Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS33 - Weer kapot! - Forum Wereldfietser

Magura HS33 - Weer kapot!

Hoi allen.

Ik heb nu voor de 3e keer in 50.000km een lekkende cilinder bij de remhevel.
Omdat die stomme cilinders van plastic zijn zitten er krassen in de cilinder, dus een nieuwe O-ring helpt niet. Moet je meteen een nieuwe kopen...

Ben ik nu de enige met dit probleem? Is dit iets wat je vooral hebt als je in de woestijn fietst ofzo? Heb er wel tochten mee gemaakt door Afrika en Zuid Amerika. Niet de meest makkelijke landschappen, maar ik zou eigenlijk wat meer levensduur verwachten...

Nouja en ik ben ook chagrijnig met t vooruitzich weer zo'n 50 euro armer te zijn en dat ik straks weer alles onder de olie zit gespoten (je zou verwachten dat iemand handiger wordt de derde keer, maar ik maak me geen illusies) :P

Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb geen negatieve ervaringen met zulke remmen. De fiets heb ik in 2006 gekocht.
De afgelopen jaren is de kwaliteit van Magura alleen maar achteruit gegaan. Alles is nu van kunststof. Ik heb al eens de klembeugel van de remhandel gebroken omdat ik die te vast draaide. Inbus is vervangen door torx, wat reuze onhandig is. Remkracht is onnodig hoger gemaakt waardoor de instelmogelijkheid van de blokjes veel kleiner is geworden en je ze al heel snel moet vervangen.
Ik kan me voorstellen dat je daar niet blij van wordt.
Ik heb twee fietsen met HS33-remmen. Mijn oude uit 2008 en mijn nieuwe uit 2018. Tot nu toe nooit problemen mee gehad. Als ik Ronald mag geloven is dat bij mijn nieuwe fiets een kwestie van tijd. :-)
Ook een keer last van olielekkage gehad op vakantie toen het warm weer was.

Naar een fietsenmaker gegaan en, het was zaterdag, die had geen nieuwe op voorraad maar wel nog een oude fiets waar hij ze van over kon zetten. Zo ben ik in het bezit gekomen van de laatste nog bruikbare versie.
Wat die klembeugel betreft, kan ik Ronalds ervaring bevestigen. Op mijn oude fiets uit 2008 was die nog van aluminium (en ook die kon je al makkelijk te strak vastdraaien), op Corries fiets uit 2016 is het puur plastic. Gelukkig waren we in Duitsland in de buurt van een fietsenmaker toen dat beugeltje op het punt stond om te breken. Sindsdien heb ik een paar reserve klembeugeltjes.
Mijn magura's uit 2008 doen het na 40.000 km nog steeds en aan de leidingen heb ik nooit wat hoeven te doen, maar het mechanisme voelt nu wel gammel, de stelschroefjes werken niet heel goed meer en de remblokjes hebben de neiging om aan te lopen als het regent.
Op mijn nieuwste fiets zitten weer gewone v-brakes. Voor mij remmen die goed genoeg en het onderhoud is simpel. Wel heb ik de minuscule, makkelijk stuk te draaien stelschroefjes van mijn v-brakes vervangen door rvs imbusboutjes.
Mijn remmen waren spijtig genoeg ook uitgevoerd met kunststof klembeugels. De aluminium versies zijn nog wel te krijgen overigens. https://www.bike-components.de/en/Magur ... HS-p60506/
Deze ook aan moeten schaffen omdat ik ze, op gevoel, waarschijnlijk toch harder had aangedraaid dan de voorgeschreven 4Nm.
Ja, die domme torxen vielen mij ook al op. Het maakt mij op zich niet uit. Maar de fietsindustrie heeft bedacht om alles met imbussen te doen, houdt je daar dan ook aan en ga niet raar lopen doen als remfabrikant.

Verder hebben de meesten dus alleen maar kapotte beugeltjes gehad. Dat is minder erg, en in noodgevallen in den vreemde ook nog wel te fixen met een stripje blik oid.

Als ik het zo lees heb ik dus waarschijnlijk vooral pech gehad. De meesten van jullie hebben dit probleem nog niet gehad. Ik hoop dat ik er nu weer even tegenaan kan. De fiets is verder nog lang niet op, dus ik zal er nog wel even op doorfietsen.

Er gaan V-brakes op de volgende fiets, maar ik blijf nu nog maar even mijn remkracht door olie (en luchtbellen) knijpen. Maar dat zal waarschijnlijk past over tien jaar zijn.
Als je nog oude remmen nodig hebt voor de onderdelen . ik heb nog 2 setjes liggen voor weinig. Pm kan dan geen kwaad. geen idee hoelang mee gefietst nooit gedoe mee. Maar inmiddels hebben mijn fietsen schijven..
Stond ik daar in Cuenca (Spanje) met een lekkende remleiding van Magura. Kostte 2 dagen om een nieuwe set uit Barcelona te laten komen.
Gelukkig dacht de fiersenmaker met me mee en zette er V brakes op. En alle verdere 3000 km geen problemen meer gehad.
Alles zelf te vervangen en onderhouden waar dan ook.
Npoit meer Magura voor mij.
Bornout schreef:
za 06 apr, 2019 22:29
Stond ik daar in Cuenca (Spanje) met een lekkende remleiding van Magura. Kostte 2 dagen om een nieuwe set uit Barcelona te laten komen.
Gelukkig dacht de fiersenmaker met me mee en zette er V brakes op. En alle verdere 3000 km geen problemen meer gehad.
Alles zelf te vervangen en onderhouden waar dan ook.
Npoit meer Magura voor mij.
In 13 jaar tijd en minstens zoveel fietsvakanties geen lekkende leidingen gehad. En ik neem overigens wel een reservesetje mee.
willem.m schreef:
za 06 apr, 2019 22:45
In 13 jaar tijd en minstens zoveel fietsvakanties geen lekkende leidingen gehad.
Zo te lezen stammen jouw magura's, net als die op mijn oude fiets, nog uit de tijd dat ze redelijk robuust waren. Das war einmal. Nu zijn alleen al die boterzachte klembeugels van de nieuwere exemplaren voor mij een veeg teken dat ze bij Magura een beetje de weg kwijt zijn geraakt.
willem.m schreef:
za 06 apr, 2019 22:45
En ik neem overigens wel een reservesetje mee.
Ook ik nam altijd zo'n reparatiesetje mee, inclusief een flesje royal blood en een paar A4-tjes waar het meest relevante deel van de reparatiehandleiding opstond. Gelukkig heb ik dat setje nooit nodig gehad, al nam het in mijn achtertassen wel ruimte in beslag en woog het ook beduidend meer dan de reserve remblokjes en binnenkabel die ik nu nog meeneem sinds ik weer v-brakes heb.
Ja ik heb misschien wel geluk gehad al die tijd. En als er iets gebeurt, is het afwachten of ik het daadwerkelijk kan fixen.

Een volgende fiets heeft denk ik mechanische velgremmen schijfremmen En een racebocht. En 28 inch wielen. En een compact 2x11v. En dan lekker over asfalt of gravel cruisen.

Maar ja, eerst maar de tank oprijden in ruige gebieden.
Doe maar mechanische schijfremmen, hoef je ook niet periodiek je velgen te wisselen.
Shadow schreef:
zo 07 apr, 2019 00:46
Doe maar mechanische schijfremmen, hoef je ook niet periodiek je velgen te wisselen.
Eh ja, die bedoel ik. :oops: Het was blijkbaar bedtijd...
Shadow schreef:
zo 07 apr, 2019 00:46
Doe maar mechanische schijfremmen, hoef je ook niet periodiek je velgen te wisselen.
Dat klopt natuurlijk. Maar ik realiseer me nu dat ik nog nooit een velg heb verwisseld omdat hij versleten was. Meestal, dwz altijd dus, overleefde de velgen de levensduur van de fiets.
Vraagje: Hoeveel km gaan remschijven in de praktijk mee? 5000, 10.000, 20.000 km?
En blokjes?
Leon schreef:
zo 07 apr, 2019 08:51
Shadow schreef:
zo 07 apr, 2019 00:46
Doe maar mechanische schijfremmen, hoef je ook niet periodiek je velgen te wisselen.
...ik realiseer me nu dat ik nog nooit een velg heb verwisseld omdat hij versleten was.
Na drie fietsvakanties op IJsland (heuvels, zand, regen) ging dat bij mij toch snel. En bij mijn fietsmaat was het de 1e fietsvakantie op IJsland al raak (maar hij had zijn fiets met niet al te robuuste velgen al langer):
Afbeelding
Ik zie een patroon. Ik denk dat we samenvattend ongeveer kunnen stellen dat velgen door velgremmen alleen slijten als ze nat worden, mits de goede remblokjes uiteraard.
Heuvels hebben we hier ook. Zand kleeft niet als het droog is.
Ik denk dat we er wel zijn zo ja 8)
Qua slijtage van remblokjes is het de combinatie van vocht met de verkeerde bodemsoort die voor slijtage zorgt. Als het tegen zit kun je in 1 afdaling een heel remblokje oprijden. Heb dat ooit in frankrijk gehad tijdens een enorme hoosbui, waarbij er een beetje modder over de weg spoelde. Na 200 hoogtemeters zaten mijn velgen vol met een zwarte smurrie met glimmertjes, remblok+velg. Heb verder moeten lopen omdat ik geen remkracht meer had.


Ik heb op 30000 km mijn achtervelg vervangen. Er was zo'n 0.8mm uit gesleten.
@ keesswart: voordeel van vbrakes is dat je zelfs die remleiding meestal niet mee hoeft te slepen. Zelfs in oost-Afrika valt daar nog redelijk aan te komen. Misschien wel lastig in west en centraal afrika, maar ben daar nooit geweest.