Niet onmiddellijk een vraagje gerelateerd aan wereldfietsen, maar hier zijn vast wel mensen die mijn fietsvraag kunnen beantwoorden.
Eerst wat achtergrond ...
In België zijn heel veel verkeerslichtengeregelde kruispunten niet conflictvrij geregeld. M.a.w. als men groen heeft en doorrijdt kan het zijn dat men met ander kruisend verkeer geconfronteerd wordt. Zo zijn er heel wat locaties waar rechtsafdraaiende motorvoertuigen tegelijkertijd groen hebben met het fiets- en voetgangersverkeer dat rechtdoor oversteekt.
Dit is een belangrijke oorzaak van dodehoek-ongevallen en kost jaarlijks enkele mensenlevens. Hoofdzakelijk fietsers die hierdoor onder een vrachtwagen terecht komen. Dat laatste probleem wordt nog versterkt door de verschillende groenlichttijden voor voetgangers en fietsers waardoor bestuurders bij het afslaan vaak al een rood voetgangerslicht zien (en denken dat ze ongehinderd kunnen doorrijden) terwijl het fietsverkeerslicht nog op groen staat.
Geleidelijk aan is men dat aan het aanpassen, maar de overheid is nog steeds niet bereid om altijd voor conflictvrije regelingen te kiezen.
In Nederland ben ik met de fiets nog nooit een niet-conflictvrije verkeerslichtenregeling tegen gekomen. Sommige fietsers vertellen me dan ook dat alle lichtenregelingen in Nederland sowieso conflictvrij zijn. Anderen (ook Nederlanders) zeggen me dat er ook in Nederland nog conflicten voorkomen op lichtengeregelde kruispunten.
De vraag ...
Zijn er in Nederland nog kruispunten met verkeerslichten en conflicten? Zo ja, zijn dat dan ook soms conflicten tussen rechtsafdraaiend auto's, vrachtwagens, ... en rechtdoorgaand fietsverkeer?
Zijn er hier enkel niet-bindende richtlijnen over (en zo ja, waar vind ik die) of is er hier bindende regelgeving over waar wegbeheerders zich sowieso aan moeten houden (en waar vind ik die)?
Ik heb natuurlijk al wat zitten zoeken (o.a. fietsberaad en RVV) maar dat levert geen bruikbare informatie op.
Alvast bedankt voor de info,
Renaat
Eerst wat achtergrond ...
In België zijn heel veel verkeerslichtengeregelde kruispunten niet conflictvrij geregeld. M.a.w. als men groen heeft en doorrijdt kan het zijn dat men met ander kruisend verkeer geconfronteerd wordt. Zo zijn er heel wat locaties waar rechtsafdraaiende motorvoertuigen tegelijkertijd groen hebben met het fiets- en voetgangersverkeer dat rechtdoor oversteekt.
Dit is een belangrijke oorzaak van dodehoek-ongevallen en kost jaarlijks enkele mensenlevens. Hoofdzakelijk fietsers die hierdoor onder een vrachtwagen terecht komen. Dat laatste probleem wordt nog versterkt door de verschillende groenlichttijden voor voetgangers en fietsers waardoor bestuurders bij het afslaan vaak al een rood voetgangerslicht zien (en denken dat ze ongehinderd kunnen doorrijden) terwijl het fietsverkeerslicht nog op groen staat.
Geleidelijk aan is men dat aan het aanpassen, maar de overheid is nog steeds niet bereid om altijd voor conflictvrije regelingen te kiezen.
In Nederland ben ik met de fiets nog nooit een niet-conflictvrije verkeerslichtenregeling tegen gekomen. Sommige fietsers vertellen me dan ook dat alle lichtenregelingen in Nederland sowieso conflictvrij zijn. Anderen (ook Nederlanders) zeggen me dat er ook in Nederland nog conflicten voorkomen op lichtengeregelde kruispunten.
De vraag ...
Zijn er in Nederland nog kruispunten met verkeerslichten en conflicten? Zo ja, zijn dat dan ook soms conflicten tussen rechtsafdraaiend auto's, vrachtwagens, ... en rechtdoorgaand fietsverkeer?
Zijn er hier enkel niet-bindende richtlijnen over (en zo ja, waar vind ik die) of is er hier bindende regelgeving over waar wegbeheerders zich sowieso aan moeten houden (en waar vind ik die)?
Ik heb natuurlijk al wat zitten zoeken (o.a. fietsberaad en RVV) maar dat levert geen bruikbare informatie op.
Alvast bedankt voor de info,
Renaat