Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kiezen juiste fiets - Forum Wereldfietser

kiezen juiste fiets

Beste forumleden,

Allereerst wil ik mij graag voorstellen. Ik ben Niels, 34 jaar en net als jullie gek op fietsen ;-)
Het begon allemaal zo'n 13 jaar geleden toen ik met een oude locomotief stadsfiets met 3 versnellingen (waarvan 1 kapot..) met een vriend naar Parijs ben gefietst. Sindsdien op een Giant jaarlijks vele leuke dagtochten gemaakt tussen de 150-220 km. Allemaal op vlak terrein.

Nu is die Giant fiets eigenlijk al een hele poos aan een waardige vervanger toe..en nu moet het er dan eindelijk van gaan komen. Ik hoop hier een beetje van jullie geweldige expertise en kennis gebruik te mogen maken :-)

Ik zoek een fiets voor zowel woon/werk verkeer (binnen de stad.. kleine afstand) als voor mijn dagtochten. In de toekomst wil ik deze tochten wel naar meerdaags uitbreiden en er bijvoorbeeld de Ardennen, Duitse Eiffel en Engeland aan toevoegen.

Na veel vooronderzoek ben ik uitgekomen op fietsen met een derailleur (ondanks het nodige onderhoud). Alfine 11 lijkt mij net niet toereikend mocht ik ooit wat (laag) gebergte willen beklimmen. En een Rohloff is buiten budget (+ grote stappen etc).

Een drietal fietsen heeft momenteel mijn aandacht:
- Santos travelmaster 2.8 met deore set 1899 euro
- Koga grandtourer 1799 deore lx
- jan janssen millennium met deore en de standaard v-brakes uitgebreid naar hydraulische velgremmen 1524

Optisch vind ik de jan janssen en de Santos het mooist.

Zelf ben ik 1.94m lang en weeg zo'n 75 kg.
Bepakking zal waarschijnlijk beperkt blijven tot 2 2 ortliebtassen achter en wellicht eens een klein tentje/slaapzakje.

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven?
Heb je de Tout Terrain special van de Vakantiefietser bekeken? Dat is ook een mooie aanbieding;

https://www.vakantiefietser.nl/px/tout- ... ochure.pdf

Ik denk wel dat de keuze puur persoonlijk is, voor dit geld bieden ze ongeveer allen gelijke waar.
Ik zou vooral een aantal winkels langs gaan, zoals de Vakantiefietser, Bike4Travel etc.
De juiste fiets, tja, dan ben je wel ff bezig. Zeker als je het Forum raadpleegt.
SANTOS, KOGA, beide prima! SANTOS, stoere fiets, heb ik 13 jaar met veel plezier gehad. 30.000 km. Voordeel: de kabels zijn NIET geintegreerd, lopen buiten om, je kunt er dus altijd bij als er iets, kabelbreuk, is. Stalen vork, dus beter, sterker, voor evt tassen vóór! En alle kleuren van de wereld!
KOGA Traveller, 2014, heb ik nu, 2e hands, loopt vind ik lichter, ziet er wat gepolijster uit, helemaal Alu, tot nu toe geen probleem met voortassen.
Lekker, leuk, veel rondkijken. Naar de winkel om wat aan meting en zitproeven te doen, stuur bekijken, voelen, alles kan anders, nou ja, je ziet het wel.
Je budget bewaken!
Bedankt voor je reactie Joram.
Goede tip om de winkels te bezoeken. Leuk, uit Vlissingen, kom zelf uit Middelburg!
Als je ook een gebruikte fiets overweegt is dit wel een fraaie aanbieding:

viewtopic.php?f=11&t=33033

Mocht het je maat niet zijn zou er in prijsvergelijk met de eerdere suggesties ook nog wel een ander frame af kunnen, moet je de onderdelen wel nog over (laten) zetten uiteraard.
Of tweedehands een zgan fiets, zoals deze

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 11&t=33021
Mijn tip: koop nu een fiets die ideaal is voor wat je nu gaat doen. Tweedehands want een nieuwe fiets voor in de stad lijkt me niks. Koop de fiets die je in de toekomst nodig hebt in de toekomst.
Resultaat is dat je geld bespaart, minder zorgen hebt over diefstal, geen zwaar slot hoeft mee te slepen, je toekomstige fiets minder onderhoud nodig heeft, je een reservefiets hebt en je in de toekomst beter weet wat je echt wilt.
Fijn om zoveel reacties te krijgen. Bedankt!
Liefst koop ik een nieuwe fiets met garantie. Mooist zo zijn in de regio. Daar staan bijvoorbeeld de Jan Janssen en de koga. Bezoekje bike2travel in rdam ben ik zeker nog wel van plan.

Wat ik wil komt eigenlijk neer op:
- fiets voor woon werk in eigen stad
- geschikt voor lange dagtochten (soms 200+ km)
- geschikt voor Ardennen/Eiffel/noord Franse kust etc

Ik denk zelf dat een derailleur de voorkeur heeft tegenover alfine en eigenlijk ook rohloff (prijs en grotere tussenstappen).

Iemand mening over een van mijn genoemde fietsen?
Of denken jullie dat bijvoorbeeld een koga f3 6.0 met belt en alfine haalbaar is voor mijn doel?
(P.S. Dat van die grote tussenstappen van de R-naaf herken ik niet. De prijs is inderdaad wel hoog.)
Jurr schreef:
za 13 apr, 2019 23:28
Als je ook een gebruikte fiets overweegt is dit wel een fraaie aanbieding:

viewtopic.php?f=11&t=33033

Mocht het je maat niet zijn zou er in prijsvergelijk met de eerdere suggesties ook nog wel een ander frame af kunnen, moet je de onderdelen wel nog over (laten) zetten uiteraard.
Mooie uitvoering voor die prijs! Was ik maar wat kleiner 😁
Laten Overzetten/ombouwen heeft niet mijn voorkeur
Shadow schreef:
za 13 apr, 2019 21:45
Heb je de Tout Terrain special van de Vakantiefietser bekeken? Dat is ook een mooie aanbieding;

https://www.vakantiefietser.nl/px/tout- ... ochure.pdf

Ik denk wel dat de keuze puur persoonlijk is, voor dit geld bieden ze ongeveer allen gelijke waar.
Ik zou vooral een aantal winkels langs gaan, zoals de Vakantiefietser, Bike4Travel etc.
Prachtige fiets.
Denk je dat er smallere banden onder kunnen? 50 lijkt mij meer voor de mensen die geregeld op onverhard fietsen? Wellicht minder passend bij mijn doeleinden (ook lange dagtochten in nl en be)
smallere banden er op kan altijd, toch?
Bike4Travel zal dat bij de levering als nieuwe fiets waarschijnlijk graag voor je willen doen, bijvoorbeeld bandenbreedte 40mm of zo.
als je het wat lijkt, dan lijkt me de volgende stap om in Rotjeknor te gaan proefrijden. groet! hoogframe
hoogframe schreef:
zo 14 apr, 2019 12:54
smallere banden er op kan altijd, toch?
Tot op zekere hoogte. Deze fiets heeft naar ik lees Andra 30-velgen, die niet zoals je zou denken 30 mm breed zijn, maar 25 buitenkant en 19 binnen ( https://www.ryde.nl/andra-30 ).
Volgens de website van de maker zijn ze geschikt voor banden 28-57, maar die 28 lijkt me toch echt al minder ideaal. 37 is op velgen van 19 binnenkant (de gebruikelijke aangeduide maat) heel normaal. 55 is al best wel breed voor zo'n velg.
Als de banden echt te smal zijn voor de velg krijg je sneller last van snakebikes, sneller een beschadigde velg en kun je een raar weggedrag krijgen.

Edit: de Alfine 11-naaf is geen leuke naaf voor fietsvakanties me bepakking. Qua overbrengingen lijkt hij een beetje op een Rohloffnaaf waarvan de 1, de 2 en de 4 (!) ontbreken. Als je op fietsvakantie in heuvelachtige gebieden gaat heb je dan erg weinig keuze in de lichtste verzetten terwijl dat juist de verzetten zijn waar je de meeste uren mee zult fietsen; omlaag is immers meestal zo gepiept en vlak is zeldzaam. Voor in de stad zijn de naven met 8 verzetten al meer dan voldoende.
Ik zou die oude Giant houden voor woon-werk en in de stad en de nieuwe fiets voor buiten de stad.
Tenminste als je plaats hebt om ze allebei te stallen.
DaVinci schreef:
zo 14 apr, 2019 14:39
Ik zou die oude Giant houden voor woon-werk en in de stad en de nieuwe fiets voor buiten de stad.
Zal ik voorlopig ook wel even doen. Tot de voorvork echt doormidden breekt.. ;-)
Niels1985 schreef:
zo 14 apr, 2019 15:14
DaVinci schreef:
zo 14 apr, 2019 14:39
Zal ik voorlopig ook wel even doen. Tot de voorvork echt doormidden breekt.. ;-)
Ik hoop toch dat je die fiets net iets eerder wegdoet. Serieus: is er iets met die vork?
Leon schreef:
zo 14 apr, 2019 14:18
Tot op zekere hoogte. Deze fiets heeft naar ik lees Andra 30-velgen, die niet zoals je zou denken 30 mm breed zijn, maar 25 buitenkant en 19 binnen ( https://www.ryde.nl/andra-30 ).
Volgens de website van de maker zijn ze geschikt voor banden 28-57, maar die 28 lijkt me toch echt al minder ideaal. 37 is op velgen van 19 binnenkant (de gebruikelijke aangeduide maat) heel normaal. 55 is al best wel breed voor zo'n velg.
Tegenwoordig is een koersvelg al 21mm breed intern, voor 25mm banden. 28mm op een 19mm velg kan perfect (eigen ervaring). 19C velgen zijn ook heel lang standaard geweest voor mountain bikes, dus een 55mm gaat ook (ook eigen ervaring). Ik denk dat vrijwel iedereen die met velgremmen rijdt een 19c velg heeft.
[/quote]

Prachtige fiets.
Denk je dat er smallere banden onder kunnen? 50 lijkt mij meer voor de mensen die geregeld op onverhard fietsen? Wellicht minder passend bij mijn doeleinden (ook lange dagtochten in nl en be)
[/quote]

Ook in de stad zijn die 50mm banden ideaal. De wegligging en vering is heerlijk, je schiet niet zo snel in een tramrails, hebt geen zware veringssystemen nodig en een brede band rijdt tot pakweg 25km per uur nog vlotter ook dan een dunnere band. Ik rijd altijd en overal op brede banden en wil nooit meer anders.
Niels1985 schreef:
za 13 apr, 2019 23:22
Bedankt voor je reactie Joram.
Goede tip om de winkels te bezoeken. Leuk, uit Vlissingen, kom zelf uit Middelburg!
In dat geval is Casa de Ciclistas in Gent ook een optie, dichtbij en de BTW op fietsen gaat MISSCHIEN omlaag in België.
Jan Janssen in Hoogerheide al bezocht? mooie zaak en denken echt met je mee.

Edit; al bedacht om zelf wat in elkaar te zetten? ik wil evt wel mee helpen! Stuur maar een PB anders, spreken we een keer af.

Edit2; informatie over BTW aangepast.
Shadow schreef:
ma 15 apr, 2019 10:28
de btw op fietsen gaat omlaag in België.
Kijk, dit is nu een schoolvoorbeeld van het effect van het verspreiden van onwaarheden door geschreven stukjes te voorzien van kopjes die tendentieus zijn maar waarvan nog allerminst vaststaat of het ook gaat gebeuren.