Additionally, paste this code immediately after the opening tag: los frame met specifieke wensen; waar te vinden? - Forum Wereldfietser

los frame met specifieke wensen; waar te vinden?

Volgende winter wil ik zelf een fiets op gaan bouwen. Hiervoor ben ik op zoek naar een nieuw los frame met vork om dat vervolgens zelf op te gaan bouwen en in eigen kleurwens te laten spuiten. De wensen/eisen die ik heb zijn:
- geschikt voor bandenmaat 622 - 55;
- staal;
- enigszins sloping frame, maar niet te veel ("reiserahmen" zouden de duitsers zeggen) om voldoende plek te hebben voor een rechtopstaande 1,5 ltr waterfles;
- geschikt voor V-brakes;
- geschikt voor derailleur en voor Rohloff;

Ik heb al een aantal merken nagelopen op internet (intec, meilenweit, patria, poison), maar blijf hangen bij een avaghon frame (28-series) om alle wensen ingevuld te krijgen. Dit is natuurlijk wel een stevig frame, maar de doorlopende staande achtervork vind ik persoonlijk niet heel erg mooi.
Kent iemand nog andere leveranciers die een frame kunnen leveren volgens mijn wensen? Of kom ik dan toch uiteindelijk bij een maatwerk-framebouwer uit?

gr. Pieter
kwootje schreef:
zo 14 apr, 2019 20:38
... blijf hangen bij een avaghon frame (28-series) om alle wensen ingevuld te krijgen. Dit is natuurlijk wel een stevig frame, maar de doorlopende staande achtervork vind ik persoonlijk niet heel erg mooi.
Geldt dat ook voor jouw maat? Heb je eens gebeld?

Ja je bent wel kritisch als die vork een pijnpuntje is. :D :wink:
Surly wellicht?
Jurr schreef:
zo 14 apr, 2019 21:21
Surly wellicht?
Een Ogre voldoet inderdaad aan alle eisen. De grote fles wellicht alleen bij de grotere frames.
Sonny schreef:
zo 14 apr, 2019 21:32
Een Ogre voldoet inderdaad aan alle eisen. De grote fles wellicht alleen bij de grotere frames.
Ja, bij deze M lijkt het me wat krap:

http://link.marktplaats.nl/m1393757760

Al heb ik ook wel eens met plaatsgebrek een deuk onderin een fles gemaakt en de fles in de petfleshouder ook op de onderbuis laten rusten.

De vroegere Karate Monkeys hadden ook nog een V-brake mogelijkheid, tegenwoordig niet meer.
Was er laatst niet een onderwerp over iemand die een grote fiets zocht?

Daarin kwam https://www.shandcycles.com/ aan de orde, die ook stalen frames op maat maakt.
Custom frame sizes
For specific fit requirements beyond our production frame sizes, we provide a custom fit service to make a bike that fits you perfectly.
Oh wacht... De Ogre heeft geen v-brake nokken meer. Ik heb nog de oude die ze wel had.
kwootje schreef:
zo 14 apr, 2019 20:38
Volgende winter wil ik zelf een fiets op gaan bouwen. Hiervoor ben ik op zoek naar een nieuw los frame met vork om dat vervolgens zelf op te gaan bouwen en in eigen kleurwens te laten spuiten. De wensen/eisen die ik heb zijn:
- geschikt voor bandenmaat 622 - 55;
- staal;
- enigszins sloping frame, maar niet te veel ("reiserahmen" zouden de duitsers zeggen) om voldoende plek te hebben voor een rechtopstaande 1,5 ltr waterfles;
- geschikt voor V-brakes;
- geschikt voor derailleur en voor Rohloff;

Ik heb al een aantal merken nagelopen op internet (intec, meilenweit, patria, poison), maar blijf hangen bij een avaghon frame (28-series) om alle wensen ingevuld te krijgen. Dit is natuurlijk wel een stevig frame, maar de doorlopende staande achtervork vind ik persoonlijk niet heel erg mooi.
Kent iemand nog andere leveranciers die een frame kunnen leveren volgens mijn wensen? Of kom ik dan toch uiteindelijk bij een maatwerk-framebouwer uit?

gr. Pieter
We hebben in Nederland een aantal custombouwers;

Marten Gerritsen met M-Gineering in Groningen
Wind Cycleworks in Goes
Snel Fietsen in Utrecht en Den Haag
Vittorio in Heerhugowaard

Die kunnen je adviseren over van alles en nog wat, kost wat, heb je ook wat. Persoonlijk ben ik met 200cm en 130kg ook geen makkelijke klant, maar tot nu toe kom ik met Surly en Salsa een heel eind, ik heb nu een Big Dummy die ik zelf opgebouwd heb voor de dagelijkse ritjes en ik ben een Salsa Fargo aan het opbouwen als woonwerk en toerfiets, daar is de dummy wat zwaar voor, hoewel ik nu niks anders heb en het er gewoon mee doe zoals het gaat.

Wat zijn je maten en wensen, wat is je budget?
http://www.singlebe.com via Erveha in Ede is ook nog een optie.

Of in titanium 11ants of Pilot.
Als je hele specifieke wensen hebt..... Een frame + vork laten bouwen. helemaal als je staal wilt.
Ik gooi 'm erin: WiND Cycleworks uit Goes. :D
PS. Geen aandelen, wel 2 frames. :wink:
Bij Avaghon hebben ze ook maatframes.

Bij alle maatframes kan de levertijd wel een punt zijn. Goed naar vragen.
Ik hoorde dat m-gineering momenteel vrij snel kan zijn.
Bedankt voor alle reacties tot nog toe.

Sonny schreef: Oh wacht... De Ogre heeft geen v-brake nokken meer. Ik heb nog de oude die ze wel had.
De Surly Ogre kwam voor mij wel erg dicht in de buurt van mijn wensenlijst, maar ik zag ook dat op het 2019 frame geen V-brakes meer kunnen, en twijfel of op de M-versie ruimte is voor de 1,5 liter fles.

jwkeij schreef: Als je hele specifieke wensen hebt..... Een frame + vork laten bouwen. helemaal als je staal wilt.
Ik gooi 'm erin: WiND Cycleworks uit Goes. :D
PS. Geen aandelen, wel 2 frames. :wink:
Ik zal eens contact met hen opnemen; heb dit bedrijfje wel eens voorbij zien komen, maar nu niet aan gedacht.

Ik zie hier niet direct een frame tussen dat aan mijn wensen voldoet.
Verder wil ik het frame wel bij een persoon/zaak kopen waar ik langs kan gaan. Op afstand kopen zal ik niet doen bij deze koop. Britse bedrijven vallen dan af. Nederland, België en delen van Duitsland kunnen wel. En dan moet het toch wel lukken lijkt me.

Shadow schreef:Wat zijn je maten en wensen, wat is je budget?
Ik vind mezelf met 1,86m en 87 kg heel normaal en zoek een horizontale TT van 58-59 cm. Ik werk nooit echt met een budget. Het moet aan mijn eisen voldoen, maar verder ben ik wel van de typisch Nederlandse zuinigheid. :D :D


Als iemand buiten de al genoemde merken/bedrijven nog tips heeft, dan hoor ik die nog graag! :D :D
kwootje schreef:
ma 15 apr, 2019 21:40

Als iemand buiten de al genoemde merken/bedrijven nog tips heeft, dan hoor ik die nog graag! :D :D
http://projectxii.nl/
Titanium op maat en wensen ...
https://www.pilotcycles.com/bikes/
Wim schreef:
ma 15 apr, 2019 13:19
Ik hoorde dat m-gineering momenteel vrij snel kan zijn.
Huh? Da’s voor het eerst dat ik dát hoor hier!
^^^ Lange levertijd schrikt veel potentiele klanten af, en dan wordt de levertijd vanzelf weer normaal?
Ik begrijp alleen die wens voor V-brakes niet op een 29-er, velgen geschikt voor velgremmen gaan hard uit het programma momenteel, als je over een x aantal jaar nieuwe velgen zou moeten, kun je wel eens lang moeten zoeken. Dus gelijk reserve velgen op voorraad leggen, kosten zijn het niet, of schijfrem bevestigingspunten op je frame laten zetten. Bij Just Pedal hadden ze volgens mij trouwens nog een Ogre frame oude stijl, dus vbrake en schijfrem optie.
Shadow schreef:
di 16 apr, 2019 08:18
Ik begrijp alleen die wens voor V-brakes niet op een 29-er, velgen geschikt voor velgremmen gaan hard uit het programma momenteel, als je over een x aantal jaar nieuwe velgen zou moeten, kun je wel eens lang moeten zoeken.
Zoiets hoorde ik ook toen in in 1993 een 7 speed fiets kocht, in 2003 een 8 speed en in 1989 een auto op LPG. Zelfs de buizenradio uit 1957 kan nog zo in het stopcontact. Alleen telefoons met schijf/pulskiezen doen het niet meer.