Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisverslag Catalunya - Forum Wereldfietser

Reisverslag Catalunya

Bikepacking Catalunya

reisverslag staat in zijn geheel op https://biketravel.exposure.co/catalunya

Afbeelding

Terwijl in Nederland het nieuws over de onafhankelijkheidsstrijd in Catalonië al weer oud nieuws lijkt te zijn, is het in in deze provincie van Spanje nog springlevend. Op de wegen zijn gele linten geschilderd en in dorpen en steden zijn centrale pleinen behangen met spandoeken en vlaggen. In dit broeinest van onafhankelijkheidsgevoelens fietsen wij van Barcelona naar Valencia. Door de natuurparken die daar tussen liggen.

Afbeelding

Fietsbroek gaat uit. In de verte doemt Frankrijk op. Nog een keer Spaanse koffie. Honderd kilometer verder. Thermoshirt wordt met een zucht uitgetrokken. Beetje klam. Zat de afgelopen dagen als een tweede huid. Vol met het zoute zweet van noeste arbeid en van dagen niet wassen. Buff verdwijnt ergens achter in de auto op de berg met was. Met elke stop wordt er een laagje fietskleding afgepeld en schone kleding aangetrokken. En met het afpellen lijkt de tocht van afgelopen dagen achter ons te liggen. Moe, voldaan en gelukkig. Mooie woorden.

In de flow van alle milieu overwegingen besloten we om niet naar Marokko te vliegen maar met de auto naar Barcelona te rijden om tijdens de autorit, een week geleden, uitvoerig te proberen om te achterhalen of we nu milieubewust waren of juist niet. We komen er niet uit. Wellicht is thuis blijven het beste voor het milieu, maar dat is tevens ook het meest slechte voor mijn humeur. We concluderen dat het maken van fietstochten erg goed is voor onze directe omgeving zodat die niet geplaagd wordt door een teneergeslagen stel wereldfietsers. En zo redeneren ook wij de waarheid naar onze hand. We zijn net mensen.

Afbeelding

Afbeelding

Van Barcelona naar Valencia. Of in ieder geval in de richting. Dat is het plan. Het is maart. In de ochtend is de lucht heerlijk fris knisperend. In de zomer wil je in dit gebied niet zijn, maar zo in het prille voorjaar is het helemaal top. Terwijl Spanjaarden met donsjassen en sjaals rondlopen, rijden wij in shirt en fietsbroek Barcelona uit. De auto is gestald bij een hotel in Viladecans. een plaats van niets maar wel kun je vanuit hier rechtstreeks de natuur in. De stad verdwijnt in een zucht en maakt plaats voor bossen, glooiende hellingen waar wijnstruiken her en der lijken te zijn neer gezet. De dikke Schwalbe Smart Sam bande krullen zich rond de vele stenen en rotsen. Gewicht op het achterwiel houden en af en toe het wiel optillen. We zijn relatief licht bepakt. Dat maakt dat de fietsen lekker wendbaar zijn. Technische klimmetjes worden zo een stuk eenvoudiger. Thuis hebben we een route uitgezet maar zoals altijd is de praktijk anders dan de theoretische waarheid van de kaart. Van mooie brede gravelwegen naar een spoor tussen de struiken door. Alles zit erin. Mooi. Avontuurlijk. En dat in Europa.

Af en toe komen we plukjes asfalt tegen. Langs de vele boerenveldjes zijn smalle wegen aangelegd van verrassend goede kwaliteit. Daarbij geldt de regel: asfalt is voor rond de 10 procent. Betonplaten gaat richting de 20 procent.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Parc Natural Dels Ports. We zijn er wel een beetje verliefd op geworden. Makkelijk toegankelijk. Ligt keurig op de route tussen Barcelona en Valencia. En het park is vergeven van mooie paden waar het prima fietsen is. In het park wordt geklommen, gewandeld en natuurlijk zijn er vele MTB routes. Wij fietsen naar 1400 meter en op die hoogte zien we een flinke groep gemsen. De bossen zijn vergeven van uitgestrekte pijnboombomen en steeneikenbossen. Geen idee of het wettelijk mag maar een spot om je tentje neer te zetten is snel gevonden. Het vinden van water levert ons wel een probleem op. Alleen in het dal vinden we dat. Eenmaal hoog in de bergen staan alle riviertjes in maart al droog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op thuisblijven na is met de fiets naar je bestemming toe gaan de minst milieubelastende optie. :lol:
Daarna komt de trein, dan de bus en dan pas de auto. Waar het vliegtuig hierin zit weet ik zo niet.
Dat gezegd hebbende, snap ik dat naar de bestemming toe fietsen niet altijd een optie is. Ik vind het al winst als mensen erover nadenken. 8)

Los daarvan, leuk verslag weer. Ben blij dat je het toch elke keer weer blijft delen. Maakt de dag nog zonniger dan da hij al is.
HansvanderVeeke schreef:
di 09 apr, 2019 13:57
Op thuisblijven na is met de fiets naar je bestemming toe gaan de minst milieubelastende optie. :lol:
Daarna komt de trein, dan de bus en dan pas de auto. Waar het vliegtuig hierin zit weet ik zo niet.
Voor Barcelona en gebaseerd op 2 personen is het vliegtuig ongeveer net zo vervuilend als de auto.
Berekend op: http://www.ecopassenger.org

En de bus is (ruw gerekend) alleen als deze voor meer als de helft vol zit minder vervuilend p.p. als een auto (met 2 personen).
Weer een leuk verslag trouwens :D
Mooi verhaal en foto's weer Marco! En leuk dat je ook deelt wat je mee hebt genomen. Inspirerend.
rooss schreef:
di 09 apr, 2019 17:44
Ja, en vooral zo'n Santos fiets, dat moet wel helemaal de hemel op aarde zijn.
Rooss, jij hebt volkomen gelijk. Een Santos rijdt inderdaad prima. Ik overweeg om over te stappen! Jouw constatering versterkt mij.
!Hola,

Dank je voor het delen, voor mij werkt het inspirerend ! Die herten zagen eruit of dat ze 300km hadden gereden.
Maar dat zouden steenbokken kunnen geweest zijn, er zijn veel jagers die daar veel geld aan besteden om zo dicht bij te komen. Altijd een bijzondere ervaring, om zo'n schuwe dieren van dicht bij te spotten :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_steenbok

greetz
rooss schreef:
di 09 apr, 2019 17:50
ik denk er ook over. Volgens mij kan je op een SANTOS wel 300 kilometer per dag rijden zonder pijn aan je zitvlak.
Moet je de e-bike van santos nemen. Word je ook niet moe. Helemaal ideaal voor Rooss
Marco Meijerink schreef:
di 09 apr, 2019 13:38
Bikepacking Catalunya

reisverslag staat in zijn geheel op https://biketravel.exposure.co/catalunya

Prachtige mooie verslag, die maar weer eens aantoont hoe mooi fietsen in Spanje is. Ben erzelf 1 keer geweest en wil graag weer terug.
cycler schreef: Prachtige mooie verslag, die maar weer eens aantoont hoe mooi fietsen in Spanje is. Ben erzelf 1 keer geweest en wil graag weer terug.
Ik las net bij Marco dat het fijn is voor je directe omgeving als je daar gehoor aan geeft.
Leuk verslag Marco, fijn dat je dit met ons wilt delen :D
HansvanderVeeke schreef:
di 09 apr, 2019 13:57
Op thuisblijven na is met de fiets naar je bestemming toe gaan de minst milieubelastende optie. :lol:
Op milieucentraal.nl staat een uitgebreide tool.
Met zijn tweeen naar Frankrijk met een bescheiden auto is zo slecht nog niet, vooral door het geringe aantal kilometers vergeleken met verre reizen: (van milieucentraal)
Afbeelding

Lopend naar Balrcelona is denk ik nog milieuvriendelijker dan de fiets. Dat komt dat niet omdat lopen minder energie kost dan fietsen, want lopen kost juist meer energie, maar dan wel omdat je er veel langer over doet. In de tijd dat je er langer over doet ben je aan het lopen en heb je geen tijd om dingen te doen als autorijden, treinen, bussen of zelfs weer ergens anders naar toe te vliegen.
Mooie foto's weer. Loopt Benjaminse's route naar Andalusië hier ook niet doorheen?
Leon schreef:
di 09 apr, 2019 19:13
HansvanderVeeke schreef:
di 09 apr, 2019 13:57
Op thuisblijven na is met de fiets naar je bestemming toe gaan de minst milieubelastende optie. :lol:
Op milieucentraal.nl staat een uitgebreide tool.
Met zijn tweeen naar Frankrijk met een bescheiden auto is zo slecht nog niet, vooral door het geringe aantal kilometers vergeleken met verre reizen: (van milieucentraal)
Afbeelding

Lopend naar Balrcelona is denk ik nog milieuvriendelijker dan de fiets. Dat komt dat niet omdat lopen minder energie kost dan fietsen, want lopen kost juist meer energie, maar dan wel omdat je er veel langer over doet. In de tijd dat je er langer over doet ben je aan het lopen en heb je geen tijd om dingen te doen als autorijden, treinen, bussen of zelfs weer ergens anders naar toe te vliegen.
Wat doet Frankrijk; trein, fiets en tent?
Volgens mij zijn het gemzen (of chamois in het frans), steenbokken zitten boven de boomgrens.

Ik vraag mij af of die arme Lisette ook eens niet een foto wil nemen terwijl jij zuchtend en puffend een 20% helling op kruipt ;-)
Het zijn zeker geen gemzen. Die heb ik maar al te vaak in levende lijve gezien in de Alpen tijdens mijn klimtochten. In de Engadin heb ik steenbokken gezien. Beiden zijn prachtige dieren.

Zo te zien zijn dit Iberische steenbokken.

Mooi verslag met prachtige foto’s! Een genot om te lezen en te zien. Dank voor het delen van jullie ervaringen!
bert sitters schreef:
di 09 apr, 2019 20:21
Wat doet Frankrijk; trein, fiets en tent?
Ruw geschat (op basis van vergelijkingssites): een kwart t.o.v. de auto (en bij groene stroom nog lager natuurlijk ;))
bdr schreef:
di 09 apr, 2019 22:53
Volgens mij zijn het gemzen (of chamois in het frans), steenbokken zitten boven de boomgrens.

Ik vraag mij af of die arme Lisette ook eens niet een foto wil nemen terwijl jij zuchtend en puffend een 20% helling op kruipt ;-)

hahah.....ik praat nu even voor Lisette, en dat is natuurlijk gevaarlijk, maar ze heeft niet veel motivatie om al zwetend tijdens een klim te moeten stoppen om een foto te nemen. Type: doortrappen en niet lullen :D .
Heeeeel soms zie je wel een foto van mij maar dat is meestal bij een kampvuur zonder inspanning 8) .

Ik ga me nog wat verdiepen in het beestenvraagstuk. Los welk merk/type het was, het was wel een leuke ervaring.
Marco Meijerink schreef:
wo 10 apr, 2019 17:20
Ik ga me nog wat verdiepen in het beestenvraagstuk. Los welk merk/type het was, het was wel een leuke ervaring.
Edwin* heeft gelijk, het zijn Iberische Steenbokken, vrouwtjes denk ik. Ik was in de war door de tweekleur aan de poten. De steenbokken die ik zag in Slovenië en de Alpen waren veel grijzer van kleur. Dat waren echter Alpensteenbokken, de Iberische Steenbok is een aparte soort.
Top! Ik ga het aanpassen op mijn website. Weer wat geleerd. Dank.