Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Etrex 30x, tips en ervaringen? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Etrex 30x, tips en ervaringen?

Naast de huidige track die een bepaalde kleur heeft, heb je ook nog de instelling om een opgeslagen track (zelf gemaakt door te fietsen of gedownload) wel of niet zichtbaar te maken, en die kun je per track afzonderlijk ook weer een eigen kleur even, misschien dat het daar inzit. En het ding heeft inderdaad een stijle leercurve, die je als je het ding niet regelmatig gebruikt het jaar daarop weer moet ondergaan.
willem.m schreef:
do 11 apr, 2019 11:18
Ik heb zelf inmiddels best wel een hekel aan de Etrex 30. Niet alleen vanwege het slecht afleesbare scherm
Ik neem aan dat je ook de conclusie getrokken hebt dat de schermverlichting altijd aan moet staan om enigszins kans te maken dat je ziet wat je moet zien?
Ik heb ook eens ooit iemand ontmoet die de kaart de kaart liet en alleen een spoortje op een egale achtergrond volgde. Dat was goed zichtbaar, maar je moest wel opletten dat je het juiste paadje in ging.
Bij de Etrex ben ik ook al eens een paar keer de foute afslag ingegaan omdat de lokatie toch niet zo heel nauwkeurig bepaald was. Iets van 15 m ernaast is in een druk gebied dan al gauw te veel. Dus bij kritische afslagen toch maar het kaartje interpreteren.
willem.m schreef:
do 11 apr, 2019 16:30
De tovenaar schreef:
do 11 apr, 2019 16:16
Of druk je misschien op GA dan wordt het een route en kan je de kleur niet veranderen? Zie https://forums.garmin.com/forum/into-sp ... ing/54789-
Ja natuurlijk druk ik op GA. Doe ik dat niet, dan blijven er balken boven (de trackinfo) en onder (Ga) in beeld, en dat is een reductie van 1/3 van het toch al kleine scherm.

Misschien begrijp ik iets niet. Het is al lang geleden dat ik op school zat, misschien is dat het.
Ah dat is het. Als je op GA drukt, maakt de Etrex van de track een route. Die routekleur is er alleen in paars en niets anders.

Maar je kunt de track ook alleen zichtbaar op het scherm maken (bvk zwart) zonder al die balkjes.
Ga naar de lijst met tracks, kies er een, stel de kleur en selecteer "toon op de kaart". Je drukt denk ik op het menu item "Bekijk kaart" en dan zie je idd een knop met GA en een kaartje met de track in zijn geheel met bovenin een balk met datum en afstand, dat is idd niet het goede scherm.
Nooit begrepen hoe dat werkt: als ik show on map selecteer verandert het menuutje in hide on map. En vice versa. Maar het spoor krijg ik zo niet te zien.
CarlW schreef:
do 11 apr, 2019 17:29
Nooit begrepen hoe dat werkt: als ik show on map selecteer verandert het menuutje in hide on map. En vice versa. Maar het spoor krijg ik zo niet te zien.
Als die op "show on the map" staat, maak je 'm alleen zichtbaar op de kaart, maar ga je niet direct naar de kaart zoals je eigenlijk mag verwachten. Om de track te bekijken ga je naar het kaartscherm via de gebruikelijke menuknoppen en zoek je de track waar je 'm verwacht te zien. Leuker kunnen ze het niet maken bij Garmin. :twisted:
Ik heb zojuist via de track manager de kleur op geel ingesteld. Daarna heb ik de track geselecteerd. Na 2 minuten ratelen (na de "Ga") komen track en kaart te voorschijn. Wederom paars. Het lukt me dus niet via de algemene instellingen en niet via de track manager.

Daarna heb ik de tip van Tovenaar geprobeerd. Ik heb blijkbaar de afgelopen vijf (?) jaar van elke track een route gemaakt :roll: Anyway, ik selecteer een track en stel de kleur in (in dit geval zwart). Ik zet <Toon op kaart> aan.

Daarna ga ik nu NIET in het menu naar <kaart> want dan zie ik geen lijntje verschijnen. In plaats daarvan druk ik in de track manager op <Bekijk kaart>. Na 5 hele minuten ratelen -de miniprocessor van Etrex raakt oververhit- lukt het ... niet: weer een paarse lijn.

Wat doe ik fout?
Willem, woon je toevallig in Utrecht, dan kan ik je het eens laten zien.

Volgens mij (vanuit de trein zonder eTrex) zet je <toon op kaart> aan en de kleur maak je mooi zwart. Dan een paar keer op de <terug> toets (rechtsboven) en je komt op de kaart uit.

Bekijk kaart is de optie om de hele route op de kaart te tonen, dat is inderdaad “pittig” voor de eTrex.
Als die op "show on the map" staat, maak je 'm alleen zichtbaar op de kaart, maar ga je niet direct naar de kaart zoals je eigenlijk mag verwachten.
Zo werkt het niet bij mij. Dan moet je toch alle sporen tegelijk zien die je show on map hebt staan? Beter gezegd: als je voor 10 sporen in de track manager telkens show on map selecteert, dan moeten die alle 10 zichtbaar zijn ?!?
Ik zie er maar één, het actieve spoor, dus eigenlijk een route (want magenta).
willem.m schreef:
do 11 apr, 2019 17:35
Ik heb zojuist via de track manager de kleur op geel ingesteld. Daarna heb ik de track geselecteerd. Na 2 minuten ratelen (na de "Ga") komen track en kaart te voorschijn. Wederom paars. Het lukt me dus niet via de algemene instellingen en niet via de track manager.

Daarna heb ik de tip van Tovenaar geprobeerd. Ik heb blijkbaar de afgelopen vijf (?) jaar van elke track een route gemaakt :roll: Anyway, ik selecteer een track en stel de kleur in (in dit geval zwart). Ik zet <Toon op kaart> aan.

Daarna ga ik nu NIET in het menu naar <kaart> want dan zie ik geen lijntje verschijnen. In plaats daarvan druk ik in de track manager op <Bekijk kaart>. Na 5 hele minuten ratelen -de miniprocessor van Etrex raakt oververhit- lukt het ... niet: weer een paarse lijn.

Wat doe ik fout?
Je doet het nu weer, je gaat naar bekijk kaart en drukt op GA. Daar moet je dus niet zijn, ga gewoon naar de kaart en wacht wat langer, die track moet dan wel verschijnen, tenzij er wat mis is met die track. Probeer een kortere, of een tracklog die je al hebt gereden.
CarlW schreef:
do 11 apr, 2019 17:48
Als die op "show on the map" staat, maak je 'm alleen zichtbaar op de kaart, maar ga je niet direct naar de kaart zoals je eigenlijk mag verwachten.
Zo werkt het niet bij mij. Dan moet je toch alle sporen tegelijk zien die je show on map hebt staan? Ik zie er maar één, het actieve spoor, dus eigenlijk een route (want magenta).
Ja je moet meerdere lijntjes zien die hide on map hebben staan, logisch toch? :wink:
Want met hide on map verberg je ze weer.
Ik heb wel vaker meerder tracks op beeld staan, dat kan gewoon. Sommige tracks die ik heb gebruikt (Zoals Santiago) hebben “route alternatieven” met losse tracks. Kom ik dan op een punt waar de track splitst kan ik altijd nog kiezen.
De tovenaar schreef:
do 11 apr, 2019 17:53

Ja je moet meerdere lijntjes zien die hide on map hebben staan, logisch toch? :wink:
Want met hide on map verberg je ze weer.
O My God.
Daar zijn plots al mijn sporen tegelijk, in diverse psychedelische kleuren. Dank, o verheven hogepriester!
CarlW schreef:
do 11 apr, 2019 18:05
O My God.
Daar zijn plots al mijn sporen tegelijk, in diverse psychedelische kleuren. Dank, o verheven hogepriester!
:D nu Willem nog
De Etrex is nu zo heet dat-ie door het granieten aanrechtblad is gebrand...

En ja Tovenaar, het is nu eenmaal verleidelijk om op GA te drukken als dit in koeienletters op het scherm verschijnt...

egopro schreef:
do 11 apr, 2019 17:48
Willem, woon je toevallig in Utrecht, dan kan ik je het eens laten zien.
Dank voor je aanbod. :D
Ik woon in Den Bosch, maar kan in een weekend even op en neer fietsen met de racefiets - als ik niet de weg kwijt raak... :|
Laat maar even via een PB weten of dat uitkomt.
Hoi Willem,
Even filmpje voor je gemaakt te vinden op mijn website, even naar beneden scrollen. Ik hoop dat je er iets aan hebt want het is nog te koud om naar Utreecht te fietsen. Je bent zeker welkom hoor ;)

https://wijzijnfietsen.wordpress.com/mijn-garmin-tips/
egopro schreef:
do 11 apr, 2019 20:14
Hoi Willem,
Even filmpje voor je gemaakt te vinden op mijn website, even naar beneden scrollen. Ik hoop dat je er iets aan hebt want het is nog te koud om naar Utreecht te fietsen. Je bent zeker welkom hoor ;)

https://wijzijnfietsen.wordpress.com/mijn-garmin-tips/
Hey egopro,
Thanks. Ik ga het dit weekend bekijken en toepassen. Vandaag werken en fietsen.
willem.m schreef:
vr 12 apr, 2019 07:14
egopro schreef:
do 11 apr, 2019 20:14
Hoi Willem,
Even filmpje voor je gemaakt te vinden op mijn website, even naar beneden scrollen. Ik hoop dat je er iets aan hebt want het is nog te koud om naar Utreecht te fietsen. Je bent zeker welkom hoor ;)

https://wijzijnfietsen.wordpress.com/mijn-garmin-tips/
Hey egopro,
Thanks. Ik ga het dit weekend bekijken en toepassen. Vandaag werken en fietsen.
Nou, ik ben er eens voor gaan zitten. Ik heb een simpele track gemaakt en op de Etrex gezet, ga naar de track manager, maak de track zwart, druk op 'show on map', ga naar de kaart, en voila: daar verschijnt de track in het zwart. Jeuj!

Het maffe is dat ik enkele dagen geleden, toen ik zo over de Etrex klaagde, op basis van jullie aanwijzingen precies hetzelfde deed, maar toen veranderde de (veel grotere) track niet van kleur. Ra ra hoe kan dat? Misschien de langzame processor?

Anyway, ik weet ik nu hoe het moet, en maak ook niet meer onbedoeld een route van een track :oops:

Ik houd ook de schermverlichting aan, want mijn ogen trekken het anders niet.

Dank voor het meedenken!
Willem, bedankt voor de update! En natuurlijk top dat het gelukt is!
Ik vermoed dat de routering aanstond en er dus een “roze lijn” bovenop de zwarte lag. Het snel uitzetten van routering is mij ook niet duidelijk. Ik ga meestal naar “Where to?” En dan zegt die “Navigation Active, cancel?” En dan gaat die uit
Ik heb deze tips gevolgd en heb nog een vraag waar hopelijk iemand raad mee weet.
Wanneer ik de kaart inzoom blijft de track lijn erg dun.
Dit maakt het lastig om te zien.
Is de dikte nog ergens instelbaar?
Watnuweer schreef:
za 20 apr, 2019 20:50
Wanneer ik de kaart inzoom blijft de track lijn erg dun.
Dit maakt het lastig om te zien.
Is de dikte nog ergens instelbaar?
Nee helaas niet. Maar je zou van je tracks een kaartje kunnen maken met deze tool en daarmee kan je dikkere lijnen maken:
http://www.javawa.nl/imgfromgpx.html