschreven en tegelijk bijna een rendabele belegging.

Anyway: naar verluid was de fiets nieuw € 1500, nu is er € 500 aan onderhoud, deze € 500 zou ± gelijk zijn aan de vervangingswaarde ... mag ik dat aannemen dat je die € 500 kan vangen bij inruil ... dan is er toch nog een te dichten financieel gat.
Natuurlijk is het zo dat na de € 500 investering de fiets geen € 500 meer waard is, maar iets dergelijks geldt ook bij de oorspronkelijke € 1500 voor de nieuwe fiets: zodra die € 1500 was neergeteld was die fiets al minder waard.

Groeten MarcS

PS Jaren terug heb ik de Bridgestones laten taxeren, voor de verzekering, en de waarde ging toen naar een serieus bedrag (overigens een bedrag waarvoor is ze toch niet kwijt wilde), iets minder lang geleden was er weer een verzekerings-akkefietje, en ook toen was de waarde weer serieus (net als de schade toen).
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 16:34

PS Jaren terug heb ik de Bridgestones laten taxeren, voor de verzekering, en de waarde ging toen naar een serieus bedrag (overigens een bedrag waarvoor is ze toch niet kwijt wilde), iets minder lang geleden was er weer een verzekerings-akkefietje, en ook toen was de waarde weer serieus (net als de schade toen).
Ik moest weer helemaal m'n leesbril pakken om die kleine lettertjes te lezen.
rooss schreef:
wo 24 apr, 2019 17:33
Bridgestone SM schreef:
wo 24 apr, 2019 16:34

PS Jaren terug heb ik de Bridgestones laten taxeren, voor de verzekering, en de waarde ging toen naar een serieus bedrag (overigens een bedrag waarvoor is ze toch niet kwijt wilde), iets minder lang geleden was er weer een verzekerings-akkefietje, en ook toen was de waarde weer serieus (net als de schade toen).
Ik moest weer helemaal m'n leesbril pakken om die kleine lettertjes te lezen.
Voordeel van die kleine letters is wel dat ze niet zoveel ruimte op het beeldscherm innemen. BSM stond een uur geleden al op 18 berichten. Op 1 dag!
willem.m schreef:
wo 24 apr, 2019 17:44
Voordeel van die kleine letters is wel dat ze niet zoveel ruimte op het beeldscherm innemen. BSM stond een uur geleden al op 18 berichten. Op 1 dag!
En het zijn niet de kortste berichten ook. Misschien kan hij dan de hele tekst in kleine lettertjes doen. Of nog kleinere lettertjes. Dat scheelt behoorlijk wat in oppervlakte, in feite dus digitale voetafdruk.
De openingspost begrijp ik niet zo. Een kosteninschatting is iets wat je vooraf krijgt, en waar je ja of nee op kunt zeggen. Als je nee zegt ga je naar een andere fietsenmaker, als je ja zegt accepteer je dus de prijs die je is voorgehouden.
Kan het bedrag met verhoogd BTW te maken hebben?
Loes van den Bergen schreef:
wo 24 apr, 2019 19:08
Kan het bedrag met verhoogd BTW te maken hebben?
Ik heb het even voor je uitgerekend. Van de prijsstijging, als je het zo wilt noemen, van 336 naar 500 euro kan 9,50 euro voor rekening komen van een btw-tariefstijging van 6 naar 9%.
Het antwoord op je vraag is dus "Nee, niet echt".
OK. Dank Leon.