Hoi Marco,
Vanaf Kashgar naar Kathmandu loopt er in principe een weg en het lijkt wel alsof "iedereen" die weg in 2007 wil gaan fietsen.
Toon en ik rijden dit jaar ook die route omdat dit zo uitkwam met mijn studie. Twijfels over de route heb ik niet, de bergen zijn nog steeds zo hoog, de omgeving nog net zo mooi en de wegen nog steeds zo slecht.
Die weg ligt er in principe gelukkig wel want anders kan je er niet fietsen
Ach, en die paar fietsers die je misschien tegenkomt... Je zou ook vanaf Ali de noordroute kunnen nemen, die is veel verlatener.
Als je van afgelegen gebieden houdt waar echt nooit een mens heeft gefietst zijn er gebieden in Tibet te over, alleen niet op het stuk Kashgar-Ali of Golmud-Ali want dat zijn de hoofdroutes van Xin Yang naar Tibet.
Een paar retorische vragen
Onze twijfel over de weg Kashgar naar Kathmandu gaat over het volgende:* Is het kontakt met de bevolking nog authentiek?
Hoe authenthiek is authentiek? Fietsers en toeristen hebben ze daar zeker vaker gezien maar waar niet in China?
* Hoe ver is het toerisme op getrokken in het algemeen?
In hoeverre is men als reisverslag schrijvende en fotograferende fietser daarvoor medeverantwoordelijk?
* Is het nog steeds een ontdekkingsreis?
Wat is een 'ontdekkingsreis'? Alles op de wereld is al ontdekt. Voor jou is het echter nieuw.
* Hoe ver is het toerisme opgetrokken rond de hotspots?
Bus toerisme overwegend in Lhasa en de bekendere kloosters voor zover ik gehoord heb. Maar waarom de hotspots bezoeken? Er zijn zoveel onbekende mooi plekjes.
* Zijn er groepsreizen in dit gebied?
Ja, sporadisch 4WD jeep touristen. Groepsfietsers af en toe en dan vooral op de de Friendship Highway. Massaal zal het zeker niet ziin.
Mocht je net als ik niet houden van massatoerisme en de daabij horende culturele veranderingen dan kan je beter nu fietsen als over 10 jaar
Ik verwacht dat er van massaliteit nu nog niks tot weinig te merken is.
Fiets de wereld (ook geen fan van massatoerisme),
Whisky