Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief voor de Schwalbe marathon XR;? Marathon Supreme? - Forum Wereldfietser

Alternatief voor de Schwalbe marathon XR;? Marathon Supreme?

Kenden jullie deze al?

http://www.schwalbe.de/nl/nl/startpagin ... D_Seite=73

http://www.schwalbe.de/nl/nl/fiets/on_t ... nt=On+Tour



“Het daaruit voortgekomen HD-V-Guard (High Density Vectran) is – met betrekking tot lekbestendigheid en gewicht – de sleutel naar een nieuwe dimensie in het construeren van hoogwaardige fietsbanden”, verklaart Holger Jahn, technisch directeur bij Bohle. “In de fietsbandentechniek bestaat er geen dichter geweven weefsel”. De vectranvezels van Warwick Mills zijn dubbel zo scheurvast als titaan en 5 maal sterker dan staal. Geweven met een gepatenteerd procédé bereikt het textiel een snijvastheid die driemaal hoger is dan aramide, dat bijvoorbeeld in fietsbanden en kogelvrije vesten gebruikt wordt.

Vooral de weeftechniek maakt het onderscheid
Vectran wordt ook in andere fietsbanden gebruikt. Hier gaat het echter niet om een dicht weefsel maar om losser geweven draden net zoals in een fietsbandenkarkas. “Echter niet de vezels maar de extreem dichte, gepatenteerde weeftechniek zorgt voor het verschil in lekbestendigheid. Alleen zó dicht geweven biedt vectran optimale bescherming”, benadrukt Holger Jahn. Warwick Mills heeft 14 internationale patenten op hun weefprocédé. Hierbij behoren patenten voor het dichtste weefsel ooit geweven uit zeer vast garen. Hiermee is Warwick Mills onbetwist de wereldwijde innovatieleider in dit segment. De HD-V-Guard werd exclusief met en voor Schwalbe ontwikkeld.

TÜV getest: Marathon Supreme met magische grip
“Met de Marathon Supreme spreken wij de woon/werkverkeer- en tourfietsers aan, die altijd het beste kiezen en alleen op topmateriaal willen fietsen. Dit geldt zowel voor de fiets als ook voor de fietsonderdelen”, licht Holger Jahn toe. De band laat op alle aspecten – lekbescherming, goede grip, licht gewicht en geringe rolweerstand – de nieuwste stand in de bandentechniek zien. Daarbij weegt hij slechts 460 gram (maat 37-622), terwijl de klassieke Marathon 650 gram en de Marathon Plus 890 gram op de weegschaal leggen.

Nieuw is ook het rubbermengsel. “In de bandentechnologie gaat een goede grip over het algemeen samen met een minder gunstige rolweerstand. Het nieuwe Magic Compound combineert beiden: de band rolt zeer licht en zijn grip is net zo goed als van onze Stelvio Rain”, verklaart Jahn. Dit geeft de fietser een extra veiligheidsreserve in de bochten en bij het remmen. Dit werd al bevestigd door de TÜV Süd in mei 2006: de resultaten tonen aan dat fietsers die op banden fietsen met dit compound ongeveer 17% sneller door een bocht kunnen rijden onder natte weersomstandigheden.

Voor het ontwerp hadden de Schwalbe ontwikkelaars buitengewone invallen. De band is vormgegeven als één geheel. Het loopvlak gaat naadloos over in de zijwand, zonder dynamoril. Dit maakt de band optisch elegant, ondersteund door het bescheiden, fraaie label met een zilveren outline belettering.

“Twee jaar geleden was het nog niet mogelijk een dergelijke band te maken”, vat de Schwalbe hoofdontwikkelaar samen. “Het HD-V Guard, het Magic Compound en het geringe gewicht – al deze kenmerken kunnen we nu pas in één band combineren. Meer en betere techniek is er momenteel niet voorhanden”. De Marathon Supreme is vanaf 2007 in de fietsvakhandel verkrijgbaar en kost ongeveer € 40,--.

Marathon, de legende
Schwalbe positioneert de Marathon Supreme aan de top van zijn Marathon-serie. De legendarische, klassieke Marathon band met een lange levensduur, nog altijd door wereldfietsers op de proef gesteld, is de meest verkochte fietsband in Europa en één van de weinige tourbanden waar doelbewust in de fietswinkel naar gevraagd wordt. De Marathon familie bestaat momenteel uit zes modellen. Naast de Supreme is er de “onplatbare” Marathon Plus, de Marathon XR voor de tourrijders die extra lange tochten maken, de Marathon Racer voor de snelle trekkingfietsen, de Marathon Cross, alsook de klassieke Marathon.

http://www.schwalbe.de/gbl/script/allge ... 6&nummer=1

http://www.bike-components.de/catalog/M ... Faltreifen
hier kost die 30 euro


Wat vinden jullie hiervan?

Groetj tjeerd

Hoi Tjeerd,
Die band zijn we op dit moment aan het testen in Cambodja.
Binnenkort komt er een testverslag van. Volgens mij rijdt Eric Schuijt op dit moment ook rond met deze band om de band ook te testen. Kortom: binnenkort zijn er wat praktijkervaringen voorhanden.
Groet,
Marco

Klinkt veelbelovend, is-ie dan ook als vouwband verkrijgbaar?

Hoi Haike,

Hij is zelfs alleen als vouwband verkrijgbaar;

http://www.schwalbe.de/nl/nl/fiets/on_t ... 334712e3b1

http://www.bike-components.de/catalog/M ... Faltreifen

Kopen kopen kopen,
Tjeerd

Neuh, eerst m'n XR op rijden, tegen die tijd zijn de kinder ziektes ook wel uit die supremeband dan zien we wel verder.

Heb je aandelen ofzo dat je zo enthosiast bent over die band?

Uit alle berichten en tests begrijp ik dat de Supreme inderdaad heel lekbestendig is, meer grip geeft, en veel lichter is. Dat is mooi. De enige nadelen di ik tot nu toe heb ontdekt zijn de prijs en het ontbreken van ribbeltjes voor een dynamo. De levensduur zal ook niet die halen van een XR, maar van mij hoeft dat ook niet. Resteert voor mij nog een belangrijke vraag: wat is de rolweerstand? Die zal vast wel lager zijn dan van een XR, maar dat is niet zo moeilijk. Is hij ook lager dan van een gewone Marathon (of een Big Apple)? Ik vroeg me af of iemand al een echt vergelijkende test heeft gezien van rolweerstanden (bij voorkeur in de maat 50-559).
Wim

Sterker nog, vergelijken met de XR heeft geen zin,want toen ik gisteren in de lijst van de groothandel keek stond de XR daar niet eens meer in. En die lijst is begin deze week binnen gekomen.

de XR staat nog gewoon in de 2007 catalogus van Schwalbe en volgens diezelfde catalogus loopt de Supreme nog lichter dan de gewone Marathon.
en wordt ook de lekbestendigheid hoger ingeschat.

Wim

wimligfiets schreef:de XR staat nog gewoon in de 2007 catalogus van Schwalbe
Dat kan natuurlijk, maar als de groothandel de XR niet meer afnemen, of uit hun arrsortiment halen, kan Schwalbe op het dak gaan zitten met z'n XR.
wimligfiets schreef:en volgens diezelfde catalogus loopt de Supreme nog lichter dan de gewone Marathon.
en wordt ook de lekbestendigheid hoger ingeschat.
Dat is praten voor eigen parochie, maar dat is niks bijzonders of verkeert mee, zou ik ook doen als ik een band wil verkopen. Maar als het werkelijk klopt, is de Supreme een betere band dan de XR of zelfs de lichtere versie's daarvan,(op de prijs na dan) en zou Schwalbe met zijn eigen betere band, een andere eigen band de markt uit kunnen werken, en misschien dat ze bij de groothandel dat nu al voorzien en de XR al helemaal niet meer inkopen, of minder inkopen. :wink:

wimligfiets schreef:de XR staat nog gewoon in de 2007 catalogus van Schwalbe en volgens diezelfde catalogus loopt de Supreme nog lichter dan de gewone Marathon. en wordt ook de lekbestendigheid hoger ingeschat.
Dat zou natuurlijk kunnen, de tijd zal het leren. Dat de grip op het wegdek als maximaal wordt ingeschat wil ik met het getoonde profiel echter wel serieus in twijfel trekken. Op vlak asfalt wellicht, maar dat is (sic!) irrelevant. Ongelukjes-wegens-te-weinig-grip gebeuren immers per definitie op plekken die toevallig om een of andere reden eventjes afwijken van glad asfalt.
Leon

Wat die grip betreft dat geloof ik wel. Ik zou liever nog wat meer comfort hebben van bijvoorbeeld een 2.25

Dat lijkt me juist met deze band zo ideaal; Hoge Snelheid goede Grip grote Lekbescherming Lange Levensduur en Comfort.

Misschien kunnen we Schwalbe ervan overtuigen als iedereen zo1 wil bestellen?!

Maar misschien komt er ook wel een andere banden-leverancier die met vectran gaat werken.

Continental was geloof ik het eerst met de vectran-brekerlaag.
Schwalbe zegt:

Vectran wordt ook in andere fietsbanden gebruikt. Hier gaat het echter niet om een dicht weefsel maar om losser geweven draden net zoals in een fietsbandenkarkas. “Echter niet de vezels maar de extreem dichte, gepatenteerde weeftechniek zorgt voor het verschil in lekbestendigheid. Alleen zó dicht geweven biedt vectran optimale bescherming”, benadrukt Holger Jahn. Warwick Mills heeft 14 internationale patenten op hun weefprocédé. Hierbij behoren patenten voor het dichtste weefsel ooit geweven uit zeer vast garen. Hiermee is Warwick Mills onbetwist de wereldwijde innovatieleider in dit segment. De HD-V-Guard werd exclusief met en voor Schwalbe ontwikkeld.

Dus wie weet staat ons nog wat te wachten?..................... :roll:

TJeerd :lol:

Hier zie je de twee Schwalbe banden naast elkeer, de XR (met de noppen) en de Supreme.
Met beide banden zijn we zonder problemen door Cambodja gefietst. De indruk van de Supreme is zonder meer goed. Lisette heeft vooral met deze band gefietst en ze zal daarvan een testverslag schrijven.
Ook zullen de ervaringen met de Supreme te horen zijn op de Fietsenwandelbeurs 2007 (www.fietsenwandelbeurs.nl) tijdens onze lezing van onze tocht door Cambodja. (en nee, we worden niet gesponsord door Schwalbe :lol: )

Afbeelding

Marco,

Lisette gaat jou nu als een speer voorbij, vanwege minder rolweerstand? :wink:

Ah, Marco en Lisette, toe nou, vertel b.v. of er grote verschillen in lekke banden waren?

Groeten, John.

lekke banden????
we hebben nooit lekke banden..... :lol: ...dus ook niet met de supreme

Klinkt errug goed!
Of groeien er in Cambodja geen Acacia's of andere stekelspul?

John.

Toch ben ik nog steeds nieuwsgierig naar die rolweerstand. Beter dan de XR is makkelijk. Op de Schwalbe site staat dat deze band sneller is dan een gewone Marathon, en dat is mooi. "Snelheid" is bij Schwalbe echter afhankelijk van twee zaken: gewicht en rolweerstand. Is de supreme alleen "sneller" vanwege een lager gewicht (inderdaad fijn), of ook door een lage rolweerstand?
Wim

Willem Jongman schreef:Toch ben ik nog steeds nieuwsgierig naar die rolweerstand. Beter dan de XR is makkelijk. Op de Schwalbe site staat dat deze band sneller is dan een gewone Marathon, en dat is mooi. "Snelheid" is bij Schwalbe echter afhankelijk van twee zaken: gewicht en rolweerstand. Is de supreme alleen "sneller" vanwege een lager gewicht (inderdaad fijn), of ook door een lage rolweerstand?
Wim
Ik denk dat deze twee ook met elkaar te maken hebben. Hoe minder massa vervormd hoeft te worden, hoe lager de rolweerstand.
Een aangezien de Marathons een vrij dikke rubber laag op het loopvlak hebben, is er wel ruimte voor verbetering van de rolweerstand.

Marco

Marco de Wit schreef:
Willem Jongman schreef:Toch ben ik nog steeds nieuwsgierig naar die rolweerstand. Beter dan de XR is makkelijk. Op de Schwalbe site staat dat deze band sneller is dan een gewone Marathon, en dat is mooi. "Snelheid" is bij Schwalbe echter afhankelijk van twee zaken: gewicht en rolweerstand. Is de supreme alleen "sneller" vanwege een lager gewicht (inderdaad fijn), of ook door een lage rolweerstand?
Wim
Ik denk dat deze twee ook met elkaar te maken hebben. Hoe minder massa vervormd hoeft te worden, hoe lager de rolweerstand.
Een aangezien de Marathons een vrij dikke rubber laag op het loopvlak hebben, is er wel ruimte voor verbetering van de rolweerstand.
Er zijn nog wel meer factoren, als ik mijn les goed heb geleerd dan is bij gelijke breedte van de band de rolweerstand lager bij een 28" uitvoering, als bij 26". Of je dat in de praktijk noemenswaardig merkt weet ik niet.