Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Feathershok vering - Forum Wereldfietser

Koga Feathershok vering

Ik zat te kijken naar een Koga Citylite maar zag dat deze voor vering heeft, namelijk Feathershock.
Lees dat deze snel spelling geeft op je balhoofd.
Wie heeft hier ervaring mee?
Valt het wel mee of is dit echt zo erg?
Aangezien Koga het zelf al jaren gebruikt op zijn fietsen kan het toch niet zo slecht zijn?

Het zal zeker niet mogelijk zijn om eventueel de vering eruit te halen en de voorvork in te korten?
Ik heb een Koga gehad met zo'n vering in de voorvork. Na verloop van tijd en flink wat kilometers met volle bepakking zat er veel speling in. Ik had de fiets 2de hands gekocht maar de vork is wel helemaal gratis vervangen op kosten Van Koga. Weer 2 jaar en ongeveer 10.000 km verder zat er ook in de nieuwe vork weer speling. Het sturen met de versleten vork is eigenlijk geen probleem maar je kunt het vooral merken bij het remmen.

Nu een andere fiets, ander merk, maar zonder enige vering en ik vind dat een stuk prettiger rijden.

Groet, Joop
Heb zelf een Citylite uit 2014 met zo'n feathershock voorvork. Na een jaar ging ie kapot en is toen (gratis) vervangen door de fietsenmaker. De werking van het veersysteem is overigens maar beperkt. Er valt ook niks aan in te stellen. Als ik de keuze had zou ik veel liever gaan voor een vaste vork en dikke banden (ca. 50mm): lichter én meer comfort. De vork van de Citylite kan je trouwens wel omwisselen voor een vaste vork; die heeft Koga ook. Voor dikkere banden is niet heel veel ruimte: ik heb er nu Almotions op liggen van 40mm, maar die zitten bijna klem tegen het spatbord. Niet te hard oppompen dus! :D

Maarre, aangezien we op een vakantiefiets forum zitten: ga je de fiets voor fietsvakanties gebruiken? De Citylite is vooral een lekker lichte stadsfiets. Maar daardoor eigenlijk ongeschikt om vol te hangen met zware tassen. Met 10kg in de achtertassen begint ie al aardig te zwabberen...
Die feathershock vering is een vreemde eend in de bijt. Jaar of 6 geleden ook een Koga gehad met deze vering. Ik kan het me niet exact meer herinneren, maar ik meen me regelmatig te hebben afgevraagd: is dit nu de vering die ik voel of zit er zo'n enorme speling op het balhoofd. Het bekende gevoel (knok, knok, knok :D ) wat je krijgt als er speling op het balhoofd zit is wat deze vering m.i. "imiteert".
kadooosh schreef:
di 09 apr, 2019 18:38
Het zal zeker niet mogelijk zijn om eventueel de vering eruit te halen en de voorvork in te korten?
Het is veel makkelijker om de voorvork zelf te vervangen, zelf gedaan, zie deze thread.

Mocht je hulp nodig hebben dan hoor ik het wel.